Vahingonkorvaus, taloudellinen menetys, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Oikaisuvaatimus vahingonkorvausta koskevassa asiassa
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** hallintopäällikön päätöksestä 4.11.2024 (§ 44) tekemän oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia uusia perusteita, jotka antaisivat aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Päätös, johon vaaditaan oikaisua
Hallintopäällikkö on päätöksellään 4.11.2024 (§ 44) hylännyt hakijan korvausvaatimuksen. Päätöksen perusteluissa todetaan, että koska korvattavaksi vaadittu kulu ei ole aiheutunut tietosuoja-asetuksen rikkomisesta aiheutuneesta vahingosta eikä se ole ollut tarpeen tällaisen vahingon välttämiseksi, sen ei voida katsoa olevan tietosuoja-asetuksen nojalla korvattava vahinko. Positiivinen luottorekisteri on 1.4.2024 alkaen tarjonnut mahdollisuuden hakea ilmaisen vapaaehtoisen luottokiellon, jota koskeva tieto voidaan hakijan suostumuksella välittää myös maksullista luottokieltopalvelua tarjoaville yrityksille. Koska hakija ei hae korvausta sellaisesta kulusta, joka olisi tietosuoja-asetuksen nojalla vahinkona korvattava, Helsingin kaupunki ei ole asiassa vahingonkorvausvelvollinen.
Oikaisuvaatimus
Oikaisuvaatimus on liitteenä 1.
Oikaisuvaatimuksen tekijä uudistaa aiemman korvausvaatimuksensa, jonka mukaan korvausta tulisi myöntää yhteensä 29,85 euroa omaehtoisen luottokiellon ottamisesta aiheutuneista kustannuksista. Uutena seikkana oikaisuvaatimuksen tekijä viittaa siihen, että korvausvaatimuksessa ei ole kyse pragmaattisesta näkökulmasta vaan siitä, että kasvatuksen ja koulutuksen toimialan työntekijän sähköpostitse 5.9.2024 kertoma mahdollisuus hakea vahingonkorvausta on ollut hallintolain 8 §:n mukaista neuvontaa, johon on muodostunut luottamuksensuoja.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealla toimielimelle.
Perustelut
Oikaisuvaatimuksen tekijä on tehnyt kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle 29,85 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen omaehtoisen luottokiellon hankkimisesta aiheutuneista kustannuksista. Hakija on hankkinut omaehtoiset luottokiellot Suomen Asiakastieto Oy:stä ja Dun & Bradstreet Finland Oy:stä varotoimena kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla 30.4.2024 tapahtuneen tietomurron vuoksi. Hakija on tehnyt kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sivustolle linkitetyn suomi.fi-oppaan mukaiset suojaustoimenpiteet henkilötietojensa suojaamiseksi. Hakijan mukaan kustannukset ovat olleet tarpeellisia tietomurron seurauksena mahdollisesti vuotaneiden henkilötietojen suojaamiseksi mahdollista identiteettivarkautta ja taloudellista vahinkoa vastaan.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan työntekijä on antanut 5.9.2024 yleistä ohjeistusta siitä, miten oikaisuvaatimuksen tekijä voi edetä, jos hän haluaa kaupungin arvioivan, onko hänellä oikeutta saada korvausta tietomurrosta aiheutuneista kustannuksista. Sähköpostista ei ilmene, että korvausta tullaan maksamaan. Työntekijän toiminta ei ole ollut virheellistä eikä puutteellista. Työntekijän neuvonta ei ole aiheuttanut oikaisuvaatimuksen tekijälle taloudellista vahinkoa.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista uutta seikkaa, jonka perusteella asia tulisi ratkaista toisin kuin alkuperäisessä päätöksessä on tehty. Hallintopäällikön päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranhaltija ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole lainvastainen. Asiassa ei ole siten perusteita muuttaa hallintopäällikön tekemää päätöstä 4.11.2024 (§ 44). Esittelijä katsoo, että oikaisuvaatimus on hylättävä.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Toimialan yhteiset palvelut Hallintopalvelut Hallintopäällikkö 04.11.2024 § 44
Päätös
Hallintopäällikkö päätti hylätä ********** (myöhemmin hakija) vahingonkorvausvaatimuksen vapaaehtoisen luottokiellon ottamisesta aiheutuneista kustannuksista.
Päätöksen perustelut
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14. luku koskee toimialojen johtavien viranhaltijoiden yleistä toimivaltaa. Luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan toimialajohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää vahingonkorvauksesta silloin, kun kaupunki on toimialaa koskevissa asioissa korvausvelvollinen tai vahingon korvaaminen katsotaan kohtuulliseksi.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja on 16.6.2020 (§ 81) päätöksellään delegoinut asiaan liittyvää toimivaltaa hallintopäällikölle. Päätöksen mukaan hallintopäällikkö päättää vahingonkovauksesta silloin, kun kaupunki on toimialaa koskevissa asioissa korvausvelvollinen tai vahingon korvaaminen katsotaan kohtuulliseksi, Stadin ammatti- ja aikuisopisto pois lukien, ja haettava määrä on enintään 5 000 euroa.
Hakemus
Hakija on esittänyt 9.9.2024 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneessa vahingonkorvausvaatimuksessa 29,85 euron suuruisen korvausvaatimuksen. Korvausvaatimus on koskenut omaehtoisen luottokiellon hankkimisesta aiheutuneita kustannuksia. Hakija on hankkinut omaehtoiset luottokiellot Suomen Asiakastieto Oy:stä sekä Dun & Bradstreet Finland Oy:stä varotoimena koulutuksen ja kasvatuksen toimialalla 30.4.2024 tapahtuneen tietomurron vuoksi. Hakija on tehnyt Kaskon sivuille linkitetyn suomi.fi-oppaan mukaiset suojaustoimenpiteet henkilötietojensa suojaamiseksi. Hakijan mukaan korvattavaksi haetut kustannukset ovat olleet tarpeellisia tietomurron seurauksena mahdollisesti vuotaneiden henkilötietojen suojaamiseksi mahdollista identiteettivarkautta tai taloudellista vahinkoa vastaan.
Asiaa koskeva lainsäädäntö
Henkilötietojen käsittelyyn liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen käsittelyyn sovelletaan ensisijaisesti yleistä tietosuoja-asetusta ja täydentävästi vahingonkorvauslakia.
Tietosuoja-asetuksen 82 artiklan 1 kohdan mukaan, jos henkilölle aiheutuu tämän asetuksen rikkomisesta aineellista tai aineetonta vahinkoa, hänellä on oikeus saada rekisterinpitäjältä tai henkilötietojen käsittelijältä korvaus aiheutuneesta vahingosta. Artiklan 2 kohdan mukaan kukin tietojenkäsittelyyn osallistunut rekisterinpitäjä on vastuussa vahingosta, joka on aiheutunut käsittelystä, jolla on rikottu tätä asetusta. Artiklan 3 kohdan mukaan rekisterinpitäjä tai henkilötietojen käsittelijä on vapautettava vastuusta 2 kohdan nojalla, jos se osoittaa, ettei se ole millään tavoin vastuussa vahingon aiheuttaneesta tapahtumasta.
Tietosuoja-asetuksen perustelukappaleen 146 mukaan vahingon käsite olisi tulkittava laajasti unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön perusteella ja tavalla, jolla tietosuoja-asetuksen tavoitteet otetaan kaikilta osin huomioon. Rekisteröityjen olisi saatava täysi ja tosiasiallinen korvaus aiheutuneesta vahingosta.
Positiivisesta luottorekisteristä annetun lain 15.1 §:n mukaan positiiviseen luottorekisteriin talletetaan tieto luonnollisen henkilön ilmoittamasta määräaikaisesta tai toistaiseksi voimassa olevasta vapaaehtoisesta luottokiellosta. Lain 15.4 §:n mukaan positiiviseen luottorekisteriin talletetusta vapaaehtoisesta luottokiellosta saa antaa tiedon luottotietotoiminnan harjoittajalle kiellon tehneen luonnollisen henkilön suostumuksella. Lain 15.5 §:n mukaan luottokieltomerkinnän tekemisestä, poistamisesta tai muusta käsittelystä ei peritä maksua. Lain 34.2 §:n mukaan positiivisesta luottorekisteristä annetun lain 15 §:ää sovelletaan 1.4.2024 alkaen.
Asian ratkaisu
Yleisen tietosuoja-asetuksen 82 artiklan mukaisen vahingonkorvausvelvollisuuden muodostumisen edellytyksinä on tietosuoja-asetuksen rikkominen, luonnolliselle henkilölle aiheutunut vahinko sekä syy-yhteys asetuksen rikkomisen ja aiheutuneen vahingon välillä. Edellytykset ovat kumulatiivisia, ja niiden kaikkien tulee täyttyä vahingonkorvausvelvollisuuden syntymiseksi.
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan Kasvatuksen ja koulutuksen tietomurto -informaatiosivuilla on viitattu sekä Kyberturvallisuuskeskuksen Neuvoja identiteettivarkauden tai tietovuodon uhrille -verkkosivuun että suomi.fi-sivuston tietovuoto-oppaaseen. Kummallakin sivustolla on luottokielto-osiossa viitattu positiivisen luottorekisterin tarjoamaan luottokieltoon. Maksulliset omaehtoista luottokieltoa tarjoavat yritykset on mainittu sivuilla erikseen. Sivuilla on lisäksi mainittu, että asiakkaan suostumuksella tieto positiiviseen luottorekisteriin tehdystä vapaaehtoisesta luottokiellosta välitetään myös maksullista palvelua tarjoaville yrityksille.
Positiivinen luottorekisteri on 1.4.2024 alkaen tarjonnut mahdollisuuden hakea ilmaisen vapaaehtoisen luottokiellon, jota koskeva tieto voidaan hakijan suostumuksella välittää myös maksullista luottokieltopalvelua tarjoaville yrityksille. Positiivisen luottorekisterin tarjoama vapaaehtoinen luottokielto on ollut haettavissa vahingonkorvausvaatimuksen tekemisen ajankohtana. Hakija on vaatinut korvausta sellaisen maksullisen palvelun käyttämisestä, jolle olisi ollut samansisältöinen ilmainen vaihtoehto.
Koska hakijan hankkimalle palvelulle on ollut samansisältöinen ilmainen vaihtoehto, ei kyse ole vahingon välttämiseksi tarpeellisesta kulusta. Hakija olisi voinut tehdä mahdollista vahinkoa rajoittavan toimenpiteen myös ilman, että siitä olisi aiheutunut hänelle kulua.
Koska korvattavaksi vaadittu kulu ei ole aiheutunut tietosuoja-asetuksen rikkomisesta aiheutuneesta vahingosta tai ole ollut tarpeen tällaisen vahingon välttämiseksi, sen ei voida katsoa olevan tietosuoja-asetuksen nojalla korvattava vahinko. Koska hakija ei hae korvausta sellaisesta kulusta, joka olisi tietosuoja-asetuksen nojalla vahinkona korvattava, Helsingin kaupunki ei ole asiassa vahingonkorvausvelvollinen.
Lisätiedot
Milla Södö, lakimies, puhelin: 310 41254
Päätös tullut nähtäväksi 12.02.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Hallinto-oikeus ei kuitenkaan tutki kysymystä kunnan korvausvelvollisuudesta tai korvauksen määrästä. Vahingonkorvausasiassa toimivaltainen tuomioistuin on yleinen alioikeus.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jaana Iivonen, lakimies, puhelin: 09 31015036