Liikunnan avustusmäärärahat 2025, osittaminen, myöntämisperusteet ja hakuohjeet
Alueellisen harrastamisen tukemisen avustuksen (segregaatioavustuksen) myöntäminen vuonna 2025
Päätösehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto päättää hyväksyä segregaatioavustuksen myöntämisen periaatteet vuodelle 2025 seuraavasti:
Avustusta myönnetään toimintaan ja kehittämistyöhön, jolla lisätään 9–18-vuotiaiden lasten ja nuorten matalan kynnyksen liikuntaharrastustoimintaa. Erityinen painopiste avustuksessa ovat maahanmuuttajataustaiset tytöt.
Matalan kynnyksen toiminnalla tarkoitetaan helposti saavutettavaa, kohtuullisen hintaista toimintaa, joka ei vaadi aikaisempaa kokemusta, pitkäaikaista sitoutumista, korkeaa osaamistasoa tai omia erityisvarusteita. Avustettavan toiminnan tulee olla kaikille avointa.
Avustus kohdennetaan kaupunkiuudistusalueilla järjestettävään toimintaan ja toiminnan kehittämiseen:
- Mellunkylä
- Kannelmäki
- Malminkartano
- Malmi
- Meri-Rastila
Lisäksi avustusta voidaan myöntää myös seuraaville alueille (peruspiirit), joissa lasten ja nuorten harrastustoimintaan osallistuminen on alhaista suhteessa kaupungin keskiarvoon:
- Jakomäki
- Kaarela
- Kallio-Alppiharju
- Latokartano
- Myllypuro
- Pitäjänmäki
- Puistola
- Pukinmäki
- Suutarila
- Vartiokylä
- Vuosaari
Avustuksen tavoitteena on lisätä alueellisesti lasten ja nuorten liikunnan harrastamista, väestöryhmien välisiä myönteisiä kohtaamisia, ehkäistä syrjäytymistä sekä vahvistaa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. Avustuksella edistetään lasten ja nuorten yhdenvertaisia mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa ja vahvistetaan paikallisten toimijoiden välistä yhteistyötä.
Alueellisen harrastamisen tukemisen harkinnanvaraista avustusta voidaan myöntää vähintään vuoden toimineille helsinkiläisille rekisteröidyille seuroille ja muille liikuntaa edistäville järjestöille ja yhdistyksille.
Hakemusten keskinäisessä vertailussa ja arvioinnissa painotetaan hankkeita, joissa sovelletaan alueella uudenlaisia kumppanuuksia sekä kehitetään ja kokeillaan uusia toimintamalleja, tavoitteena löytää pysyviä käytänteitä toimintaan. Hankkeen toteuttaminen useamman toimijan yhteishankkeena katsotaan arvioinnissa eduksi. Lisäksi painotetaan toiminnan saavutettavuutta sekä lasten ja nuorten osallisuutta ja toimijuutta.
Hakemusten arvioinnissa kiinnitetään huomiota hankkeen laajuuteen ja tarkoituksenmukaisuuteen suhteessa avustuksen tavoitteisiin, hankkeen talous- ja toimintasuunnitelman realistisuuteen sekä toiminnan jatkuvuuteen hankekauden jälkeen.
Myönnettävät avustukset ovat suuruudeltaan 3 000–30 000 euroa. Avustusta voidaan käyttää vain hankkeesta johtuviin kuluihin. Avustus voi kattaa enintään 80 prosenttia avustettavan hankkeen hyväksyttävistä menoista. Hakijalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jossa on eritelty hankkeelle kohdistuneet kustannukset.
Avustusta saavilta edellytetään selvitystä avustuksen käytöstä ja sen yhteydessä vaikuttavuudenarviointia.
Avustusta voidaan myöntää 1–3 vuotta kestäville hankkeille. Alueellisen harrastamisen kokonaismäärärahasta enintään 75 % voidaan osoittaa kolmevuotisille hankkeille.
Avustuksen hakuaika on 11.3. - 4.4.2025 klo 16. Liikuntajaosto päättää avustettavista hankkeista keväällä 2025.
Esittelijän perustelut
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 17.12.2024, 191 § toimialan tulosbudjetista ja toimintasuunnitelmasta vuodelle 2025. Toimintasuunnitelman mukaan yksi toiminnan painopisteistä vuonna 2025 on segregaation ehkäisy ja liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalvelut kohdentavat avustusmäärärahoja erityisesti kaupunkiuudistusalueiden toiminnan kehittämiseen. Avustusmäärärahojen kohdentaminen liikuntaharrastuksen edistämiseen on yksi toimenpide, jolla tuetaan alueiden elinvoimaisuutta, asumistyytyväisyyttä, lasten ja nuorten myönteistä turvallisuuskokemusta ja sosiaalista yhtenäisyyttä sekä panostetaan eri väestöryhmien välisten positiivisten kohtaamisten lisäämiseen kaupunkiuudistusalueilla. Yksi liikuntapalvelun keskeisistä toimenpiteistä toimintasuunnitelmassa on avustusmäärärahojen kohdentaminen segregaation ehkäisyyn (Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 17.12.2024, § 191).
Tutkimustiedon perusteella Helsingissä on kaupunkiuudistusalueiden lisäksi myös muita alueita, joissa osallistutaan ohjattuun liikuntaharrastustoimintaan muita harvemmin. Helsingin kaupungin Ketkä harrastavat ohjatusti? -selvityksen (2024) perusteella 8.- ja 9.-luokkalaisista helsinkiläisistä ohjattua liikuntaa harrastavat harvemmin etenkin ulkomaalaistaustaiset tytöt. Kokonaan ohjatun liikunnan ulkopuolelle jää viidennes sekä suomalaistaustaisista pojista että edellä mainituista ulkomaalaistaustaisista tytöistä. Muita harvemmin liikuntaharrastustoimintaan osallistuvat myös ne, jotka asuvat matalamman sosioekonomisen aseman alueilla sekä ne, joiden perheissä on heikoksi koettu taloudellinen tilanne. THL:n kouluterveyskyselyssä (2023) on saatu vastaavia tuloksia toisen asteen opiskelijoiden osalta. LIITU-tutkimuksen mukaan (2022) peruskoulun alaluokilla ulkomaalaistaustaiset osallistuvat liikuntaseuratoimintaan muita vähemmän.
Avustusmäärärahojen kohdentaminen tarveperusteisesti sekä maahanmuuttajataustaisten nuorten matalan kynnyksen harrastustoiminnan saavutettavuuden edistäminen tasaavat eroja eri väestöryhmien välillä ja tukevat sosiaalista integraatiota eri alueilla. Sukupuolten ero harrastustoiminnan osallistumisaktiivisuudessa huomioidaan kohdentamalla toimenpide erityisesti maahanmuuttajataustaisiin tyttöihin. (Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 17.12.2024, § 191)
Liikuntaseuroilla ja yhdistyksillä sekä järjestöillä on tärkeä rooli liikuntaa edistävien harrastusten tarjoajana Helsingissä. Alueellisen harrastamisen tukemisen avustuksella mahdollistetaan liikuntaseurojen ja muiden liikuntaa edistävien yhdistysten ja järjestöjen mahdollisuutta kehittää ja järjestää toimintaa kaupunkiuudistusalueilla sekä muilla tarveperustaisesti määritetyillä alueilla.
Helsingin kaupunkistrategian (2021–2025) mukaan kaupunki on sitoutunut vähentämään segregaatiota. Helsingin tavoitteena on olla kaupunki, jossa asuinalueet eivät eriydy ja kaikkialla on mahdollista elää turvallista ja viihtyisää elämää positiivisesti omaleimaisissa kaupunginosissa. Kulttuurin, liikunnan ja muiden vapaa-ajanpalveluiden tarjonnan on mukauduttava kaupungin kasvun mukana. Helsinki harjoittaa myönteistä erityiskohtelua ja torjuu eriytymistä kattavasti toimialat ylittäen myös vapaa-ajantoiminnalla.
Toimivalta ja avustustoimintaa koskevat päätökset
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto päättää vuosittain liikunnan avustusmuodoista, avustusten myöntämisen ehdoista ja kriteereistä sekä hakuajoista. Liikunnan avustusten yksityiskohtaisempien kriteerien ja ehtojen lisäksi avustusten periaatteissa, myöntämisessä, käytössä ja selvittämisessä noudatetaan Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 28.10.2019, § 723) sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päättämiä (12.12.2023, § 178) toimialan yhteisiä avustusperiaatteita.
Liikunnan avustuksia voidaan myöntää hakijoille, jotka noudattavat kaikessa toiminnassaan hyvää hallintotapaa, urheiluyhteisön eettisiä periaatteita ja YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen periaatteita. Edellä mainittujen periaatteiden vastainen toiminta saattaa johtaa myönnetyn avustuksen takaisinperintään.
Päätösesitys tukee toimialan yhteisiä avustusperiaatteita. Kulttuurin ja vapaa-ajan avustuksilla rakennetaan demokraattista ja elinvoimaista kaupunkia, edistetään helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä sekä edistetään YK:n Agenda 2030 tavoitteita. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan avustuksilla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa sekä helsinkiläisten tasa-arvoa, osallisuutta ja yhdenvertaisuutta, sitoudutaan noudattamaan YK:n lasten oikeuksien sopimuksen toteutumista, edistetään fyysistä ja psyykkistä turvallisuutta, edistetään kaikkien mahdollisuutta toimia ja harrastaa turvallisemmassa tilassa, kunnioitetaan kaiken elävän hyvinvointia, tuetaan monipuolista kulttuurin ja vapaa-ajan tarjontaa, parannetaan helsinkiläisten mahdollisuuksia merkitykselliseen elämään, torjutaan ilmastonmuutosta sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää toimintaa ja tehdään toimenpiteitä ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan avustuksilla suojataan tiedot ja järjestelmät hyvin, toimitaan vastuullisesti, avoimesti ja hyvän osallistavan hallintotavan mukaisesti, ei sallita rasismia, syrjintää, epäasiallista kohtelua tai seksuaalista häirintää. (Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 12.12.2023, § 178)
Avustuksia ei myönnetä tahoille, joihin kohdistuu Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita. Avustuksensaaja ei myöskään saa asettaa avustusvaroja sellaisten tahojen saataville tai hyödynnettäväksi, joihin kohdistuu avustuksensaajaa tai Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita. (Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 15.3.2022, § 47)
Helsingin kaupungin hallintosäännön (luku 17, § 1) mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahan jakamisen periaatteet ja valvoo avustusperiaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaoston tehtävänä on päättää käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta, hyväksyä perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta sekä valvoa avustusten käyttöä (hallintosääntö luku 17, § 3).
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Miika Kyllönen, tiimiesihenkilö, puhelin: 09 310 38320
Janina Mäkinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 32610