Tulosbudjetti 2025, liikenneliikelaitos

HEL 2024-016136
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Liikenneliikelaitoksen vuoden 2025 tulosbudjetti

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätösehdotus

Johtokunta hyväksyy liikenneliikelaitoksen vuoden 2025 tulosbudjetin.

Esittelijän perustelut

Yleistä

Esityksen liitteenä on liikenneliikelaitoksen (HKL) vuoden 2025 tulosbudjetti, joka sisältää HKL:n tavoitteet, tulos- ja rahoituslaskelmat sekä investointisuunnitelman.

Vuonna 2025 toiminnan keskiössä ovat kantametron infran peruskorjausten toteutusedellytysten varmistaminen ja töistä matkustajille aiheutuvien haittojen minimointi, kustannustehokkuuden kehittäminen sekä metron koko järjestelmäkokonaisuuteen vaikuttavien suurten investointihankkeiden hallittu edistäminen.

Metron kapasiteettia on haastava korvata poikkeusjärjestelyillä, minkä vuoksi infran ja järjestelmien ennakoiva korjaus ja uudistaminen on keskeistä. Ensisijaisena tavoitteena on hankkeiden toteutus siten, että matkustajille aiheutuva haitta jää mahdollisimman pieneksi.

Vartiolahden metrosillan (Vuosaaren metrosilta) peruskorjaus on vuoden 2025 investoinneista matkustajavaikutuksiltaan merkittävin. Hanke aiheuttaa Puotilan ja Vuosaaren välillä metron liikennöintikatkon touko-syyskuussa. Hankkeen toteutuminen suunnittelussa aikaikkunassa on keskeistä. Yhteistyössä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) ja kaupunkiympäristön toimialan kanssa on varmistettava, että matkustajille aiheutuvat haitat minimoidaan korvaavan liikenteen järjestelyiden ja matkustajaviestinnän avulla.

Toiminnan tuottavuutta ja laatua parannetaan yhdessä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (Kaupunkiliikenneyhtiö) kanssa panostamalla etenkin tiedolla johtamiseen. Tavoitteena on hyödyntää digitalisaatiota, suoriteperusteista mittarointia ja tehokasta toteuman seurantaa, jotta suunnitelmallisuutta voidaan lisätä erityisesti infran kunnossapidossa, sekä parantaa kustannustehokkuutta kaluston ja infran kunnossapidossa.

Muutokset maailman yleisessä turvallisuustilanteessa edellyttävät myös HKL:ltä asemien palo- ja pelastusturvallisuuteen sekä yleiseen turvallisuustilanteeseen liittyvien tarkistus- ja kehitystoimien sekä investointien toteuttamista. Järjestelmän kyberturvan ja -varautumisen kehittämistä jatketaan.

Suoritemuutokset 2025

HKL:n liikennesuoritteet (linjakilometrit) nousevat vuodesta 2024 noin 6 %, sillä edellisen vuoden liikennesuoritteiden määrässä näkyivät sekä keskustassa että Mellunmäen haaralla toteutettujen investointihankkeiden vuoksi aiheutuneet liikennöintikatkot. Myös vuonna 2025 Vuosaaren metrosillan peruskorjauksesta aiheutuva liikennöintikatko pienentää linjakilometrimäärää ns. normaalitilanteesta.

Talousarvion sitovat tavoitteet 2025

Tulosbudjetissa esitettävät HKL:n sitovat tavoitteet ovat samat kuin kaupunginvaltuuston hyväksymässä kaupungin talousarviossa 2025.

Talousarviossa HKL:n sitovat tavoitteet ovat:

  • HKL:n talous pysyy tasapainossa, tilikauden tulos on positiivinen
  • Joukkoliikenteen luotettavuus on hyvä, ajettujen lähtöjen osuus tilatuista lähdöistä 99,85 %
  • Hyvä asiakaskokemus, tyytyväisten asiakkaiden osuus metroliikenteessä vähintään 92 %

Käyttötalous

HKL:n liikevaihto on 166,9 (ennuste 2024: 160,1) milj. euroa vuonna 2025. Kasvu johtuu pitkälti Länsimetro Oy:ltä laskutettavien kunnossapitotöiden lisääntymisestä. Länsimetron rakentamisaikaisten takuiden päättyessä korjaus- ja huoltotyöt lisääntyvät. Myös kantametron infra ylläpitokustannukset kasvavat hieman edellisestä vuodesta.

Liikevaihto muodostuu seuraavista eristä:

  • HSL:ltä laskutettavista liikennöintikorvauksista 60,9 milj. euroa.
  • HSL:ltä laskutettavasta infrakorvauksesta 65,9 milj. euroa. Infrakorvaus sisältää metron infraomaisuuden pääomakuluja sekä ylläpito- ja hallintokuluja.
  • Länsimetro Oy:ltä laskutettavasta kunnossapitolaskutuksesta 25,4 milj. euroa.
  • Helsingin kaupungilta saatavasta tuesta 14,7 milj. euroa. Tuella korvataan sellaiset infran kaltaiset menoerät, joita HKL ei voi laskuttaa HSL:ltä ja menoerät, joiden rahoitusta HKL ei saa muuta kautta, mm. Länsimetron pääomavastikekulut.

Liiketoiminnan muut tuotot ovat 1,0 milj. euroa, jotka koostuvat mainostuloista.

HKL:n kokonaismenot ovat 151,9 milj. euroa (ennuste 2024: 145,4).

Ulkopuolisten palvelujen ostoihin on budjetoitu 114,4 (ennuste 2024: 110,5) milj. euroa. Ulkopuolisten palvelujen ostot sisältävät pääosin alihankintaa Kaupunkiliikenneyhtiöltä. HKL:llä ei ole omaa operatiivista henkilöstöä ja HKL hankkii metron liikennöinti- ja kunnossapitopalvelut alihankintana Kaupunkiliikenneyhtiöltä.

Vuoden 2025 poistot ovat 36,6 (ennuste 2024: 34,0) milj. euroa.

Lainojen korkokulut ovat 12,4 (ennuste 2024: 13,2) milj. euroa vuonna 2025. HKL:n kaupungille maksama tuottotavoite pääomalle A on 9 % eli 3,4 milj. euroa vuodessa.

HKL:n tulos ennen tilinpäätöseriä on 0,3 (ennuste 2024: 0,3) milj. euroa.

Investointisuunnitelma 2025

HKL:n investointibudjetti on tehty huomioiden HKL:n rahoitusraami Helsingin kaupungin talousarviossa. Rahoitusraamissa on huomioitu myös vuodelta 2024 siirtyvä rahoitus; HKL:n investointien toteuma jää budjetoitua pienemmäksi vuonna 2024 ja vuodelle 2024 varattua investointien rahoitusta siirtyy vuodelle 2025.

HKL:n investoinnit ovat 82,3 milj. euroa. Vuoden 2025 suurimmat investointikohteet ovat metron liikenteenohjausjärjestelmän uudistaminen 11,4 milj. euroa, metron raidevirtapiirien korvaaminen 6,7 milj. euroa, Vartiolahden metrosillan peruskorjaaminen 6,2 milj. euroa, Kampin metroaseman läntisen sisäänkäynnin uudelleen rakentaminen (THK-hanke) 6,1 milj. euroa ja Herttoniemen metroaseman kunnostamishanke 5,1 milj. euroa.

HKL ei nosta uutta ulkopuolista lainaa vuonna 2025. Investoinnit rahoitetaan kaupungin sisäisellä limiittirahoituksella (yhdystilivelka). Yhdystilivelka on noin 255 milj. euroa 31.12.2025.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää alaiselleen liikelaitokselle tulosbudjetin ja toimintasuunnitelman, jotka sisältävät talousarvioon perustuvat tulostavoitteet, tarvittavat toimenpiteet ja resurssit sekä toiminnasta kertyvät tulot ja aiheutuvat menot.

HKL:n osalta ei ole tehty muita toimivaltamääräyksiä, joten johtokunta voi käsitellä tulosbudjetin hyväksymisen.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi