Oikaisuvaatimus, rakennuslupa, päätös 27.8.2024 § 1560, Linnanherrankuja 3, Optipari Oy
Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalveluiden itäisen lupayksikön arkkitehdin 27.8.2024 (§ 1506) tekemästä päätöksestä jättää rakennuslupahakemus tutkimatta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä Kiinteistö Oy Linnanherrankuja 3:n tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden itäisen lupayksikön arkkitehdin rakennuslupapäätöksestä 27.8.2024 (§ 1506).
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon.
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös
Rakennusvalvontapalveluiden itäisen lupayksikön arkkitehti on päätöksellään 27.8.2024 (§ 1506) jättänyt tutkimatta Kiinteistö Oy Linnanherrankuja 3:n rakennuslupahakemuksen, joka koskee teollisuusrakennuksen sisätilojen muutoksia osoitteessa Linnanherrankuja 3 sijaitsevalla kiinteistöllä 91-45-484-2. Asian lupatunnus on LP-091-2023-09724.
Hakemuksessa on ilmoitettu, että hakemus koskee Liikehuoneisto 3C:n sisäistä muutosta. Hakemuksessa haetaan lupaa rakennetulle sisäparvelle. Lisäksi hakemuksessa kerrotaan, että liiketilaan on rakennettu keittiötila, toimistohuoneita ja yhdistetty kaksi toimistotilaa purkamalla kevyt väliseinä. Pääsuunnittelijaksi on haettu rakennusmestari **********
Lupahakemuksen käsittelyn yhteydessä pääsuunnittelijalta on tiedusteltu hänen omaan arviotaan suunnittelutehtävän vaativuudesta ja hänen omasta pätevyydestään. Pääsuunnittelija on kertonut kokemuksestaan, mutta ei ole ottanut kantaa tämän tehtävän vaativuuteen. Pääsuunnittelija on käynyt rakennusvalvontapalveluiden arkkitehdin kanssa ennakkoneuvottelun 21.11.2023, minkä jälkeen hakemus on sovittu palautettavan luonnokseksi täydennyksiä varten. Hakemus on jätetty uudelleen vireille 20.4.2024, mutta pyydettyjä täydennyksiä ei oltu tehty.
Hakemus on jätetty tutkimatta sillä perusteella, että lupahakemuksella ei ole selkeästi ilmoitettu, mille toimenpiteille lupaa haetaan ja hakemus on osittain ristiriitainen. Hakemuksessa on mainittu käsiteltävän tilan olevan käyttötarkoitukseltaan liiketila, mutta viimeisimmässä pohjapiirustuksessa kyseinen tila on käyttötarkoitukseltaan tehdastilaa. Toimitetussa pohjapiirustuksessa tilojen käyttötarkoituksiksi on merkitty mm. studio ja toimisto. Nimettyä rakennussuunnittelijaa ei ole voitu toimitettujen asiakirjojen perusteella todeta kelpoiseksi tähän suunnittelutehtävään, eikä hän ole tarjotusta mahdollisuudesta huolimatta tarkentanut suunnittelureferenssejään. Toimitettujen asiakirjojen perusteella hänellä on teknikon tutkinto eikä lainkaan kokemusta rakennussuunnittelusta. Rakennussuunnittelun vaativuusluokkaa ei hakemuksen puutteellisuuden vuoksi ole pystytty täsmällisesti arvioimaan. Rakennussuunnittelija ei myöskään ole vastannut rakennusvalvonnan yhteydenottoihin. Näin ollen haetun rakennusluvan myöntämisen edellytyksiä ei ole voitu riittävästi arvioida.
Pääsuunnittelija on toimittanut Lupapisteeseen 27.11.2024 päivitetyn referenssiluettelon ja pohjapiirroksen.
Oikaisuvaatimus
Osakkeenomistaja Optipari Oy on tehnyt päätöksestä 11.9.2024 oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen tekijäksi on 21.11.2024 tarkennettu Kiinteistö Oy Linnanherrankuja 3. Oikaisuvaatimuksessa kerrotaan, että muutosten rakennusluvan puute todettiin palotarkastuksessa ja että rakennuslupaa on haettu 16 vuoden jälkeen rakentamisesta. Oikaisuvaatimuksessa pyydetään sivuuttamaan se seikka, että tilan käyttötarkoitukseksi on 1960-luvulla määritelty tehdastila, sillä 64 vuodessa koko rakennuksen jokaisen osakkeen käyttötarkoitus on muuttunut teollisesta tilasta.
Pääsuunnittelijaksi esitetyn rakennusmestari ********** kokemuksesta oikaisuvaatimuksessa kerrotaan, että tämä on hyväksytty pääsuunnittelijaksi Iitin kunnassa muutoskohteeseen, jossa vanha koulurakennus muutettiin 80-paikkaiseksi ravintolaksi, rakennuksessa oleva asuinhuoneisto kunnostettiin asuinkäyttöön ja piha-alueet muutettiin parkkipaikaksi. Lisäksi kohteeseen on tehty katettu terassi saman suunnittelijan toimesta. Oikaisuvaatimuksessa vedotaan tasavertaiseen viranomaiskohteluun ja kerrotaan, että pääsuunnittelijan koulutus ja referenssit on käyty läpi rakennusvalvonnan kanssa yhteisessä palaverissa ja että tuossa yhteydessä pääsuunnittelijalta vaadittiin arkkitehdin pätevyyttä, joka on oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan huomattavasti ylimitoitettu vaatimus ajatellen tätä kohdetta.
Oikaisuvaatimuksessa kerrotaan lisäksi, että nykyinen osakkeenomistaja on ostanut kiinteistöosakkeen vuonna 2008. Tila on ollut raakatila, johon on tehty pintaremontti. Osakkeenomistajan toimintaan tarvitaan erillisiä pieniä huoneita, ja huonejaot on tehty oston ja pintaremontin yhteydessä. Lisäksi pieniin huoneisiin toteutettiin katto, joka tehtiin kestämään tavaroiden säilyttämistä katon päällä. Rakennelman kattopalkit ovat Versowoodilta ostettua liimapuupalkkia (3000mmx1400mm), mihin päädyttiin rakennuksen jo näkyvien kattopalkkien takia. Jänneväli palkeille on 2,8 metriä ja huoneiden pinta-ala on noin 75 neliömetriä. Huoneiden lukumäärä on 4. Viides huone kattoineen oli jo tilassa valmiina, ja muiden huoneiden katot on tehty sen kattolinjauksen mukaan.
Oikaisuvaatimuksessa vedotaan siihen, että vuonna 2008 kevyille seinille ei ole tarvinnut erillistä rakennuslupaa. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa kerrotaan, että pintaremonttiin osallistui tuolloin Optipari Oy:ssä työskennellyt kaupunginhallituksen jäsen, joka ei luottamushenkilön ominaisuudessa missään vaiheessa osoittanut, että Helsingin kaupunki saattaisi vaatia huonejaoille rakennusluvan. Oikaisuvaatimuksen tekijä kuitenkin toteaa, että jälkeen päin ajatellen huonejaot olisi pitänyt hoitaa lupapalvelujen kautta. Rakennuksen rakenteisiin ei kuitenkaan ole puututtu.
Huoneiden katon säilytysparvitilan on oikaisuvaatimuksen mukaan tehnyt rakennus-/remonttiliike vuonna 2008. Kattorakenteesta haluttiin kestävä, koska kyse on tilasta, jossa on ihmisiä. Väliseinät ja niiden koolaukset on tehty omana työnä. Alkuperäistä rakennusliikettä ja heidän piirustuksiaan ei oikaisuvaatimuksen mukaan enää löydy. Pääsuunnittelijaksi esitetty henkilö on ainoastaan piirtänyt jo olemassa olevat rakenteet, eikä hän ole suunnitellut niitä. Piirustukset on teetetty jälkeenpäin tätä jälkilupaa varten.
Oikaisuvaatimuksen tekijä pitää kohtuuttomana, että nykyisen toiminnan puitteet joudutaan pahimmassa tapauksessa purkamaan ja rakentamaan uudelleen, koska erilliset huoneet tarvitaan. Huoneet ovat pysyneet jo 16 vuotta eivätkä ne ole osoittaneet mitään merkkiä taipumisesta, rakenteiden heikentymisestä tai muusta laiminlyönnistä rakennusvaiheessa. Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että rakennelma ja sen piirustukset ovat tehty oikein eivätkä ne aiheuta vaaraa tilassa kävijöille. Oikaisuvaatimuksessa pyydetään ymmärrystä tässä tilanteessa, sillä päätös aiheuttaa merkittävästi haittaa yhtiön toiminnalle ja lisää kustannuksia.
Päätösehdotuksen perustelut
Lupahakemuksessa hankkeen kuvaukseksi on kirjattu liikehuoneisto 3C:n sisätilan muutos: haetaan lupaa rakennetulle sisäparvelle. Lisäksi hakemuksessa kerrotaan, että liiketilaan on rakennettu keittiötila, toimistohuoneita ja yhdistetty kaksi toimistotilaa purkamalla kevyt väliseinä. Viimeisimmän vahvistetun rakennusluvan (14.5.1970 § 693) mukaa tila, joka pääpiirustuksissa on kuvattu, on kuitenkin teollisuustila. Hakemuksessa ei ole kerrottu, onko tarkoituksena ollut hakea rakennuksen osan käyttötarkoituksen muutosta. Myös oikaisuvaatimuskirjelmän perusteella jää epäselväksi, onko käyttötarkoituksen muutosta ollut tarkoitus hakea. Oikaisuvaatimuskirjelmässä pyydetään sivuttamaan tilan rakennusluvan mukainen käyttötarkoitus.
Hakija on esittänyt pääsuunnittelijaksi ********** joka on toimittanut Lupapisteeseen teknikon tutkintotodistuksen sekä referenssiluettelon. Hakemuksesta ja sen liitteeksi esitetyistä asiakirjoista ei käy selkeästi ilmi, millaisesta suunnittelutehtävästä hankkeessa on kyse. Näin ollen ********** kelpoisuutta suunnittelutehtävään ei ole voitu arvioida lupahakemuksen yhteydessä tai 27.11.2024 päivitetyn referenssiluettelon perusteella.
Hallintolain 31 § 1 momentin mukaan viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset. Saman pykälän 2 momentin mukaan asianosaisen on esitettävä selvitystä vaatimuksensa perusteista. Asianosaisen on muutoinkin myötävaikutettava vireille panemansa asian selvittämiseen.
Haettua lupaa ei ole toimitettujen asiakirjojen perusteella voitu myöntää eikä hakija tai pääsuunnittelija ole toimittanut hakemuksensa täydennykseksi asiakirjoja, joiden perusteella lupa olisi myönnettävissä. Asiakirjojen perusteella ei kuitenkaan voida todeta, etteikö lupa olisi myönnettävissä. Näin ollen hakemus on voitu jättää tutkimatta.
Sovelletut säännökset
Hallintolaki 31 §
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 8 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää maankäyttö- ja rakennuslain 21.4 §:n tarkoittamista hallintopakkoa ja oikaisuvaatimusta koskevista asioista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.
Pykälän 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti viranhaltijalle 14 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätökseen on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemisestä. Vaatimus on viipymättä otettava asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi.
Maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n 1 momentin mukaan valitusoikeus rakennus- ja toimenpidelupapäätöksestä on:
1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;
4) kunnalla; sekä
5) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhteisöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakennuslupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia.
Toimenpidelupapäätös on annettu julkipanon jälkeen 29.8.2024 ja viimeinen päivä tehdä oikaisuvaatimus on ollut 12.9.2024. Oikaisuvaatimus on toimitettu rakennusvalvontapalveluille 11.9.2024, joten oikaisuvaatimus on tehty säädetyssä ajassa. Oikaisuvaatimuksen tekijä on rakennuspaikan omistaja, joten oikaisuvaatimuksen tekijällä on oikaisuvaatimusoikeus.
Päätös tullut nähtäväksi 23.12.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös
Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista
Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
- kunnan jäsen
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Ulpu Juvalainen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 26467