Maksuperusteiden määrääminen, lumenvastaanottopaikkojen vastaanottomaksu, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin lumenvastaanottopaikkojen vastaanottomaksun hinnan tarkistus
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti, että lumen vastaanotosta perittävä maksu on 1.1.2025 alkaen 37 euroa lumikuormalta lisättynä voimassa olevalla arvonlisäverolla.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (4 § 1 mom. 2015/1065, jäljempänä kunnossapitolaki) velvoittaa poistamaan jalkakäytävän vierelle kertyneet lumivallit. Helsingissä lumi on poistettu kuljettamalla se lumenvastaanottopaikoille, joiden toiminnasta vastaa kaupunkiympäristön toimialan yleisten alueiden kunnossapitoyksikkö. Paikkoja operoi Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara (jäljempänä Stara).
Lumenvastaanottopaikkojen toiminnasta aiheutuneet kustannukset on yleisten töiden lautakunnan (jäljempänä YTLK) päätöksellä (22.5.2003 278 §) katettu aiheuttamisperiaatteen mukaan siten, että kustakin lumenvastaanottopaikalle kuljetetusta kuormasta on peritty 20 euron suuruinen (KYLK 25.9.2018 § 455) maksu. Käyttäjiltä perityillä maksuilla on katettu yleisten alueiden kunnossapitoyksikölle ja Staralle lumenvastaanottotoimintaan kohdistettuja käyttö- ja investointikustannuksia.
Viimevuosien toteumakustannusten perusteella vuonna 2018 voimaantullut vastaanottomaksu ei ole ollut riittävä kattamaan lumenvastaanottopaikkojen toiminnasta aiheutuneita kustannuksia. Vastaanottomaksu korotetaan vastaamaan todellisia kustannuksia, jolloin se 1.1.2025 alkaen on 37 euroa lumikuormalta lisättynä voimassa olevalla arvonlisäverolla.
Liikennettä haittaavan lumen poistaminen katualueilta kuuluu kunnossapitolain mukaan joko kiinteistöille tai kaupungille. Kiinteistön vastuulle kuuluu sen kohdalla olevan jalkakäytävän tai sen viereen kertyneen lumivallien poistaminen. Kaupungille kuuluu niiden lumivallien poistaminen, joiden kohdalla ei ole kiinteistöjä tai jalkakäytävää. Lisäksi kiinteistöt vastaavat lumien kuljettamisesta omilta alueiltaan, kuten pihoilta ja pysäköintialueilta. Eniten lumenkuljetusta tarvitaan tiiviisti rakennetuilla alueilla kuten kantakaupungissa.
Kaupunki on ottanut hoitaakseen kiinteistöjen lumenpoistovelvollisuuden suurimmassa osassa kaupunkia niin kutsutun kokonaisvastuuhoitojärjestelyn myötä. Kiinteistöt ja kaupunki kuljettavat lumen Kaupunkiympäristötoimialan yleisten alueiden kunnossapitoyksikön vastuulla oleville ja Staran operoimille lumenvastaanottopaikoille. Lumenvastaanottotoiminnan järjestäminen on Helsingin kaltaisessa kaupungissa välttämätöntä liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi.
YTLK päätti 22.5.2003 § 278 lumen vastaanoton muuttamisesta maksulliseksi, ja maksua alettiin periä 1.10.2003 lähtien. Maksun suuruutta tarkistettiin edellisen kerran kaupunkiympäristölautakunnan päätöksessä § 455 25.9.2018, jolloin suuruudeksi päätettiin 20 euroa lisättynä arvonlisäverolla. Kaupunki perii lumenvastaanotosta aiheutuneet kustannukset lumikuormien tuojilta. Lumenvastaanotto on maksullista myös monissa muissa kaupungeissa, kuten Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Lahdessa, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Vaasassa.
Vastaanottomaksun suuruus on tarkoitus määritellä siten, että vastaanottomaksuilla kerätyt tulot kattavat lumen vastaanottotoiminnasta aiheutuvat kustannukset. Kustannuksiin sisältyy yleisten alueiden kunnossapitoyksikölle aiheutuvat käyttötalouskustannukset. Kun jaetaan vastaanottotoiminnasta aiheutuneet kustannukset keskimääräisillä lumikuormamäärillä, saadaan vastaanottomaksuksi 37 euroa lumikuormalta lisättynä voimassa olevalla arvonlisäverolla. Vastaanottomaksun laskutus tapahtuu lumenvastaanottopaikkojen kulunvalvontaan tallentuneiden tietojen perusteella kerran kuukaudessa. Valvonta- ja tallennusjärjestelmä on ollut käytössä kaikilla varsinaisilla lumenvastaanottopaikalla.
Lumenvastaanottomaksut eivät nykyisellään riitä kattamaan lumenvastaanottotoimintaa, koska toiminnan kustannukset ovat kohonneet merkittävästi. Suurin yksittäinen syy kustannusten kohoamiseen on Hernesaaren lumenvastaanottotoiminnan rajoitukset ja palvelutason voimakas nousu, jonka taustalla on ympäristöluvan tiukat ehdot. Hernesaaren lumenvastaanottotoiminnan rajoittaminen on lisännyt palvelutarvetta ja kustannuspainetta muilla lumenvastaanottopaikoilla. Myös kustannusten voimakas nousu edellisen taksan tarkistuksen (2018) jälkeen lisää tarvetta vastaanottomaksun korottamiselle: maarakentamista kuvaava maarakennuskustannusindeksi on kohonnut 26,5 % vuosien 2018 ja 2024 välillä.
Toimivalta
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan: Ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Päätös tullut nähtäväksi 29.11.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eveliina Niittyniemi, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 76608