Ilmoitusasiat

2. / 113 §

Ilmoitusasiat

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi

Kaupunginvaltuusto (Kvsto)

Voimaan tullut asemakaava: Kamppi, Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus

Kaupunginvaltuuston 21.9.2022, § 224, hyväksymä asemakaavan muutos on tullut voimaan: Kamppi, katualueet, tason +7.0 yläpuolinen tila, muodostuu uusi kortteli 4219, piirustus nro 12708, Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus.

HEL 2019-005098

Kaupunginvaltuuston päätöksestä valitettiin. Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi valituksen 5.5.2023 eikä korkeimmasta hallinto-oikeudesta ole haettu valituslupaa.

Kvsto 24.5.2023 § 112

Kaupunginvaltuusto on 24.5.2023 § 112 hyväksynyt muutoksia Helsingin kaupungin rakennusjärjestykseen ja määrännyt maankäyttö- ja rakennuslain (1999/132) 202 §:n nojalla rakennusjärjestyksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman. Rakennusjärjestyksen voimaan tullessa vireillä oleva asia käsitellään loppuun soveltaen rakennusjärjestyksen voimaan tullessa voimassa olleita määräyksiä.

Rakennusjärjestys on tullut voimaan 7.6.2023.

Kvsto 14.6.2023 § 146

Asemakaavan muutos 12791, Pasila, Länsi-Pasila, Hertanmäki ja lasten päiväkoti Hertta

HEL 2021-003222

Kvsto 14.6.2023 § 147

Asemakaava ja asemakaavan muutos nro 12759, Malminkartanonhuippu

HEL 2019-010759

Kaupunginhallitus (Khs)

Khs 22.5.2023 § 336

Ydinkeskustan maankäytön kehityskuva 2032 hyväksyminen.

HEL 2022-008233

Khs 29.5.2023 § 355

Tiedote, maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteistä MAL 2023 -suunnitelman vaikutusten arviointi, Helsingin seudun liikenne.

HEL 2021-009697

Kaupunkiympäristölautakunta (Kylk)

Voimaan tullut asemakaava: Lauttasaari, Veijarivuorenpuiston kahvila- ja saunarakennus

Kaupunkiympäristölautakunnan 18.4.2023 § 202 hyväksymä asemakaavan muutos on tullut voimaan: Lauttasaari, Vattuniemi, lähivirkistysalue, piirustus nro 12731, Veijarivuorenpuiston kahvila- ja saunarakennus.

HEL 2021-003802

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 9.6.2023, 1802/2023

Villingin vesiosuuskunta on hakenut valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä 2.12.2022, H7006/2022. Päätöksellä hallinto-oikeus pysytti ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön tekemän päätöksen kiinteistön vesihuoltolain mukaista liittämisvelvollisuutta koskevassa asiassa, HEL 2020-004850.

Korkein hallinto-oikeus hylkää päätöksellään valituslupahakemuksen. Korkein hallinto-oikeus ei siten anna ratkaisua valitukseen. Sen perusteella, mitä muutoksenhakija on esittänyt ja mitä asiakirjoista muutoin ilmenee, asian saattamiseen korkeimman hallinto-oikeuden ratkaistavaksi ei ole valitusluvan myöntämisen perustetta.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 9.6.2023, 1803/2023

Villingin vesiosuuskunta on hakenut valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä 4.1.2023, 36/2023. Päätöksellä hallinto-oikeus pysytti ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön tekemän päätöksen kiinteistön vesihuoltolain mukaista liittämisvelvollisuutta koskevassa asiassa, HEL 2020-010041.

Korkein hallinto-oikeus hylkää päätöksellään valituslupahakemuksen. Korkein hallinto-oikeus ei siten anna ratkaisua valitukseen. Sen perusteella, mitä muutoksenhakija on esittänyt ja mitä asiakirjoista muutoin ilmenee, asian saattamiseen korkeimman hallinto-oikeuden ratkaistavaksi ei ole valitusluvan myöntämisen perustetta.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 21.6.2023 1970/2023, diaarinumero 488/2023

Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 29.6.2022 myöntänyt Relaxila Oy:lle rakennusluvan kahden kaksikerroksisen paritalon ja erillisen autokatoksen rakentamiseksi sekä kahden asuinrakennuksen purkamiseksi Helsingin 39. kaupunginosan (Tapaninkylä) korttelin 39036 tontilla 10, Haapatie 21.

Naapuritontin omistajat valittivat ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen ja vaativat valituksenalaisen päätöksen kumoamista ja asian palauttamista Helsingin kaupungin käsiteltäväksi. Hallinto-oikeus on 20.1.2023 antamallaan päätöksellä hylännyt valituksen.

Valittajat hakivat korkeimmalta hallinto-oikeudelta valituslupaa hallinto-oikeuden päätökseen. Korkein hallinto-oikeus on 21.6.2023 antamallaan päätöksellään hylännyt valituslupahakemuksen eikä se anna ratkaisua valitukseen.

Korkeimman hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 6.6.2023 3348/2023

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto velvoitti päätöksellään 8.12.2022 (§ 217) Nitova Oy:n osakkeenomistajana sakon uhalla lopettamaan kiinteistöllä 91-45-170-1 (Turunlinnantie 14 A) toimisto- ja liikerakennuksen ensimmäisessä kerroksessa sijaitsevan myymälätilan käyttämisen julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelutilana 1.1.2024 mennessä.

Nitova Oy valitti päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen ja vaati muun ohella päätöksen kumoamista. Rakennusvalvontapalvelut antoi valituksen johdosta hallinto-oikeudelle lausunnon 1.3.2023. Nitova Oy peruutti valituksen 30.5.2023 hallinto-oikeuteen saapuneella kirjelmällä. Näin ollen asian käsittely hallinto-oikeudessa raukesi.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös 16.6.2023

Ympäristö- ja lupajaosto oli 20.1.2022 § 15 päättänyt kieltää osakkeenomistajaa toiminnan- harjoittajana sekä kahden asuinhuoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajana käyttämästä ko. asuinhuoneistoja majoitustiloina 1.5.2022 jälkeen. Päätöksessä oli todettu, että huoneistojen vuokraaminen vähintään kolmen kuukauden vuokrasopimuksilla ei ole majoitustoimintaa. Velvoitteen tehosteeksi oli asetettu juokseva uhkasakko.

Osakkeenomistaja valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen.

Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen todeten muun ohella, että lainsäädännössä ei ole säännelty eikä oikeuskäytännössä ole otettu kantaa siihen, kuinka lyhyiden vuokrausjaksojen tarjoaminen on katsottava majoitustoiminnaksi. Kotikuntalain 7 §:n 3 momentin mukaan henkilön on ilmoitettava myös tilapäinen asuinpaikkansa Digi- ja väestötietovirastolle, jos asuminen kestää yli kolme kuukautta. Tämän perusteella henkilön tilapäinen asuinpaikka merkitään väestötietojärjestelmään ja viranomaisilla on mahdollisuus saada ajan tasalla olevia tietoja henkilön asumisesta. Yli kolme kuukautta kestävä tilapäinen asuminen on siten kotikuntalaissa tarkoitettua asumista, jossa ei ole kysymys asumisesta lyhytaikaisessa majoituksessa, vaan tilapäinen asuminen rinnastuu vaikutustensa perusteella rakennusluvassa tarkoitettuun varsinaiseen asumiseen.

Ottaen huomioon asiassa saatu selvitys valituksenalaisten huoneistojen pitkään jatkuneesta vuokraustoiminnasta, jossa huoneistoja on muun muassa markkinoitu huoneistohotellina hallinto-oikeus katsoi, että toiminnassa on ollut kysymys asuinrakennuksille epätyypillisten lyhytkestoisten majoitusjaksojen tarjoamisesta, vaikka huoneistoja sinänsä on valittajan mukaan voitu vuokrata myös pidemmiksi ajoiksi. Asuinhuoneistoissa harjoitettu toiminta ei asiassa saadun selvityksen perusteella vastaa sen laatu ja laajuus huomioon ottaen asemakaavan pääkäyttötarkoituksen mukaista asumista, vaan kalustettujen huoneistojen vuokraaminen lyhytkestoisilla sopimuksilla on luonteeltaan majoitustoimintaa, jota ei voida pitää asuinalueelle tyypillisenä ja joka ei asukkaiden vaihtuvuuden vuoksi myöskään vaikutuksiltaan vastaa tavanomaista asumista pienkerrostalossa. Koska asuinhuoneistoissa harjoitettu toiminta on asemakaavan ja voimassa olevan rakennusluvan vastaista, on ympäristö- ja lupajaosto sille kuuluvan harkintavallan nojalla voinut sakon uhalla kieltää huoneistojen hallintaan oikeuttavien osakkeiden omistajaa käyttämästä vuokrattavia asuinhuoneistoja alle kolme kuukautta kestävässä majoitustoiminnassa lyhytaikaisina majoitustiloina.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Vaasan hallinto-oikeuden päätös 2.6.2023, nro 733/2023, diaarinumero 801/03.04.04.04.19/2022

Päätös koskee ********** valitusta ympäristöseuranta- ja valvontayksikön päällikön päätöksestä. Ympäristöseuranta- ja valvontayksikön päällikkö oli hyväksynyt Castrén Engine Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koski ulkoilmakonserttia 10.6.2022 osoitteessa Jollaksentie 89, Helsinki. Vaasan hallinto-oikeus on päätöksellään hylännyt valituksen. Vaasan hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen 10.7.2023 mennessä, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.”Vaasan hallinto-oikeuden päätös on erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 17.5.2023 123/2023, diaarinumero ESAVI/47574/2022

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on antanut Helen Oy:n Munkkisaaren lämpökeskusta koskien päätöksen ympäristöluvan tarkistamisesta. Ympäristölupa nro 8/2015/1 on tarkastettu vastaamaan toimialan parhaan käyttökelpoisen tekniikan (BAT) vaatimuksia. Päätöksestä voi valittaa Vaasan hallinto-oikeuteen 26.6.2023 saakka.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 31.5.2023, ESAVI/23713/2022

Skanska Talonrakennus Oy on hakenut ympäristölupaa Kruunuvuorenrannan alueella sijaitsevien kallioluolien tyhjentämiseksi mereen. Luolien vuotovesien mereen johtamisesta aiheutuvat ympäristövaikutukset ovat ennalta-arvioituina lähinnä vaikutuksia vesistöön. Luolista poistettava vesi puhdistetaan öljynerottimella kierrättämällä vettä luolasta toiseen. Tämän jälkeen vedet pumpataan purkuputkeen tarvittaessa myös aktiivihiilisuodattimien läpi ennen johtamista hulevesiviemäriin, joka päätyy mereen 54 metrin päässä rannasta 10 metrin syvyydessä.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt ympäristöluvan. Luvassa määrätään toiminnan ympäristövaikutusten hallinnasta ja tarkkailusta. Valvontaviranomaiselle on luvassa annettu mahdollisuus vaikuttaa mm. toiminnan tarkkailuun vielä luvan myöntämisen jälkeen. Aluehallintovirasto hylkäsi toiminnan aloittamista muutoksenhausta huolimatta koskevan pyynnön vesien mereen johtamisen osalta. Muilta osin luvan saaja voi aloittaa toiminnan päätöksen määräyksiä noudattaen. Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusaika päättyy 7.7.2023.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 1.6.2023, ESAVI/47904/2022

Helsingin kaupunki on hakenut aluehallintovirastolta Melkinlaiturin ja Saukonlaiturin alueiden ruoppaukseen ja vesialueen täyttöön sekä kanavan kaivamiseen Jätkäsaaren edustalla myönnetyn vesilain mukaisen luvan 67/2011/4 määräajan jatkamista 31.12.2031 saakka.

Aluehallintovirasto on hylännyt hakemuksen tarpeettomana. Aluehallintovirasto katsoo, että työt on olennaisilta osin tehty, koska vain osa kanavasta on rakentamatta ja hanke on muilta osin toteutettu. Luvan haltija voi saattaa kanavan rakentamistyöt loppuun esittämässään aikataulussa voimassa olevan lupapäätöksen nojalla. Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusaika päättyy 10.7.2023.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 8.6.2023, ESAVI/35776/2022

Helsingin kaupunki on hakenut vesilain mukaista lupaa Ahdinaltaan merialueen pohjukan täyttämiseen, väliaikaisen painopenkereen rakentamiseen ja rantamuurien rakentamiseen sekä lupaa ryhtyä hankkeen toteuttamista valmisteleviin toimenpiteisiin ennen päätöksen lainvoimaiseksi tulemista.

Ahdinaltaan pohjukan loivaluiskainen täyttö toteutetaan rakentamalla alueelle hienorakeisesta kitkamaasta oleskeluranta. Täyttömateriaalina käytetään roskatonta hiekkaa tai soraa. Painopenger rakennetaan louheesta tai vastaavasta karkearakeisesta maa-aineksesta. Alustavan arvion perusteella painopenger voidaan purkaa noin kolmen vuoden kuluttua kuormituksen aloittamisesta. Hankkeen vaikutuksia vedenlaatuun Jätkäsaaren edustan merialueella tarkkaillaan 13.9.2017 päivitetyn yhteistarkkailuohjelman mukaisesti.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt luvan. Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusaika päättyy 17.7.2023.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Uudenmaan ELY-keskuksen päätös 30.5.2023, UUDELY/9280/2015

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala, rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on toimittanut Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen hyväksyttäväksi Länsisataman edustan merialueen vesistötarkkailusuunnitelman (Ramboll 13.9.2017). Tarkkailulla seurataan vesirakentamisen ympäristövaikutuksia ko. merialueella.

Uudenmaan ELY-keskus on hyväksynyt ohjelmaehdotuksen vesistötarkkailusta tietyin lisäyksin ja täsmennyksin. Päätös korvaa 16.12.2011 annetun päätöksen Jätkäsaaren ja Saukonpaaden merialueen yhteistarkkailuohjelmasta. Päätökseen saa hakea oikaisua Etelä-Suomen aluehallintovirastolta. Oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on 6.7.2023.

Uudenmaan ELY-keskuksen päätös on erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 6.4.2023, ESAVI/31542/2022 ja ESAVI/5598/2022

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on 6.4.2023 antanut päätöksen koskien Remeo Refining Oy:n Vantaan Långmossebergenissä (Pitkäsuontie 16, 01200 Vantaa) sijaitsevaa jätteenkäsittelylaitosta (ESAVI/31542/2022 ja ESAVI/5598/2022). Laitoksella on Etelä-Suomen aluehallintoviraston 20.12.2019 myöntämä ympäristölupa (ESAVI/12674/2019), johon yritys on hakenut muutosta. Nyt annettu päätös koskee sekä yrityksen luvanmuutoshakemusta että paikallisten asukasyhdistysten aloitetta luvan muuttamiseksi tai peruuttamiseksi. Toiminnan olennaisin muutos koskee vuosittain käsiteltävän jätteen määrän nostamista 294 000 tonnista 588 000 tonniin sekä toiminta-aikojen laajentamista tietyiltä osin ympärivuorokautisiksi. Laitoksen kapasiteetti ja rakenteet mahdollistavat toiminnanharjoittajan mukaan esitetyt muutokset.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätöksessä 6.4.2023 hylätään asukasyhdistysten tekemä aloite luvan muuttamiseksi tai peruuttamiseksi. Vuosittain käsiteltävän jätteen määrä nostetaan Remeo Refining Oy:n hakemuksen mukaisesti 588 000 tonniin ja toiminta-aikoihin myönnetään laajennuksia sillä ehdolla, että niistä ei aiheudu haittaa lähiympäristön asutukselle tai virkistysalueille (erityisesti Ojangon virkistysalue). Päätöksessä on mainittu aiemmasta ympäristöluvasta muutetut ja poistetut määräykset, muilta osin vanha ympäristölupa jää voimaan. Ympäristöluvan muutoshakemuksesta ei ole pyydetty lausuntoa Helsingin kaupungin ympäristön- tai terveydensuojeluviranomaiselta. Valitusaika päättyi 15.5.2023

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 14.6.2023, ESAVI/26274/2022

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala, maaomaisuuden kehittäminen ja tontit on hakenut ympäristölupaa Hakaniemenrannan rakennustyömaiden kaivantovesien johtamiseksi mereen ja toiminnan aloittamislupaa. Vähäisiä määriä haitta-aineita sisältäviä kaivantovesiä syntyy pilaantuneiden maiden kunnostamisen sekä alueen muun maanrakentamisen yhteydessä.

Aluehallintovirasto on myöntänyt ympäristöluvan. Luvassa mm. asetetaan mereen johdettavalle vedelle päästöraja-arvot ja annetaan määräykset seurannasta. Mikäli johdettavissa vesissä on haitta-aineita, joista lupamääräyksissä ei ole määrätty, tulee lupaviranomaiselle esittää mereen johtamisesta erillinen riskinarvio. Toiminnan aloittaminen muutoksenhausta huolimatta on myönnetty.

Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusaika päättyy 21.7.2023.

Aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 15.6.2023, ESAVI/23714/2022 ja ESAVI/23715/2022

Helen Oy on hakenut aluehallintovirastolta lupia seuraaville toiminnoille: 1) Kruunuvuoren lämpöpumppulaitoksen meriveden kausivaraston ympäristölupa ja toiminnan aloittamislupa sekä 2) Veden ottaminen meriveden kausivarastointitoimintaa varten sekä purkuputken rakentaminen Kruunuvuorenrannan edustalle ja valmistelulupa.

Luvat koskevat lämpöpumppulaitoksen toimintaa, meriveden ottamista, purkuputken rakentamista sekä meriveden kausivarastointia. Merkittävimmät ympäristövaikutukset ovat ennalta-arvioituina vaikutuksia mereen sekä toiminnan aiheuttama mahdollinen runkomelu. Runkomelua koskee mm. ympäristöluvan lupamääräys 15, jonka perusteella lämpöpumppulaitoksen runkomelun torjuntaratkaisuista on laadittava valvontaviranomaiselle tarkennettu suunnitelma ennen toiminnan aloittamista. Vesistövaikutusten hallinnasta on useita määräyksiä sekä vesirakentamisluvassa että ympäristöluvassa. Vesitarkkailua koskien valvontaviranomaiselle on annettu mahdollisuus tarvittaessa muuttaa, kuten täydentää tai vähentää tarkkailua tulosten tai muiden esille tulleiden seikkojen perusteella.

Aluehallintovirasto on myöntänyt luvat. Aluehallintoviraston päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusaika päättyy 24.7.2023.

Aluehallintoviraston päätös on erillisenä liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

asiakkuusjohtaja
Mari Randell

Lisätietojen antaja

Elen Sööt, hallintosihteeri, puhelin: 09 310 52233

elen.soot@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 9.6.2023, 1802/2023
2. Korkeimman hallinto oikeuden 9.6.2023 päätös 1803
3. Korkeimman hallinto oikeuden 21.6.2023 päätös
4. Helsingin hallinto-oikeuden päätös 6.6.2023
5. Helsingin hallinto-oikeuden päätös 16.6.2023
6. Vaasan hallinto-oikeus päätös 2.6.2023
7. Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 17.5.217.5.2023
8. Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 31.5.2023
9. Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 1.6.2023
10. Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös 8.6.2023
11. Uudenmaan ELY keskuksen päätös 30.5.2023
12. Etelä-Suomen aluehallintovirasto päätös 14.6.2023
13. Etelä-Suomen aluehallintovirasto päätös 15.6.2023

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.