Aloituspaikat, suomenkielisen perusopetuksen luokkamuotoisen erityisopetuksen järjestämispaikat 1.8.2025 alkaen

HEL 2024-014703
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös suomenkielisen perusopetuksen luokkamuotoisen erityisopetuksen järjestämispaikoista 1.8.2025 alkaen

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää, että kaikissa 88 suomenkielistä perusopetusta antavissa peruskouluissa, lähikouluna toimivassa yhdessätoista sopimuskoulussa ja kahdessa yliopiston harjoittelukoulussa voidaan toteuttaa luokkamuotoista erityisopetusta 1.8.2025 alkaen liitteen mukaisesti.

Tiivistelmä

Opetuslautakunnan suomenkielisen jaoston 13.12.2011 (§149) päättämien erityisluokkaverkon tarkistamisen periaatteiden mukaan tarkastellaan erityisluokkaverkkoa kokonaisuutena osana kaupungin palveluverkkoa ja siinä otetaan huomioon sekä alueelliset että keskitetyt erityisen tuen palvelutarpeet. Suunnittelun lähtökohtana on vahvistaa lähikouluperiaatteen ja yhtenäisen perusopetuksen toteutumista. Erityisluokkaverkko suunnitellaan yhteistyössä alueen koulujen kanssa. Alueellinen suunnittelu on tehty suurpiiritasolla. Erityisluokkaverkon suunnittelussa huomioidaan alueiden, koulujen ja oppilaiden tarpeet. Tavoitteena mahdollisimman pysyvän erityisen tuen palvelun rakentaminen lähikouluperiaatteen mukaisesti.

Luokkamuotoista erityisopetusta annetaan lähipalvelun erityisluokilla ja keskitettynä palvelun erityisluokilla. Lähipalvelun erityisluokilla erityisen tuen oppilaat opiskelevat erityisluokalla yleisopetuksen kouluissa kaikissa seitsemässä suurpiirissä. Lähipalvelun erityisluokalla pyritään erityinen tuki järjestämään siten, että mahdollisimman moni oppilas saa tarvitsemansa tuen omassa lähikoulussa tai mahdollisimman lähellä. Lähipalvelun erityisluokkia on sijoitettu niihin kouluihin, joiden alueella erityistä tukea tarvitsevat lapset asuvat. Näin mahdollisimman moni oppilas voi opiskella omassa lähikoulussa.

Keskitetyn palvelun erityisluokkia ovat vaativan monialaisen tuen luokat. Näitä luokkia ovat pidennetyn oppivelvollisuuden toiminta-alueittain järjestettävä opetus vaikeimmin kehitysvammaisille oppilaille (TOI), kehitysvammaisten oppilaiden opetus (POY), autismiopetus (EAU), kieleen ja kommunikaatioon tukea tarvitsevien oppilaiden opetus (SLI), kuulovammaisten lasten opetus (EKU) ja tuettujen erityisluokkien opetus. Tuetuilla erityisluokilla opiskelevat psyykkisesti oirehtivat oppilaat, jotka tarvitsevat erityisen paljon tukea opiskeluun. Keskitettyä palvelua ovat myös erityiskoulujen erityisluokat. Kaikkia keskitetyn palvelun luokkia ei ole kaikissa seitsemässä suurpiirissä, koska oppilaiden määrä koko kaupungissa ei ole niin suuri, että jokaiseen suurpiiriin tarvittaisiin kaikkia ko. luokkia. Keskitetyn palvelun eli vaativan tuen erityisluokat pyritään sijoittamaan tasapuolisesti eri puolille kaupunkia.

Helsingin kaupungin suomenkielisessä perusopetuksessa erityistä tukea saa 13,1 prosenttia oppilaista (20.9.2024). Luokkamuotoisessa erityisopetuksessa näistä opiskelee 57,1 % erityisen tuen oppilaista. Lukuvuonna 2024–2025 erityisluokkia on yhteensä 397. Näistä 13 on sopimuskouluissa ja 2 yliopiston harjoittelukouluissa.

Tämän päätöksen jälkeen kaikissa 88 suomenkielisessä peruskouluissa, yhdessätoista sopimuskoulussa ja kahdessa yliopiston koulussa voidaan toteuttaa luokkamuotoista erityisopetusta 1.8.2025 alkaen.

Esittelijän perustelut

Lukuvuonna 2024–2025 järjestetään luokkamuotoista erityisopetusta jo 86 suomenkielisessä perusopetuksen koulussa ja kymmenessä sopimuskoulussa sekä kahdessa yliopiston harjoittelukoulussa. Luokkamuotoista erityisopetusta ei järjestetä tällä hetkellä kahdessa suomenkielisen perusopetuksen koulussa ja kahdessa sopimuskouluissa.

Lähikouluperiaatteen mukainen luokkamuotoisen erityisopetuksen sijoittaminen parantaa erityisen tuen oppilaan mahdollisuutta opiskella omassa lähikoulussaan. Lapsen sosiaalista kehitystä ja kiinnittymistä omaan kouluyhteisöön tuetaan sillä, että oppilas saa tarvitsemansa erityisluokan tuen omassa lähikoulussa. Lapsella on koulun alkaessa tuttuja kavereita omasta lähiympäristöstään. Koulu niveltyy paremmin perheiden arkeen parantaen myös koulun ja kodin yhteistyötä. Oppilaan koulumatkat lyhenevät, kun oppilas opiskelee lähellä kotia. Päätös tukee lähikouluperiaatteen ja yhtenäisen perusopetuksen vahvistumista. Lähikouluperiaatteen mukainen luokkamuotoisen erityisopetuksen järjestäminen selkiyttää koulupolkua, luo jatkuvuutta oppilaalle ja tukee oppilaan hyvinvointia. Alueellisen tarpeen ja tarjonnan mukaan toteutettu tarkastelu tuo pysyvyyttä lapsen koulupolkuun. Ehdotetuilla muutoksilla tuetaan sitä, että lapsille tarjotaan erityisluokka lähipalveluna, jolloin sosiaalinen kiinnittyminen ja lapsen arki rakentuvat omalle alueelle. Keskitetyn luokkamuotoisen erityisopetuksen osalta tuki pyritään järjestämään mahdollisimman läheltä lapsen kotia.

Oppimisen tuen lainsäädäntö uudistuu 1.8.2025 alkaen. Tässä laissa lähikouluperiaate ja oppilaan oikeus saada riittäviä tukitoimia viipymättä vahvistuu entisestään ja tällä päätöksellä tätä periaatetta pystytään vahvistamaan Helsingin kaupungissa. Oppilaalla säilyy jatkossakin oikeus saada tarvittaessa luokkamuotoista erityisopetusta. Tavoitteena on, että oppilaan tarvitsema tuki järjestetään lähtökohtaisesti omassa osoitteen mukaisessa lähikoulussa. Tällä pyritään vahvistamaan kaikkien oppilaiden yhdenvertaisuutta ja lisäämään oppilaiden osallisuutta omassa yhteisössään.

Päätösprosessi

Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2§ mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää perusopetuslain mukaisen opetuksen koulukohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta. Perusopetusjohtajalla on tämän lisäksi oikeus päättää koulukohtaisista luokkamuotoisen erityisopetuksen ryhmien määristä lukuvuosittain.

Esittelijä

vs. perusopetusjohtaja
Taina Tervonen

Lisätietojen antaja

Maria Tauriainen, oppimisen tuen yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31855

maria.tauriainen@hel.fi