Hankinta, infratyömaiden katselmukset ja tärinämittaukset 2025, rakentamispalveluliikelaitos Stara
Infratyömaiden katselmus- ja tärinämittauspalveluiden puitesopimusajalle 1.1.2025 - 31.12.2024
Päätös
Yksikönjohtaja päätti valita infrarakennustoiminnan katselmus- ja tärinämittauspalvelujen puitesopimuskumppaneiksi ajalle 1.1.2025 -31.12.2025 seuraavat tarjoajat:
1. Forcit Consulting Oy
2. Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy
3. Taratest Oy
Puitejärjestelyn enimmäisarvo on 191 200 euroa (alv 0 %).
Yksikönjohtaja päätti oikeuttaa Staran tilaamaan em. sopimuskumppaneilta tarjouspyynnön liitteen "Palvelukuvaus" mukaisia palveluita sopimuskauden aikana tarpeen mukaan puitesopimuksen tilausehtojen mukaisesti.
Puitesopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika (14 päivää) on kulunut, ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet puitesopimuksen.
Päätöksen perustelut
Esittelijän perustelut
Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Infrarakennustoiminnan katselmukset ja tärinämittaukset on tällainen tyypillinen alihankinta, jossa on välttämätöntä käyttää erikoisammattiosaamiseen keskittynyttä ja tarvittavan mittauslaitteiston omaavaa palveluntarjoajaa.
Hankinnan kohteena ovat pääasiassa infrarakennus- ja louhintatöihin liittyvät katselmukset, suojaukset, asiantuntijalausunnot ja tärinämittaukset.
Palvelut suoritetaan Staran työkohteissa Helsingin kaupungin alueella mm. infratyömaiden louhintatöissä, pohjavahvistustöissä sekä muissa katselmuksia ja tärinän todentamista vaativissa kohteissa, sekä asiantuntijalausuntoja ja tärinäherkkien laitteiden suojaustarpeita edellyttävissä hankkeissa.
Hankintayksikön rakentamisen kohteissa tuotettavien ympäristön tärinämittausten avulla seurataan työstä aiheutuvan tärinän vaikutusta rakenteille, laitteille tai toiminnoille. Tärinämittausten ja katselmuksen tarkoituksena on välttää tarpeettomia erimielisyyksiä, joita tärinähaitta voi aiheuttaa työmaan lähiympäristössä.
Hankintamenettely
Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely. Hankintailmoitus Staran Infrarakennustoiminnan tärinämittauksista ja katselmuksista on lähetetty julkaistavaksi 5.11.2024 julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa ja Tarjouspalvelussa (HEL 2024-013550).
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 18.11.2024 klo 12:00 asti. Hankintaa koskien ei esitetty lisäkysymyksiä.
Tarjoukset tuli antaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelu - toimittajaportaalin kautta 27.11.2024 kello 12:00 mennessä. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Avaamistilaisuudesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä. Tarjouksen tähän urakkaan jätti määräaikaan mennessä 4 tarjoajaa.
Forcit Consulting Oy
Suomen Louhintakonsultit Oy
Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy
Taratest Oy
Tarjouspyynnön työmäärätiedot perustuvat edellisten vuosien toteutumiin ja tulevien vuosien arvioihin, lopullisesti toteutuvat määrät voivat olla merkittävästikin suurempia tai pienempiä tilaavien hallintokuntien päätöksistä riippuen. Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt määrät ovat arvioita tulevista töistä, eikä sopimus muodosta tilaajalle määräostovelvoitetta, eikä sopimustoimittajalla ole yksinoikeutta tuottaa hankinnan kohteena olevia töitä. Lopullisesti toteutuvat työmäärät voivat olla joko pienempiä tai suurempia kuin tarjouspyyntö vaiheessa arvioidut, eivätkä määrien muutokset vaikuta yksikköhintoihin. Yksikköhinnat ovat kiinteitä koko sopimuskauden ajan.
Aiempien vuosien toteutumatietojen perusteella, voidaan arvioida, että sopimuksen lopullinen toteutunut arvo tulee olemaan enintään 191 200 euroa (AVL 8 c). Arvio enimmäishinnasta muodostuu edellisten vuosien keskiarvototeumasta, lisättynä lisä- ja muutostöiden lisähankintamahdollisuuden 15 prosentin varauksella.
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella. Kaikki tarjoukset täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja pääsivät mukaan tarjousvertailuun.
Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut, että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset. Kilpailun voittaneilta Forcit Consulting Oy:ltä, Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy:ltä ja Taratest Oy:ltä tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ennen päätösesityksen laadintaa. Tarkastuksessa todettiin tarjoajien täyttävän soveltuvuusvaatimukset. Tarjouspyynnön ehtojen mukaan valintaperusteena käytetään halvinta vertailusummaa soveltuvien tarjousten kesken. Laadulliset näkökohdat on otettu huomioon tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksissa.
Tarjousten tarkastus
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin tarjouksissa annettujen tietojen perusteella.
Tarkastamisvaiheen jälkeen tarjoajien todettiin täyttävän tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti.
Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö kiinnitti huomiota siihen, että osa tarjotuista yksikköhinnoista vaikutti poikkeuksellisen alhaisilta. Hankintayksikkö pyysi tarjoajalta hankintalain 96 §:n mukaista selvitystä
tarjoushinnoista. Annettujen selvitysten perusteella hankintayksikkö arvioi hintojen vastaavan tarjouspyynnön ehtoja ja olevan hyväksyttävissä.
Tarkastamisvaiheen jälkeen kaikkien tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.
Puitesopimuskumppaneiksi mahdollisesti valittavilta tarjoajilta tarkastettiin tarjouksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ja tilaajavastuulain (laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä, 1233/2006) 5 §:n mukaiset tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat selvitykset.
Tilaus menettely
Sopimuskauden aikana työtilaukset tehdään pääsääntöisesti ns. ranking- mallin perusteella. Ranking-mallissa tilaaja määrittelee Tilaajan tilaustarpeen (mm. mittauskohteet, mittauksen laajuus, arvioitu asiantuntijatyön määrä). Tilaustarpeen ja palveluntuottajien tarjouksissaan antamien yksikköhintojen perusteella tilaaja laskee tilauksen kokonaishinnan.
Tilaus tehdään ensisijaisesti siltä palveluntuottajalta, jonka tarjouksen perusteella kokonaishinta on halvin. Mikäli ko. palveluntuottaja ei ota tilausta vastaan tilaajan määrittämässä aikataulussa, tilataan palvelu toiseksi edullisimmalta jne.
Staran luo taloushallintajärjestelmäänsä SAP-puitesopimukset, joiden kautta tilaukset tehdään ja puitesopimuksen taloutta seurataan. Kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki valvoo sopimuksen toteutumista, seuraa jatkuvasti infrarakentamiseen liittyvien kustannusten markkinahinnoittelua ja tekee jatkuvasti tarvittavia toimenpiteitä kustannustehokkuuden ylläpitämiseksi.
Päätös tullut nähtäväksi 23.12.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Nico Repo, Hankinta-asiantuntija, puhelin: