Avustuksen myöntäminen, kaupunginkanslia, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset 2025

HEL 2024-012601
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 46

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset vuodelle 2025 (enintään 10 000 euroa)

Viestintäjohtaja

Päätös

Viestintäjohtaja päätti myöntää järjestöille avustuksia vuoden 2025 toimintaan yhteensä 168 400 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti.

Samalla viestintäjohtaja päättää avustusten ehdoista seuraavaa:

- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2025 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.

- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta kaupunginkansliaan, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys kaupunginkanslialle vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2026 kesäkuun loppuun mennessä, mikäli avustuksen saaja ei hae avustusta vuodelle 2027. Muutoin selvitys tulee antaa vuotta 2027 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2025 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta ilmenee tieto vastuuvapauden myöntämisestä.

- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.

- Kaupungin mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.

- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Sopimuksen Euroopan unionin toiminnasta (SEUT) 107(1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Helsingin kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset myönnetään sellaiseen avustus- ja tukemistoimintaan, joka ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita muista EU:n jäsenvaltioista.

Avustuksen vaikutus rajat ylittävien investointien tai sijoittautumisen edellytyksiin on korkeintaan marginaalinen (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä EUVL 2016/C 262/01, kohta 196). Näin ollen valtiontukisäännöt eivät tule sovellettavaksi.

Avustusten myöntäminen hakijoille ei sisällä SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea.

Lisäksi viestintäjohtaja suosittaa järjestöjä ilmoittamaan avustuksella tuetusta toiminnasta Hyte ry:n ylläpitämässä Lähellä.fi -palvelussa.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen ja kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset

Kaupunginkanslia vastaa avustusten maksatuksesta kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaisesti siten, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa. Kaikki tässä päätöksessä mainitut avustukset ovat suuruudeltaan sen kokoisia, että ne maksetaan yhtenä eränä helmikuussa 2025.

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti kokouksessaan 6.6.2022 § 27, että kaupunginkansliaan keskitetään kaupunginhallituksen valtionperintöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmenoista myönnettävien avustusten hallinnollinen käsittely ja valmistelu.

Avustusten myöntämistä koskeva päätöksenteko jakautuu sen mukaan, mistä määrärahoista avustuksia myönnetään.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisen valtionrahoituksen käyttösuunnitelmassa olevien avustusmäärärahojen osalta päätös tehdään sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa (tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Kunta-Helsingin budjettirahoitukseen perustuvassa avustustoiminnassa päätös tehdään keskushallinnossa (kaupunginhallitus tai delegoinnin perusteella viranhaltija).

Kaupunginhallitus on delegoinut (18.12.2023 §777) enintään 10 000 euron avustuksista päättämisen viestintäjohtajalle.

Avustusten jakamisessa kiinnitetään jatkossa korostetusti huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen.

Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) määritellään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät kunnissa ja hyvinvointialueilla. Lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (7 § 4 mom.) perustelutekstissä todetaan, että järjestöjen toimintaedellytyksien turvaaminen voi tarkoittaa esimerkiksi harkinnan mukaan avustusten myöntämistä järjestöille. Valtion yleiskatteellista rahoitusta voidaan käyttää järjestöavustuksiin. Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n mukaan järjestöavustusten jakaminen kuuluu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan tehtäviin.

Valtion rahoituksesta jaettavien avustusten tulee tukea sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä, joka kytkeytyy hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin (sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut).

Valtionperintömäärärahat ovat kaupungin talousarviomäärärahoja ja talouden eriyttämisvelvoitteen vuoksi niitä ei voi käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten rahoittamiseen. Kaupungilla on oikeus hakea valtionperintönä saaman omaisuuden luovuttamista kunnalle.

Perintökaaren (40/1965) 5 luvun 1 §:n mukaan perintö menee valtiolle, jollei perillistä ole. Perintökaaren 5 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan omaisuus voidaan luovuttaa myös sille kunnalle, jossa perittävä viimeksi asui. Kiinteä omaisuus voidaan lisäksi luovuttaa sille kunnalle, jossa omaisuus sijaitsee. Vuodesta 2023 alkaen kaupunginhallitus on päättynyt valtionperinnöistä myönnettävistä kunta-Helsingin toimintaa täydentävistä hyvinvointia ja terveyttä edistävistä järjestöavustuksista.

Valtionperinnöistä jaettavien avustusten tulee ensisijaisesti tukea kunnan vastuuta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin, kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.

Kaupunginhallitus vahvisti 8.6.2020 § 351 valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi sosiaali- ja terveystoimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan myöntämät avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Kaupunginhallitus on tehnyt 27.6.2022 § 508 päätöksen, jossa se vahvisti kyseessä olevasta päivämäärästä eteenpäin haettavien valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä.

Kaupunginhallitus päätti 26.9.2022 § 661 hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten kriteerit.

Avustuskriteerit

Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea voimassa olevan kaupunkistrategian ja kaupunginvaltuuston hyväksymän lakisääteisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelman tavoitteiden toteutumista. Avustuksilla tuetaan helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointieroja kaventavaa toimintaa.

Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen. Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esimerkiksi vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole yhden ulkoisen rahoittajan tuen varassa.

Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esimerkiksi luentopalkkiot, juhlat ja retket).

Avustuksia ei myönnetä kertaluontoiseen toimintaan. Toiminnan tulee olla pitkäjänteistä ja jatkuvamuotoista. Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.

Vuoden 2025 avustusten haku ja viestintä ja saapuneet hakemukset

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusten hakuaika vuodelle 2025 oli 2.5.–3.6.2024. Kaupunginhallituksen vahvistamista avustuskriteereistä, avustushaun aukeamisesta ja hakuajasta julkaistiin tiedot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi avustusasioinnin verkkosivuilla sekä kaupunginkanslian kuulutukset -sivulla 14.12.2023. Avustushaun aukeaminen kuulutettiin Helsingin Sanomissa sekä Hufvudstadsbladetissa 15.12.2023. Avustusviestintä on hoidettu hyvää hallintotapaa noudattaen ja riittävällä tasolla.

Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin avustusasioinnissa (avustukset.hel.fi). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella. Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 3.6.2024 kello 16.00.

Avustushausta järjestettiin avustusinfo 18.4.2024 Teamsin kautta. Kutsu avustusinfoon lähetettiin sähköpostitse vuonna 2023 avustuksia saaneille järjestöille sähköpostiosoitteeseen, jonka he olivat avustushakemuksessaan ilmoittaneet. Sähköpostissa oli tieto avustushaun aikataulusta sekä infon ajankohta ja muuta ajankohtaista tietoa järjestöille. Avustushaun aukeamisesta julkaistiin myös hel.fi -uutinen 5.4.2024.

Pakollisia liitteitä koskeva hakemusten täydennyspyyntö lähetettiin hakijoille avustusasioinnin kautta 17.6.2024. Määräaika liitteiden toimittamiselle oli 15.9.2024. Hakijoille kerrottiin viestissä, että mikäli pyydetyt liitteet eivät saavu määräajassa, hakemus tullaan esittämään kaupungin yleisten avustusohjeiden mukaisesti hylättäväksi. Hakijoihin, joilla oli edelleen puutteita pakollisissa liitteissä määrärajan 15.9.2024 jälkeen, oltiin vielä yhteydessä ja annettiin lisäaikaa toimittaa kokonaan puuttuvat liitteet tai täydentää puutteelliset liitteet.

Kaupunginhallitukselle ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle osoitettuja avustushakemuksia vuodelle 2025 saapui yhteensä 205 kappaletta. Kaikki avustushakemukset saapuivat määräaikaan mennessä.

Avustusten jakamisessa noudatettavat ohjeet ja periaatteet

Avustusesityksen valmistelussa noudatettiin asian liitteenä 4 olevaa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 28.10.2019 § 723). Lisäksi kaupunginhallitus 26.9.2022 § 661 päätti avustuskriteerit (liite 4), jotka täydentävät kaupungin avustusten yleisohjeita.

Avustuksilla tuetaan hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointi- ja terveyseroja kaventavaa korjaavaa/kuntouttavaa yksilö- tai ryhmämuotoista auttamistoimintaa järjestöissä.

Sekä kunnalla että hyvinvointialueella on tehtävänä hyvinvoinnin edistäminen. Valtionperinnöistä rahoitettavien avustettavien toimintojen arvioinnissa on tunnistettu toimintoja, jotka tukevat kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävää ja tavoitteita.

Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan myöntämiin järjestöjen avustuksiin on käytettävissä vuonna 2025 yhteensä 7 200 000 euroa seuraavasti:

Kunta-Helsingin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin on varattu yhteensä 6 000 000 euroa talousarviokohdalle 1 30 03 Valtionperinnöt. Kunta-Helsingin avustuksista päättää kaupunginhallitus.

Viranhaltijan päätöksellä avustuksia myönnetään 168 400 euroa.

Talousarviovalmistelun yhteydessä oli mahdollisuus nostaa avustusmäärärahaa edellisestä vuodesta 20 %. Avustusesitys on laadittu siten, että 20 %:n korotuksen perusteluissa on huomioitu kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluva avustusten harkintavaltainen jakaminen. Aiemmissa avustusesityksissä ei ole voitu huomioida yleistä kustannustason nousua vuoden 2018 jälkeen (muun muassa tilakulut, palkat ja muut hankintamenot). Avustusmäärärahan taso on pysynyt vuosia suhteellisen samalla tasolla, joka on osin ohjannut hakijoita hakemaan totuttua avustustasoa. Lisämäärärahan ansiosta avustusesityksessä on pystytty tekemään tasapuolinen korotus aikaisempien vuosien avustustasoon kaikille yhdenmukaisen korotusprosentin mukaisesti. Käytännössä lisämääräraha on mahdollistanut myös kokonaan uusien avustuksensaajien ja avustustoimintojen mukaan ottamisen kokonaisuuteen.

Edellisen avustuksen käytön valvonta

Hakemusten käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2023 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu ja todettu asianmukaiseksi. Mikäli näin ei ole, esitetään hakemus hylättäväksi.

Osana avustusten käytönvalvontaa tehtiin myös kuudelle järjestölle, joille on myönnetty avustusta vuonna 2023, pistokoeluontoiset tarkastukset yhteistyössä KPMG Oy:n kanssa. Valvontakäynnit ja raportit valmistuivat 8.11. mennessä. Jos toiminta ei täytä kaupungin avustusten yleisiä avustusohjeita ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuksille asetettuja kriteereitä, avustusta ei voida myöntää. Tarkastettujen kohteiden toiminta oli yleisohjeen ja kriteereiden mukaista.

Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2023 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2023 ja omavaraisuusaste (%). Taulukko on asian liitteenä 3. Taloustietoja ei ole merkitty, mikäli yhdistyksellä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2023, taloustietoja ei ole saatu tai niissä on epäselvyyksiä.

Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseen kokonaissummalla ja kerrottuna 100:lla. Omavaraisuusasteen tulkinta on Yritystutkimus ry:n mukaan seuraava: yli 40 % hyvä, 20‒40 % tyydyttävä ja alle 15 % heikko. Mikäli hakijan taloudellisessa tilanteessa tai toimintakäytännöissä havaittiin uhkia tai riskejä (esimerkiksi vuodesta toiseen heikkenevä taloudellinen tilanne), pyydetään näihin kiinnittämään huomiota.

Avustusehdotuksen laatiminen ja hakemusten hylkäysperusteet

Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei sisälly kunta-Helsingin avustusten jakoperusteisiin tai jos hylkäämiseen on muu painava syy. Hylkäysesitysten perusteita ovat myös pakollisten liitteiden puuttuminen, liitteiden puutteellisuus, tietojen virheellisyys tai epäluotettavuus sekä puutteet järjestön hallinnollisissa menettelyissä.

Kaupunginhallituksen myöntämissä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten tarkastelussa on huomioitu Helsingin kaupungin strategian ja hyvinvointisuunnitelman painopisteitä sekä kaupungin segregaation ehkäisyn tavoitteita. Esityksessä on priorisoitu avustuskriteerien mukaista välitöntä ennaltaehkäisevää auttamis- ja tukemistoimintaa, joiden on katsottu erityisesti ehkäisevän avustusten kohderyhmien ajautumista raskaampiin sosiaali- ja terveyspalveluihin tai ehkäisevän lisäresursointitarvetta muihin kunta-Helsingin palveluihin, esimerkiksi kasvatuksen ja koulutuksen sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista on esitetty lakkautettavaksi kokonaan eräitä avustuskohteita. Tarkastelussa on huomioitu Helsingin kaupungin strategian ja hyvinvointisuunnitelman painopisteitä. Lisäksi esityksessä on priorisoitu avustuskriteerien mukaista välitöntä ennaltaehkäisevää auttamis- ja tukemistoimintaa. Avustuksia, joiden ei katsota kuuluvan selvästi avustuskokonaisuuteen, esitetään lakkautettavaksi.

Hylättäväksi esitetään 10 toimijan hakemuksia (uusia hakijoita tai hakijoita, joille ei ole aikaisempienkaan hakemusten pohjalta myönnetty avustusta). Perusteena hylkäykselle on haetun toiminnan laajuus, tarkoituksenmukaisuus tai harkinnanvaraisuus suhteessa muuhun avustettavaan kokonaisuuteen.

Yksi hakija perui hakemuksensa.

Kaupunginkanslia jatkaa edelleen vuonna 2023 aloitettua kaupungin avustustoiminnan kehittämistä. Kehittämistyöhön kuuluu muun muassa keskushallinnon ja toimialojen avustuslajeja, tavoitteita ja kriteereitä koskevan kokonaiskuvan tarkentaminen, kaupunginhallituksen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuskriteereiden uudistaminen sekä hakulomakeuudistus, avustusviestintä ja avustusten valmistelu avustettavan toiminnan vaikuttavuuden, yleishyödyllisyyden ja hakijan omavaraisuuden näkökulmasta sekä kaupunkiyhteisen avustusten käsittely-, analysointi- ja raportointijärjestelmän kehittämistyö. Tavoitteena on selkiyttää ja yhdenmukaistaa sekä kaupunkitasoista avustustoimintaa että hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustamisen kokonaisuutta ja avustusten kohdentumista kunta-Helsingissä ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

Kaupunki kannustaa ja suosittaa avustuksia saavia järjestöjä ilmoittamaan toiminnastaan digitaalisella palvelutarjottimella. Palvelutarjotin tarjoaa järjestöille maksutonta näkyvyyttä asukkaiden ja julkisen sektorin suuntaan. Tieto palveluista ja toiminnasta saavuttaa kohderyhmää laajasti. Hyte-palvelutarjotinta voidaan hyödyntää palveluohjauksen välineenä, jolloin asiakkaita voidaan ohjata heille sopiviin palveluihin. Toimijat tavoittavat paremmin toimintansa kohderyhmän ja saavat lisää osallistujia toimintaansa.

Viestintäjohtajan päätettäväksi esitettävät hakemukset ja päätösehdotukset myönnettävistä avustuksista käyttötarkoituksineen on kuvattu liitteessä yksi, jossa hakemukset esitetään kohderyhmittäin. Liite kaksi sisältää hakijoiden taloustiedot. Liitteessä kolme esitetään avustuskriteerit. Liitteessä neljä on kaupungin avustusten yleisohjeet.

Liitetaulukoissa sarakkeen otsikossa "Päätös hyte 2025" ja "Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste hyte 2025" viitataan kunta-Helsingin valtionperintöjen rahoituksella esitettäviin avustuksiin.

Päätös tullut nähtäväksi 19.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Veli-Matti Hurtig, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 32627

veli-matti.hurtig@hel.fi

Päättäjä

Liisa Kivelä
viestintäjohtaja

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.