Palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaatio, operatiivisen johtamisrakenteen muutos, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös kasvatuksen ja koulutuksen toimialan palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaatioiden operatiivisen johtamisrakenteen muutoksesta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että kasvatuksen ja koulutuksen toimialan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuutta, perusopetuksen palvelukokonaisuutta, ruotsinkielisten palveluiden palvelukokonaisuutta sekä lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiot ovat 1.1.2025 lukien seuraavat:
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuus
1.-7.2 Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen alueelliset palvelut (1-4, 5, 6, 7.1 ja 7.2).
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen alueelliset palvelut tuottavat varhaiskasvatusta ja antavat esiopetusta alueilla sekä tuottavat perusopetuslain mukaista iltapäivätoimintaa.
8. Varhaiskasvatuksen pedagogisen asiantuntijatuen ja yksityisen varhaiskasvatuksen palvelut
Palvelu vastaa kaupunkitasoisesti yksityisen hoidon tuella toimivan yksityisen varhaiskasvatuksen ohjauksesta ja neuvonnasta, suomen- ja muun kuin ruotsinkielisen yksityisen varhaiskasvatuksen valvonnasta sekä neuvonnasta ja seurannasta.
Palvelu tukee päiväkoteja niiden pedagogisessa työssä kuten varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisessa ja kehittämisessä sekä oppimisen tuen asioissa. Lisäksi palvelussa hoidetaan muun ydintoiminnan tuen järjestäminen.
9. Varhaiskasvatuksen tukipalvelut
Palvelu vastaa toimialan suomenkielisen ja ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palveluohjaukseen, asiakasmaksuihin ja varhaiskasvatusyksiköiden nopeaan sijaisapuun liittyvistä palveluista.
Perusopetuksen palvelukokonaisuus
1.-7. Perusopetuksen alueelliset palvelut (1-7).
Perusopetuksen alueelliset palvelut antavat perusopetuslain mukaista opetusta alueilla.
8. Esi- ja perusopetuksen opiskeluhuollon palvelut
Palvelu tuottaa esi- ja perusopetuksessa toteutettavan yhteisöllisen ja yksilöllisen opiskeluhuoltopalvelun yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Palveluun kuuluvat psykologi- ja kuraattoripalvelut kaupungin perusopetukseen ja esiopetukseen sekä osin yksityisille ja valtion kouluille ja yksityisille päiväkodeille, joissa järjestetään esiopetusta ja palvelu tekee yhteistyötä niiden kanssa opiskeluhuollossa.
9. Perusopetuksen vapaa-ajan palvelut
Vapaa-ajan palvelut vastaavat kaupunkitasoisesti suomen- ja ruotsinkielisille koululaisille aamu- ja iltapäivätoiminnan, kerho- ja harrastustoiminnan sekä kehitysvammaisten ja autististen koululaisten loma-ajan toiminnan palvelujen tuottamisesta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Lisäksi palvelu vastaa koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan asiakasmaksuihin liittyvistä palveluista.
10. Perusopetuksen pedagogisen asiantuntijatuen palvelut
Palvelu tukee kouluja niiden pedagogisessa työssä kuten opetussuunnitelman toteuttamisessa ja kehittämisessä sekä oppimisen tuen asioissa. Lisäksi palvelussa hoidetaan muun ydintoiminnan tuen järjestäminen.
Ruotsinkielisten palveluiden palvelukokonaisuus jakautuu neljään palveluun
1. Varhaiskasvatus
Palvelu vastaa sisällöllisesti suomenkielisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sisältöä. Lisäksi palvelu vastaa ruotsinkielisen yksityisen varhaiskasvatuksen valvonnasta.
2. Perusopetus
Palvelu vastaa sisällöllisesti suomenkielisen perusopetuksen sisältöä lukuun ottamatta sitä, että oppilashuolto sisältyy palveluun. Ruotsinkielisessä perusopetuksessa ei myöskään ole aluejakoa.
3. Vapaa sivistystyö ja lukiokoulutus
Palvelu vastaa sisällöllisesti pääosin suomenkielisen vapaan sivistystyön ja lukiokoulutuksen palvelujen sisältöä lukuun ottamatta sitä, että palveluun sisältyy opiskelijahuolto sekä nuorten työpajatoiminta.
Palvelua johtava viranhaltija toimii samalla Helsingin kaupungin ruotsinkielisen työväenopiston rehtorina.
4. Asiantuntija- ja toimistopalvelut
Asiantuntija- ja toimistopalvelut tuottavat palvelukokonaisuuden toimisto-, jaosto- ja asiantuntijapalvelut.
Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus jakautuu neljään palveluun
1. Lukiokoulutus
Lukiokoulutuspalvelu järjestää suomenkielistä nuorten ja aikuisten lukiokoulutusta valtakunnallisine erityistehtävineen kaupungin ylläpitämissä lukioissa. Lisäksi palveluun kuuluu lukioon valmistava koulutus maahanmuuttajille ja muille vieraskielisille
2. Ammatillinen koulutus
Ammatillinen koulutus -palvelu järjestää suomenkielistä ammatillista perus- ja lisäkoulutusta oppilaitos- ja oppisopimusmuotoisena. Näyttötutkintoon valmistavaa koulutusta ja näyttötutkintoja järjestetään perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa. Lisäksi palveluissa järjestetään tutkintokoulutukseen valmentavaa koulutusta (TUVA), perusopetuksen opintoja, avoimia ammatillisia opintoja ja nuorten työpajatoimintaa sekä muuta tutkintoon johtamatonta ammatillista lisäkoulutusta.
3. Vapaa sivistystyö
Palvelu järjestää suomenkielisen vapaan sivistystyön palveluita.
4. Toisen asteen opiskeluhuollon palvelut
Toisen asteen opiskeluhuollon palvelut tuottaa yhteisöllisen ja yksilöllisen opiskeluhuoltopalvelun yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Palveluun kuuluvat psykologi- ja kuraattoripalvelut kaupungin oppilaitoksille ja osin yksityisille ja valtion oppilaitoksille ja palvelu tekee yhteistyötä niiden kanssa opiskeluhuollossa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esitetyt muutokset
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuus
Nykyistä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiota esitetään 1.1.2025 alkaen muutettavaksi siten, että alueelliset palvelut 5.1 ja 5.2 yhdistetään yhdeksi alueelliseksi palveluksi 5.
Yksityinen varhaiskasvatus ja kasvun ja oppimisen tuki -palvelun (8.) nimi esitetään muutettavaksi palvelun sisältöä paremmin kuvaavaksi siten, että se on Varhaiskasvatuksen pedagogisen asiantuntijatuen ja yksityisen varhaiskasvatuksen palvelut.
Palvelun tehtäviin siirretään toimialan yhteisten palvelujen kehittämispalveluista palvelukokonaisuuden operatiivista johtamista tukevia pedagogisia tehtäviä, joita ovat kasvun ja oppimisen tuen ohjaus, tuki ja kehittäminen sekä palvelun muun ydintoiminnan tuen järjestäminen, kuten varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmat sekä monikielisten lasten ja perheiden ohjaus ja tuki.
Ohjausta, neuvontaa ja seurantaa tehdään yhteistyössä varhaiskasvatusalueiden ja kehittämispalveluiden asiantuntijoiden kanssa.
Lisäksi palvelukokonaisuuteen esitetään perustettavaksi uusi palvelu 9. Varhaiskasvatuksen tukipalvelut. Palvelu vastaa toimialan suomen- ja ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palveluohjaukseen, varhaiskasvatuksen asiakasmaksuihin ja varhaiskasvatusyksiköiden nopeaan sijaisapuun liittyvistä palveluista.
Muilta osin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatio säilyy ennallaan.
Perusopetuksen palvelukokonaisuus
Nykyistä perusopetuksen palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiota esitetään 1.1.2025 alkaen muutettavaksi siten, että palvelukokonaisuuteen perustetaan uusi palvelu 10. Perusopetuksen pedagogisen asiantuntijatuen palvelut
Palvelun tehtäviin siirretään toimialan yhteisten palvelujen kehittämispalveluista palvelukokonaisuuden operatiivista johtamista tukevia pedagogisia tehtäviä, joita ovat palveluun ohjaus, oppimisen tuen suunnittelu, toteuttamisen tuki ja kehittäminen sekä palvelun muun ydintoiminnan tuen järjestäminen, kuten opintojen ohjaus, opetussuunnitelmat, monikielisten oppijoiden opiskelu, oman äidinkielen ja uskonnon opetusjärjestelyt sekä osaltaan perusopetuksen tietojärjestelmien kehittäminen.
Ohjausta, neuvontaa ja seurantaa tehdään yhteistyössä perusopetusalueiden ja kehittämispalveluiden asiantuntijoiden kanssa.
Muilta osin perusopetuksen palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatio säilyy ennallaan.
Ruotsinkielinen palvelukokonaisuus
Ruotsinkielisten palveluiden palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiota ei muuteta.
Lukio- ammatillinen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus
Lukio- ammatillinen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiota ei muuteta.
Perustelut esitetyille muutoksille
Muutoksen tavoitteena on uudistaa johtamisrakenteita tukemaan Koulutus 2030 tavoitteiden toteutumista. Tavoitteena on selkiyttää suurpiirirakennetta ja aluetason johtamista sekä vahvistaa palvelu- ja tilaverkon kokonaisuuden johtamista. Johtamisrakenteen muutoksen myötä johtaminen selkiytyy ja johtamisen resursseja lisätään.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan palveluiden yhteen toimimisen lisäksi, tulee tehdä tiivistä yhteistyötä muiden lapsi- ja perhepalveluiden kanssa. Tässä yksi keskeinen tarkastelualue kaupungissa on suurpiiritaso. Muutoksessa palveluverkkotyössä saavutetaan selkeämpää kokonaisuutta suurpiiritasolla, kun suunnittelua ei tehdä pienempiin alueisiin erikseen. Malli mahdollistaa selkeän työnkuvan ja parityöskentelyn varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen aluepäälliköille.
Varhaiskasvatuksessa muutoksena aiempaan on pilotti, jossa johtamisen resurssia lisätään, jolloin kahdella isommalla varhaiskasvatuksen alueella on päällikön johtamistyön tukena apulaispäällikkö. Johtamisen resurssi nykyiseen verrattuna ei laske, vaan pysyy koillisella samana ja läntisellä kasvaa. Tehtävien kokonaisuutta ja jakoa suunnitellaan, rakennetaan ja sitä arvioidaan yhteistoiminnallisesti alueiden kanssa. Pilotoinnin kautta rakentuu isompien alueiden johtamiseen varhaiskasvatuksessa malli, jota arvioidaan ja käytetään vastaamaan kaupungin kasvuun ja alueiden kehittymiseen.
Muutoksen myötä kuntalaiset saavat palvelunohjaukseen ja asiakaslaskutukseen liittyvän avun ja tuen selkeämmin suoraan palvelukokonaisuudesta.
Uudessa mallissa suoraan palvelutoimintaan kohdistuva kehittäminen, asiantuntijatyö ja operatiivinen tuki tulevat lähemmäksi toimijoita ja toimintaa, osaksi palvelukokonaisuuksia, jolloin vuorovaikutus päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten kanssa lisääntyy.
Toimialatason kehittäminen on jatkossakin toimialan yhteisissä palveluissa. Kehittämistyö ja täydennyskoulutus ovat yhdenmukaisia ja vaikuttavia, vastaten yksiköiden tarpeisiin. Muutoksessa halutaan säilyttää ja edelleen vahvistaa opinpolun kokonaisuutta. Tähän katsotaan kehittämispalveluiden ja palvelukokonaisuuksien välillä toimivat rakenteet ja työtavat.
Yhteistoiminta
Esitystä uudesta johtamisrakenteesta on käsitelty kevään kuluessa laajasti palvelukokonaisuuksien ja toimialan yhteisten palvelujen keskustelutilaisuuksissa ja yhteistoiminnallisissa kuulemisissa sekä toimialan henkilöstötoimikunnassa. Muutoksen käsittely jatkui elokuussa henkilöstön yhteistoiminnallisissa keskusteluissa.
Muutossuunnitelmaa ja päätösesitystä on käsitelty yhteistoiminnallisesti ajalla 16.4.-30.8.2024.
Henkilöstötoimikunta on todennut yhteistoiminnan toteutuneeksi 2.9.2024.
Voimassa oleva varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen, perusopetuksen ja ruotsinkielisten palveluiden sekä lukio- ja ammatillisen koulutuksen sekä vapaan sivistystyön palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatio
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen palvelukokonaisuus
1.-7.2 Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen alueelliset palvelut (1-4, 5.1, 5.2, 6, 7.1. ja 7.2).
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen alueelliset palvelut tuottaa varhaiskasvatusta ja antaa esiopetusta alueilla. Alueellisia palveluita on yhdeksän.
8. Yksityinen varhaiskasvatus ja kasvun ja oppimisen tuki
Yksityinen varhaiskasvatus ja kasvun ja oppimisen tuki -palvelu vastaa kaupunkitasoisesti yksityisen hoidon tuella toimivan yksityisen varhaiskasvatuksen ohjauksesta ja neuvonnasta, suomen- ja muun kuin ruotsinkielisen yksityisen varhaiskasvatuksen valvonnasta sekä keskitetysti kasvun ja oppimisen tuen ohjauksesta, neuvonnasta ja seurannasta yhteistyössä varhaiskasvatusalueiden ja kehittämispalveluiden asiantuntijoiden kanssa.
Perusopetuksen palvelukokonaisuus
1.-7. Perusopetuksen alueelliset palvelut (1-7).
Perusopetuksen alueelliset palvelut antaa perusopetuslain mukaista opetusta alueilla. Alueellisia palveluita on seitsemän.
8. Esi- ja perusopetuksen oppilashuollon palvelut
Esi- ja perusopetuksen oppilashuollon palvelut tuottaa esi- ja perusopetuksessa toteutettavan yhteisöllisen ja yksilöllisen oppilashuoltopalvelun yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Palveluihin kuuluvat psykologi- ja kuraattoripalvelut kaupungin kouluille ja päiväkodeille sekä osin yksityisille ja valtion kouluille. Lisäksi palvelut tekee yhteistyötä niiden kanssa oppilashuollossa.
9. Perusopetuksen vapaa-ajan palvelut
Perusopetuksen vapaa-ajan palvelut vastaa kaupunkitasoisesti suomen- ja ruotsinkielisille koululaisille aamu- ja iltapäivätoiminnan, kerhoja harrastustoiminnan sekä kehitysvammaisten ja autististen koululaisten loma-ajan toiminnan palvelujen tuottamisesta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Ruotsinkielisten palveluiden palvelukokonaisuus jakautuu neljään palveluun
1. Varhaiskasvatus
Palvelu vastaa sisällöllisesti suomenkielisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen sisältöä. Lisäksi palvelu vastaa ruotsinkielisen yksityisen varhaiskasvatuksen valvonnasta.
2. Perusopetus
Palvelu vastaa sisällöllisesti suomenkielisen perusopetuksen sisältöä lukuun ottamatta sitä, että oppilashuolto sisältyy palveluun. Ruotsinkielisessä perusopetuksessa ei myöskään ole aluejakoa.
3. Vapaa sivistystyö ja lukiokoulutus
Palvelu vastaa sisällöllisesti pääosin suomenkielisen vapaan sivistystyön ja lukiokoulutuksen palvelujen sisältöä lukuun ottamatta sitä, että palveluun sisältyy opiskelijahuolto sekä nuorten työpajatoiminta.
Palvelua johtava viranhaltija toimii samalla Helsingin kaupungin ruotsinkielisen työväenopiston rehtorina.
4. Asiantuntija- ja toimistopalvelut
Asiantuntija- ja toimistopalvelut tuottaa palvelukokonaisuuden toimisto-, jaosto- ja asiantuntijapalvelut.
Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus jakautuu neljään palveluun
1. Lukiokoulutus
Lukiokoulutuspalvelu järjestää suomenkielistä nuorten ja aikuisten lukiokoulutusta valtakunnallisine erityistehtävineen kaupungin ylläpitämissä lukioissa. Lisäksi palveluun kuuluu lukioon valmistava koulutus maahanmuuttajille ja muille vieraskielisille.
2. Ammatillinen koulutus
Ammatillinen koulutus -palvelu järjestää suomenkielistä ammatillista perus- ja lisäkoulutusta oppilaitos- ja oppisopimusmuotoisena. Näyttötutkintoon valmistavaa koulutusta ja näyttötutkintoja järjestetään perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa. Lisäksi palveluissa järjestetään tutkintokoulutukseen valmentavaa koulutusta (TUVA), perusopetuksen opintoja, avoimia ammatillisia opintoja ja nuorten työpajatoimintaa sekä muuta tutkintoon johtamatonta ammatillista lisäkoulutusta.
3. Vapaa sivistystyö
Palvelu järjestää suomenkielisen vapaan sivistystyön palveluita.
4. Toisen asteen opiskelijahuollon palvelut
Toisen asteen opiskelijahuollon palvelut tuottaa yhteisöllisen ja yksilöllisen opiskelijahuoltopalvelun yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Palveluun kuuluvat psykologi- ja kuraattoripalvelut kaupungin oppilaitoksille ja osin yksityisille ja valtion oppilaitoksille ja palvelu tekee yhteistyötä niiden kanssa opiskelijahuollossa.
Toimivalta
Hallintosäännön 10 luvun 1 § 2 momentin 2 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta päättää toimialan palvelukokonaisuutta seuraavan tason organisaatiosta.
Päätös tullut nähtäväksi 11.09.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kati Laaksonen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 27051