Ilmoitusasiat

2. / 132 §

Ilmoitusasiat

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi.

Kaupunginvaltuuston kokous 16.5.2018

§ 104 Ruoholahden Tanssin talon asemakaavan muuttaminen (nro 12492)

Kaupunginvaltuusto on 16.5.2018 (§ 104) hyväksynyt 20. kaupunginosan, Länsisatama, Ruoholahti, korttelin 20001 tontin 5, katu-, tori-, liikenne- ja puistoalueen asemakaavan muutoksen nro 12492, Tanssin talo, dnro HEL 2017-000285.

Kaupunginvaltuuston päätöksestä valitettiin. Helsingin hallinto-oikeus on 8.5.2019 hylännyt valituksen.

Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 10.6.2019, jolloin kaava on tullut voimaan.

Kaupunginvaltuuston kokous 10.4.2019

§ 123 Alppiharjun Josafatinkallioiden asemakaavan muutos (nro 12395)

Kaupunginvaltuusto on 10.4.2019 (§ 123) hyväksynyt 12. kaupunginosan, Alppiharju, puisto- ja katualueen asemakaavan muutoksen, piirustus numero 12395, Josafatinkalliot, dnro HEL 2015-002916.

Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 10.6.2019, jolloin kaava on tullut voimaan.

§ 124 Vartiokylän Linnavuorenpuiston asemakaavan muutos (nro 12435)

Kaupunginvaltuusto on 10.4.2019 (§ 124) hyväksynyt 45. kaupunginosan, Vartiokylä, Vartioharju, lähivirkistysalueen ja 47. kaupunginosan, Mellunkylä, Mellunmäki, lähivirkistysalueen asemakaavan muutoksen, piirustus numero 12435, Linnavuorenpuisto, dnro HEL 2016-000206.

Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 10.6.2019, jolloin kaava on tullut voimaan.

Kaupunginvaltuuston kokous 8.5.2019

§ 141 Kotikaupunkina Helsinki 2016 -ohjelman seurantaraportti 2019

Kaupunginvaltuusto merkitsi tiedoksi Kotikaupunkina Helsinki - Asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelman 2016 (AM-ohjelman) seurantaraportin 2019.

Samalla kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:
Hyväksyessään kaupunginhallituksen esityksen kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettäväksi kehitysvammaisten asumisen tarpeet siten, että kotoa omaan kotiin muuttavien kehitysvammaisten asuntojen jonotusajat pysyisivät kohtuudessa ja että kaupungilla olisi toteuttamissuunnitelma tulevien vuosien rakentamisen tarpeesta. (Mari Rantanen)

Kaupunginvaltuuston kokous 22.5.2019

§ 150 Taka-Töölön Topeliuksenkatu 16:n asemakaavan muuttaminen (nro12493)

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 14. kaupunginosan (Taka-Töölö) korttelin 503 tontin 1 asemakaavan muutoksen 21.11.2017 päivätyn ja 29.5.2018 muutetun piirustuksen numero 12493 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

§ 153 Marjaniemen Vanamotie 13:n asemakaavan muuttaminen (nro12436)

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 45016 tontin 27 sekä katualueiden asemakaavan muutoksen 17.1.2017 päivätyn piirustuksen numero 12436 mukaisena ja asemakaavaselostuksesta ilmenevin perustein.

Kaupunginvaltuuston kokous 5.6.2019

7 Kaupunkiympäristölautakunnan varajäsenen sekä ympäristö- ja lupajaoston jäsenen ja varapuheenjohtajan valinta

Kaupunginvaltuusto
- myöntää Leo Straniukselle eron kaupunkiympäristölautakunnan varajäsenen sekä ympäristö- ja lupajaoston varapuheenjohtajan ja jäsenen luottamustoimista
- valitsee Sameli Sivosen varajäseneksi (Amanda Pasasen henkilökohtainen varajäsen) kaupunkiympäristölautakuntaan ja
- valitsee Sameli Sivosen jäseneksi ja varapuheenjohtajaksi kaupunkiympäristölautakunnan
ympäristö- ja lupajaostoon vuoden 2021 toukokuun lopussa päättyväksi toimikaudeksi.

Samalla kaupunginvaltuusto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Kaupunginhallituksen kokous 27.5.2019

§ 405 Helsingin ilmastonmuutokseen sopeutumisen linjaukset 2019−2025

Kaupunginhallitus hyväksyi Helsingin ilmastonmuutokseen sopeutumisen linjaukset vuosille 2019−2025.

§ 409 Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksen 17.05.2019 § 121 ottaminen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi

Kaupunginhallitus päätti ottaa käsiteltäväkseen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksen 17.05.2019 § 121 koskien hallintokantelua kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –
palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden toiminnasta.

Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 2.4.2019 asemakaava-asiassa

Kaupunkiympäristölautakunta on 2.4.2019 (173 §) hyväksynyt tontin 31003/10 asemakaavan muutoksen, numero 12473 (Lauttasaarentie 8).

Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 17.5.2019, jolloin kaava on tullut voimaan.

Kaupunkiympäristölautakunnan päätös 2.4.2019 asemakaava-asiassa

Kaupunkiympäristölautakunta on 2.4.2019 (174 §) hyväksynyt tontin 93/5 asemakaavan muutoksen, numero 12469 (Iso Roobertinkatu 30).

Päätöksestä on maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla kuulutettu 17.5.2019, jolloin kaava on tullut voimaan.

Kaupunginhallituksen päätös 13.5.2019

§ 355 Lauttasaaren asemakaavamuutoksen nro 12511 määrääminen osittain voimaan ennen lainvoimaisuutta (Lauttasaari, luoteisosa kolmetonttia)

Kaupunginhallitus määräsi asemakaavan muutoksen nro 12511 tulemaan voimaan korttelin 31052 tonttien 13 ja 14 ja korttelin 31066 tontin 7 osalta.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 10.5.2019 t. 2129

Asian tausta: Helsingin rakennusvalvontaviraston arkkitehti myönsi 23.6.2015 § 243 toimenpideluvan kasvihuoneen rakentamiselle. Naapuri teki päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jonka Helsingin rakennuslautakunta hylkäsi. Naapurit valittivat päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi valituksen. Hallinto-oikeus totesi, että esitettyjen valokuvien ja kasvihuoneen ominaisuuksien kirjallisten kuvausten perusteella kasvihuonetta on pidettävä 113 §:n 2 momentissa tarkoitettuna kooltaan vähäisenä ja kevytrakenteisena rakennelmana. Kasvihuoneen rakentamiseen on tarvittu toimenpidelupa. Kasvihuone on ollut asemakaavan vastainen sikäli, että tontin lisärakennusoikeus ja lasihuoneiden ja kasvihuoneiden sallittu kerrosala ylittyvät. Lisäksi kasvihuone ylittää rakennusjärjestyksessä sallitun korkeuden, joka on määritelty suhteessa rakennelman etäisyyteen tontin rajasta. Kun otetaan huomioon kasvihuoneen sallitun kerrosalan ylityksen vähäisyys ja sijainti varaston vierustalla sekä naapurin asuinrakennukselta katsoen alarinteessä, on poikkeamisia pidettävä MRL 175 §:n 1 momentin mukaisena vähäisenä poikkeamisena, joka on voitu käsitellä toimenpideluvan yhteydessä. Asiassa on ollut maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä ja rakennusjärjestyksen 18 §:n 2 momentissa mainittuja erityisiä syitä sille, että asiassa on voitu myöntää toimenpidelupa kasvihuoneen sijoittamiselle ilman naapurin suostumusta. Kasvihuoneen ei voida katsoa aiheuttavan naapurille tarpeettomasti haittaa.

Valittajat hakivat korkeimmalta hallinto-oikeudelta valituslupaa. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi päätöksellään 10.5.2019 valituslupahakemuksen.

Toimenpidelupaa koskeva päätös 23.6.2015 § 243 on lainvoimainen.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 6.5.2019 numero 19/0309/5

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 15.3.2019 tekemällään päätöksellä myöntänyt Helsingin kaupungille toimenpideluvan kolmen vuoden määräajaksi uusien tonttiajoyhteyksien rakentamiseksi Malmin lentoasemalle. Suomen Lähetyslentäjät ry on valittanut jaoston tekemästä päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen ja vaatinut, että jaoston tekemä päätös kumotaan ja rakennustyöt keskeytetään. Hallinto-oikeus on 6.5.2019 antamallaan päätöksellä jättänyt valituksen tutkimatta, koska yhdistys ei omista kiinteistöä lupapäätöksessä tarkoitettujen kiinteistöjen vierestä tai vastapäätä taikka muutoin niiden läheisyydestä. Lupapäätös ei välittömästi vaikuta yhdistyksen oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. Näin ollen yhdistyksellä ei ole valitusoikeutta maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n nojalla

Hallinto-oikeuden päätös 22.5.2019, Kutteritie 16a

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto oli valitusoikeuden puuttumisen perusteella jättänyt tutkimatta ********** oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalveluiden lupa-arkkitehdin tekemästä päätöksestä, jolla oli myönnetty hakijoille rakennuslupa kaksikerroksisen pientalon rakentamiseen. ********** valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on päätöksellään hylännyt valituksen. Valittajan kiinteistö ei sijaitse vastapäätä eikä edes vinottain vastapäätä rakennuspaikkana olevaa kiinteistöä. ********** ei ole rakennuspaikan viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja. Rakennuslupapäätös ei välittömästi vaikuta valittajan oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. Valittajalla ei ole myöskään MRL 193 §:n mukaan määräytyvää valitusoikeutta sillä perusteella, että rakennusluvan myöntäminen olisi edellyttänyt sille rakennusoikeudesta myönnetyn poikkeamisen lisäksi muutakin poikkeamista.

Hallinto-oikeuden päätös 22.5.2019, Kutteritie 16b

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto oli jättänyt valitusoikeuden puuttumisen perusteella tutkimatta ********** oikaisuvaatimuksen rakennusvalvontapalvelujen lupa-arkkitehdin tekemästä päätöksestä, jolla oli myönnetty ********** rakennuslupa kaksikerroksisen paritalon rakentamiseen. ********** valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on päätöksellään hylännyt valituksen todeten muun ohella, että valittajan kiinteistö ei sijaitse vastapäätä eikä edes vinottain vastapäätä rakennuspaikkana olevaa kiinteistöä. ********** ei ole rakennuspaikan viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja. Rakennuslupapäätös ei välittömästi vaikuta valittajan oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. Valittajalla ei ole myöskään ollut MRL 193 §:n mukaan määräytyvää valitusoikeutta sillä perusteella, että rakennusluvan myöntäminen olisi edellyttänyt sille rakennusoikeudesta myönnetyn poikkeamisen ja tontin sisäisen rakennusrajan ylittämisen lisäksi muutakin poikkeamista.

Hallinto-oikeuden päätös 22.5.2019, Kutteritie 13

Rakennusvalvontapalveluiden lupa-arkkitehti oli päätöksellään myöntänyt ********** rakennusluvan kahden pientalon sekä maalämpökaivojen rakentamiselle. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto oli päätöksellään hylännyt ********** oikaisuvaatimuksen lupa-arkkitehdin päätöksestä. Samoin se oli hylännyt ********** oikaisuvaatimuksen lupa-arkkitehdin päätöksestä. Sekä ********** että ********** valittivat päätöksestä hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on päätöksellään hylännyt molemmat valitukset sekä täytäntöönpanon kieltämistä koskevan vaatimuksen. ********** valituksen osalta hallinto-oikeus on muun ohella todennut, että rakennuspaikka ei sijaitse alueella, jolla asemakaava olisi merkittävältä osin toteuttamatta. Hankkeen mukainen rakentaminen on asemakaavassa osoitetun käyttötarkoituksen mukaista. Tontille rakennettavaksi sallittu kerrosala ei ylity. Päätös ei ole myöskään kerroslukuun tai rakennusten korkeuteen liittyvillä perusteilla lainvastainen.

********** valituksessa on mm. katsottu, että rakennusten sijoittelu ja rakenne vievät ********** pihasta ja ruokahuoneesta yksityisyyden ja aiheuttavat siten tarpeettomasti haittaa. Hallinto-oikeus on todennut, että asemakaavassa rakennusten sijoittumista on ohjattu etäisyyksiä naapureista koskevilla kaavamääräyksillä. Hanke on asemakaavan mukainen. Tämän vuoksi ja kun otetaan huomioon, että valituksessa tarkoitettua rakennuksista avautuvaa esteetöntä näkymää naapurikiinteistölle ei voida pitää MRL 135 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaisena tarpeettomana haittana, rakennushanke ei ole lainvastainen valittajien mainitsemalla perusteella. Rakennusten ulkoasun soveltumisesta ympäristöönsä hallinto-oikeus on todennut, että asemakaavassa ei ole rakennusten ulkoasua koskevia määräyksiä. Alueelle ei ole muodostunut yhtenäistä rakennustapaa, jolla voisi olla merkitystä rakennuslupaharkinnassa. Rakennushanke täyttää kauneuden ja sopusuhtaisuuden vaatimukset. Hankkeelle on tullut myöntää rakennuslupa eikä päätöstä ole syytä muuttaa.

Helsingin hallinto-oikeuden päätökset 13.5.2019 numerot 19/321/5 ja 19/322/5

Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt Lauttasaaren kirkon peruskorjaus- ja laajennushankkeen pääsuunnittelijaksi itseään esittäneen arkkitehdin tekemän valituksen. Niin ikään hallinto-oikeus on hylännyt saman hankkeen rakennussuunnittelijaksi itseään esittäneen toisen arkkitehdin valituksen. Hallinto-oikeus on todennut perusteluissaan muun ohella, että arkkitehdeillä on korjausrakentamisesta pitkäaikainen ja erittäin laaja kokemus. Se on kuitenkin kertynyt nyt kysymyksessä olevaan hankkeeseen verrattuna eri tyyppisistä ja tyylisuunnaltaan erilaisista sekä vähemmän merkittävistä kohteista. Tähän nähden ja kun otetaan huomioon suunnittelukohteen laatu ja sen merkittävät suojeluarvot, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on nyt sovellettavana oleviin säännöksiin sisältyvän harkintavaltansa puitteissa voinut katsoa, että maankäyttö- ja rakennuslain 120 e §:ssä säädetyt kelpoisuusvaatimukset eivät kohdalla täyty. (Liite 1)

Helsingin hallinto-oikeuden päätökset 13.5.2019 numerot 19/321/5 ja 19/322/5

Helsingin hallinto-oikeus on hylännyt Lauttasaaren kirkon peruskorjaus- ja laajennushankkeen pääsuunnittelijaksi itseään esittäneen arkkitehdin tekemän valituksen. Niin ikään hallinto-oikeus on hylännyt saman hankkeen rakennussuunnittelijaksi itseään esittäneen toisen arkkitehdin valituksen. Hallinto-oikeus on todennut perusteluissaan muun ohella, että arkkitehdeillä on korjausrakentamisesta pitkäaikainen ja erittäin laaja kokemus. Se on kuitenkin kertynyt nyt kysymyksessä olevaan hankkeeseen verrattuna eri tyyppisistä ja tyylisuunnaltaan erilaisista sekä vähemmän merkittävistä kohteista. Tähän nähden ja kun otetaan huomioon suunnittelukohteen laatu ja sen merkittävät suojeluarvot, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on nyt sovellettavana oleviin säännöksiin sisältyvän harkintavaltansa puitteissa voinut katsoa, että maankäyttö- ja rakennuslain 120 e §:ssä säädetyt kelpoisuusvaatimukset eivät kohdalla täyty. (Liite 2)

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

asiakkuusjohtaja
Pekka Henttonen