Virkasuhteen täyttäminen, Etu-Töölön lukio, apulaisrehtori, KASKO-03-159-24

HEL 2024-016998
Asialla on uudempia käsittelyjä
23. / 41 §

Oikaisuvaatimus apulaisrehtorin virkaan ottamisesta

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kuntalain 134 §:n nojalla hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt lukiokoulutuksen päällikön 20.12.2024 tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

**********

on tehnyt 20.12.2024 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen lukiokoulutuksen päällikön tekemästä päätöksestä, jolla lukiokoulutuksen päällikkö on ottanut Etu-Töölön lukioon apulaisrehtorin virkaan teologian maisteri

**********

Lukiokoulutuksen päällikkö on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.

Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegointia koskevaan päätökseen (4.12.2024 § 104) perustuen lukiokoulutuksen päällikkö ottaa apulaisrehtorin toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen.

Hakuprosessista

Etu-Töölön lukioon sijoitettu apulaisrehtorin virka on ollut julkisesti haettavana Helsingin kaupungin rekrytointijärjestelmässä 29.10.–18.11.2024.

Hakuilmoituksessa haettiin muodolliset kelpoisuusvaatimukset täyttävää apulaisrehtoria (virka, kokonaistyöaika) vakinaiseen virkasuhteeseen Etu-Töölön lukioon. Apulaisrehtorin kerrottiin johtavan osaltaan lukion toimintaa, toimivan oman yksikkönsä esihenkilönä, osana lukion johtotiimiä sekä osallistuvan lukion sidosryhmäyhteistyöhön.

Hakuilmoituksessa tulevalta apulaisrehtorilta haluttiin kykyä katsoa raikkaasti tulevaisuuteen, täydentää innostuksellaan johtotiimiä ja tuoda siihen omaa visiotaan. Ilmoituksessa korostettiin positiivisen pedagogiikan keskeistä roolia Etu-Töölön lukion toiminnassa ja sen merkityksen ymmärtämistä apulaisrehtorin työssä. Lisäksi hakuilmoituksessa kerrottiin Etu-Töölön lukion yrittäjyyspainotuksesta ja haluttiin, että tulevalla apulaisrehtorilla on kiinnostusta yrittäjyyspedagogiikkaan. Yrittäjyyskokemusta ei edellytetty.

Hakuilmoituksessa todettiin, että esihenkilö- ja johtamiskokemuksesta on etua tehtävässä onnistumisessa, mutta olennaisempaa on vahva halu oppia ja suhtautua tehtävään reippaalla ja näkemyksellisellä otteella. Lisäksi hakuilmoituksessa kuvattiin Etu-Töölön lukion henkeä ja kerrottiin, että lukiossa on vahva yhdessä tekemisen ilmapiiri. Hakuilmoituksessa mainittiin myös, että opiskelijoiden hyvinvoinnin tukeminen ja kehittäminen sekä yhteisöllisyyden vahvistaminen on koko Etu-Töölön työyhteisön yhteinen asia ja haluttiin koulun jokaisen aikuisen jakavan tämän merkityksen.

Virkaa haki hakuajan kuluessa 59 henkilöä, joista 44 täytti opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaiset kelpoisuusvaatimukset.

Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan hakemusten perusteella videohaastatteluihin kutsuttiin 18 hakijaa, joista 17 hakijaa vastasi haastatteluun. Valintaperusteena videohaastatteluihin oli kelpoisuuden täyttyminen sekä hakemuksesta ilmenevä lukiokoulutuksen tuntemus ja kiinnostus hakuilmoituksessa mainittuihin asioihin (erityisesti opiskelijalähtöisyys ja yrittäjyyspedagogiikka). Oikaisuvaatimuksen tekijä kutsuttiin videohaastatteluun.

Videohaastattelussa hakijoita pyydettiin kertomaan jostain muutoksen sysäyksestä, jossa hakija on ollut itse mukana ja siihen liittyvistä seurauksista. Lisäksi hakijaa pyydettiin pohtimaan, miten positiivisen pedagogiikan ja yrittäjyyspedagogiikan turvin voidaan tukea opiskelijan opinpolkua.

Henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsuttiin kuusi (6) hakijaa videohaastatteluvastauksiin ja hakemukseen perustuvan kokonaisarvioon perustuen. Videohaastatteluvastausten arvioinnissa painotettiin vastausten monipuolisuutta sekä vastauksista ilmenevää johtajuusnäkemystä. Kokonaisarviossa huomioitiin hakijan kelpoisuus, ansioituneisuus sekä soveltuvuus tehtävään suhteessa hakuilmoitukseen. Henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsutut osallistuivat myös Factors+-toimintatyylikartoitukseen.

Haastatteluiden, videohaastatteluiden sekä hakemuksiin perustuvan kokonaisarvion perusteella toisiin henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsuttiin kolme hakijaa, joilla kaikilla lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan ilmeni ensimmäisessä henkilökohtaisessa haastattelussa vahva motivaatio Etu-Töölön lukion opettajien lähiesihenkilötyöhön sekä jaettuun johtamistyöhön. Hakijoille annettiin ennen haastattelua ennakkotehtävä, jonka hakija esitteli haastattelussa. Lisäksi haastattelussa syvennyttiin johtamisosaamiseen sekä työparityöskentelytaitoihin.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan on käsiteltävä virkavalinta-asia uudelleen.

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että hänet on vastoin tasa-arvolain 6 §:n määräyksiä miesten ja naisten tasa-arvoisesta kohtelusta työelämässä syrjäytetty Etu-Töölön lukion virka-apulaisrehtorin valinnasta esihenkilötehtävissä ansioituneempana, kokeneempana sekä soveliaampana hakijana hänen ikänsä ja sukupuolensa vuoksi. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, ettei hänen ansioituneisuuttaan, kokemustaan ja soveltuvuuttaan ole arvioitu riittävän huolellisesti, koska häntä ei ole kutsuttu henkilökohtaiseen haastatteluun.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päätymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 2 §:ssä säädetään rehtorin kelpoisuudesta. Lain kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päätymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Yhdenvertaisuuslain (1325/2014) 7 §:ssä säädetään työnantajan velvollisuudesta edistää yhdenvertaisuutta sekä 8 §:n 1 momentissa syrjinnän kiellosta. Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua.

Lain naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986) 6 §:ssä säädetään työnantajan velvollisuudesta edistää tasa-arvoa. Jokaisen työnantajan tulee työelämässä edistää sukupuolten tasa-arvoa tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Tasa-arvon edistämiseksi työelämässä työnantajan tulee, ottaen huomioon käytettävissä olevat voimavarat ja muut asiaan vaikuttavat seikat mm. toimia siten, että avoinna oleviin tehtäviin hakeutuisi sekä naisia että miehiä, edistää naisten ja miesten tasapuolista sijoittumista erilaisiin tehtäviin sekä luoda heille yhtäläiset mahdollisuudet uralla etenemiseen sekä toimia siten, että ennakolta ehkäistään sukupuoleen perustuva syrjintä. Edellä mainitun lain 7 §:n 1 momentissa kielletään välitön ja välillinen syrjintä sukupuolen perusteella.

Asian arviointi

Lukiokoulutuksen päällikön päätöksen mukaan virkaan valittu on teologian maisteri. Hän on suorittanut opetushallinnon tutkinnon. Virkaan valittu on toiminut lukiossa lehtorin tehtävässä 13 vuotta, josta vuoden myös kesälukion rehtorina. Lisäksi hän on toiminut lukion esihenkilövastuullisena apulaisrehtorina neljä kuukautta. Virkaan valittu on osana maisteriopintojaan suorittanut johtamisen sivuaineopintokokonaisuuden keskittyen julkisen sektorin johtajuuskysymyksiin.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on filosofian maisteri. Hän on suorittanut opetushallinnon tutkinnon sekä useita täydennyskoulutuksia, muun muassa johtamisen erikoisammattitutkinnon sekä oppilaitosjohdon johtamiskoulutusohjelman. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on kokemusta perusopetuksen apulaisrehtorin sekä aikuislukion, lukion ja peruskoulun rehtorin tehtävistä yhteensä n. 19 vuotta ja sivistystoimen ja koulutoimen johtajan tehtävistä n. 1,5 vuotta.

Virkaan valitulla ja oikaisuvaatimuksen tekijällä on virassa vaadittava muodollinen kelpoisuus. Virkaan valitulla on tuoretta kokemusta lukion apulaisrehtorin sekä lukion lehtorin tehtävästä. Oikaisuvaatimuksen tekijällä on pidempi kokemus johtamistehtävistä lukiossa ja perusopetuksessa, mutta hänen aikuislukio- ja lukiokoulutuksen rehtorikokemuksensa ei ole viimeaikaista. Oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole kokemusta nimenomaan lukion apulaisrehtorin tehtävästä. Kuten yllä hakuilmoituksen yhteydessä on todettu, ilmoituksessa ei edellytetty esihenkilö- ja johtamiskokemusta, vaan siitä todettiin olevan etua. Lukiokoulutuksen päällikkö toteaa lausunnossaan, että esihenkilö- ja johtamiskokemus ei myöskään ollut kriteeri henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsuttavien valinnassa.

Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan videohaastattelun sekä hakemuksen kokonaisarvion perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin kuusi hakijaa. Henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsuttavia valittaessa käytiin läpi huolellisesti hakemukset sekä videohaastatteluvastaukset ja siten huomioitiin hakijan kelpoisuus, ansioituneisuus sekä soveltuvuus tehtävään suhteessa hakuilmoituksessa mainittuihin asioihin. Edelleen lausunnon mukaan henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsuttuja ei valittu iän tai sukupuolen perusteella, vaan hakemuksien ja videohaastatteluvastausten perusteella. Hakemuksessa ei kysytty hakijoiden syntymäaikaa. Videohaastatteluun kutsuttiin molempien sukupuolten edustajia.

Yksilöhaastatteluun kutsuttujen hakemuksista ja videohaastatteluvastauksista ilmeni lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan vahvaa motivaatiota ja näkemyksellisyyttä nimenomaan Etu-Töölön apulaisrehtorin jaettuun johtamistehtävään vahvassa yhteistyössä lukion rehtorin ja toisen apulaisrehtorin kanssa. Yksilöhaastatteluun kutsutut toivat videohaastatteluvastauksissaan esiin ymmärrystään ja kiinnostustaan yrittäjyyspedagogiikkaan sekä osaamistaan ja innostustaan positiiviseen pedagogiikkaan erityisen monipuolisella tavalla. He yhdistivät sekä yrittäjyys- että positiivisen pedagogiikan käytännönläheisesti opiskelijan opinpolun tukemisen työkaluiksi. Haastatteluun kutsuttiin molempien sukupuolten edustajia.

Lukiokoulutuksen päällikkö toteaa lausunnossaan, että oikaisuvaatimuksen tekijän hakemuksessa ilmenee näkemystä ja teoreettista suuntaa yleisesti johtamistyöhön, mutta videohaastattelussa hän ei tuonut esiin muiden henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsuttujen tavoin sellaisia seikkoja, joista ilmenisi vahva motivaatio nimenomaan Etu-Töölön lukion jaettuun johtamistehtävään. Hän ei tuonut esiin opiskelijalähtöisyyttä sekä positiivisen pedagogiikan näkökulmia yhtä kattavasti kuin henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsutut toivat.

Hakijoiden arviointi rekrytointiprosessin aikana perustui lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan apulaisrehtorin työtehtävän sisältöön ja hakuilmoituksessa kerrottuihin seikkoihin. Lukiokoulutuksen päällikkö on kokonaisarvion jälkeen katsonut, että virkaan valitulla on parhaat edellytykset tehtävässä menestymiseen. Virkaan valitulla on tehtävän edellyttämä kelpoisuus ja tehtävän edellyttämä taito. Koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi virkaan valittu on videohaastattelussa, henkilökohtaisissa haastatteluissa, suoritetun ennakkotehtävän sekä referenssiraporttien perusteella osoittanut olevansa tehtävään soveltuvin hakija.

Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan virkaan valitulla on vahvaa ja viimeaikaista lukio-osaamista ja sen mukanaan tuomaa opettaja- ja opiskelijalähtöisyyttä, erityisen vahva motivaatio tehtävään ja innostusta osallistua Etu-Töölön lukion jaettuun johtamiseen ja kehittämiseen apulaisrehtorina. Hänellä on kykyä ajatella johtamistehtävää opiskelijalähtöisesti sekä toimia muuttuvissa tilanteissa joustavasti ja dialogisesti. Valitulla korostui positiivisen pedagogiikan näkökulmat läpi rekrytointiprosessin ja hänellä on kiinnostusta ja tarvittavaa ymmärrystä yrittäjyyspedagogiikasta. Hänen valintaansa puoltaa taito katsoa raikkaasti ja rohkeasti visioiden tulevaisuuteen ja kyky osallistua uutta kokeilevaan jaettuun johtajuuteen ja tiimityöskentelyyn. Hänellä on linjakasta ja näkemyksellistä johtamisotetta ja hän suhtautuu tehtävään reippaalla ja toimeenpanokykyisellä otteella. Virkaan valittu korostaa kohtaamisen merkitystä ja hänellä on erinomaiset vuorovaikutus- ja keskustelutaidot.

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Viranhaltijan valinta perustuu kokonaisharkintaan. Kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta tulla valituksi siksi, että hänellä on esimerkiksi pidempi työkokemus kuin muilla hakijoilla. Kuten lukiokoulutuksen päällikön päätöksessä ja lausunnossa on todettu, valinta on perustunut kokonaisharkintaan, jossa on otettu huomioon hakijoiden työkokemus, koulutus ja haastatteluissa ilmenevät seikat sekä merkitykselliset henkilökohtaiset ominaisuudet. Lukiokoulutuksen päällikkö on valinnut virkaan hakijoiden joukosta ansioituneimmaksi katsomansa henkilön.

Oikaisuvaatimuksen tekijä perustelee vaatimustaan sillä, että hän on tullut syrjityksi ikänsä ja sukupuolensa perusteella. Video- ja yksilöhaastatteluihin on kutsuttu molempien sukupuolten edustajia. Hakijoiden ikä ei ole ollut rekrytointiprosessiin osallistuneilla tiedossa. Haastatteluihin kutsuttaviin on sovellettu samoja valintakriteereitä. Näin ollen hakijoita on virantäyttöprosessin eri vaiheissa kohdeltu tasapuolisesti ja yhdenmukaisin perustein ottaen huomioon virkanimitysperusteet. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole siten hänen ikänsä, sukupuolensa eikä hänen muidenkaan ominaisuuksiensa perusteella joutunut epäedullisempaan asemaan virantäytössä, eikä asiassa ole ilmennyt muutakaan syrjintää.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Lukiokoulutuksen päällikkö on, ottaen huomioon lain mukaiset nimitysperusteet, voinut harkintansa mukaan valita koulutuksen, työkokemuksen, haastatteluiden ja tehdyn kokonaisarvioinnin perusteella kyseiseen apulaisrehtorin virkaan valitsemansa henkilön. Lukiokoulutuksen päällikkö ei ole valintaa tehdessään asettanut hakijoita eri asemaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että lukiokoulutuksen päällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun sekä lukiokoulutuksen päällikön päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Sulje

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus Lukiokoulutus Lukiokoulutuksen päällikkö 20.12.2024 § 48

Päätös

Lukiokoulutuksen päällikkö päätti ottaa Etu-Töölön lukioon sijoitettuun apulaisrehtorin virkaan (vakanssi 003881) **********

Virantoimitus alkaa 1.2.2025 lukien.

Virkaan valitulle ei aseteta koeaikaa.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Rikosrekisteriotetta ei tarvitse esittää.

Päätöksen perustelut

Etu-Töölön apulaisrehtorin virka on ollut julkisesti haettavana ajalla 29.10.2024 - 18.11.2024 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.

Viranhaltijan tehtävänä on apulaisrehtorin tehtävät lukiokoulutuksessa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla.

Apulaisrehtorilta vaaditaan sama kelpoisuus kuin rehtorilta. Kelpoisuus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukaan. Kelpoisuus tulee saavuttaa ennen hakuajan päättymistä. Hakuilmoituksessa luettiin eduksi johtamiskokemus aikuiskoulutuksen kentältä. Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin seuraavaa:

”Etsimällämme apulaisrehtorilla on kykyä katsoa raikkaasti tulevaisuuteen. Hän täydentää innostuksellaan johtotiimiämme ja tuo siihen omaa visiotaan, jota kohti hän etenee rohkeasti ja vahvassa yhteistyössä muiden kanssa. Hän kykenee itsenäisiin päätöksiin ja suhtautuu vaihteleviin tilanteisiin joustavalla asenteella. Positiivinen pedagogiikka on kaikessa toiminnassamme keskeisessä roolissa. Sen ymmärtäminen ja arvostaminen on merkityksellistä apulaisrehtorin työssä ja johtamistehtävässä onnistumisen kannalta.”

Lisäksi mainittiin seuraavaa: ”Lukiossamme on yrittäjyyspainotus, joten tuleva apulaisrehtorimme on kiinnostunut yrittäjyyspedagogiikasta, mutta yrittäjyyskokemusta emme edellytä. Esihenkilö- ja johtamiskokemuksesta on etua tehtävässä onnistumisessa, mutta olennaisempana näemme vahvan halun oppia ja suhtautua apulaisrehtorin tehtävään reippaalla ja näkemyksellisellä otteella.”

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Apulaisrehtori johtaa lukion toimintaa kaupunkistrategisten tavoitteiden mukaan yhdessä rehtorin sekä toisen apulaisrehtorin kanssa. Hän osallistuu lukion pedagogisen toiminnan ja talouden sekä tila- ja turvallisuusasioiden johtamiseen sekä sidosryhmäyhteistyöhön. Apulaisrehtori osallistuu myös henkilöstöjohtamiseen toimimalla oman yksikkönsä esihenkilönä.

Etu-Töölön lukio on noin 800 opiskelijan yrittäjyyspainotteinen yleislukio Helsingin keskustassa. Lukiossa on aktiivinen ja energinen Tyly-henki, jota koko opiskelija- ja henkilökunta luovat yhdessä.

Virkaan jätti 18.11.2024 päättyneen hakuajan kuluessa hakemuksensa

59 hakijaa, joista vaadittava kelpoisuus on 44 hakijalla.

Hakemusten perusteella videohaastatteluihin kutsuttiin 18 hakijaa. Hakijat valittiin seuraavin perustein:

- Asetuksen mukaisen kelpoisuuden täyttyminen

- Hakemuksesta ilmenevä lukiokoulutuksen tuntemus sekä kiinnostus hakuilmoituksessa mainittuihin asioihin (erityisesti opiskelijalähtöisyys ja yrittäjyyspedagogiikka)

Videohaastattelussa hakijoita pyydettiin kertomaan jostain muutoksen sysäyksestä, jossa hakija on ollut itse mukana ja siihen liittyvistä seurauksista. Lisäksi hakijaa pyydettiin pohtimaan, miten positiivisen pedagogiikan ja yrittäjyyspedagogiikan turvin voidaan tukea opiskelijan opinpolkua. Videohaastatteluun vastasi 17 hakijaa. Yksi hakija vetäytyi prosessista.

Henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsuttiin kuusi (6) hakijaa videohaastatteluvastauksiin ja hakemukseen perustuvan kokonaisarvioon perustuen. Videohaastatteluvastausten arvioinnissa painotettiin vastausten monipuolisuutta sekä vastauksista ilmenevää johtajuusnäkemystä. Kokonaisarviossa huomioitiin hakijan kelpoisuus, ansioituneisuus sekä soveltuvuus tehtävään suhteessa hakuilmoitukseen.

Haastattelut järjestettiin 4.12.2024 ja niihin osallistuivat lukion rehtori ja apulaisrehtori sekä HR-asiantuntija. Haastateltavat osallistuivat myös Factors+-toimintatyylikartoitukseen. Haastatteluissa keskusteltiin toimintatyylikartoituksen antamien viitteiden pohjalta hakijalle luontaisesta toimintatyylistä, työelämän onnistumisista ja haastavista tilanteista ja niiden ratkaisuista, johtamisosaamisesta ja kehittymistarpeista, lukiokoulutuksen haasteista ja vahvuuksista, viestintätaidoista sekä tulevaisuuden visioinnista.

Haastatteluiden, videohaastatteluiden sekä hakemuksiin perustuvan kokonaisarvion perusteella toisiin henkilökohtaisiin haastatteluihin kutsuttiin kolme hakijaa: ********** Heillä kaikilla ilmeni haastattelussa vahva motivaatio Etu-Töölön lukion opettajien lähiesihenkilötyöhön sekä jaettuun johtamistyöhön. Haastattelukeskustelut olivat monipuolisia ja he toivat ilmi näkemyksellisyyttään lukion jaettuun johtamiseen. Haastattelut pidettiin 16.12.2024 ja niihin osallistuivat lukiokoulutuksen päällikkö, Etu-Töölön lukion rehtori ja apulaisrehtori sekä HR-asiantuntija. Hakijoille annettiin ennen haastattelua ennakkotehtävä, jossa heitä pyydettiin visioimaan Etu-Töölön lukion mahdollisen toisen painotuksen alkuun saattamista; miten hakija apulaisrehtorina veisi asian opettajakunnalle, miten opettajat pääsevät vaikuttamaan asiaan ja miten projekti saadaan vauhtiin. Haastattelussa hakija esitteli ennakkotehtävänsä sekä syvennyttiin johtamisosaamiseen sekä työparityöskentelytaitoihin.

**********

**********

**********

**********

Koulutuksen, kokemuksen sekä rekrytointiprosessissa osoitetun soveltuvuuden arvioinnin perusteella lukiokoulutuksen päällikkö katsoo, että ********** parhaat edellytykset Etu-Töölön lukioon sijoitetun apulaisrehtorin viran menestykselliseen hoitamiseen. Hänen valintaansa puoltaa taito katsoa raikkaasti ja rohkeasti visioiden tulevaisuuteen ja kyky osallistua uutta kokeilevaan jaettuun johtajuuteen ja tiimityöskentelyyn. Hänellä on linjakasta ja näkemyksellistä johtamisotetta ja hän suhtautuu tehtävään reippaalla ja toimeenpanokykyisellä otteella. ********** korostaa kohtaamisen merkitystä ja hänellä on erinomaiset vuorovaikutus- ja keskustelutaidot. Hänellä on kyky toimia joustavasti ja rakentavasti dialogisuutta korostaen.

Ensimmäiselle varasijalle valitaan ********** Hänen valintaansa puoltaa vahva ja linjakas johtamisosaaminen. Hänellä on toimeenpanokykyä, paineensietokykyä sekä näkemyksellisyyttä johtamistyöhön sekä osaamista ja motivaatioa jaettuun johtamiseen.

Toiselle varasijalle valitaan ********** Hänen valintaansa puoltaa vahva yrittäjyyspedagogiikan osaaminen sekä erinomaiset tiimityötaidot. Hänellä on kykyä tarttua haasteisiin rauhallisella ja analyyttisella otteella. ********** on laajaa verkosto-osaamista ja linjakkuutta johtamistehtävään.

Toimialajohtajan tekemän delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) perusteella lukiokoulutuksen päällikkö ottaa apulaisrehtorin toistaiseksi voimassa olevaan palvelussuhteeseen.

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Lisätiedot

Joanna Ovaska, lukion rehtori, puhelin: 09 310 82668

joanna.ovaska@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 12.02.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

vs. lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Ville Ylikahri

Lisätietojen antaja

Jaana Kariniemi, hr-asiantuntija, puhelin: 09 310 82745

jaana.kariniemi@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Hakuilmoitus
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Valintapäätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k
4. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k
5. Valitun hakemus
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Päättäjän lausunto
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.