Vuokraus, vuokrauksen jatkaminen, lisätila, Gunillankuja 3, Adapteo Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-017443
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 1

Vuokraus, vuokrauksen jatkaminen, lisätila, Gunillankuja 3, Adapteo Oy, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Tilapäällikkö

Päätös

Tilapäällikkö päätti

A
jatkovuokrata Adapteo Finland Oy:ltä 5.12.2024 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Gunillankuja 3 sijaitsevat, yhteensä 2142 htm² laajuiset opetustilat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan Kruunuvuorenrannan peruskoulun lisätilaksi alkuvuonna 2025 alkaen kahden (2) vuoden määräaikaisella vuokrasopimuksella siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra kahden (2) vuoden ajalta on yhteensä 747 000 euroa.

B
oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan Kasvatuksen ja koulutuksen tilat yksikön päällikön allekirjoittamaan Adapteo Finland Oy:n kanssa liitteen 2 mukaisen vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia

Päätöksen perustelut

Tarve

Kruunuvuorenrannan peruskoulu toimii väliaikaisissa tiloissa osoitteessa Gunillankuja 3 sekä Jurmonkuja 1. Tilatarve jatkuu, kunnes Kruunuvuorenrannan peruskoulun pysyvät tilat ovat käytettävissä, arviolta tammikuussa 2027.

Vuokrattavat tilat ja kustannukset

Tarkoitus on jatkaa osoitteessa Gunillankuja 3 sijaitsevien, 2142 m2 laajuisten paviljonkien vuokrausta Adapteo Finland Oy:ltä.

Tilavuokra on 19,39 euroa/htm2/kk (2142 m2). Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vastuunjakotaulukon mukaisesti. Vuokraa korotetaan elinkustannusindeksin mukaisesti vuosittain, tarkistusajankohta on kesäkuu. Elinkustannusindeksin laskiessa vuokraa ei alenneta.

Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan vuokrahankkeen päätösesityksessä esitetään ulos maksettava neliövuokra siten, että pääoma- ja ylläpitovuokra sekä muut mahdolliset erilliskustannukset näkyvät muihin hankkeisiin vertailukelpoisella tavalla. Jos ylläpitokustannusta ei voida erottaa esim. bruttovuokrasta, vähennetään kokonaisvuokrasta 12 kk:n keskimääräinen vastaavan kohteen ylläpitokustannus.

Kun tilavuokrasta vähennetään laskennallinen ylläpitovuokra 4,88 euroa/htm2/kk (kaupungin suoraan omistamien kohteiden kiinteistötyyppikohtainen ylläpitovuokra), on pääomavuokran laskennallinen osuus 14,51 euroa/htm2/kk, jolloin päätettävä arvonlisäveroton pääomavuokra kahden vuoden ajalta on yhteensä 747 000 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan tilojen omistajalle maksamasta vuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta sekä yleiskustannuksesta.

Tilakustannus käyttäjälle on 21,55 euroa/htm2/kk, josta omistajalle maksettava tilavuokra on 19,39 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön toimialan ylläpitokustannus on 1,49 euroa/htm2/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk.

Lausunnot

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan tilojen jatkovuokrauksesta ei tarvita kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausuntoa.

Rahoitus ja toteutus

Omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 3.11.2022 (116 §) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun tilapäällikölle siten, että tilapäällikkö päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 1 000 000 euroa.

Päätös tullut nähtäväksi 03.01.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Sanna Rautajärvi, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32554

sanna.rautajarvi@hel.fi

Päättäjä

Sari Hilden
tilapäällikkö

Liitteet (pdf)

2. Hankesuunnitelman liitteet
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Vuokrasopimusluonnos liitteineen
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.