Ilmoitusasiat
Ilmoitusasiat
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi
Kaupunginvaltuusto (Kvsto)
Kvsto 15.6.2022 § 177
Asemakaavan osittain voimaantulo: Pukinmäki, Säterinportti 3, Säterintie 7 ja 9, Madetojankuja 1 sekä Karhusuontie 12
HEL 2019-001734.
Kaupunginvaltuuston päätöksestä on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen. Valitus koskee korttelin 37022 tonttia 8 (Karhusuontie 12). Kaupunginhallitus päätti 3.10.2022 § 673 määrätä Säterinportti 3, Säterintie 7 ja 9, Madetojankuja 1 sekä Karhusuontie 12 asemakaavan muutoksen nro 12706 tulemaan osittain voimaan ennen lainvoimaisuutta lukuun ottamatta korttelin 37022 tonttia 8 (Karhusuontie 12).
Asemakaavan muutoksen kartta, piirustus nro 12706, josta ilmenee voimaan määrättävät alueet
Asemakaavan muutoksen selostus, piirustus nro 12706
Helsingissä 12.10.2022
Kvsto 24.8.2022 § 208
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 28. kaupunginosan (Oulunkylä, Patola) korttelin 28057 tonttien 1 ja 2 sekä korttelin 28167 tonttien 1 ja 2asemakaavan muutoksen numero 12742 (Siltavoudintie 9–11 ja Mäkitorpantie 18–20)
Asemakaavamuutoksen kartta, piirustus nro 12742
Asemakaavamuutoksen selostus, piirustus nro 12742
Helsingissä 18.10.2022
Kvsto 24.8.2022 § 209
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Haagan, Etelä Haagan, Munkkiniemen, Munkkivuoren, Pitäjänmäen, Pitäjänmäen yritysalueen, urheilu- ja virkistyspalvelujen alueiden ja kaupunginosien rajojen asemakaavan muutoksen, piirustus nro 12724 (Talin liikuntapuiston itäosa)
Asemakaavamuutoksen kartta, piirustus nro 12724
Asemakaavamuutoksen selostus, piirustus nro 12724
Helsingissä 18.10.2022
Kvsto 5.10.2022 § 235
Asemakaavan muutos, Kaarela tontit 33236/4, 33236/2, 33236/3, 33236/5 ja 33235/1, Pihkatie, asemakaavan numero 12690
HEL 2016-011807
Kaupunginhallitus (Kh)
Kh 3.10.2022 § 673
Asemakaavan muutos, Pukinmäki tontit 37044/1-3, Säterinportti 1 ja 3, asemakaavan numero 12706, Asunto Oy Helsingin Säterinportin Kiinteistöt
HEL 2019-001734
Kh 3.10.2022 § 678
Kaupunginhallitus esitti Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle (ELY-keskus), että se perustaa Kivikon linnoituskallioiden luonnonsuojelualueen sekä vahvistaa alueen hoito- ja käyttösuunnitelman.
HEL 2022-006402
Helsingin hallinto-oikeuden päätös 4.10.2022 H5507/2022
Ympäristöterveysyksikön päällikkö on päätöksessään 17.6.2021 § 21 todennut, ettei ympäristöpalvelujen tekemien tarkastusten perusteella asunnossa osoitteessa ********** ollut syytä epäillä terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa eikä siten lisätutkimuksille tai terveydensuojelulain mukaisen korjausmääräyksen antamiselle ollut perusteita. Ympäristö- ja lupajaosto on 2.9.2021 § 174 hylännyt asukkaan oikaisuvaatimuksen. Asukas on valittanut päätöksestä hallinto-oikeuteen ja vaatinut päätöstä kumottavaksi ja asian käsittelemistä kokonaisuudessaan uudelleen. Lisäksi hän on vaatinut katselmuksen/tarkastuksen suorittamista. Hallinto-oikeus hylkäsi päätöksellään valituksen ja vaatimuksen katselmuksen toimittamisesta. Hallinto-oikeus toteaa perusteluissaan erityisesti asian aiemmat vaiheet huomioon ottaen, että valituksenalainen päätös perustuu riittäviin ja luotettaviin selvityksiin eikä asukas ole valitusvaiheessa esittänyt mitään sellaista, minkä perusteella asiaa olisi arvioitava toisin. Helsingin hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.
Helsingin hallinto-oikeuden päätös 11.10.2022 H5697/2022 rakennusvalvontaa koskevassa asiassa
Helsingin hallinto-oikeus on kumonnut kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksen siltä osin kuin se koskee päätöksentekoa hyväksyä loppukatselmuksessa asuinkerrostalon linjasaneeraus käyttöön otettavaksi. Hallinto-oikeus on jättänyt valituksen tutkimatta siltä osin kuin se koskee päätöksentekoa valittajan vireille saattamassa rakennusvalvonta-asiassa.
Valituksen hallinto-oikeudelle oli tehnyt asunto-osakeyhtiön osakkeenomistaja, joka hallitsee osakeomistuksen nojalla yhtiön omistamassa asuinrakennuksessa sijaitsevaa asuinhuoneistoa. Kyseisessä asuinhuoneistossa ei hallinto-oikeuden päätöksen antopäivänä ollut kirjoilla ketään.
Hallinto-oikeus on perustellut päätöksensä seuraavasti:
Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalvelut on 16.1.2020 tekemällään päätöksellä myöntänyt (”asunto-osakeyhtiölle”) rakennusluvan (lupatunnus 091-2019-01178) linjasaneeraukselle kiinteistöllä (”kiinteistön numero”). Varsinaisesta loppukatselmuksesta 8.3.2021 on laadittu tarkastusinsinöörin allekirjoittama pöytäkirja. Lisäksi asiakirjoihin sisältyy 30.10.2020 päivätty tarkastuskooste, jossa on lueteltu ja eritelty rakennuskohteessa tehdyt katselmukset. Katselmuspöytäkirjassa ei ole asetettu mitään rakennushankkeeseen kohdistuvia muutos-, korjaus- tai muitakaan velvoitteita. (”Osakkeenomistaja”) on hakenut muutosta edellä mainitun rakennusluvan nojalla kiinteistölle rakennetun rakennuksen käyttöönottoon liittyneisiin 30.10.2020 päivättyyn tarkastuskoosteeseen sekä 8.3.2021 päivättyyn katselmuspöytäkirjaan.
Hallinto-oikeus toteaa, että loppukatselmuspöytäkirjaan 8.3.2021 ei sisälly sellaisia maankäyttö- ja rakennuslaissa tarkoitettuja määräyksiä tai muitakaan hallintolain 43 ja 44 §:ssä tarkoitettuja, oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 6 §:ssä tarkoitetun ratkaisun sisältäviä valituskelpoisia hallintopäätöksiä, jotka voitaisiin ensivaiheessa saattaa oikaisuvaatimuksella kunnan rakennusvalvontaviranomaisena toimivan Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaistavaksi. Myöskään 30.10.2020 päivätty tarkastuskooste ei sisällä sellaista asiaratkaisua, josta voidaan tehdä rakennusvalvontaviranomaiselle oikaisuvaatimus. Näin ollen ympäristö- ja lupajaoston olisi tullut jättää oikaisuvaatimus tältä osin tutkimatta. Koska jaosto on kuitenkin samalla antanut asiaratkaisun valittajan oikaisuvaatimuksen yhteydessä vireille saattamaan rakennusvalvonta-asiaan, ei valituksenalaista päätöstä yksin tällä perusteella ole syytä kumota kokonaisuudessaan.
Hallinto-oikeus toteaa, että linjasaneerausta koskeva rakennushanke on hyväksytty 8.3.2021 tehdyllä loppukatselmuksella ja myös huoneistosta toiseen kulkevaa ilmanvaihtokanavaa koskevat paloeristystyöt on saatettu loppuun 7.5.2021. Asiakirjoista ei ilmene, että wc-tilaa koskevissa rakennusteknisissä ratkaisuissa olisi sellaisia puutteita, jotka estäisivät tai muutenkaan konkreettisesti haittaisivat wc-tilan käyttämistä. Valitus on näin ollen jätettävä tutkimatta myös rakennusvalvonta-asiaa koskevilta osin. Hallinto-oikeus toteaa kuitenkin selvyyden vuoksi, että valittajan esittämät viranomaisen menettelyä koskevat vaatimukset ovat kantelun luonteisia asioita, joiden tutkiminen ei kuulu hallinto-oikeuden toimivaltaan.
Helsingin hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä
Helsingin hallinto-oikeuden päätös 17.10.2022, H5839/2022, Dnro 21829/03.04.04.04.16/2021
Ympäristö- ja lupajaosto päätti 4.3.2021 velvoittaa rakennuksen omistajan purkamaan kiinteistöllä ********** olevan luvattoman varastorakennuksen ja viemään purkujätteet pois kiinteistöltä 1.9.2021 mennessä. Velvoitteen tehosteeksi on asetettu juokseva uhkasakko, jonka kiinteä peruserä on 40 000 euroa ja lisäerä 4 000 euroa jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu.
Helsingin hallinto-oikeus on 17.10.2022 antamallaan päätöksellä jättänyt tutkimatta rakennuksen omistajan vaatimuksen kaupungin velvoittamisesta lunastamaan rakennus ja muuttamaan asemakaavaa. Hallinto-oikeus on hylännyt vaatimuksen katselmuksen toimittamisesta. Hallinto-oikeus on hylännyt rakennusvalvontaa koskeva valituksen ja valvontamaksua koskevan perustevalituksen. Hallinto-oikeus on pidentänyt purkamisvelvoitteen noudattamiselle asetetun määräajan päättymään 31.3.2023.
Helsingin hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.
Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 30.9.2022 (ESAVI/93/2022) Helsinki Shipyard Oy:n ympäristöluvan tarkistamisesta
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on päätöksellään 292/2022 hyväksynyt Helsinki Shipyard Oy:n Hietalahden laivatelakan ympäristöluvan muutoksen. Helsinki Shipyard Oy:n on hakenut ympäristönsuojelulain 80 §:n mukaista luvan tarkistamista uusien parhaan käyttökelpoisen tekniikan BAT-päätelmien vuoksi.
Aluehallintovirasto on ratkaisussaan ottanut huomioon ympäristönsuojelulain ja jätelain tavoitteet ja yleiset periaatteet sekä näiden lakien ja niiden nojalla annettujen asetusten vaatimukset. Harkintaan ovat vaikuttaneet myös lupakäsittelyn aikana saadut lausunnot. Lähtökohtana ratkaisussa on ollut lupahakemus ja hakijan esittämät toimenpiteet haittojen vähentämiseksi.
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on muuttanut aiempaa päätöstä (Uudenmaan ympäristökeskus 11.4.2008, Nro YS 469, Dnro UUS-2004-Y341-111) vastaamaan toimialan parhaan käyttökelpoisen tekniikan (BAT) vaatimuksia. Ympäristölupaan lisätään lupamääräys 2.5, joka koskee toiminnasta mereen aiheutuvia päästöjä ja lupamääräys 9.5, joka koskee toiminnan aiheutuvia melupäästöjä ja niiden vaikutusten tarkkailua. Lisäksi aluehallintovirasto muutti määräystä 3.2, joka koskee orgaanisten haituvien (VOC) yhdisteiden päästöjä ja määräystä 6.3, joka polttoaineen tankkauspaikkojen alustaan ominaisuuksia, niiden hulevesien käsittelyä ja polttoaineen tankkauspaikoilla käytettävien öljynerottimien vaatimuksia, sekä määräystä 9.2, joka koskee VOC-kokonaispäästöjen vuosittaista tarkkailua.
Ympäristöseuranta- ja valvonta -yksikkö on antanut lausunnon ympäristöluvan muutoksesta Etelä-Suomen aluehallintovirastolle 14.4.2022. Lausunto on otettu huomioon päätöksessä.
Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto oikeudelta. Valitusaika päättyy 7.11.2022.
Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Johanna Nöjd, hallintosihteeri, puhelin: 09 310 26415