Meluilmoitus Kaivu- ja täyttötyöt, Tilkankatu 19, Tieluiska Oy
Päätös Tieluiska Oy:n meluilmoituksesta koskien vesihuoltosaneerausta Pikku Huopalahdessa ja Vanhalla Ruskeasuolla, Ruskeasuo
Päätös
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön johtava ympäristötarkastaja päätti hyväksyä Tieluiska Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee vesihuoltosaneerausta 5.8.2024−30.9.2025 Ruskeasuon useilla kaduilla Pikku Huopalahdessa ja Vanhalla Ruskeasuolla, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:
- Häiritsevää melua aiheuttavien koneiden ja laitteiden käyttö sekä raskas ajoneuvoliikenne ovat kiellettyjä yöaikaan kello 22.00−7.00 ilman pakottavaa ja perusteltua syytä.
- Paalutus ja louhinta (poraus, kiilaus, piikkaus ja louheen siirto) on sallittua vain arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.00−18.00.
Töitä ei saa tehdä pyhäpäivinä eikä niihin rinnastettavina muina yleisinä juhlapäivinä. - Melu- ja tärinähaitan riittävästä torjunnasta on sovittava ennakkoon seuraavien kohteiden kanssa neuvottelemalla: Pikku Huopalahden ala-asteen koulu, päiväkoti Purje, päiväkoti Suopursu, Valteri-koulu Ruskis, päiväkoti Happy Children Kindergarten, päiväkoti Ruskeasuo, päiväkoti Helsingin Rudolf Steiner, Ruskeasuon seurakuntakeskus Rasti ja HUS-yhtymän Tenholantien toimipisteen toimijat. Melusta tai tärinästä ei saa aiheutua haittaa hoito- ja oppilaitosten tai seurakunnan toiminnalle.
- Työtä koskeva tiedote on jaettava jokaiseen rakennukseen vähintään 50 metrin säteellä työalueelta, ja Ruskeasuon siirtolapuutarhan osalta ilmoitustaululle. Asuinrakennuksissa tiedote pitää jakaa vähintään jokaiseen porraskäytävään, mutta mieluiten jokaiseen asuinhuoneistoon.
Tiedote on jaettava hyvissä ajoin ennen työn aloittamista, ja työn edetessä aina etukäteen uudelle alueelle.
Tiedote on jaettava käynnissä olevan työalueen mukaiselle alueelle uudelleen ajantasaisin tiedoin kuukauden välein louhinta- ja paalutustyön päättymiseen asti.
Lisäksi tiedote on toimitettava alueen asukasyhdistyksille Pikku Huopalahtiseura ry:lle ja Ruskeasuo-Seura r.y:lle sekä Brunakärr Koloniträdgårdsförening r.f:lle.
Tiedotteesta on käytävä ilmi työn kokonaiskesto ja päivittäinen työaika sekä työn suorittajan ja työn tilaajan yhteystiedot. - Niihin asuinhuoneistoihin, jotka sijaitsevat alle 10 metrin etäisyydellä käynnissä olevasta paalutuksesta tai louhinnasta, on jaettava kuulosuojaimet asukkaiden niitä halutessa. Kuulosuojainten saatavilla olosta tulee olla maininta tiedotteissa.
- Louhintaporauslaitteet on varustettava pölynkeräyslaitteistolla, jonka on oltava aina käytössä, kun työtä tehdään. Pölynkeräintä ei saa tyhjentää louheen sekaan. Mikäli pölyntorjunta
- Työmaan ajoväylien pölyäminen on estettävä esimerkiksi suolaliuoksella ja katualueille levinnyt maa-aines on pestävä pois pölyämisen estämiseksi, tarvittaessa päivittäin. Pölyävät kuormat on kasteltava tai peitettävä.
- Mahdollinen siirrettävä polttoainesäiliö on sijoitettava tiiviille alustalle, ellei säiliö ole rakenteeltaan valuma-altaallinen, kaksoispohjainen tai -vaippainen tai sijoitettu katettuun suoja-altaaseen. Säiliö on sijoitettava siten, että polttoaineet eivät pääse vahinkotilanteessa maaperään, viemäriin eikä vesistöön. Tankkauspaikoilla on oltava imeytysainetta ja kalustoa mahdollisten vuotojen keräämistä ja säilyttämistä varten.
- Työmaalta poistettavat vedet tulee esikäsitellä ja johtaa siten, ettei niistä aiheudu vesistön, pohjaveden tai muun ympäristön pilaantumisen vaaraa tai haittaa rakennetun ympäristön rakenteille, kuten viemäreille, kaivoille, pumpuille, kaduille tai puistoille. Työmaavesien käsittely tulee suunnitella ja toteuttaa noudattaen Pääkaupunkiseudun työmaavesiohjetta (https://julkaisu.hsy.fi/paakaupunkiseudun-tyomaavesiohje.html(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)).
Työmaavesien johtamisesta hule-, jäte- tai sekavesiviemäriin tulee tehdä ilmoitus Helsingin Seudun Ympäristöpalvelut -kuntayhtymälle (monttuvesi@hsy.fi).
Käsittelymaksu
Ilmoituksen käsittelystä peritään 1050,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 15.2.2024, 31 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.
Päätöksen perustelut
Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.
Määräysten perustelut
- Yöaikainen melu aiheuttaa asukkaille eniten häiriötä, joten on tärkeää, että yöllä tehdään vain ne työvaiheet, joita ei liikenneturvallisuuden, liikenteen sujuvuuden tai muun perustellun syyn vuoksi voi tehdä päiväaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 22 §.
- Työajan rajoittaminen on tarpeen, jotta lähiympäristön asukkaat voivat levätä iltaisin, viikonloppuisin ja yleisinä juhlapäivinä pitkäkestoisen rakennustyön aiheuttaman melun ja tärinän häiritsemättä kohtuuttomasti. Sallitut työajat ovat ilmoituksen mukaiset.
- Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta melusta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa hoito- ja oppilaitosten toiminnalle. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Tiedottamalla voidaan vähentää työstä naapureille aiheutuvaa haittaa tai häiriötä. Tiedottamisen avulla asukkaat ja muut häiriytyvät kohteet voivat varautua ennakolta tulevaan melu- ja tärinähaittaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Määräys on tarpeen, jotta asunnoissa ja muissa oleskelutiloissa voi oleilla turvallisesti myös meluisimpien työvaiheiden aikana. Määräystä annettaessa on otettu huomioon, että työn aiheuttama melutaso voi olla lähimmissä oleskelutiloissa huomattavan korkea, jos louhintaa tehdään alle 10 metrin etäisyydellä.
- Määräys on tarpeen, jotta porauspölyä leviäisi ympäristöön mahdollisimman vähän. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 19 ja 20 §.
- Määräys on tarpeen, jotta työmaan liikenteen aiheuttama pölyhaitta olisi mahdollisimman vähäinen. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 19 §.
- Määräys on tarpeen, jotta polttoaineiden käsittelystä ei aiheutuisi ympäristön pilaantumista. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 11 §.
- Määräys on tarpeen, jotta työmaavesistä ei aiheutuisi ympäristön pilaantumista. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 4 §.
Ilmoituksen tekijä
Tieluiska Oy, Harkkokatu 3, 05800 Hyvinkää
Y-tunnus: 0597303-9
**********
Ilmoituksen sisältö
Ilmoitus koskee vesihuoltosaneerausta 5.8.2024−30.9.2025 arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.00−18.00 Pikku Huopalahdessa ja Vanhalla Ruskeasuolla. Urakan aikana kunnostetaan jätevesi-, hulevesi- ja vesijohtolinjat auki kaivamalla, ja rakenteiden tueksi tehdään paalulaattaa sekä tehdään tilaa vesihuollon putkille kanaalilouhintana. Toiminta-alue on kuvattuna karttaleikkeessä alla (kuva 1).
Kuva 1. Toiminta-alue on merkitty karttaan mustin viivoin.
Pikku Huopalahdessa urakka alkaa elokuussa 2024, Puistoraitilla tehdään pilaristabilointia, Hiittistenkujalla tehdään paalutusta elo-syyskuun aikana ja muilla alueilla tavallisia kaivutöitä elokuusta lähtien. Paikoin kaivannon seiniä tuetaan ponttauksin.
Pikku Huopalahdessa melupäästö aiheutuu kaivinkoneen puomiin liitettävistä Movax-laitteista ponttauksen ja teräsputkipaalutuksen aikana, joiden melutasoksi (LAeq) 10 metrin päässä melulähteestä ilmoitetaan 80 dB.
Vanhan Ruskeasuon puoleisella urakka-alueella työt alkavat myös elokuussa 2024. Tällä alueella on suurimmaksi osaksi tarpeen tehdä louhintaa, vain Sauvontien ja Kiskontien välisellä osuudella, Ruskeasuon siirtolapuutarhan laidalla ei ole tarvetta louhia. Työtä tehdään tällä alueella vaiheittain koko ilmoitetun ajan, kuitenkin siten, että melua aiheuttavat kohdat siirtyvät työn edetessä.
Vanhalla Ruskeasuolla melupäästöt aiheutuvat louhinnasta, jossa käytetään Sandvik DC125R-poravaunua, ja kaivinkonetta sekä kuorma-autoja louheen lastaamiseen. Louhintatyön melutasoksi (LAeq) 10 metrin päässä melulähteestä ilmoitetaan 98 dB louhinnan aikana.
Melulle eniten altistuvat asuinrakennukset sijaitsevat lähimmillään 2−20 metrin päässä työalueelta. Meluntorjuntatoimiksi on ilmoitettu mahdollisimman vähän melua aiheuttavan kaluston valitseminen sekä häiritsevän työn pyrkimys suorittaa mahdollisimman lyhytkestoisesti työkohteessa. Lisäksi työskentelyajoissa huomioidaan esimerkiksi koulujen ja päiväkotien aikataulut (tulo- ja lähtöajat, ulkoiluajat ja päiväuniajat), ja mahdollisuuksien mukaan melun leviämiseksi asennetaan esteitä melulähteen läheisyyteen. Meluavat työt pyritään ajoittamaan työpäivän aikana siten, että 7.00−9.00 ja 16.00−18.00 ei tehdä kallion kiilausta, ponttien eikä teräspaalujen asennusta.
Pikku Huopalahden ala-asteen ja päiväkoti Purjeen kanssa on pidetty ennakkopalaveri keväällä 2024, ja alustavia keskusteluja päiväuniajalla kello 11.30−14.00 aikana tehtävistä työvaiheista. Yhteistyö jatkuu, kun koulu ja päiväkoti avataan kesän jälkeen, ja työ on saatu alkamaan. Ruskeasuon seurakuntakeskus Rastin kanssa ei neuvotteluja ole vielä tehty. Työt Rastin läheisyydessä toteutetaan vasta vuoden 2025 aikana, joten yhteistyöpalaveri pidetään alkukeväällä 2025. Tiedote jaetaan alueen kiinteistöille työn etenemisen mukaan.
Ilmoituksen käsittely
Ilmoitus on jätetty Lupapisteeseen 3.7.2024. Ilmoitusta on muutettu ja täydennetty aikataulun, sijainnin ja työkoneiden osalta 9.7.2024 Lupapisteessä.
Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta ja kesto sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön johtavan ympäristötarkastajan ratkaisuun sisältyvät määräykset.
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §
Päätöksen antaminen ja voimassaolo
Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://paatokset.hel.fi/fi/kuulutukset-ja-ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.
Päätös on voimassa toistaiseksi.
Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).
Päätös tullut nähtäväksi 16.07.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- asianosainen
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
- muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.
Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | vaasa.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Vaasan hallinto-oikeus |
PL 204 | |
65101 VAASA | |
Faksinumero: | 029 56 42760 |
Käyntiosoite: | Korsholmanpuistikko 43 |
65101 VAASA | |
Puhelinnumero: | 029 56 42780 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Kirsi Järvisalo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 52719