Vahingonkorvausvaatimus, ajoneuvovaurio, 8.1.2025 Siltavuorenpenger 4
Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, ajoneuvovahinko 6. – 8.1.2025 Siltavuorenpenger
Päätös
Staran kaupunki-infran kunnossapidon yksikönjohtaja va. päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Kuvaus vahingosta ja vaatimus
Hakija on esittänyt kaupungille vahingonkorvausvaatimuksen, jonka mukaan hakijan ajoneuvo vahingoittui asukaspysäköinnin aikana kadunvarrella 6. – 8.1.2025 osoitteessa Siltavuorenpenger 4.
Hakija havaitsi kyseisen vahingon 8.1.2025 kello 7:00, kun hän näki asuntonsa ikkunasta, että hänen autonsa tuulilasille oli nostettu valkoinen esine. Hän meni katsomaan sitä ja huomasi sen olevan irronnut kotelo rikkoutuneesta sivupeilistä. Samalla hän huomasi autoonsa tulleet muutkin vauriot kuljettajan puoleisella sivulla. Hakija epäilee vahinkoa Staran aiheuttamaksi, koska ainakin 8.1.2025 aamulla aura kulki Siltavuorenpengertä pitkin. Sillä viikolla lunta satoi aikaisempinakin päivinä.
Hakija korostaa, että hänen autonsa oli pysäköity kadunvarteen asianmukaisesti siten, ettei se sijainnut ylileveästi kadulla, vaan jalkakäytävän puoleiset renkaat olivat osittain katukivetyksen päällä. Hakijalla on ollut autoonsa suora näköyhteys asunnostaan.
Hakija hakee korvausta vahingosta kokonaisuudessaan. Hakija on ilmoituksensa mukaan saanut tai hakemassa korvausta samaan vahinkoon liittyen omasta liikennevakuutusyhtiöstään. Hän on käyttänyt autonsa vahinkoarvioitavana vakuutusyhtiön osoittamalla korjaamolla. Korjaustarve koskee molempia kuljettajanpuoleisia sivuovia, muovisten listojen vaihtoa, maalausta, sivupeiliä jne. Hinta-arvio korjauksille on yhteensä noin 9 000 euroa. Hakijan omavastuuosuus kustannuksista on 150 euroa.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Vahinkoasiassa on pyydetty selvitystä Staran työnjohdolta. Kyseisellä alueella toimii kunnossapitotehtävissä Staran ja sen käyttämä aliurakoitsija, mutta molemmat omilla kalustoillaan.
Selvityksen mukaan Staran tai sen aliurakoitsijan kalustoa ei ole ollut kohteessa 6. – 7.1.2025. Staran kone ja kuljettaja olivat kunnossapitotehtävissä kyseisellä kadulla 8.1.2025 kello 03:19 alkaen. Tiedot perustuvat paikannintietoihin (GPS) ja päiväkirjamerkintöihin. Staran työntekijä oli ilmoittanut työnjohdolle havainneensa rikkoutuneen sivupeilin, kun hän työskenteli alueella 8.1.2025. Hän ilmoitti havainnostaan työnjohdolle, ja totesi samalla, ettei hän ole aiheuttanut kyseistä vahinkoa. Staran työnjohto on kuullut työntekijää tässä vahinkoasiassa.
Staran työkoneiden kuljettajia ja työntekijöitä on ohjeistettu, että heidän velvollisuutensa on ilmoittaa havainnoistaan tai työssä tapahtuvista vahingoista välittömästi työnjohdolle ja vahingonkärsijälle. Tarvittaessa heidän tulee jättää yhteystiedot esim. ajoneuvon tuulilasiin. Vahingosta ei aiheudu sanktiota työntekijöille.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta, vaan kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Edellä esitetyin perustein Stara katsoo, ettei vahinko ole aiheutunut Staran tuottamuksesta, eikä vahingon ja Staran toiminnan välillä ole syy-yhteyttä. Staralla ei ole tietoa vahingon aiheuttajasta. Näin ollen Stara ei ole korvausvelvollinen kyseisessä vahinkoasiassa.
Päätös tullut nähtäväksi 07.02.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Sami Petteri Mäkinen, yksikönjohtaja va., puhelin: 09 310 39248
Maarit Viinanen, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 29129