Virkasuhteen täyttäminen, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, perusopetusjohtaja, KANSLIA-07-3-24
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan esitys kaupunginhallitukselle kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetusjohtajan virkaan ottamisesta
Esitysehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että perusopetusjohtajan vakinaiseen virkaan otetaan kasvatustieteen maisteri ********** 1.2.2025 alkaen. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.
Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 vuorokauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien. Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan.
Esittelijän perustelut
Perusopetusjohtajan virka
Kaupunginhallitus on 3.6.2024, 351 § merkinnyt tiedoksi edellisen kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetusjohtajan eroilmoituksen virasta 1.2.2025 lukien ja kehottanut kaupunginkansliaa käynnistämään viran täyttämiseksi julkisen hakumenettelyn.
Hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 1 momentin 10 kohdan mukaan palvelukokonaisuuden johtajan virkaan ottamisesta päättää kaupunginhallitus.
Hallintosäännön 5 luvun 6 §:n 4 momentin mukaan perusopetuksen palvelukokonaisuutta johtaa perusopetusjohtaja. Hallintosäännön 4 luvun 5 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan Perusopetuksen palvelukokonaisuus huolehtii suomenkielisestä perusopetuksesta ja osaltaan muusta perusopetuslain mukaisesta toiminnasta.
Perusopetusjohtajan virka oli julkisesti haettavana 14.8-2.9.2024. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, Työmarkkinatorin sivuilla, Joblyssa, Duunitorilla, Oikotiellä ja Helsingin kaupungin LinkedIn työpaikoissa 14.8.-2.9.2024. Rekrytoinnin markkinoinnissa käytettiin myös Duunitorin tehokampanjaa sekä Oikotien diginostoa Helsingin Sanomissa. Lisäksi hakuilmoituksen lyhennelmä julkaistiin sunnuntaina 25.8.2024 Hufvudstadsbladetissa ja Helsingin Sanomissa sekä 26.8. Opettaja-lehdessä.
Hallintosäännön 5 luvun 1 §:n mukaan johtavien viranhaltijoiden tehtävänä on suunnitella, seurata ja valvoa johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden toimintaa sekä vastata sen tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Johtavien viranhaltijoiden tehtävänä on myös johtamansa hallinnollisen kokonaisuuden strateginen ohjaus sekä suorituskyvyn ja toiminnan tuloksellisuuden kehittäminen ja ylläpito.
Virkaa täytettäessä tulee ottaa huomioon perustuslain 125 §:n 2 momentissa säädetyt yleiset virkanimitysperusteet, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Hallintosäännön 23 luvun 1 §:n 4 momentin mukaan palvelukokonaisuuden johtajan kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto, kokemusta johtamistehtävissä sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Lisäksi on otettava huomioon se, mitä kelpoisuusehdoista on erikseen säädetty tai määrätty.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä menestyäkseen hakijalla on oltava vahvaa kokemusta ja hyvät näytöt suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta koulutuksen alalta ja kykyä kasvatuksen ja koulutuksen strategiseen kehittämiseen. Lisäksi hänellä tulee olla näyttöjä hyvästä henkilöstöjohtamisesta, laajaa näkemystä ja tuntemusta perusopetuksesta ja sen tulevaisuudesta sekä alan teknologisten ratkaisujen hyödyntämisestä. Johtajana hän on dynaaminen, luova ja eteenpäin katsova sekä omaa kykyä ja halua johtaa palvelukokonaisuutta näkemyksellisesti, palveluja uudistaen ja tuottavuutta parantaen. Johtamisessa tulee myös näkyä sitoutuneisuus toimintakulttuurin kehittämiseen kohti yhteisöohjautuvuutta ja Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivet (näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky). Valittavan henkilön tulee kyetä rakentamaan taitavasti sisäisiä ja ulkoisia yhteistyöverkostoja, ja omata kokemusta vaativasta sidosryhmäyhteistyöstä. Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että hakijalta vaaditaan erinomaisia vuorovaikutustaitoja, hyvää suullista englannin kielen taitoa ja mediayhteistyön luontevuutta.
Kaupungilla johdon tehtävissä sovelletaan kokonaispalkkajärjestelmää. Palkan määräytymiseen vaikuttavat olennaisesti tehtävän vaativuus sekä henkilön johtamiskyvykkyys ja suorituskyky. Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 8 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, palvelukokonaisuusjohtajan palkasta, palkan määräytymisperusteesta ja palkan harkinnanvaraisesta tarkistamisesta sekä näiden tehtävien vaativuusluokittelusta ja siihen perustuvasta palkasta. Kansliapäällikkö on rekrytointiprosessin yhteydessä päättänyt perusopetusjohtajan kokonaispalkaksi 10 786 euroa kuukaudessa.
Hakijat ja rekrytointiprosessi
Määräajassa virkaan jätti hakemuksensa 34 henkilöä, joista 28 täytti viran kelpoisuusehdot tutkinnon osalta. Hakijaluettelo on esityslistan liitteenä 1. Hakijoiden esittämät ansiot, koulutus, kielitaito ja työkokemus ilmenevät hakemuksista. Hakemuksista laadittu yhteenveto on esityslistan liitteenä 2. Rekrytoinnin alkuvaiheessa käytettiin suorahakua, jonka toteutti konsulttiyhtiö MPS.
Haun ensimmäinen vaihe toteutettiin videohaastatteluna 9.-12.9.2024. Videohaastatteluun kutsuttiin 18 hakijaa, joilla arvioitiin olevan täytettävänä olevan viran kannalta sopivinta kokemusta ja näyttöjä suuren organisaation johtotehtävistä viran hoidossa onnistumisen kannalta. Lisäksi katsottiin, että jatkoon etenevillä hakijoilla tuli olla kokemusta opetuksen ja palvelutoiminnan johtamisesta. Kaikki videohaastatteluun kutsutut täyttivät viran kelpoisuusvaatimukset. Hakijoiden videohaastatteluja arvioivat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toimialajohtaja Satu Järvenkallas, henkilöstöpalvelujohtaja Tiina Harju-Kukkula ja rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen.
Ensimmäinen haastattelukierros toteutettiin 7.-23.10.2024 välisenä aikana. Videohaastattelun pohjalta ensimmäiselle haastattelukierrokselle kutsuttiin yhdeksän hakijaa: ********** Haastatteluun kutsutuilla hakijoilla arvioitiin olevan vaativimman tason johtamiskokemusta ja heidän osaamisensa vastasi parhaiten ilmoituksessa esitettyjä kriteerejä. Lisäksi heillä katsottiin olevan käytännön esimerkkien kautta esiin tuotua näyttöä onnistuneesta johtamisesta. Ensimmäisellä haastattelukierroksella haastattelijoina toimivat kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Satu Järvenkallas, henkilöstöpalvelujohtaja Tiina Harju-Kukkula, perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja Maarit Sulavuori, rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen sekä apulaispormestari Johanna Laisaari (mukana haastatteluissa 21.10. ja 23.10.).
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
Henkilöarvioinnit suoritti MPS ajalla 25.10.-4.11.2024.
Jatkoon valittuja hakijoita haastattelivat kansliapäällikkö Jukka-Pekka Ujula, toimialajohtaja Satu Järvenkallas, henkilöstöpalvelujohtaja Tiina Harju-Kukkula, pormestarin erityisavustaja Heini Rask, apulaispormestari Johanna Laisaari ja luottamushenkilöt Mari Holopainen, Petra Malin, Veli-Pekka Dufva sekä rekrytoinnin asiantuntija Susanna Laakkonen.
Arviointi
Perusopetusjohtaja johtaa perusopetuksen palvelukokonaisuutta ja vastaa palvelukokonaisuuden palvelujen järjestämistehtävästä, strategisesta johtamisesta ja talouden hallinnasta sekä henkilöstön johtamisesta ja jatkuvasta uudistumisesta. Hänen vastuullaan on suunnitella, seurata ja valvoa palvelukokonaisuuden toimintaa sekä ja vastata sen tuloksellisuudesta, asiakaslähtöisyydestä ja tavoitteiden saavuttamisesta. Johtaja on toimialan johtoryhmän jäsen.
Lopullinen vertailu suoritettiin kolmen kärkihakijan **********
välillä.
Perusopetuksen palvelujen johtaja johtaa suurta palvelukokonaisuutta ja hänen alaisuudessaan työskentelee palvelujen johtajia ja muuta henkilökuntaa. Tehtävässä edellytetään vahvaa kokemusta suuren kokonaisuuden tuloksellisesta johtamisesta koulutuksen alalta ja kykyä kasvatuksen ja koulutuksen strategiseen kehittämiseen. Johtajalla tulee olla näyttöjä hyvästä henkilöstöjohtamisesta, laajaa näkemystä ja tuntemusta perusopetuksesta ja sen tulevaisuudesta sekä alan teknologisten ratkaisujen hyödyntämisestä. Johtajana hän on dynaaminen, luova ja eteenpäin katsova sekä omaa kykyä ja halua johtaa palvelukokonaisuutta näkemyksellisesti, palveluja uudistaen ja tuottavuutta parantaen. Siksi on erityisen tärkeää, että hänellä on vahvaa kokemusta ja näyttöä johtamisesta koulutuksen alalta.
Kaikilla kärkihakijoilla on hyvää kokemusta strategisesta ja operatiivisesta johtamisesta, sillä he ovat toimineet johtamistehtävissä jo pidemmän aikaa ja ovat onnistuneesti edistäneet strategiatyötä johtamissaan organisaatioissa. Prosessin aikana kaikkien kärkihakijoiden operatiivisen johtamisen valmiudet osoittautuivat olevan riittävällä tasolla.
********** on osoittanut prosessin aikana hyviä valmiuksia katsoa asioita laaja-alaisesti ja tulevaan suuntautuen. Hän on tuonut esille esimerkkien avulla kykynsä kytkeä strategista ajattelua käytännön tasolle, jotta se ohjaa arjen työtä ja johtamista.
**********
nähdään vahvasi ihmisiin suuntautuvana, yhteistyölähtöisenä ja osallistavana johtamisotteeltaan. Hän on näyttäytynyt innostavana ja lähestyttävänä johtajana ja lisäksi ********** on tuonut esille hyvän yhteisen tekemisen ilmapiirin merkitystä. Lisäksi hän on osoittanut haastatteluvastausten perusteella vahvuutenaan muun muassa kehittämisorientoituneen johtamisotteen. **********
********** on osoittanut kykyä vahvimmin strategian toimeenpanon, tavoitteiden asetannan ja tulosten seurannan kautta ja hänellä on kokemuksensa kautta kokonaisvaltainen ja laaja-alainen näkemys Helsingin perusopetuksesta ja sen mahdollisuuksista ja haasteista. ********** on osoittanut olevansa yhdessä tekevä ja osallistava johtaja. Hänen johtamisotteessaan on vahvaa tavoitehakuisuutta ja halua olla aktiivisesti vaikuttamassa. **********
********** on osoittanut huomioivansa strategisessa työssä käytännön ja asioiden konkretisoinnin ja samassa yhteydessä hän luo yhteishenkeä ja herättelee henkilöstön ajattelua. ********** on tuonut esille kykynsä kuvailla strategiaa ilmiö- ja tavoitelähtöisesti ja hän tunnistaa vahvasti taloudellisesti tuottavan johtamisen merkityksen. ********** johtamisotteessa on nähtävissä tilannejohtamisen taito, koska hän on osoittanut pystyvänsä mukauttamaan johtamistaan erilaiset ihmiset ja tilannetekijät huomioiden ja saa ihmiset toimimaan yhdessä. ********** nähdään henkilöstöä osallistavana ja huomioivana johtajana ja hän korostaa hyvän yhdessä tekemisen ilmapiirin synnyttämistä. ********** osoitti prosessin aikana erityisvahvuuksiaan muun muassa uudistavan työotteen ja vahvan kiinnostuksen alan teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseen. ********** ********** on kärkihakijoista viran hoidon kannalta monipuolisin johtamiskokemus ja vahvaa näyttöä koulutuksen alan johtotehtävissä toimimisesta.
Valittavan johtajan tulee olla taitava sisäisten ja ulkoisten yhteistyöverkostojen rakentaja, jolla on kokemusta vaativasta sidosryhmäyhteistyöstä. Myös julkisten esiintymisten tulee olla valittavalle johtajalle luontevia ja erinomaiset vuorovaikutustaidot tehtävässä menestyäkseen. Kansainvälisessä yhteistyössä perusopetusjohtaja tarvitsee hyvää englannin kielen taitoa. Katsottiin, että kaikkien kärkihakijoiden englannin kielen taito on riittävällä tasolla ja erityisesti ********** on prosessin aikana osoittanut vahvaa näyttöä englannin kielen sujuvasta käytöstä työkielenä. Kaikki kärkihakijat ovat tahoillaan hyvin verkostoituneita omien työtehtäviensä kautta, ja he ovat rekrytointiprosessin aikana osoittaneet olevansa yhteistyötaitoisia ja esiintymiskykyisiä johtajia, mutta heidän vahvuusalueensa yhteistyö- ja vuorovaikutustaidoissa ovat erilaiset.
********** vuorovaikutustaidot nähdään erinomaisina, sillä hän on näyttäytynyt rekrytointiprosessin aikana ihmislähtöisenä ja vuorovaikutuksellisena johtajana. ********** on ihmisiä arvostava ja heihin luottava asennoituminen. Lisäksi hänellä nähdään vahvat verkostoitumisen taidot ja halu rakentaa yhteistyötä ja prosessien sujuvuutta laaja-alaisesti eri tahojen kanssa. ********** on osoittanut, että hän haluaa olla vaikuttamassa ihmisten asenteisiin, motivaatioon ja hän haluaa luoda mahdollisuuksia hyvälle tekemiselle ja onnistumiselle. ********** on näyttäytynyt toimivansa rauhallisella ja vakuuttavalla otteella ja hänellä on rohkeutta tuoda esille myös eriäviä mielipiteitä. ********** on näyttäytynyt prosessin aikana vuorovaikutukseltaan taitavana ja ihmislähtöisenä ja lisäksi hän on tuonut esille empatiakykyään ihmisten tarpeita kohtaan. ********** on osoittanut, että verkostojen ja yhteistyösuhteiden luominen on hänelle luontaista ja hän on osoittanut toiminnallaan läsnäoloa, kunnioitusta ja arvostusta muita kohtaan. Hänellä nähdään erinomaiset valmiudet hyödyntää henkilöstön potentiaalia osallistavalla ja rakentavalla tavalla.
Perusopetusjohtajan viran hoidon kannalta kärkihakijoista ********** osallistavat vuorovaikutustaidot arvioidaan vahvimpina. Kaikki kärkihakijat ovat osoittaneet esimerkkien avulla valmiuksiaan johtajana ja siten edellytyksiä mahdollistaa myönteistä henkeä organisaatiossa ja kehittämään toimintakulttuuria kohti yhteisöohjautuvuutta. Lisäksi kaikki kärkihakijat ovat osoittaneet yhteistyökykyisyyttä ja kykyä tehdä vaativaakin sidosryhmäyhteistyötä. He ovat myös kohdanneet työssään paineisia tilanteita, kuten haastavia priorisointeja aikapaineisissa toimeksiannoissa ja kyenneet toimimaan niissä onnistuneesti.
Toisen haastattelun yhteydessä kaikki jatkoon valitut kolme hakijaa suoriutuivat hyvin perusopetuksen tulevaisuuden näkemyksellisyyttä ja esiintymiskykyä kartoittavasta ennakkotehtävästä. Katsottiin, että haastatteluvastausten perusteella parhaiten konkreettisia esimerkkejä muun muassa toiminnan ja tuottavuuden merkityksestä käytännön työssä toivat esille hakijoista ********** Molemmat hakijat ovat osoittaneet olevansa vahvoja johtajia ja ovat tuoneet esille vahvasti perusopetuksen laajaa tuntemusta ja strategian johtamista. Prosessin aikana ********** on osoittanut enemmän asiajohtajuutta, ja ********** on näyttäytynyt vahvemmin henkilöstöjohtajana. Perusopetusjohtajan rekrytoinnissa haettiin erityisesti näyttöjä hyvästä henkilöstöjohtamisesta ja kokonaisarvioin perusteella katsotaan, että ********** vastasi parhaiten näihin viran hoidon kannalta merkittäviin edellytyksiin.
Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuvan kokonaisarvion perusteella katsotaan, että hakijoista ********** on parhaat edellytykset hoitaa edellä kuvattuja virkaan kuuluvia tehtäviä tavoitteellisella, lähestyttävällä, henkilöstöä osallistavalla ja strategiseen suunnitteluun tähtäävällä johtamisotteella. Palvelukokonaisuusjohtajalta haettiin näkemyksellisyyttä, ja hänen vakuuttavat ajatukset ja visiot tulevaisuuden uudistustarpeista ja palvelukokonaisuuden palveluiden kehittämisestä osoittavat kykyä dynaamiseen ja laaja-alaiseen suuntaa näyttävään johtamiseen. ********** tunnistaa hyvin taloudellisesti tuottavan johtamisen merkityksen. Hänen valintaansa puoltavat rekrytointiprosessin aikana esiin tuotu vahva johtamiskokemus, osoitetut erinomaiset valmiudet esihenkilötyöhön, ymmärrys hyvän henkilöstöjohtamisen merkityksestä ja alan teknologisten ratkaisujen hyödyntämisestä sekä prosessien vahva tuntemus. Perusopetus on monien haasteiden ja mahdollisuuksien edessä ja ********** ennakoiva, johdonmukainen ja hallittu prosessien ylläpito samalla yhdessä tekemisen hengen luomisen kanssa katsotaan hyödyttävän perusopetuksen palvelukokonaisuuden johtamista ja kehittämistä koko kaupunkiorganisaation kannalta suotuisaan suuntaan.
Muuta
Esitykseen liittyvät hakemukset ovat esityslistan liitteenä 3. Lisäksi lautakunnan jäsenillä on mahdollisuus tutustua esitykseen liittyviin tulostettuihin hakemuksiin ja niistä laadittuun yhteenvetoon sekä henkilöarviointiraportteihin ennen kokousta ja kokouksen aikana. Aineistoon liittyviin sisällöllisiin kysymyksiin vastaa lisätiedonantaja, rekrytointiasiantuntija Susanna Laakkonen, susanna.m.laakkonen@hel.fi, 040 185 6069.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Susanna Laakkonen, asiantuntija, puhelin: 09 310 33418