Uhkasakon asettaminen, palotarkastuksella annettujen määräysten tehostaminen, Kiinteistö Oy Sörnäisten rantatie 33

HEL 2024-016692
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 48

Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta

Pelastuskomentaja

Kiinteistö Oy Sörnäisten rantatie 33:ssa (Sörnäisten rantatie 33, pysyvä rakennustunnus 1951) tehtiin määräaikainen palotarkastus 20.09.2022 klo 09.00 -12.30. Valvontatapahtumasta on laadittu päätös 18.11.2022, pöytäkirjan numero 89 763.

Kohteessa on tehty jälkivalvontaa jälkipalotarkastuksina 3.8.2023 (pöytäkirjan numero 93 203) ja 7.5.2024 (pöytäkirjan numero 97 171).

Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen (19.6.2024, pöytäkirjan numero 97 218) uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa. Päävelvoitteet, joista asianosaista on kuultu, on eritelty alla.

Hallinnollisten pakkokeinojen asettamisvaiheen kuulemisajan päätyttyä kiinteistössä on tehty erillinen kohdekäynti 21.10.2024 laiminlyöntien jatkumisen todentamiseksi.

Päävelvoitteet, asianosaisten kuulemisaikana toimittamat vastineet sekä kohdekäynnin 21.10.2024 keskeiset havainnot kuvataan jäljempänä päävelvoitekohtaisesti eriteltyinä.

Päävelvoite 1

Määräaikaisella palotarkastuksella ei ollut pääsyä osaan tiloista, koska toimijoita ei ollut paikalla ja ovien toiminnanharjoittajakohtaiset lukitukset eivät mahdollistaneet oven avaamista huollon tai isännöinnin avaimin. Näiden tilojen valvonta jäi tarkastuksella suorittamatta. Osassa tiloista ei ollut toimijoita paikalla, eikä tilojen toiminta ollut isännöinnille ja huollolle niin tuttua, että he olisivat kyenneet antamaan niistä riittävät selvitykset tarkastukseen liittyen. Näiden tilojen valvonta jäi tarkastuksella suorittamatta. Pelastuslain 79 §:n mukaan palotarkastuksen suorittaja on päästettävä kaikkiin tarkastettaviin tiloihin ja kohteisiin, ja tarkastettavan kohteen edustajan on esitettävä tarkastuksella säädöksissä vaaditut suunnitelmat, muut asiakirjat ja järjestelyt.

Edelliset velvollisuudet jäivät tarkastuksella toteutumatta, ja puutteen korjaamiseksi sovittiin isännöinnin kanssa toimintamalli, jossa näiden tilojen toiminnanharjoittajille lähetetään isännöinnin kautta paloturvallisuuden itsearviointilomake, jonka nämä palauttavat pelastusviranomaiselle valvonnan suorittamista varten. Pistokoeluontoisen arvioinnin kohteena olivat lomakkeessa pelastuslain (379/2011) 4, 9, 10, 12, 14 ja 15 §:iin liittyvät asiat. Aiheesta pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella annettu korjausmääräys on pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171 numerolla 1.

Yksikään toiminnanharjoittaja ei toimittanut itsearviointilomaketta valvonnan suorittamista varten. Jälkitarkastuksilla 3.8.2023 ja 7.5.2024 jäi epäselväksi, onko itsearviointilomaketta edes toimitettu toiminnanharjoittajille.

Kohdekäynnillä 21.10.2024 päästiin käymään neljässä tilassa, joihin ei aiemmin ole ollut pääsyä. Näissä kaikissa tiloissa havaittiin puutteita. Havaituista puutteista kuullaan asianosaisia erikseen ylimääräisen palotarkastuksen pöytäkirjassa nro 99 034.

Päävelvoite 1 – Toiminnanharjoittajien on annettava selvitys tilojensa turvallisuudesta.

Velvoite kohdistetaan Kiinteistö Oy Sörnäisten rantatie 33:een, jotta voidaan varmistua toiminnanharjoittajien saaneen/saavan tiedon korjausmääräyksestä.

Velvoitteen toteuttamiseksi kiinteistön tulee toimittaa itsearviointilomake alle listattujen tilojen toiminnanharjoittajille, joiden tiloihin ei tarkastuksella päästy tai joiden toiminnasta jäi tarkastuksella epäselvyyksiä, ja antaa pelastusviranomaiselle selvitys toimituksen toteuttamisesta. Selvityksessä on ilmettävä välitetty tieto, tiedon toimitusajankohta ja -tapa, sekä tiedon vastaanottaja.

Huomio: Mikäli tieto korjausmääräyksestä on jo toimitettu alle listattujen tilojen toiminnanharjoittajille, kiinteistön tulee antaa selvitys tiedon toimittamisesta. Selvityksessä on ilmettävä välitetty tieto, tiedon toimitusajankohta ja -tapa, sekä tiedon vastaanottaja.

Tilat, joiden toiminnasta tulee antaa selvitys:

- Käärmeenpesä
- Pykälän kerhohuoneisto
- Easy Fit
- Hosanna Chapel RCCG

Kiinteistön tulee toimittaa tieto siitä, että täytetty lomake tulee palauttaa sähköpostilla osoitteeseen debora.sihvola@hel.fi. Mikäli toiminta on pelastussuunnitelmavelvollinen, suunnitelma tulee liittää mukaan selvitykseen.

Kiinteistön velvoitteen katsotaan myös toteutuneen, mikäli toiminnanharjoittajat toimittavat pelastusviranomaiselle korjausmääräyksessä kuvatun selvityksen.

Kiinteistön isännöitsijä toimitti 3.12.2024 sähköpostiselvityksen, jossa selviää, että listatuille toiminnanharjoittajille on toimitettu itsearviointilomake. Osa toiminnanharjoittajista on myös jo palauttanut lomakkeen pelastusviranomaiselle.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 1 osalta.

Päävelvoite 2

Määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin, että paloilmoittimen kohdekortista puuttuu pelastustoimintaa tukevia tietoja, joilla pelastuslaitos pystyy muodostamaan selkeän yleiskuvan kohteesta.

Kohteen savunpoistojärjestelmät kattavat vain osan tiloista ja on rakennettu eri aikoina – määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin tarve selkeyttää savunpoiston tietoja, jotta pelastajat kykenevät toimimaan rakennuksessa. Osa selkeyttävistä tiedoista määrättiin lisättävän savunpoistokeskuksille, osa opasteisiin, osa pelastussuunnitelmaan ja osa paloilmoittimen kohdekorttiin. Tietojen kohdekorttiin päivittäminen on perusteltu ensisijaisesti pelastuslain (379/2011) 14 §:ssä, jonka mukaan rakennuksen omistajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi.

Kiinteistöön pääsee sisälle Sörnäisten rantatien, Pääskylänkadun ja Suvilahdenkadun puolelta. Onnettomuustilanteessa on tärkeää osata kohdistaa toimet oikean kadun puolelle. Havaintona oli katutiedon puuttuminen kohdekortin sähköpääkeskuksen tiedoista. Tietojen kohdekorttiin päivittäminen on perusteltu ensisijaisesti pelastuslain (379/2011) 14 §:ssä, jonka mukaan rakennuksen omistajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi.

Kohteessa säilytetyt vaaralliset aineet vaikuttavat pelastustoimiin. Kohteessa säilytettiin nestekaasua, josta ei ollut tietoa kohdekortissa. Tietojen kohdekorttiin päivittäminen on perusteltu ensisijaisesti pelastuslain (379/2011) 14 §:ssä, jonka mukaan rakennuksen omistajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi.

Aiheesta pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella annettu korjausmääräys on pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171 korjausmääräyksen 2 alla. Jälkitarkastuksilla 3.8.2023 ja 7.5.2024 korjausmääräyksen etenemisestä keskusteltiin isännöinnin kanssa, toteutuksen puuttumisen syy jäi avoimeksi.

Päävelvoite 2 – Rakennuksen omistajan/haltijan on päivitettävä paloilmoittimen kohdekortti.

Kohdekäynnillä 21.10.2024 kohteen edustajat kertoivat päivittäneensä paloilmoittimen kohdekortin 15.10.2024, kohdekortista ei kuitenkaan selvinnyt savunpoiston järjestelyt, ilmastoinnin katkaisun järjestelyt, sähköpääkeskuksen sijainti suhteessa alueen katuihin, räjähdysvaaralliseksi tilaksi määritellyn jauhosiilon sijainti tai kemikaalien sijainti.

Kohteen edustaja toimitti kohdekäynnin tehneelle palotarkastajalle päivitetyn kohdekortin 1.11.2024, johon puuttuvat merkinnät oli päivitetty. Kohdekortti on toimitettu pelastuslaitokselle päivitettäväksi.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 2 osalta.

Päävelvoite 3

Kohteen tiloja on suojattu automaattisella sammutusjärjestelmällä (sprinkleri). Automaattisen sammutusjärjestelmän määräaikaistarkastus on suoritettu 11.7.2022 (pöytäkirjan numero 1646-2022-WL-02377999), jolloin tarkastaja oli tehnyt laitteistosta puutehavaintoja. Sammutuslaitteisto on pelastuslain (379/2011) 12 §:n mukaan pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Täyttääkseen 12 §:n laitteiston toimintakunnossa pidolle asettamat vaatimukset, havaitut puutteet on korjattava.

Määräaikaispalotarkastuksella isännöinnin ja huollon kanssa keskustellessa ei saatu selvyyttä siitä, onko korjaukset tehty – selvittämisestä annettiin korjausmääräys.

Aiheesta pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella annettu korjausmääräys on pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171 korjausmääräyksen 3 alla. Jälkitarkastuksilla 3.8.2023 ja 7.5.2024 korjausmääräyksen etenemisestä keskusteltiin isännöinnin kanssa, toteutuksen puuttumisen syy jäi avoimeksi.

Sammutuslaitteistolle on tehty määräaikaistarkastus 5.9.2024 (1668-2024-WL-03074969), jossa edellisen määräaikaistarkastuksen puutteet nro 13.1, 17.1 ja 20.02 ovat edelleen korjaamatta. Kohdekäynnillä 21.10.2024 ei saatu näyttöä puutteiden korjauksista. Kohteen edustajien mukaan korjaukset ovat työn alla. Talonmiehen 11.11.2024 lähettämän kirjallisen selvityksen mukaan puutteet 13.01 ja 17.01 on korjattu. Tarkastuspöytäkirjan puutteen 20.02 korjauksesta ei ole saatu selvitystä: ”SPR-keskuksella oleva suojausaluekaavio tulisi päivittää vastaamaan nykyistä asennusta sekä sprinklerikeskukselta puuttuu laitteiston kytkentäkaavio”.

Päävelvoite 3 - Rakennuksen omistajan on varmistettava automaattisen sammutusjärjestelmän määräaikaistarkastuksella 11.7.2022 (pöytäkirjan numero 1646-2022-WL-02377999) havaittujen puutteiden korjaaminen.

Velvoitteen toteuttamiseksi rakennuksen omistajan tulee korjauttaa kaikki sammutuslaitteiston määräaikaistarkastuksella 11.7.2022 havaitut puutteet ja antaa pelastusviranomaiselle selvitys puutteiden korjaamisesta.

Pelastusviranomainen katsoo, että päävelvoitetta on ryhdytty noudattamaan, mutta korjausten jälkeinen tila ei ole riittävä uhkasakosta luopumiseksi. Pelastusviranomainen asettaa pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon päävelvoitteen tehosteeksi. Pelastusviranomainen laskee uhkasakon summaa uhkasakkolain (1113/1990) 11 §:n perusteella.

Uhkasakko asetetaan uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti kiinteänä 2000 € uhkasakkona. Uhkasakon kohdennus: Kiinteistö Oy Sörnäisten rantatie 33.

Päävelvoite 4

Kohteen tiloja on suojattu automaattisella paloilmoittimella. Paloilmoittimen tarkoitus on havaita palosta aiheutuva vaaratilanne, suorittaa paloilmoitus kiinteistössä, ja tehdä ilmoitus hätäkeskukseen pelastuslaitoksen hälyttämiseksi.

Paloilmoittimen hälytys kertoo kohteessa oleville henkilöille uhkaavasta vaarasta, mahdollistaen suunnitellut toimenpiteet ja turvallisen poistumisen. Hälytysten kuuluvuuden testaus on osa pelastuslain (379/2011) 12 §:n mukaista palonilmaisulaitteiden toimintakunnossa pitoa. Huollon ja isännöinnin kanssa käydyn keskustelun perusteella paloilmoittimen hälytysten kuuluvuutta ei ole testattu säännöllisesti.

Aiheesta pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella annettu korjausmääräys on pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171 korjausmääräyksen 3 alla. Jälkitarkastuksilla 3.8.2023 ja 7.5.2024 korjausmääräyksen etenemisestä keskusteltiin isännöinnin ja huollon kanssa, toteutuksen puuttumisen syy jäi avoimeksi.

Päävelvoite 4 – Paloilmoittimen haltijan on varmistettava automaattisen paloilmoittimen hälytysten kuuluvuuden säännöllinen testaus.

Kohdekäynnillä 21.10.2024 kohteen edustajat kertoivat selvittäneensä, että hälytykset kuuluvat valvotulla alueella ja hälytysten kuuluvuus on varmistettu säännöllisesti. Talonmies toimitti tehdyistä testauksista ja hälytysten kuuluvuudesta myös dokumentaatiota sähköpostitse 15.11.2024.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 4 osalta.

Päävelvoite 5

Määräaikaispalotarkastuksella havaittiin eri toimijoiden tiloissa tarkastamattomia käsisammuttimia.

Jotta rakennukseen sijoitetut käsisammuttimet pysyvät käyttökunnossa, ne on tarkastettava Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) vahvistaman käsisammutinliikkeen toimesta kahden vuoden välein (kuivat ja tasalämpöiset tilat). Velvoite tulee pelastuslain (379/2011) 12 §:sta. Tarkastusväli on ilmaistu Sisäasiainministeriön asetuksessa käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta (917/2005), sen 9 §:ssä.

Isännöinnin ja huollon kanssa käydyn keskustelun perusteella kiinteistö vastaa vain yleisissä tiloissa olevista sammuttimista, ja tilojen omistajat vastaavat omistaan. Pelastuslain 379/2011 12 § tukee tätä. Sen mukaan sammutuskaluston toimintakunnossa pidosta vastaavat rakennuksen yleisten tilojen ja koko rakennusta palvelevien järjestelyiden osalta rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja osaltaan sekä huoneiston haltija hallinnassaan olevien tilojen osalta.

Aiheesta pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella annettu korjausmääräys on pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171 korjausmääräyksen 3 alla; "Turvatekniikan toimivuus on varmistettava", alakohtana "Käsisammuttimien kunnossapito eri toimijoiden osalta." Jälkitarkastuksilla 3.8.2023 ja 7.5.2024 korjausmääräyksen etenemisestä keskusteltiin isännöinnin ja huollon kanssa. Saadun tiedon mukaan isännöitsijä on tiedottanut toiminnanharjoittajia näiden velvollisuudesta pitää sammuttimet kunnossa, mutta isännöinnillä ja huollolla ei ole tietoa siitä, ovatko toiminnanharjoittajat ryhtyneet korjaustoimiin.

Päävelvoite 5 – Käsisammuttimien kunnossapito on varmistettava.

Kohdekäynnillä 21.10.2024 havaittiin, että sammuttimet olivat pääasiassa tarkastettuja. Asiasta on myös annettu erillinen selvitys pelastusviranomaiselle 13.12.2024, jonka mukaan toiminnanharjoittajille on toimitettu tieto käsisammuttimien kunnossapitoa koskevasta pelastusviranomaisen korjausmääräyksestä sähköisesti 12.12.2024 ja lisäksi kaikkiin tiloihin on jaettu tiedote asiasta.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 5 osalta.

Päävelvoite 6

Määräaikaispalotarkastuksella havaittiin eri toimijoiden tiloissa kiinnittämättömiä käsisammuttimia.

Jotta rakennukseen sijoitetut käsisammuttimet pysyvät käyttökunnossa ja ovat onnettomuustilanteissa saatavilla, ne on kiinnitettävä valmistajan ohjeen mukaan ja kohteen toiminta huomioiden.

Velvoite tulee pelastuslain (379/2011) 14 §:stä, jonka mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan varauduttava tulipalojen sammuttamiseen, sekä 12 §:sta, jonka mukaan sammutuskalusto on pidettävä toimintakunnossa. Toimintakunnosta vastaavat rakennuksen yleisten tilojen ja koko rakennusta palvelevien järjestelyiden osalta rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja osaltaan sekä huoneiston haltija hallinnassaan olevien tilojen osalta.

Isännöinnin ja huollon kanssa käydyn keskustelun perusteella kiinteistö vastaa vain yleisissä tiloissa olevista sammuttimista, ja tilojen omistajat vastaavat omistaan. Tarkastuksella sovittiin toimintamalliksi, että isännöitsijä huolehtii yleisten tilojen sammuttimista ja välittää tilojen toiminnanharjoittajille tiedon vaatimuksesta käsisammuttimien kiinnittämiseen.

Aiheesta pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella annettu korjausmääräys on pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171 korjausmääräyksen 3 alla. Jälkitarkastuksilla 3.8.2023 ja 7.5.2024 korjausmääräyksen etenemisestä keskusteltiin isännöinnin ja huollon kanssa. Saadun tiedon mukaan isännöitsijä on tiedottanut toiminnanharjoittajia näiden velvollisuudesta kiinnittää sammuttimet, mutta isännöinnillä ja huollolla ei ole tietoa siitä, ovatko toiminnanharjoittajat ryhtyneet korjaustoimiin.

Päävelvoite 6 – Käsisammuttimien kiinnitys on varmistettava.

Kohdekäynnillä 21.10.2024 havaittiin, että sammuttimia oli laajasti kiinnitetty. Asiasta on myös annettu erillinen selvitys pelastusviranomaiselle 13.12.2024, jonka mukaan toiminnanharjoittajille on toimitettu tieto käsisammuttimien kiinnitystä koskevasta pelastusviranomaisen korjausmääräyksestä sähköisesti 12.12.2024 ja lisäksi kaikkiin tiloihin on jaettu tiedote asiasta.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 6 osalta.

Päävelvoite 7

Kohteen palo-osastoinnissa havaittiin avoimia/puutteellisesti tiivistettyjä läpivientejä. Toimiva palo-osastointi rajaa tulipalotilanteessa vahinkoja ja estää palon leviämistä. Pelastuslain (379/2011) 9 § velvoittaa rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan huolehtimaan osaltaan siitä, että rakennus pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon leviämisen vaara on vähäinen.

Jälkitarkastuksella ei saatu selvyyttä siitä, onko puutteelliset läpiviennit tiivistetty. Kuulemisvaiheessa tiivistetyksi ilmoitetun autohallin ja sprinklerikeskuksen välinen seinä havaittiin 3.8.2023 jälkitarkastuksella olevan puutteellisesti tiivistetty, sama todettiin myös jälkitarkastuksella 7.5.2024.

Aiheesta pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella annettu korjausmääräys on pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171 numerolla 4. Kuulemisvaiheessa tehdyksi kuitatun haljenneen seinän tiivistämistarve näkyy kuulemisvaiheen pöytäkirjassa 89 763, jälkitarkastuspöytäkirjoissa se on kirjattu jälkitarkastushavaintoihin.

Päävelvoite 7 – Rakennuksen omistajan on varmistuttava rakennuksen palo-osastoinnin toimivuudesta.

Kohdekäynnillä 21.10.2024 ilmanvaihtokonehuoneiden ja nousukuilujen läpivientien tiivistäminen, sekä EHMS-oven yläpuolen tiivistäminen jäi epäselväksi. Sprinklerikeskuksen sekä autohallin välinen seinä oli korjattu asianmukaisesti.

Velvoitteen toteuttamiseksi kiinteistön tulee varmistaa ilmanvaihtokonehuoneiden ja nousukuilujen läpivientien tiivistäminen, sekä EHMS-oven yläpuolen tiivistäminen.

Pelastusviranomainen katsoo, että päävelvoitetta on ryhdytty noudattamaan, mutta korjausten jälkeinen tila ei ole riittävä uhkasakosta luopumiseksi. Pelastusviranomainen asettaa pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon päävelvoitteen tehosteeksi. Pelastusviranomainen laskee uhkasakon summaa uhkasakkolain (1113/1990) 11 §:n perusteella.

Uhkasakko asetetaan uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti kiinteänä 5000 € uhkasakkona. Uhkasakon kohdennus: Kiinteistö Oy Sörnäisten rantatie 33.

Päävelvoite 8

Määräaikaisella palotarkastuksella 20.9.2022, sekä 3.8.2023 tehdyllä jälkipalotarkastuksella havaittiin esteitä eri toimijoiden poistumisreiteillä. Kaikilla toimijoilla ei ollut henkilökuntaa tarkastushetkillä paikalla, joten tarkastuksilla sovittiin isännöinnin viestivän poistumisreittien käytettävyyden varmistamistarpeesta toiminnanharjoittajille. Jälkitarkastuksilla ei ole saatu selvyyttä siitä, onko asia edistynyt koko kiinteistön laajuudella.

Aiheesta pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella annettu korjausmääräys on pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171 numerolla 7.

Päävelvoite 8 – Kohteen poistumisreittien käytettävyys on varmistettava.

Velvoite kohdistetaan kiinteistöön, jotta voidaan varmistua toiminnanharjoittajien saaneen tiedon korjausmääräyksestä.

Velvoitteen toteuttamiseksi kiinteistön tulee antaa pelastusviranomaiselle selvitys kiinteistössä toimivien tahojen informoimisesta heidän tilojensa poistumisreittien käytettävyyden varmistamisesta. Tavoite on poistaa tavarat ja muut esteet poistumisreiteiltä. Selvityksessä on ilmettävä välitetty tieto, tiedon toimitusajankohta ja -tapa, sekä tiedon vastaanottaja.

Selvitykseksi hyväksytään myös kuvaus toteutuneesta toiminnanharjoittajien poistumisreittien käytettävyyden varmistamisesta.

Kohdekäynnillä 21.10.2024 todettiin, ettei asiasta ole toimitettu selvityksiä eikä velvoitteen toteutumisesta saatu selvyyttä myöskään tarkastuskierroksella. Poistumisreiteillä oli monin paikoin edelleen havaittavissa esteitä ja kaventumista.

Pelastusviranomaiselle on toimitettu 13.12.2024 sähköpostiselvitys, jonka mukaan toiminnanharjoittajille on toimitettu tieto heidän tilojensa poistumisreittien käytettävyyden varmistamisesta sähköisesti 12.12.2024 ja lisäksi kaikkiin tiloihin on jaettu tiedote asiasta.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 8 osalta.

Päävelvoite 9

Kohteen ilmanvaihtojärjestelmä koostuu rakennuksen eri osia palvelevista laitteistoista, eikä kokonaisuudelle ole huollon ja isännöinnin mukaan yksittäistä pysäytyskytkintä.

Yleinen vaaramerkki tarkoittaa tilannetta, jossa tulee siirtyä sisälle, sulkea ovet, ikkunat, tuuletusaukot ja ilmanvaihto. Vastaava tilanne saatetaan tiedottaa myös vaaratiedotteen avulla. Kohteella tulee olla toimintamalli ilmanvaihdon pysäyttämiseen sisälle suojautumista varten. Velvoite omatoimiseen varautumiseen tulee pelastuslain (379/2011) 14 §:stä – Rakennuksen omistajan ja toiminnanharjoittajan on varauduttava henkilöiden suojaamiseen vaaratilanteissa.

Aiheesta pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella annettu korjausmääräys on pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171 numeron 8 alla.

Jälkitarkastuksilla ei ole saatu selvyyttä asian etenemisestä. Jälkitarkastuksella 7.5.2024 todettiin Live-säätiön käyttävän omassa pelastussuunnitelmassaan toisen tilan ilmanvaihdon pysäyttämisen ohjeita.

Päävelvoite 9 – Pelastussuunnitelma on päivitettävä kattamaan ilmanvaihdon pysäyttämisen ohjeet.

Kohdekäynnillä 21.10.2024 selvisi, että koko ilmanvaihdon osalta on tilattu remontti. Kohdekorttiin on kuvattu nyt ilmanvaihdon pysäytyksen periaatteet asianmukaisesti, mutta pelastussuunnitelmassa asia on edelleen esitetty virheellisesti.

Kohteen isännöitsijä kertoi 27.11.2024 tilaavansa pelastussuunnitelman päivityksen asian osalta.

Pelastusviranomaiselle on 12.12.2024 toimitettu päivitetty pelastussuunnitelma, jossa ilmanvaihdon pysäytyksen periaatteet on kuvattu siten, kuin ne kiinteistössä on toteutettu.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 9 osalta.

Päävelvoite 10

Määräaikaisella palotarkastuksella 20.9.0222 keskusteltiin eri toiminnanharjoittajien työntekijöiden kanssa heidän valmiudestaan toimia onnettomuustilanteiden aikana. Valmiudessa havaittiin selviä puutteita. Pääosa ei esimerkiksi tuntenut kohteen pelastussuunnitelmaa.

Velvoite omatoimiseen varautumiseen tulee pelastuslain (379/2011) 14 §:stä – Rakennuksen omistajan ja toiminnanharjoittajan on varauduttava henkilöiden suojaamiseen vaaratilanteissa. Kohde on pelastussuunnitelmavelvollinen. Pelastussuunnitelmavelvollisuus tulee pelastuslain (379/2011) 15 §:stä. Määräaikaisella palotarkastuksella 20.9.2022 sovittiin isännöinnin viestivän henkilökunnan valmiuden ylläpidon tarpeesta toiminnanharjoittajille.

Jälkitarkastuksilla 3.8.2023 ja 7.5.2024 todettiin käydyn keskustelun perusteella toimenpiteiden toteuttamisen olevan epäselvä. Toiminnanharjoittajista Fazer on toimittanut selvitykset oman henkilökuntansa osaamisesta.

Aiheesta pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella annettu korjausmääräys on pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171 numerolla 8.

Päävelvoite 10 – Toiminnanharjoittajien on varmistuttava henkilökuntansa riittävästä valmiudesta toimia onnettomuustilanteiden aikana.

Velvoite kohdistetaan kiinteistöön, jotta voidaan varmistua toiminnanharjoittajien saaneen kiinteistöltä tiedon korjausmääräyksestä.

Kohteen eri toimijoiden henkilökunnalta hätätilanteissa edellytettävä osaamisen taso vaihtelee toiminnan riskien mukaan. Yleistasolla toiminnanharjoittajan velvoitteiden katsotaan täyttyvän, kun heidän todetaan jakaneen henkilökunnalleen pelastussuunnitelma ja kehotus käydä se läpi.

Velvoitteen toteuttamiseksi kiinteistön tulee antaa pelastusviranomaiselle selvitys kiinteistössä toimivien tahojen informoimisesta pelastussuunnitelman jakamisesta henkilökunnalleen, ja kehotuksesta käydä se läpi. Selvityksessä on ilmettävä välitetty tieto, tiedon toimitusajankohta ja -tapa, sekä tiedon vastaanottaja.

Selvitykseksi hyväksytään myös kooste toiminnanharjoittajien selvityksestä pelastussuunnitelman jakamisesta henkilökunnalleen.

Pelastusviranomaiselle ei ole toimitettu asiaan liittyen selvityksiä eikä velvoitteen toteutumisesta saatu selvyyttä myöskään kohdekäynnillä 21.10.2024.

13.12.2024 saapuneen selvityksen perusteella 12/2024 päivitetty pelastussuunnitelma ja kehotus sen lukemisesta sekä turvallisuusosaamisesta huolehtimisesta on toimitettu toiminnanharjoittajille. Lisäksi tiedote asiasta ja pelastussuunnitelman sijainnista on jaettu kaikkiin tiloihin 12.12.2024.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 10 osalta.

Päävelvoite 11

Kohteessa on neljä S1-luokan väestönsuojaa, joissa on suojapaikkoja yhteensä 600 hengelle. Määräaikaisella palotarkastuksella 20.9.2022 ei saatu selvyyttä, ovatko suojat otettavissa suojautumistilanteessa käyttöön. Velvoite omatoimiseen varautumiseen tulee pelastuslain (379/2011) 14 §:stä – Rakennuksen omistajan ja toiminnanharjoittajan on varauduttava henkilöiden suojaamiseen vaaratilanteissa.

Aiheesta on annettu korjausmääräys pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171 numerolla 9.

Jälkitarkastuksilla 3.8.2023 ja 7.5.2024 korjausmääräyksen etenemisestä keskusteltiin isännöinnin ja huollon kanssa. Toteutuksen puuttumisen syy jäi avoimeksi. Isännöitsijä toimitti 13.6.2024 VSS tarkastuspöytäkirjat kaikkien suojien osalta. Niiden perusteella voitiin todeta suojien olevan pääosin fyysisesti kunnossa.

Päävelvoite 11 – Väestönsuojan käyttöönotto suojautumistilanteessa on varmistettava.

Velvoitteen toteuttamiseksi kiinteistön tulee tarkistaa väestönsuojien osalta:

- suojien varusteet,
- suojien käyttöohjeet,
- suojien tyhjennyssuunnitelma (mikäli suojissa säilytetään tavaraa),
- sovittujen toimintamallien kirjaaminen osaksi pelastussuunnitelmaa.

Kohdekäynnillä 21.10.2024 kohteen edustajat kertoivat, että suojien uudet varusteet, passiiviantennit ja suojien käyttöönottosuunnitelmat on tilattu. Suojien tyhjennyssuunnitelmat havaittiin tehdyiksi.

11.11.2024 talonmies toimitti sähköpostitse kirjallisen selvityksen, jonka perusteella muut puutteet on korjattu, mutta joditabletit tulevat jälkitoimituksena.

12.12.2024 toimitettuun pelastussuunnitelmaan on lisätty väestönsuojan käyttöönottosuunnitelma.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 11 osalta.

Päävelvoite 12

Rakennuksen ilmanvaihtokonehuoneissa havaittiin määräaikaisella palotarkastuksella säilytettävän tavaraa, joka ei liittynyt kyseisten tilojen huoltoon. Teknisissä tiloissa säilytettävät tavarat lisäävät tulipalon syttymisen sekä leviämisen vaaraa, ja haittaavat pelastustoimintaa.

Pelastuslain (379/2011) 9 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon syttymisen, sekä leviämisen vaara on vähäinen; pelastustoiminta on tulipalon sattuessa mahdollista, ja pelastushenkilöstön turvallisuus on otettu huomioon.

Aiheesta on annettu korjausmääräys pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171, numerolla 10. Jälkitarkastuksilla 3.8.2023 ja 7.5.2024 korjausmääräyksen etenemisestä keskusteltiin isännöinnin ja huollon kanssa. Huollon mukaan tavaraa on vähennetty.

Päävelvoite 12 – Teknisistä huoltotiloista on poistettava kyseisen tilan huoltotoimintaan liittymättömät tavarat.

Velvoitteen toteuttamiseksi kiinteistön on tyhjennettävä ilmanvaihtokonehuoneista kyseisten tilojen huoltotoimintaan liittymättömät tavarat.

Kohdekäynnillä 21.10.2024 havaittiin, että tavaraa on vähennetty huomattavasti. Mutta ilmanvaihtokonehuoneessa oli edelleen tavaraa. Muun muassa mikro, työpöytiä, tuoleja ja lisäksi tilassa säilytettiin asiakirjamappeja.

Pelastusviranomainen katsoo, että päävelvoitetta on ryhdytty noudattamaan, mutta korjausten jälkeinen tila ei ole riittävä uhkasakosta luopumiseksi. Pelastusviranomainen asettaa pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon päävelvoitteen tehosteeksi.

Uhkasakko asetetaan uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti kiinteänä 7 000 € uhkasakkona. Uhkasakon kohdennus: Kiinteistö Oy Sörnäisten rantatie 33.

Päävelvoite 13

Savunpoiston kaaviot tukevat pelastustoiminnan johtajaa toiminnan kohdistamisessa rakennuksen oikeaan osaan. Kiinteistö rajautuu naapurikiinteistöön, sekä tavanomaisesta poiketen, kolmeen eri katuun – Sörnäisten rantatiehen, Pääskylänkatuun ja Suvilahdenkatuun. Katu- ja osoitetiedot ovat oleellinen osa pelastustoiminnan johtamisen edellytyksiä. Osa savunpoiston tekniikasta sijaitsee katolla, myös katolle johtavan pääsyreitin sijaintitieto on oleellinen osa kohteen pelastustoiminnan johtamisen edellytyksiä.

Pelastuslain (379/2011) 14 § mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan on osaltaan varauduttava henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen vaaratilanteissa, sekä ryhdyttävä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi.

Aiheesta on annettu korjausmääräys pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella pöytäkirjoissa 89 763, 93 203 ja 97 171, numerolla 12. Jälkitarkastuksilla 3.8.2023 ja 7.5.2024 korjausmääräyksen etenemisestä keskusteltiin isännöinnin ja huollon kanssa. Toteutuksen puuttumisen syy jäi avoimeksi.

Päävelvoite 13 – Savunpoiston käyttöohjeet on päivitettävä.

Velvoitteen toteuttamiseksi kiinteistön on lisättävä savunpoiston kaavioihin seuraavat tiedot:

- Tieto Suvilahdenkadusta
- Osoitenumerot
- Vesikatolle pääsy

Kohdekäynnillä 21.10.2024 havaittiin, että savunpoiston kaavioihin on lisätty tieto Suvilahdenkadusta, osoitenumerot sekä tieto vesikatolle pääsystä.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 13 osalta.

Päävelvoite 14

Pelastusviranomaisen lausunto 92 767 koskien Live-säätiön toimipaikan perustamista kohteeseen, tehtiin annetun tiedon perusteella käymättä tiloissa, ja lausunto sisälsi vain suosituksia tilan poistumisopasteita koskien. Paikalla 3.8.2023 tehdyn kiinteistön jälkipalotarkastuksen yhteydessä olemassa oleva poistumisopastus todettiin kuitenkin puutteelliseksi – poistumisreittejä ei ollut opastettu siten, että ne kaikki olisivat olleet havaittavissa. Pelastuslain (379/2011) 10 §:n mukaan uloskäytävät ja kulkureitit niille tulee tarvittaessa merkitä ja valaista asianmukaisesti. Aihetta tarkennetaan sisäasiainministeriön asetuksen 3 §:ssä rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta 805/2005.

Tilanteen korjaamiseksi aiheesta annettiin pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella korjausmääräys kohdan 13 alla (pöytäkirja numero 93 203).

Jälkitarkastuksella 7.5.2024 Liven tilaan havaittiin asennetun jälkiheijastavat opasteet. Kohteessa järjestettyyn toimintaan osallistuu liikuntarajoitteisia henkilöitä, joiden poistumisturvallisuus toteutetaan avustettuna – jälkiheijastava opaste ei tarjoa avustustilanteessa evakuointiin tarvittavaa valoa. Tilan omistaja totesi vaihdattavansa opastuksen valaistuun.

Päävelvoite 14 – Live-säätiön tiloihin on asennettava poistumisopasteet.

Toiminnanharjoittajan toimittamien sähköpostiselvitysten (23.8.2024 ja 4.11.2024) mukaan tiloihin on asennettu valaistut poistumisopasteet.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 14 osalta.

Päävelvoite 15

Live-säätiön 3. kerroksen tilojen E-portaan ja tavarahissin edessä oleva aulakäytävätila on peruskorjauksen piirroksessa (5938-275-17, lupatunnus 10-3796-15-D (1.1.2015)) merkitty samoilla palo-osaston rajan merkinnällä, kuin kuvan palo-osastoiksi tunnistettavat porrashuoneet. Piirroksen selitteen palo-osaston rajan merkintä poikkeaa näistä.

Aulakäytävätila ei kuulu kyseisen luvan käsittelemiin muutosalueisiin. Kuva on kuitenkin tilajaoltaan ajantasaisempi, kuin ahtaammilla palo-osastoilla olevat aikaisemmat pohjakuvat. Kuvassa aulakäytävätilasta Liven tiloihin johtavat ovet ovat ilman aikaisempien rakennuslupakuvien palo-ovimerkintöjä.

Tilan rakennusluvan mukainen palo-osastointi ei ollut kohteen edustajille selvä. Tarkastuksella sovittiin, että toiminnanharjoittaja ja omistaja varmistavat tilan rakennusluvan mukaisen palo-osastoinnin. Palo-osaston sijainnin selvittämisen korjausmääräyksen perusteena on pelastuslain (379/2011) 9 §, jonka mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon leviämisen vaara on vähäinen, ja rakennuksessa olevat henkilöt pystyvät tulipalossa poistumaan rakennuksesta tai heidät voidaan pelastaa muulla tavoin. Palo-osastointi estää/hidastaa palon leviämistä, ja mm. turvaa poistumista ja pelastustoimintaa.

Aiheesta pelastuslain (379/2011) 81 §:n perusteella pöytäkirjoissa 93 203 ja 97 171 annettu korjausmääräys on kohdan 13 alla. Korjausmääräyksen etenemisestä keskusteltiin jälkitarkastuksella 7.5.2024 Liven toiminnan ja huoneiston omistajan kanssa. Selvityksen todettiin jääneen vajaaksi.

Kirjallisten selvitysten mukaan (sähköpostitse 23.8.2024, 4.11.2024 ja 11.11.2024) Live-säätiön tilojen turvallisuus on varmistettu. Toiminnanharjoittaja on selvittänyt Live-säätiön tilojen palo-osastoinnin sijainnit ja tiivistänyt osastoivien rakenteiden läpiviennit vastaamaan rakenteiden paloluokkaa. Palo-ovia on pidetty kiinni ja toimipaikan ohjeistukseen on lisätty tieto siitä, että ovet tulee pitää suljettuna. Sellaisiin oviin, joita toiminnan puolesta on oleellista pitää avoinna, on tilattu aukipitolaitteet sekä niiden asennus.

Pelastusviranomainen katsoo velvoitteen täytetyksi ja luopuu uhkasakon asettamisesta päävelvoitteen 15 osalta.

Päätös

Päävelvoitteet 3, 7 ja 12 ovat edelleen voimassa ja pelastusviranomainen asettaa velvoitteiden tehosteeksi kiinteän, yhteensä 14 000 €:n, uhkasakon.

Muut päävelvoitteet katsotaan asianosaisen toimittaminen vastineiden perusteella täytetyiksi ja uhkasakon asettamisesta näiden osalta luovutaan.

Edelleen voimassa olevien päävelvoitteiden määräajaksi asetetaan 24.1.2025. Asiassa velvoitetaan Kiinteistö Oy Sörnäisten rantatie 33:a.

Mikäli päävelvoitteet täytetään määräaikaan mennessä, ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi.

Yhteenveto

Päävelvoite 3: Rakennuksen omistajan on varmistettava automaattisen sammutusjärjestelmän määräaikaistarkastuksella 11.7.2022 (pöytäkirjan numero 1646-2022-WL-02377999) havaittujen puutteiden korjaaminen. - 2000 €.

Päävelvoite 7: Rakennuksen omistajan on varmistuttava rakennuksen palo-osastoinnin toimivuudesta. - 5000 €.

Päävelvoite 12: Teknisistä huoltotiloista on poistettava kyseisen tilan huoltotoimintaan liittymättömät tavarat. - 7000 €.

Valitusoikeus

Asianosaisella on valitusoikeus päätöksestä hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän pöytäkirjan liitteenä.

Ilmoitusvelvollisuus

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18 §)

Päätös tullut nähtäväksi 16.12.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Debora Sihvola, Palotarkastaja, puhelin: 09 310 31357

debora.sihvola@hel.fi

Päättäjä

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Liitteet (pdf)

1. PTK 97218
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.