Avustuksen myöntäminen, Helsingin mallin kehittämisavustukset 2025, kausi 2025-2027, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kulttuuripalvelukokonaisuus
Helsingin mallin kehittämisavustukset vuodelle 2025
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päätti myöntää alueellisen osallistavan kulttuurityön eli Helsingin mallin kehittämisavustusta vuodelle 2025 14 hakijalle yhteensä 600 000 euroa liitteen 1 mukaisesti. Hankkeet ja niiden tavoitteet on kuvattu tarkemmin liitteessä 2.
Avustusta ei myönnetty 15 hakijalle liitteen 3 mukaisesti. Hylkäysperuste on merkitty jokaisen kielteisen päätöksen saaneen kohdalle.
Avustukset ovat harkinnanvaraisia.
Ohjeet avustuksen saajille
Avustuksen ensimmäinen erä, 80 %, maksetaan tammikuussa 2025 ja 20 % hankkeen vuosiraportin toimittamisen jälkeen. Vuoden 2025 vuosiraportti on toimitettava 1.9.2025 mennessä.
Helsingin mallin kolmivuotiskauden avustukset vahvistetaan hakemuksesta vuosittain. Jatkohakemukset seuraavalle vuodelle on toimitettava 1.9.2025 mennessä.
Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.
Hankkeen tuloja ja menoja on seurattava erillisellä kustannuspaikkaraportilla.
Ohjeet avustuksen käyttämisestä, raportoinnista, avustuksen maksamisesta ja Helsinki-tunnuksen käytöstä löytyvät kaupungin avustusasioinnin verkkosivuilta:
Avustukseen sovelletaan Helsingin kaupungin yleisiä avustusehtoja. Kaupungilla on oikeus periä avustus tai sen osa takaisin avustusehtojen mukaisesti.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli erityissuunnittelija Katri Tenhola. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päätti kokouksessaan 7.11.2023, § 26 jatkaa Helsingin mallia vuosina 2025–2027 erillishaulla. Samalla päätettiin, että Helsingin mallin neljännen hankekauden kohdealueet ovat Malmi, Kontula, Meri-Rastila ja Kannelmäki-Malminkartano, jotka ovat myös käynnissä olevan Kaupunkiuudistus-hankkeen kohdealueita. Tarkoitusta varten varataan vuosittain 600 000 euroa avustusmäärärahoihin.
Haku
Avustushaku avattiin 5.6.2024 ja se päättyi 2.9.2024 klo 16. Määräaikaan mennessä saapui 29 hakemusta. Avustuksia haettiin yhteensä 1 564 402,50 eurolla.
Helsingin mallin avustukset ovat kehittämisavustuksia, ja niihin sovelletaan samoja ehtoja kuin muihinkin kehittämisavustuksiin.
Kehittämisavustusta jaetaan hankkeille, jotka:
- vastaavat kulttuurin kentällä koettuun kehittämistarpeeseen
- hankkeisiin, jotka hyödyttävät taiteen ja kulttuurin kenttää toteuttajatahoaan laajemmin
- hankkeisiin, jotka tukevat kaupungin valtuustostrategisia ja kulttuuripoliittisia tavoitteita.
Helsingin mallin avustuksia voidaan myöntää helsinkiläisille rekisteröityneille taide- ja kulttuurilaitoksille ja -yhteisöille lähtökohtaisesti kolmivuotisiin hankkeisiin. Hankkeet vahvistetaan vuosittain, mikäli niille kaupungin budjetissa varattuun määrärahaan ei tule muutoksia ja hankkeille asetetut tavoitteet saavutetaan. Avustusta saavien on vuosittain raportoitava sekä hankkeen toteutumisesta että seuraavan vuoden suunnitelmista.
Hakemusten arviointi
Helsingin kaupunkistrategia vuosille 2021–25 nostaa esiin kaupunginosien omaleimaisuuden, tasapainoisen palvelutuotannon sekä kansalaisyhteiskunnan ja taiteen roolin kaupungin rakentamisessa. Tämä korostuu myös alkuvuodesta 2021 julkaistussa Taide ja Kulttuurivisio 2030:ssä. Helsingin malli -konsepti on tukeutunut alusta saakka tähän tavoitteeseen tasapainoisesta aluekehityksestä. Uuteen kaupunkistrategiaan on esitetty myös mittaria, joka seuraa avustusten alueellista kohdentumista.
Nyt käsittelyssä olevien hakemusten arvioinnin lähtökohtana ovat olleet seuraavat Helsingin mallin perustavoitteet:
- vahvistaa kaupunginosien yhteisöllisyyttä ja myönteistä profiloitumista sekä asukkaiden kulttuurista osallisuutta
- monipuolistaa kaupunginosien taide- ja kulttuuritarjontaa
- vahvistaa kulttuurin saavutettavuutta luomalla alueen toimijoiden ja taidelaitosten/-toimijoiden kanssa uusia toimintamalleja
- rohkaista asukkaita ja yhteisöjä näkijöistä tekijöiksi eli osallistumaan taiteen ja kulttuurin tekemiseen
Helsingin malli kytkeytyy myös vahvasti kaupunkitasoisiin segregaation ehkäisyn tavoitteisiin, jotka on otettu huomioon kauden 2025–27 arviointiperusteissa. Näihin liittyen hankkeiden toivotaan:
- pyrkivän lisäämään väestöryhmien välisiä positiivisia kohtaamisia kaupunkiuudistusalueilla
- vähentämään eroja nuorten toimintakyvyssä ja tulevaisuudennäkymissä eri väestöryhmien välillä (jos hankkeissa työskennellään nuorten kanssa)
Tältä pohjalta on kiinnitetty huomio hakemusten:
- taiteelliseen laatuun ja taidetoimijoiden osaamiseen
- hankkeen vaikutuksiin kohdealueilla
- tuotannon suunnitelmallisuuteen ja talouden kestävyyteen
Hyvän hakemuksen edellytyksenä on pidetty hakijan perehtymistä kohdealueeseen sekä halukkuutta hyödyntää alueilla jo olevia verkostoja. Suorat kontaktit alueella ja halukkuus kehittää hankkeita yhdessä asukkaiden, alueen muiden toimijoiden ja verkostojen kanssa ovat antaneet hakemukselle lisäpainoa.
Hakijoille järjestettiin kesäkuussa kaksi infotilaisuutta, toinen kulttuurin yhdenvertaisuutta käsittelevän Kulttuuria kaikille -seminaarin yhteydessä Kaupungintalolla ja toinen Teamsin kautta. Molemmissa oli paikalla myös kaupunkiuudistushankkeen edustaja kertomassa kohdealueiden kuulumisista ja verkostoista kaupunkiuudistuksen näkökulmasta.
Haun verkkosivuilla on ollut alueittain kootusti toimijoiden ja keskeisten verkostojen yhteystietoja. Yhdessä Hyvinvoiva Helsinki -hankkeen kanssa pilotoitiin Teams-pohjaista kohtaamisalustaa sote-alan, kasvatus- ja koulutusalan sekä taide- ja kulttuurialan toimijoille. Helsingin mallista on kerrottu kohdekaupunginosien asukasverkostojen tapaamisissa, joihin osallistuminen on kartuttanut myös tietoa kaupunginosien ajankohtaisista kuulumisista ja tarpeista. Hankkeista on arviointivaiheessa keskusteltu myös kohdealueiden tarpeita tuntevien kulttuurikeskusten johtajien kanssa. Hankehakijoita kannustettiin myös olemaan yhteydessä Helsingin mallin avustusvalmistelusta vastaavaan erikoissuunnittelijaan hankkeita suunnitellessa.
Avustusta ehdotetaan myönnettäväksi hakijoille, joiden hakemukset parhaiten vastasivat haulle asetettuja kriteereitä.
Helsingin mallin projektien arviointi kaudella 2025–2027
Helsingin mallin hankkeiden onnistumista seurataan hankekauden aikana vuosiraporteilla, joissa hanketoimijat itse arvioivat hankkeen kulkua ja onnistumista Kukunori ry:n kehittämän itsearviointityökalun (Pokka) kautta. Kukunori on kehittämisjärjestö, joka yhdessä jäsenjärjestöjensä kanssa etsii ratkaisuja hyvinvoinnin ja sitä vahvistavan toimintakulttuurin tueksi. Järjestö on erikoistunut kulttuurin hyvinvoinnin tuloksellisuuden mittaamiseen ja kehittäneet siihen oman digitaalisen alustan.
Pokka-työkalua voidaan hyödyntää myös palautteen keräämiseen hankkeeseen osallistujilta hankekauden aikana, ja palautteen keräämistä pilotoidaan jo loppuvuodesta 2024 Helsingin mallin kauden 2022–24 osallistujien parissa osana Pentagon Insightin kanssa tehtävää laajempaa Helsingin mallin vaikuttavuuden arvioinnin kehittämistyötä. Tähän kehittämistyöhön kuuluu myös kauden 2022–24 vaikutusten arviointi sekä uuden loppuraportointilomakkeen työstäminen loppuvuodesta 2024. Hanketoimijat täyttävät loppuraportointilomakkeen koko kolmivuotiskauden päätteeksi, ja uusi lomake otetaan käyttöön jo kauden 2022–24 hankkeiden raportoinnissa.
Arviointiprosessin kehittämisen tausta-ajatuksena on tuottaa vahvempaa ymmärrystä vaikuttavista toimenpiteistä, sekä luoda niille toimivat prosessit ja mittarit. Kehittämistyössä luotua mallia voidaan hyödyntää jatkossa myös muiden, samankaltaisiin tavoitteisiin tähtäävien hankkeiden ja avustusten vaikutusten raportoinnin kehittämisessä. Helsingin mallin avustukset mahdollistavat kaupungin strategisten tavoitteiden toteuttamisen ja avustetun toiminnan linkittämisen myös kaupungin laajempaan kehittämiseen.
Valtiontukiarviointi
Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Asian valmistelun yhteydessä on kaikkien tuettavaksi esitettävien toimijoiden osalta erikseen arvioitu, täyttyvätkö SEUT 107 (1) artiklan kriteerit.
Arvioinnissa on päädytty siihen, että kaikkien tuettavaksi esitettyjen toimijoiden osalta SEUT 107 (1) artiklan kaikki kriteerit eivät täyty. Arvioinnissa on katsottu, että tuettu toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, sillä toiminta on alueellista, se ei todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muissa jäsenvaltioissa järjestettävästä samanlaisesta toiminnasta ja tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Näin ollen EU:n valtiontukisäännökset eivät tule sovellettaviksi.
Toimivalta ja avustustoimintaa koskevat päätökset
Kaupungin hallintosäännön, 17 luku, § 1, mukaisesti kulttuuri- ja vapaa-aika-lautakunta päättää avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on päättänyt kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteiset avustusperiaatteet 14.12.2022, § 202 ja täydentänyt 15.3.2022, § 47 avustusperiaatteita Helsingin kaupunkia velvoittavilla pakotteilla.
Kaupungin hallintosäännön, 17 luku, § 2, mukaisesti kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta (kohta 3) sekä hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta (kohta 4).
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto on hyväksynyt tarkemmat avustuslajit ja arviointiperusteet 17.5.2022, § 16.
Päätös tullut nähtäväksi 14.11.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Ulla Bergström, kumppanuspäällikkö, puhelin: 09 310 22013
Katri Tenhola, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 27249