Vuokraus, kioski, Runebergin Esplanadi kioski 4/05, Amazon Mix

HEL 2024-010105
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 127

Asia- ja kirjoitusvirheiden korjaaminen: Vuokraus, kioski, Runebergin Esplanadi kioski 4/05, Amazon Mix

Tiimipäällikkö

Päätös

Myynti- ja vuokraustiimin päällikkö päätti hallintolain 50 §:n mukaisesti korjata päätöksessä 16.07.2024 § 112 olleet asiavirheet niin, että päätökseen kirjattu virheellinen vuokran määrä korjataan ja päätökseen lisätään valtiontukiarviointi. Samalla päätöksestä korjataan yksittäisiä kirjoitusvirheitä hallintolain 51 §:n mukaisesti. Tämä päätös korvaa päätöksen 16.07.2024 § 112.

Yritysvuokrauksen myynti- ja vuokraustiimin päällikkö päätti vuokrata Amazon Mix:lle Runebergin Esplanadin puistossa, 00130 Helsinki, sijaitsevan 6,5 neliömetrin suuruisen lippakioskin 4/05. Tila vuokrataan toistaiseksi voimassaolevalla vuokrasopimuksella 1.9.2024 alkaen siten, että kuukausivuokra 800 euroa + alv 25,5 %. Uusi vuokrasopimus osapuolten välille syntyy vuokrasopimuksen allekirjoituksella.

Päätöksen perustelut

Tarjouskilpailu

Helsingin kaupunki omistaa Runebergin Esplanadin puistossa sijaitsevan 6,5 neliömetrin suuruisen lippakioskin 4/05. Kohde ilmoitettiin vuokrattavaksi tarjouskilpailulla 3.6.- 3.7.2024 oikotie.fi -palvelussa. Kohteessa järjestettiin sopimuksen mukaan kaksi näyttöä ja oikotie.fi palvelussa kirjattiin yhteensä 489 kävijää.

Tarjouksia saapui määräaikaan mennessä viisi kappaletta ja korkein tarjottu summa oli 800 euroa + alv. Tarjouksen teki Amazon Mix.

Asiavirheiden korjaaminen

Päätöksessä 16.07.2024 § 112 on virheellisesti todettu, että talvikuukausilta (1.11.-30.4.) peritään vain indeksikorjattua perusvuokraa 200 euroa + alv 25,5 % kuukaudessa, ja että vuokra peritään talvikauden ja kesäkauden keskiarvon mukaan kuukausittain. Päätöstä korjataan niin, että tämä maininta talvikauden alennetusta vuokrasta poistetaan. Päätöksen korjaamiseen asianosaisen vahingoksi on saatu asianosaisen eli Amazon Mix:n suostumus hallintolain 50 §:n 2 momentin edellyttämällä tavalla.

Päätöksestä 16.07.2024 § 112 on lisäksi puuttunut valtiontukiarviointi, joka lisätään tämän päätöksen yhteyteen. Tältä osin korjaaminen ei aiheuta asianosaiselle etua eikä vahinkoa.

Valtiontukiarviointi

Vuokrasopimuksen valmistelun yhteydessä on arvioitu, sisältyykö sopimukseen SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Maa-alueiden ja rakennusten myynti riittävästi julkistetulla, huutokauppaan verrattavalla avoimella tarjouskilpailulla, jolle ei aseteta ehtoja ja jossa hyväksytään paras tai ainoa tarjous, tapahtuu jo määritelmällisesti markkinahintaan, eikä siihen siten sisälly valtion tukea. Tarjouskilpailulle ei ole asetettu ehtoja, jos kuka tahansa ostaja, riippumatta siitä harjoittaako hän liiketoimintaa tai riippumatta harjoitetun liiketoiminnan luonteesta, voi yleensä hankkia maa-alueet ja rakennukset ja käyttää niitä omiin tarkoituksiinsa. Rajoituksia voidaan asettaa yleisen häiriön ehkäisemiseksi, ympäristön suojelemiseksi tai puhtaasti keinottelutarkoituksessa tehtyjen tarjousten torjumiseksi (komission tiedonanto julkisten viranomaisten tekemiä maa-alueita ja rakennuksia koskeviin kauppoihin sisältyvistä tuista (97/C 209/03), kohta 1).

Kun julkisyhteisöt myyvät omaisuutta, tavaroita ja palveluja, ainoana merkityksellisenä kriteerinä ostajan valitsemiseksi olisi oltava korkein hinta, ottaen huomioon myös pyydetyt sopimusjärjestelyt (esimerkiksi myyjän myyntitakuu tai muut myynninjälkeiset sitoumukset). Ainoastaan uskottavat ja sitovat tarjoukset olisi otettava huomioon (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohta 95).

Edellä kuvattuja myyntiä koskevia periaatteita voidaan soveltaa myös liikehuoneiston vuokran markkinaehtoisuuden varmistamisessa. Tarjouskilpailussa ainoana kriteerinä on ollut korkein hinta. Tarjoajia on lisäksi pyydetty toimittamaan kioskitoiminnan kehittämissuunnitelma, jolla on varmistettu, että tarjoajan kioskiin suunnittelema toiminta on vuokrasopimusluonnoksen mukaista. Kehittämissuunnitelmalla ei ole ollut muuta painoarvoa tarjouskilpailussa, vaan sen tehtävänä on ollut ainoastaan tarjouksen uskottavuuden arviointi.

Vuokrasopimus ei sisällä SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea, sillä vuokralainen on valittu avoimella tarjouskilpailulla, ja vuokraus tapahtuu siten markkinahintaan.

Päätös tullut nähtäväksi 26.08.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Heidi Levänen, vuokraneuvottelija, puhelin: 09 310 42102

heidi.levanen@hel.fi

Päättäjä

Jari Hooli
tiimipäällikkö