Luku- ja loma-ajat lukuvuonna 2025-2026, ruotsinkieliset koulut, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Lov och arbetstider vid vuxenlinjen i Tölö gymnasium läsåret 2025–2026
Beslut
Svenska sektionen beslutade fastställa loven och arbetstiderna för vuxenlinjen vid Tölö gymnasium läsåret 2025–2026 enligt följande:
Höstterminen | 20.8.2025 (ons) – 18.12.2025 (tor) |
Höstlovet | 13.10.2025 (mån) – 17.10.2025 (fre) |
Jullovet | 22.12.2025 (mån) – 6.1.2026 (tis) |
Vårterminen | 7.1.2026 (ons) – 28.5.2026 (tor) |
Sportlovet | 16.2.2026 (mån) – 20.2.2026 (fre) |
Påsklov | 2.4.2026 (tor) – 6.4.2026 (mån) |
Ingen undervisning på fredagar.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Det är sektionerna vid nämnderna nämnden för fostran och utbildning som för respektive språkgrupps del beslutar om tidpunkterna för skolstarten, loven och eventuella lediga dagar inom förskoleundervisningen, vid skolorna och läroanstalterna, eller godkänner de grunder enligt vilka en tjänsteinnehavare kan göra detta. (Helsingfors stads förvaltningsstadga, kap. 15, § 2).
I gymnasielagen och gymnasieförordningen, vilka också gäller vuxengymnasierna, stadgas inte om lov och arbetstider, utan det är den som ordnar utbildningen som bestämmer om arbetstiderna.
Päätös tullut nähtäväksi 07.11.2024
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mariella Michelsson, ledningens assistent, telefon: 09 310 86224