Lausuntopyyntö, konserniohjeluonnos, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY

HEL 2024-012151
Asialla on uudempia käsittelyjä
18. / 663 §

Lausunto Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän konserniohjeluonnoksesta

Helsingin kaupunginhallitus

Päätös

Kaupunginhallitus antoi Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymälle (HSY) luonnoksesta kuntayhtymän konserniohjeeksi seuraavan lausunnon:

Konserniohjeluonnos on hyvin valmisteltu kokonaisuus ja ohjaa tarkoituksenmukaisella tavalla konsernin toimintaa. Helsingin kaupungilla on luonnokseen seuraavat yksityiskohtaiset kommentit:

Kohdassa 3.1. konsernin määrittely on kuvattu kuntayhtymäkonsernia ja todettu, ettei se ole osakeyhtiölain mukainen konserni. Tältä osin tulisi kuitenkin lisätä asianmukaiset viittaukset kuntalain asiaa koskeviin säännöksiin.

Kohdan 6. hyvä johtamis- ja hallintotapa mukaan ” HSY:n toimitusjohtajalla tai hänen nimeämällään henkilöllä on läsnäolo- ja puheoikeus tytäryhteisön kokouksissa tai seminaareissa”. Ottaen ensin huomioon, että tässä lauseessa ei ole määritelty tarkemmin, mitä tytäryhteisön kokouksia tämä koskee, mikä voi aiheuttaa epäselvyyksiä, niin tämä myös poikkeaa Helsingin valitsemasta tavasta toteuttaa konsernijohdon tietojensaantioikeutta, joka perustuu yhtiöjärjestyksessä määrättyyn selkeään tietojensaantioikeuteen. Sen lisäksi tietojensaantioikeutta voidaan Helsingissä toteuttaa esimerkiksi säännöllisillä tapaamisilla tytäryhteisön johdon kanssa. Em. siteeratun lauseen tarkoituksenmukaisuutta on siis syytä harkita mm. sen yksiselitteisyyden sekä julkisuuslain kannalta sekä siitä näkökulmasta, että osakeyhtiön hallituksen tulee edistää huolellisesti toimien yhteisön etua ja näin voida käydä tämän työn suorittamiseksi tarvittavat keskustelut haluamallaan tavalla. Hallitus voi myös aina kutsua kokoukseensa haluamansa henkilöt.

Kohdassa 7.2. on käsitelty ennakkosuostumuksen alaisia asioita. Suurin osa asioista edellyttää HSY:n konsernijohdon ennakkosuostumusta. Konsernijohdon käsitteen laaja sisältö huomioiden, tällöin on myös syytä samalla määrittää ne yleiset reunaehdot, joilla kannan antava taho määritetään. Esim. Helsingissä on todettu, että kaupungin kannan antava taho ratkaistaan tapauskohtaisesti asian taloudellisen ja periaatteellisen merkityksen sekä muiden vastaavien seikkojen perusteella. Vaihtoehtoisesti, suurin osa HSY:n konsernijohdon ennakkokantaa edellyttävistä asioista on luonteeltaan sellaisia, että niistä voisi suoraan edellyttää HSY:n hallituksen ennakkokantaa. Kaikki luetteloissa mainitut asiat ovat tytäryhtiön toiminnan kannalta erityisen merkittäviä ja siten merkittäviä myös yhtymäkonsernin kannalta.

Kohdassa 7.2. on todettu, että hallituksen puheenjohtajan velvollisuutena on valvoa, että HSY:n ennakkokanta on saatu ennen kuin hallitus päättää asiasta. Helsingissä tältä osin on konserniohjeessa todettu, että ”Kaupungin kannan hankkimisessa ei ole kyse tytäryhteisön sisäisen päätöksenteon tai tytäryhteisöä koskevan lainsäädännön mukaisen hallituksen tai toimivan johdon vastuun siirtämisestä konsernijohdolle tai kaupunginkanslialle, eikä se saa aikaan oikeudellista yhteisvastuuta tytäryhteisön ja kaupungin välillä. Tästä syystä kaupungin muodollinen kanta annetaan vasta sen jälkeen, kun tytäryhteisön hallitus on muodostanut oman näkemyksensä ja tahtotilansa asiasta.” Konserniohjetta olisi syytä täsmentää suhteessa yhtiön omaan päätöksentekoon ja ennakkokannan antamiseen nähden.

Kohdassa 7.3. käsitellään menettelyohjeiden antamista edustajille ja jäsenille. Kohdassa on todettu, että ”HSY:n hallitus antaa toimiohjeet tytäryhteisöjen kokouksiin taloudellisesti merkittävissä tai periaatteellisesti laajakantoisissa asioissa, sekä toimiohjeet Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n ja Keski-Uudenmaan vesiensuojelun liikelaitoskuntayhtymän yhtiökokouksiin, joissa päätetään hallituksen ja johtokunnan jäsenten valinnasta. Muissa kuin edellä mainituissa asioissa toimiohjeita antaa HSY:n toimitusjohtaja.” Tästä ei ilmene, miksi eri yhteisöihin ja niiden yhtiökokouksiin annetaan eri tahon toimesta yhtiökokoustoimiohjeita, minkä vuosi kohtaa kehotetaan pohtimaan järjestelyn tarkoituksenmukaisuutta kokonaisuutena jäljempänä myös Pääkaupungin Vesi Oy:n hallituskokoonpanosta todettu huomioiden.

Kohdassa 9.4. hallituksen jäsenten palkkio on todettu, että mikäli tytäryhteisöjen hallitusten jäsenien kokouspalkkiot on määritelty HSY:n luottamushenkilöiden palkkiosäännössä, noudatetaan sitä. Tässä olisi hyvä määritellä ne reunaehdot, joiden mukaan palkkiot määrätään, sikäli kun niitä ei ole määritelty edellä viitatussa palkkiosäännössä.

Konserniohjeluonnoksen läpikäynnin yhteydessä on havaittu, että Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n (PSV) hallituksessa on yhdeksän (9) jäsentä ja yhdeksän (9) varajäsentä, joista useimmat ovat samalla myös HSY:n hallituksen jäseniä ja varajäseniä. Helsingin konserniohjeen mukaan tytäryhteisöjen hallitusten jäsenten lukumäärä pyritään määrittelemään tehokkaan ja tuloksellisen työskentelyn kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Tästä syystä Helsingin kaupungin tytäryhteisöjen hallituksiin valitaan vähintään kolme (3) ja enintään viisi (5) jäsentä, ellei jäsenten määrästä poikkeamiseen ole yksittäistapauksessa erityinen syy. Lisäksi Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n hallituksen nykyinen kokoonpano voi aiheuttaa jääviysongelmia, kun HSY:n hallituksessa päätetään Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n asioita esim. ennakkosuostumustilanteessa. Edellä olevien seikkojen johdosta kehotetaan HSY:ta purkamaan yhtiön esteellisyyttä aiheuttava tilanne PSV:n hallituksen osalta ja lisäksi tarkastelemaan hallituksen jäsenten määrää ja varajäsenten tarkoituksenmukaisuutta ottaen huomioon yhtiön toiminnan operatiivinen luonne sekä laajuus (liikevaihto alle 4 miljoonaa euroa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

HSY pyytää konserniohjeluonnoksestaan jäsenkuntien lausuntoa. Lausuntoa on pyydetty 1.11.2024 mennessä.

Konserniohjeluonnos

Konserniohjeesta päättää HSY:n yhtymäkokous. Konserniohjeen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025.

Konserniohjeelle luodaan puitteet HSY:n yhtymäkonserniin kuuluvien tytäryhteisöjen sekä soveltuvin osin myös osakkuusyhteisöjen omistajaohjaukselle HSY:n asettamien tavoitteiden toteuttamiseksi.

Konserniohjeen tarkoituksena on tukea HSY:n konsernijohtamista ja omistajaohjausta siten, että yhtymäkonsernia voidaan johtaa ja ohjata yhteisillä toimintaperiaatteilla HSY:n kokonaisetu huomioiden. Tätä tarkoitusta varten konserniohjeen tavoitteena on luoda yhdenmukaisia menettelytapoja yhtymäkonsernin tytäryhteisöjen ohjaukseen sekä varmistaa toiminnan läpinäkyvyys ja tiedonkulku. Yhtymäkokous vahvistaa HSY:n omistajaohjauksen periaatteet sisältävän konserniohjeen, joka muodostaa yhdessä strategian kanssa, HSY:n omistajaohjauksen menettelyjä ja toimintatapoja määrittävän kokonaisuuden.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 01.11.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Lisätietojen antaja

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Lausuntopyyntö 4.10.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.