Hankinta, suorahankinta, vaativan erityistason palliatiivinen avohoito, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Vaativan erityistason palliatiivisen avohoidon suorahankinta Terhosäätiöltä
Päätös
Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankkia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2026, jäljempänä hankintalaki) 110 §:n perusteella suorahankintana vaativan erityistason kotisaattohoitoa Terho-säätiöltä. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on neljälle vuodelle laskettuna 760 000 euroa.
HL51§:n nojalla korjattu hankintalain §, MP 4.2.2025
Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankkia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2026, jäljempänä hankintalaki) 40 §:n perusteella suorahankintana vaativan erityistason kotisaattohoitoa Terho-säätiöltä. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on neljälle vuodelle laskettuna 760 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Palliatiivisen hoidon porrastus käsittää perustason (kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköt, joissa hoidetaan kuolevia potilaita) sekä A-C tason hoitoyksiköt.
A tasosta vastaavat ne terveydenhuollon yksiköt, joissa palliatiivinen ja saattohoito on kehitetty yhtenä perustehtävänä muun toiminnan ohessa. Erityistason (B) muodostavat palliatiiviseen- ja saattohoitoon erikoistuneet yksiköt, esimerkiksi kotisairaalat tukiosastoineen ja palliatiiviset osastot. Vaativan erityistason (C) muodostavat yliopistosairaaloiden palliatiiviset keskukset ja saattohoitokodit.
B- ja C tasolla henkilökunnalla tulee olla perusopintojen jälkeistä palliatiivisen osaamisen lisäkoulutusta.
Erityistason (B) palliatiivista ja saattohoitoa tarvitsevat potilaat, joilla on nopeasti etenevä tai monioireinen sairaus, jonka hoito vaatii erityisosaamista ja seurantaa 24/7.
Vaativan erityistason (C) potilailla on vaikeahoitoisia oireita, vaikeaa psykososiaalista tai eksistentiaalista kärsimystä, sopeutumisvaikeuksia tai sosiaalisesti haastava tilanne. Näillä potilailla erityiskoulutetun lääkärin tekemä hoidon suunnittelu ja toteutus tulee olla saatavilla 24/7. Erityisryhmät, kuten lapsiperheet, motoneuronitautia sairastavat potilaat, nuoret potilaat ja vaikean psykososiaalisen kriisin kohtaamat potilaat täyttävät C-tason kriteerit.
Sopimuksen kohteena olevat palvelut ovat vaativan erityistason
(C) saattohoitopalveluja. Potilaiden yhdenvertaisuuden turvaamiseksi potilaiden ohjaus Terhokotiin perustuu kaikkien sopijapuolten kannalta yhtenäisiin, yhdessä määriteltyihin lääketieteellisiin ja sosiaalisiin kriteereihin.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 15.12.2020 § 269 saattohoidon hankinnasta ajalle 1.1.2021-31.12.2024. Vaativan erityistason kotisaattohoito järjestettiin yhteishankintana, jossa sopimusosapuolina ovat olleet olivat HUS, Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit.
Kyseessä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) luvun 12 mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinta.
Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.
Päätöksen perustelut
Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole, eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Terho-säätiön kohdalla kyse ei ole varsinaisesti teknisestä tai yksinoikeuteen rinnastuvasta syystä, mutta hankintayksikön käsityksen mukaan millään muulla olemassa olevalla tai mahdollisesti perustettavalla toimijalla ei ole sellaista kyvykkyyttä, jota palvelujen tuottaminen edellyttää, toimijalla ei ole sellaista kyvykkyyttä, jota palvelujen tuottaminen edellyttää, ja tilanne näin rinnastuu hankintalain 40 § 2 momentin 2 kohtaa vastaavaan tilanteeseen.
Teknisistä syistä johtuvaa yksinoikeutta on perusteltu hankintadirektiivin (2014/24/EU) johdanto-osan 50 kappaleessa seuraavasti: ”Jos yksinoikeus johtuu teknisistä syistä, ne olisi määriteltävä tarkasti ja perusteltava tapauskohtaisesti. Niihin voitaisiin sisällyttää esimerkiksi se, että muun talouden toimijan on teknisesti lähes mahdotonta saavuttaa vaadittu suoritustaso tai että on tarpeen käyttää erityistä tietotaitoa, välineitä tai keinoja, joita ainoastaan yhdellä talouden toimijalla on käytettävissään. Tekniset syyt voivat aiheutua myös erityisistä yhteentoimivuusvaatimuksista, joiden on täytyttävä, jotta varmistettaisiin hankittavien rakennusurakoiden, tavaroiden tai palvelujen toimivuus.”
Suorahankinnan perusteena on hankintalain 40 §:n mukainen tilanne, jossa hankinnan kohteen voi teknisistä syistä toimittaa vain yksi toimija. Kyseisen palvelun tuottaminen edellyttää erityistä osaamista ja yhteensopivuutta hankintayksikön nykyisten toimintatapojen kanssa. Kyseinen toimija on ainoa, joka pystyy tarjoamaan hankinnan edellyttämän erityisen palvelun tarvittavalla laatutasolla ja aikataululla. Sopimuksen kohteena olevien palveluiden tuottaminen edellyttää vaativan erityistason palliatiivisen hoidon osaamista ja pitkää kokemusta saattohoitopalveluiden tuottamisesta. Käytännössä on mahdotonta, että muu toimija voisi saavuttaa nyt Terho-säätiöltä ja Terhokodilta edellytettävän suoritustason ja pystyisi hankkimaan vastaavan tietotaidon tason.
Hankinnan tarkoittamien palvelujen edellyttämä palliatiivisen hoidon osaaminen on suppea erityisosaamisen laji. Käytettävissä olevien tietojen perusteella ilmeistä on, että kilpailutuksen järjestäminen sopimuksen tarkoittamista palveluista ei johtaisi lopputulokseen.
Hankinnan tekeminen nyt kyseessä olevassa hankinnassa on välttämätöntä, koska Terhokodilta ostettavia palveluita tarvitaan Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevien terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen.
Suorahankinnasta ilmoittaminen ja sopimuksen solmiminen
Hankintayksikkö toimittaa tämän päätöksen perusteella suorahankintaa koskevan ilmoituksen julkaistavaksi julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.
Toimivalta
Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.
Päätös tullut nähtäväksi 04.02.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617
Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241