Hankesuunnitelma, Vallilan toimitalo, ikkunoiden kunnostus ja välipohjien korjaustyöt
Vallilan toimitalo, ikkunoiden kunnostus ja välipohjien korjaustyöt, hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Vallilan toimitalon ikkunoiden kunnostus ja välipohjien korjaustyöt 21.8.2024 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on 5 540 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 890 000 euroa heinäkuun 2024 kustannustasossa (RKI 110,9).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Vallilan toimitalo tarjoaa erilaisia sosiaalialan palveluja. Tämä hanke ei koske kiinteistössä sijaitsevan päiväkodin tiloja.
Kohteessa on tehty sisäilmaan liittyviä tutkimuksia, joiden perusteella on tehty korjausehdotuksia. Tämä hanke korjaa kiireellisimmät ongelmat, jonka jälkeen tilat ovat terveellisiä peruskorjaukseen saakka. Hinta ja alustava aikataulu perustuvat siihen, että toiminta pysyy normaalina toimipisteessä remontin ajan. Aikataulua tarkennetaan käyttäjien toiveiden mukaiseksi ja siten, että kohteessa tapahtuma toiminta häiriintyisi mahdollisimman vähän. Sisätiloissa tehtävät työt lohkotaan toiminnan mahdollistamiseksi noin 10–15 vaiheeseen jokaisessa kerroksessa. Tämä tekee noin 50–60 vaihetta koko rakennuksessa.
Yleistä hankkeesta
Vallilan toimitalossa uusitaan alakattoja. Tiivistetään rakenteita ja korjataan lämmönjakohuonetta. Pitkin kiinteistöä on läpimenoja, jotka tukitaan.
Tehtäviä töitä:
- Käytävillä ja huoneissa olevien alakattojen akustolevyt vaihdetaan uusiin, jotta niistä ei erity villakuituja huoneilmaan,
- rakennuksen ikkunarakenteiden korjaukset, jotta ei ole ilmavuotoja käytössä oleviin tiloihin. Sisältää katualueen vuokrauksen, sääsuojaukset ja henkilönostimet,
- vesikattotyöt, sisältää vesikaton, vesikourujen ja syöksytorvien pesun, kunnostuksen, huoltomaalauksen ja katualueen vuokrauksen, sääsuojaukset,
- tiivistyskorjaukset. Sisältää purut, tiivistystyöt ja pintojen ennallistamisen,
- sähkötyöt. Sähköjen purut alakatosta. Uudet valaisimet ja uudet sähkövedot, väliaikainen sähköistys käytön mahdollistamiseksi,
- lopuksi tehdään tiiveysmittauksia, joilla varmistetaan korjausten onnistuminen.
Rahoitus
Hankkeen rahoitukseen käytetään käyttötalouden määrärahoja.
Kustannukset ja vaikutukset käyttötalouteen
Kaupunkiympäristön toimialan laatima hankesuunnitteluvaiheen (HKA) kustannusarvio on 1 890 000 euroa arvonlisäverottomana (kausi: heinäkuu/2024 RKI 110,9).
Teknisen hankkeen vuokravaikutus
Hankkeella ei ole vuokravaikutusta
Väistötilakustannus
Ei väistötilakustannusta.
Aikataulu ja toteutus
Rakentaminen alkaa 11/2024, ja työ valmistuu 7/2026.
Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta ja kiinteistön ylläpidosta.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa.
Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen hyväksyy tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 19.11.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Marko Kumpulainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 40311