Aloituspaikat ja toimipaikat, ruotsinkielinen esikouluopetus, lukuvuosi 2025-2026
Fastställande av de verksamhetsställen i vilka förskoleundervisning ges och minimigruppstorlek verksamhetsåret 2025–2026
Beslut
Svenska sektionen beslutade bordlägga ärendet.
Behandling
Ledamoten Bicca Olin föreslog att ärendet bordläggs. Svenska sektionens medlemmar understödde förslaget enhälligt.
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutar att fastställa verksamhetsställen för förskoleundervisning verksamhetsåret 2025 - 2026, enligt bifogad bilaga.
Sektionen beslutar att de kommunala verksamhetsställena för förskoleundervisning fastställs om gruppstorleken är minst 14 barn. Samtidigt beslutar den svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning att överföra en av sina befogenheter, så att chefen för småbarnspedagogiken beslutar om ordnandet av förskoleundervisningen vid verksamhetsställen där minimigruppstorleken på 14 barn i förskoleundervisningen skulle komma att underskridas.
Enligt kapitel 15, § 2, moment 1, punkt 1, i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad är det den svenska sektionen som för de svenska förskolornas del fastställer de verksamhetsställen i vilka förskoleundervisning ges i daghem och skolor. Med stöd av moment 2, punkt 4 i samma paragraf beslutar sektionen om verksamhetstiderna inom förskoleundervisningen.
I Helsingfors ordnas förskoleundervisning både i daghem och skolor. Förskoleundervisningen regleras i lagen om grundläggande utbildning (628/1998). Om förskoleundervisning anordnas i ett daghem, tillämpas dessutom lagen om småbarnspedagogik (540/2018). I Helsingfors ordnas förskoleundervisning också i privata daghem. Staden är indelad i elevupptagningsområden och inom varje område finns det en grundskola. Förskolorna följer skolornas elevupptagningsområden och inom ett elevupptagningsområde kan det finnas en eller flera förskolor. För varje verksamhetsställe där förskoleundervisning ges har en samarbetsskola fastställts. På detta sätt försäkrar man att samarbetet med närskolan förverkligas och stärks. Barnets lärstig blir även tydlig och förutsägbar för barnets vårdnadshavare och servicenätverk hålls möjligast konstant.
Verksamhetsställen och förskoleplatser
Under verksamhetsåret 2025–2026 kommer förskoleundervisning att ordnas i 19 förskolor. Förskoleundervisning för barn med särskilda behov ges i specialdaghemmet Plommonet. Beräkningen av antalet förskoleplatser baserar sig på antalet barn födda 2019 som har en placering i svenskspråkig kommunal småbarnspedagogik och är bosatta i elevupptagningsområdet. Därtill har antalet barn i privat småbarnspedagogik samt svenskspråkiga barn i finsk småbarnspedagogik beaktats, liksom prognosen över svenskspråkigt registrerade barn i Helsingfors.
Barnet anvisas en förskoleplats i en av förskolorna inom barnets elevupptagningsområde, vilket bestäms utifrån barnets hemadress. Vid anvisning av en förskoleundervisningsplats utgår man ifrån de grunder för antagning till förskoleundervisning som svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning godkänt (30.1.2024 § 6). Vid anvisande av förskoleplats är utgångspunkten en kontinuitet mellan småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen i närskolan. Förskolegrupperna bildas i enlighet med lagen om grundläggande utbildning och lagen om småbarnspedagogik.
Under verksamhetsåret 2025 - 2026 finns det två förskolor inom Degerö lågstadieskolas upptagningsområde. På grund av ett högre förväntat antal barn på Degerö lågstadieskolas upptagningsområde förverkligas förskoleundervisning förutom i daghemmet Piltens utrymmen, även i daghemmet Silverdalens utrymmen. På detta sätt tryggas en enhetlig lärstig för barn inom småbarnspedagogiken i området. Båda förskolorna samarbetar med Degerö lågstadieskola.
Hoplaxskolan är en grundskola med ett enhetligt elevupptagningsområde. För att trygga serviceutvecklingen i området har en renovering och ombyggnad vid två av Hoplaxskolans verksamhetsställen pågått. Den slutförda renoveringen av Hoplaxskolans verksamhetsställen i Haga och Munksnäs medför att trygga, hälsosamma och tillräckliga lokaler finns till förfogande, vilket skapar goda förutsättningar för verksamheten och tillgodoser servicebehovet inom området. Enligt grunderna för antagning till förskoleundervisning anvisas barnet en förskoleplats inom det egna elevupptagningsområdet utifrån hemadressen.
Under verksamhetsåret 2024 - 2025 deltar 74 barn i förskoleundervisning inom Hoplaxskolans elevupptagningsområde. Inför verksamhetsåret 2025 - 2026 finns det cirka 55 barn födda 2019 inom svenskspråkig småbarnspedagogik i Hoplaxskolans elevupptagningsområde, varav 52 barn är bosatta där. Dessutom finns cirka 15 barn placerade inom privat småbarnspedagogik samt 5 barn med svenska som modersmål inom finsk småbarnspedagogik. Prognosen visar att antalet barn i Sockenbacka och Haga distrikt inte är tillräckligt för att uppfylla kravet på minimigruppstorlek. Förskoleundervisningen i området behöver planeras helhetsmässigt ändamålsenligt ur både pedagogiskt och ekonomiskt perspektiv. Genom att anordna förskoleverksamhet med anknytning till en enhetlig övergång till den grundläggande utbildningen med möjligast få byten av verksamhetsställen stärks barnets och elevens enhetliga lärstig.
Gruppstorlek
Förskolegrupperna bildas i enlighet med lagen om grundläggande utbildning och lagen om småbarnspedagogik. Inom den kommunala förskoleundervisningen är minimigruppstorleken 14 barn. Samma gruppstorlek gäller även under pågående verksamhetsår 2024–2025 (7.11.2023, § 32). Genom att fastställa en minimigruppstorlek säkerställs att barnet har en tillräckligt stor referensgrupp där hen kan utveckla kamratrelationer. Genom att säkerställa att barnet är en del av en grupp stöder man övergången till den grundläggande utbildningen. Förskoleundervisning kan ges i en mindre grupp om barnet får särskilt stöd enligt lagen om grundläggande utbildning.
Huruvida minimigruppstorleken uppfylls kontrolleras efter att ansökningstiden till förskoleundervisningen har gått ut. Av särskilda skäl kan förskoleundervisning även ordnas för en mindre grupp. Minimigruppstorleken kan underskridas av geografiska skäl, om övriga verksamhetsställen för förskoleundervisning ligger på långt avstånd, har besvärliga trafikförbindelser eller inte stödjer kontinuiteten i barnets lärstig.
Anordnandet av förskoleundervisning i Helsingfors
I Helsingfors ges förskoleundervisning under högst 190 verksamhetsdagar och högst 760 timmar per verksamhetsår. Förskoleundervisningen följer skolornas arbetstider för läsåret 2025–2026, men ges inte på lördagar. Undervisning ges fyra timmar per dag mellan kl. 8.30 och kl. 13.30.
Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning har fastställt verksamhetsställen för förskoleundervisningen samt minimigruppstorleken för läsåret 2025 - 2026 på mötet den 22.10.2024.
Bedömning av konsekvenserna för barn
För varje barn i Helsingfors anordnas förskoleundervisning ett år innan läroplikten börjar. Förskoleundervisningen har stor betydelse för barnets självförtroende och hens sociala, matematiska och språkliga färdigheter. I samband med förskoleundervisningen får barnet erfarenheter av att höra till en grupp och av att bilda betydelsefulla kamratrelationer. Barnets enhetliga lärstig stöds under förskoleundervisningen genom samarbetet med skolan. Förskolan och närskolan utarbetar årligen en plan för gemensamt lärande, genom att beskriva samarbetet mellan barnen i förskole- och nybörjarundervisningen. Om barnets behov av stöd förutsätter det kan barnets förskoleundervisning också anordnas någon annanstans än i det egna elevupptagningsområdet.
Helsingfors stad ser kontinuerligt över servicenätet så att den pedagogiska verksamheten kan genomföras kvalitativt, ändamålsenligt och kostnadseffektivt. Behovet av fostran- och utbildningstjänster samt tillgången på tillräckliga platser följs regelbundet på områdes- och stadsnivå. I planeringen av servicenätet har befintlig lokalkapacitet och lokalkapacitet under ombyggnad tagits i beaktande. I enlighet med Helsingfors stads strategiska mål att bedriva verksamheten på ett ekonomiskt ansvarsfullt sätt är det önskvärt att befintliga lokaler och verksamhetsställen utnyttjas till sin fulla potential. Genom att uppfylla kravet på minimigruppstorlek säkerställs att ändamålsenliga grupper kan bildas, vilket möjliggör en ekonomiskt hållbar personalplanering och -dimensionering. Noggrann planering av personalresurserna gör att förskolor möter både barnens och samhällets behov, vilket i sin tur främjar en god grund för barnens framtida lärande och utveckling. En mer enhetlig lärstig med färre enhetsbyten stöder kontinuiteten och stärker de sociala relationerna, både till skolkamrater och skolpersonal.
Päätös tullut nähtäväksi 07.11.2024
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 09 310 81193