Hankinta, optio 1.12.2024-30.11.2025, talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut ym. 2022-2024, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-011601
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 102

Tietomallikoordinaattori-, inventointimittaus- ja mallinnuspalvelujen ja visualisoinnin puitejärjestelyn 2022-2024 jatkaminen optiokaudelle 1.12.2024-30.11.2025

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti jatkaa Tietomallikoordinaattori-, inventointimittaus- ja mallinnuspalvelujen ja visualisoinnin puitejärjestelyn 2022-2024 puitesopimuksia kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin yhden (1) vuoden pituisen optiokauden ajan.

Puitesopimuksia jatketaan optiokaudelle 1.12.2024-30.11.2025 seuraavien yritysten kanssa:

Osa-alue 1, talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalvelut

1. Tietoa Finland Oy

2. Ryhmittymä Gravicon Oy ja Mitta Oy

3. Ramboll Finland Oy

4. Sweco PM Oy

Osa-alue 2, talonrakennushankkeiden inventointimittaus- ja mallinnuspalvelut

1. Tietoa Finland Oy

2. Field Finland Oy

3. Ramboll Finland Oy

4. Exact AIP-Mittaus Oy

Osa-alue 3, talonrakennushankkeiden visualisointi

1. Tietoa Finland Oy

2. Sitowise Oy

3. Granlund Oy

4. Virtual Trade Center Oy

5. Arkkitehtipalvelu Oy

Blom Kartta Oy:n nimi on muuttunut 19.12.2022 Field Finland Oy:ksi.

Optiokauden käyttö perustuu kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 1.12.2022 § 132.

Lisäksi tekninen johtaja päätti hyväksyä puitesopimusten mukaisen Tietoa Finland Oy:n määräaikaan mennessä esittämän hintojen tarkistuksen.

Hankintojen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko puitejärjestelykaudella on noin 9 000 000 euroa optiokausi mukaan lukien.

Päätöksen perustelut

Puitejärjestelyllä hankitaan talonrakennushankkeiden tietomallikoordinaattoripalveluja, inventointimittaus- ja mallinnuspalveluja sekä visualisoinnin palveluja. Toimeksiannot voivat koskea uudisrakennus- ja peruskorjaushankkeita.

Puitejärjestelyyn valituksi tulleiden puitesopimustoimittajien kanssa tehtiin puitesopimukset ajaksi 1.12.2022-30.11.2024. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden optiokaudella.

Puitesopimuksen jatkamisen yhteydessä puitesopimustoimittajilla on voimassa olevan sopimuksen mukaan oikeus tarkistaa hintoja. Konsultin alkuperäisessä tarjouksessaan henkilöryhmittäin antamat aikaveloitusperusteiset hinnat ovat kiinteät varsinaisen sopimuskauden ajan. Hintoja voidaan kiinteähintaisen sopimuskauden jälkeen muuttaa kohteen todellista kustannuskehitystä vastaavasti. Hinnanmuutosta koskeva ehdotus voidaan tehdä vain kaikkien seuraavien edellytysten täyttyessä:

  1. Hinnanmuutos perustuu hankittavan palvelun yleiseen kustannuskehitykseen;
  2. Hinnanmuutoksen peruste on syntynyt Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen;
  3. Hinnanmuutoksen peruste vaikuttaa välittömästi hankittavan palvelun hintaan;
  4. Hinnanmuutoksen peruste ei johdu muutosta ehdottavan Osapuolen omasta
  5. toiminnasta (pois lukien yleiseen palkkakehitykseen perustuvat muutokset).
  6. Hinnanmuutos ei voi ylittää 2 %:a kulloinkin voimassa olevista hinnoista.

Tietoa Finland Oy:n määräaikaan mennessä esittämä hinnantarkistusesitys on päätöksen liitteenä. Uudet sopimushinnat koskevat ainoastaan optiokaudella tehtyjä toimeksiantoja.

Muut sopimustoimittajat eivät ilmoittaneet, että ne tarkistaisivat hintojaan. Puitesopimusta jatketaan muiden sopimustoimittajien osalta allekirjoitetun sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja hinnoilla.

Yhteistyö puitesopimustoimittajan kanssa on sujunut hyvin, eikä uudella kilpailutuksella arvioida saatavan tässä vaiheessa merkittävää kustannushyötyä tai muuta etua. Puitesopimuksen jatkaminen yhden (1) vuoden optiokaudella on siten perusteltua.

Ensimmäinen optiokausi alkaa 1.12.2024 ja päättyy 30.11.2025. Tilaajalla on oikeus jatkaa Sopimusta ensimmäisen optiokauden jälkeen vielä yhdellä (1) vuodella. Mikäli toista optiokautta ei oteta käyttöön, päättyy sopimus ilman erillistä irtisanomista 30.11.2025.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan teknisellä johtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 mom.) ilman eurorajaa. Tekninen johtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 15.10.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Pekka Wilska, johtava tietomalliasiantuntija, puhelin: 09 310 38609

pekka.wilska@hel.fi

Juha Tuomainen, tietomalliasiantuntija, puhelin: 09 310 37041

juha.o.tuomainen@hel.fi

Anniina Tolonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37438

anniina.tolonen@hel.fi

Päättäjä

Kari Pudas
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Hinnantarkistusesitys Tietoa Finland Oy 24.6.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.