Hankinta, metron tunnelirakenteen ja radan kunnossapidon avustavat työt, liikenneliikelaitos
Metron tunnelirakenteen ja radan kunnossapidon avustavien töiden sekä kiskopyöräkurottajapalveluiden puitejärjestely
Päätös
Johtokunta sulki Lauttasaaren Huolto Oy:n ja Rakennusliike Kasopa Oy:n tarjouskilpailun osa-alueen 1 "kallio- ja tunnelirakenteen kunnossapito sekä muut radan avustavat työt" ulkopuolelle, koska kyseiset tarjoajat eivät täytä soveltuvuusvaatimuksia.
Johtokunta hylkäsi GRK Suomi Oy:n ja Konepalvelu Ercko Oy:n tarjoukset tarjouskilpailun osa-alueesta 1 "kallio- ja tunnelirakenteen kunnossapito sekä muut radan avustavat työt" tarjouspyynnön vastaisina.
Johtokunta valitsi tarjouskilpailun osa-alueen 1 "kallio- ja tunnelirakenteen kunnossapito sekä muut radan avustavat työt" puitejärjestelyyn Elimäen Huoltopalvelu Ky:n.
Johtokunta valitsi osa-alueen 2 "metroradan kiskopyöräkurottajapalvelut" puitejärjestelyyn:
- Elimäen Huoltopalvelu Ky:n ja
- Konepalvelu Erkco Oy:n.
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohteena on metron tunnelirakenteen ja radan kunnossapidon avustavat työt sekä kiskopyöräkurottajapalvelut.
Metrotunneleissa tehtävät huolto- ja kunnossapitotyöt tehdään pääsääntöisesti liikennöintiaikojen ulkopuolella, jolloin työskentelyaika ratatunnelissa on su-pe 00.00–05.00. Valmistelu ja päättämistyöt varsinaisen radalla työskentelyajan ulkopuolella kuuluvat työvuoron sisältöön. Tilaaja tai kunnossapitäjä voi kuitenkin osoittaa myös tehtäviä, joita suoritetaan edellä mainitun työskentelyajan ulkopuolella esimerkiksi varikkoalueella tai liikennekatkon aikaisella työskentelyalueella.
Hankinnoilla täydennetään Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy:n (Kaupunkiliikenneyhtiö) kunnossapitoyksikön toteuttamaa metroradan ja tunnelirakenteiden kunnossapitoa.
Puitejärjestelyn perussopimuskauden kesto on kaksi vuotta ja hankintayksikkö voi jatkaa puitejärjestelyä yhdellä kahden vuoden optiokaudella. Puitejärjestelyn kesto on siten enintään neljä vuotta.
Hankinta jakautui kahteen osa-alueeseen
- Osa-alue 1 kallio- ja tunnelirakenteen kunnossapito sekä muut radan avustavat työt
- Osa-alue 2 metroradan kiskopyöräkurottajapalvelut
Hankinta toteutetaan hankintarenkaana, jossa tilaajina ovat liikenneliikelaitos (HKL), Kaupunkiliikenneyhtiö ja Länsimetro Oy.
HKL osallistuu hankintarenkaaseen molempien osa-alueiden osalta.
Hankinnassa valitaan osa-alueelle 1 enintään kolme toimittajaa ja osa-alueelle 2 enintään kaksi toimittajaa.
Jos osa-alueelle valitaan enemmän kuin 1 toimittaja, tilataan palveluita pääasiallisesti kahdelta etusijajärjestyksessä ylimmältä toimittajalta siten, että ensimmäisenä etusijajärjestyksessä oleva saa enemmän toimeksiantoja. Yksittäisiä toimeksiantoja tarjotaan etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevalle toimittajalle ja jos tämä ei ota sitä vastaan, tarjotaan seuraavalle jne. Yksittäinen toimeksianto voidaan poikkeustapauksessa tarjota suoraan tietylle puitejärjestelyssä mukana olevalle toimittajalle, jos siihen on olemassa hyvä peruste, kuten toimeksiannon liittyminen aiempaan toimeksiantoon, aiempi kokemus toimeksiannon sisällöstä tai muu erityinen asiantuntemus kyseiseen toimeksiantoon.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo HKL:n osalta osa-alueittain on
Osa-alue 1 | 315.200,00 eur |
Osa-alue 2 | 228.800,00 eur |
Hankintamenettely
Kyseessä on vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) kynnysarvot ylittävä hankinta.
Hankintamenettelynä oli erityisalojen hankintalain mukainen avoin menettely.
Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 23.8.2024 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 23.8.2024 (https://ted.europa.eu/fi/notice/-/detail/355584-2024(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)).
Korjausilmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 19.9.2024 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 19.9.2024 (https://ted.europa.eu/fi/notice/-/detail/466705-2024(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)). Korjausilmoituksella täsmennettiin tarjouspyynnön liitteen 1B luvun 5 vaatimuksia koneen ominaisuuksista ja työskentelyssä edellytetyistä varusteista. Tarjoajan tuli varmistua, että tarjottu työkone mahtuu tarjouspyynnön liitteen 1.4B mukaiseen aukeaan tilaan.
Tarjoukset tuli jättää 30.9.2024 kello 12.00 mennessä.
Tarjouksen sai jättää niin moneen osa-alueeseen kuin tarjoaja halusi. Eli tarjouksen saattoi jättää vain yhteen osa-alueeseen tai molempiin.
Määräaikaan mennessä vastaanotettiin seuraavat tarjoukset
- Elimäen Huoltopalvelu Ky (Osa-alueet 1 ja 2)
- GRK Suomi Oy (Osa-alueet 1 ja 2)
- Konepalvelu Erkco Oy (Osa-alueet 1 ja 2)
- Lauttasaaren huolto Oy (Osa-alue 1)
- Rakennusliike Kasopa Oy (Osa-alue 1)
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
- Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
- Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
- Tarjousten vertailu
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Erityisalojen hankintalain 83 § 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa.
Osa-alueen 1 osalta Lauttasaaren huolto Oy ja Rakennusliike Kasopa Oy eivät täytä tarjoajan soveltuvuudelle tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia seuraavilla perusteilla.
Lauttasaaren Huolto Oy
Hankintayksikkö oli asettanut Tarjouspyynnön liitteellä 5A Referenssit seuraavan vaatimuksen:” Tarjoajalla tulee olla vähintään kaksi (2) referenssiasiakkuutta, joille se on tuottanut tunneli- ja kalliorakenteiden kunnossapitotöitä.”
Lauttasaaren Huolto Oy on merkinnyt tarjouksen liitteelle 5 A yhden referenssiasiakkuuden eikä näin täytä tarjoajan soveltuvuudelle tarjouspyynnöllä asetettua referenssivaatimusta kahdesta referenssiasiakkuudesta.
Rakennusliike Kasopa Oy
Tarjouspyynnön ESPD-liitteellä on asetettu mm. seuraava vaatimus:
"Tarjoajan vakavaraisuuden, taloudellisen kantokyvyn sekä maksukyvyn tulee olla riittävä suhteessa hankinnan kohteena olevien palveluiden tuottamiseen. Tarjoajan taloudellinen tilanne katsotaan riittäväksi, jos sen riskiluokka Suomen Asiakastieto Oy:n Riskimittarin riskiluokituksessa on 1-3.
Mikäli tarjoajan riskiluokkaa ei ole saatavilla Suomen Asiakastieto Oy:n Riskimittarin riskiluokituksessa, hankintayksikkö arvioi tarjoajan tilannetta pyydettäessä toimitettavien tilinpäätöstietojen ja/tai muun selvityksen perusteella sekä hankintayksikön oma-aloitteisesti hankkiman selvityksen perusteella.
Tarjoaja, jonka riskiluokitus on Suomen Asiakastieto Oy:n Riskimittarin riskiluokituksessa 4 tai 5 tai jonka vakavaraisuuden, taloudellisen kantokyvyn taikka maksukyvyn arvioidaan vastaavan riskiluokkaa 4 tai 5, suljetaan hankintamenettelyn ulkopuolelle."
Rakennusliike Kasopa Oy:n riskiluokka on 5 eikä Rakennusliike Kasopa Oy näin täytä tarjoajan soveltuvuudelle tarjouspyynnöllä asetettua vaatimusta. Lisäksi Rakennusliike Kasopa Oy:lla on verovelkaa ilman maksujärjestelyä 1 850 euroa.
Rakennusliike Kasopa Oy ei ollut täyttänyt Tarjouksen liitettä 3A ”Asiantuntijan osaaminen kokemus” ohjeiden mukaan vaan jättänyt kohdat ”Kuvaus vähimmäisvaatimuksen täyttämisestä” täyttämättä.
Muut tarjoajat
Muut tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset osa-alueiden 1 ja 2 osalta.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Erityisalojen hankintalain 78 § mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jos jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.
GRK Suomi Oy:lle ja Konepalvelu Erkco Oy:lle lähetettiin selvityspyynnöt osa-alueen 1 osalta ja saadun vastauksen jälkeen todettiin, että näiden tarjoajien tarjoukset osa-alueessa 1 olivat tarjouspyynnön vastaisia ja tarjoukset oli siten suljettava tarjouskilpailusta osa-alueelta 1 seuraavilla perusteilla.
GRK Suomi Oy
Tarjouspyynnön liitteellä 2A ”Hintalomake” hintoja on pyydetty seuraavasti: ”Tarjoajan tulee antaa tarjoushinta (alv 0 %) yhdelle työvuorolle. Työvuoro tehdään pääosin arkena yötyövuorona, joka tarkoittaa enintään 8 tunnin mittaista työvuoroa, joka ajoittuu klo 23.00–07.00 välille. Tarjoushinnan tulee olla sama kaikkina päivinä ja öinä myös viikonloput ja arkipyhät.” Tarjousten käsittelyn yhteydessä hankintayksikkö havaitsi, että GRK Suomi Oy:n tarjouksen hintaliitteellä antama työvuoron hinta vaikutti poikkeuksellisen korkealta.
GRK Suomi Oy:lle lähetettiin selvityspyyntö, onko tarjoushinta annettu oikeassa yksiköissä eli yhden työvuoron hinta (alv 0 %) yhdelle henkilölle (8 h). GRK:n vastauksen mukaan työvuoron hintaan on laskettu työkone, koneen kuljettaja ja asiantuntija.
Osa-alue 1 koski vain tunnelirakenteen ja radan kunnossapidon avustavia töitä.
Tarjouksen hintoja ei siten ole annettu tarjouspyynnön mukaisesti.
Konepalvelu Ercko Oy
Tarjouspyynnön liitteellä 2A ”Hintalomake” hintoja on pyydetty seuraavasti: ”Tarjoajan tulee antaa tarjoushinta (alv 0 %) yhdelle työvuorolle. Työvuoro tehdään pääosin arkena yötyövuorona, joka tarkoittaa enintään 8 tunnin mittaista työvuoroa, joka ajoittuu klo 23.00–07.00 välille. Tarjoushinnan tulee olla sama kaikkina päivinä ja öinä myös viikonloput ja arkipyhät.” Tarjousten käsittelyn yhteydessä hankintayksikkö havaitsi, että Ercko Oy:n tarjouksen hintaliitteellä antama työvuoron hinta vaikutti poikkeuksellisen korkealta.
Konepalvelu Ercko Oy Oy:lle lähetettiin selvityspyyntö, onko tarjoushinta annettu oikeassa yksiköissä eli yhden työvuoron hinta (alv 0 %) yhdelle henkilölle (8 h). Konepalvelu Ercko Oy:n vastauksen mukaan työvuoron hintaan on laskettu mukaan konetyötä.
Osa-alue 1 koski vain tunnelirakenteen ja radan kunnossapidon avustavia töitä.
Tarjouksen hintoja ei siten ole annettu tarjouspyynnön mukaisesti.
Elimäen Huoltopalvelu Ky:n tarjous osa-alueessa 1 oli tarjouspyynnön mukainen.
Osa-alueessa 2 kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Osa-alue 1
Osa-alueessa 1 valintaperusteena käytettiin kokonaistaloudellista edullisuutta, jonka perusteena oli paras hinta-laatusuhde. Valintaperusteissa hinnan painoarvo oli 85 % ja laadun painoarvo 15 %.
Koska osa-alueessa 1 vastaanotettiin vain yksi hyväksytty tarjous, ei tarjousten vertailua suoritettu ja osa-alueessa 1 puitejärjestelyyn valitaan Elimäen Huoltopalvelu Ky.
Osa-alue 2
Osa-alueessa 2 puitejärjestelyyn valitaan kaksi kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjousta tehnyttä tarjoajaa. Kokonaistaloudellisesti edullisimpia ovat tarjoukset, jotka ovat hinnaltaan halvimmat.
Hinnat arvioidaan tarjoajien kokonaisvertailuhintojen perusteella. Tarjoajan kokonaisvertailuhinta muodostuu ohjeiden ja vaatimusten mukaisesti täytetylle tarjouspyynnön liitteelle 2B. Kokonaisvertailuhinnan muodostuminen on esitetty tarjouspyynnön liitteellä 2B Hintalomake.
Mikäli useamman tarjouksen vertailuhinta on täsmälleen sama, siten ettei voittaneita tarjoajia kyetä määrittämään, suoritetaan toimittajien valinta arpomalla.
Vertailutaulukko
Tarjoaja | Elimäen Huoltopalvelu Ky | GRK Suomi Oy | Konepalvelu Erkco Oy |
Kokonaisvertailuhinta (alv 0 %) | 690.480,00 eur | 1.180.600,00 eur | 771.120,00 eur |
Sijoitus | 1. | 3. | 2. |
Osa-alueella 2 puitejärjestelyyn toimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset antaneet etusijajärjestyksessä seuraavat tarjoajat:
- Elimäen huoltopalvelu Ky
- Konepalvelu Erkco Oy
Sopimussuhteet puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kanssa eivät synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetuilla sopimuksilla.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 23.12.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277