Munkkiniemen Muusanpolku 1 asemakaavan muuttaminen (nro 12467)
Muusanpolku 1-3:n asemakaavan muutosehdotus nro 12467 sekä sen asettaminen nähtäville
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti
- asettaa 7.11.2017 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12467 julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 30. kaupunginosan (Munkkiniemi, Talinranta) korttelin 30145 tonttia 2.
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan info- ja näyttelytila Laiturilla, Narinkka 2, sekä Internet-sivuilla Päätöksenteko
- että asemakaavoituspalvelu pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot.
- valtuuttaa asemakaavoituspalvelun tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä.
- merkitä tiedoksi laaditut korttelikortit, jotka ovat kaavaselostuksen liitteenä.
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- asemakaavan muutosehdotuksen nro 12467 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkiympäristölautakunnassa.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli arkkitehti Miika Vuoristo. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaavaratkaisun keskeinen sisältö
Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee kulttuuritoimintaa palvelevien rakennusten korttelialuetta (YY), joka sijaitsee Talinrannan asuntoalueella Munkkiniemessä. Kaavaratkaisu mahdollistaa korttelialueen muutattamisen asuintontiksi. Tavoitteena on muuttaa rakentamattoman tontin 30145/2 asemakaavaa niin, että siihen voidaan rakentaa aluetta täydentävä asuinkerrostalojen kortteli, joka parantaa Muusantorin ja Muusanpolun kaupunkitiloja.
Tontille suunnitellaan 4–6-kerroksisia asuinkerrostaloja. Tontilla olevan mäen lakialue muuttuu rakennusten rajaaman korttelipihan osaksi. Lakialue säilytetään rakentamattomana ja istutettuna. Pysäköinti (53 ap) sijoitetaan korttelipihan puolelle pihakannen alaiseen pysäköintilaitokseen. Ajoneuvolittymä tontille sijoitetaan Muusanpolun itäpäätyyn. Uutta asuntokerrosalaa on 5 300 k-m². Asukasmäärän lisäys on n. 130–150 asukasta.
Päätökset kaavaratkaisun pohjana
Kaavaratkaisu on valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ja oikeusvaikutteisen yleiskaavan mukainen ja edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista siten, että se edistää täydennysrakentamista, toteuttaa AM -ohjelman asuntotuotantotavoitteita ja edistää uusien asuntojen laadukkaita toteutustapoja.
Nyt laadittu kaavaratkaisu on Helsingin uuden yleiskaavan tavoitteiden mukainen. Uudessa yleiskaavassa alue on asuntovaltaista aluetta (A3), jonka korttelitehokkuus on pääasiassa 0,4–1,2.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Talinranta on pääosin 1990-luvulla rakennettu, omana kokonaisuutenaan hahmottuva, n. 1 000 asukkaan asuinalue Munkkivuoren länsipuolella. Alueen rakennukset ovat II–V-kerroksisia. Alueen keskellä on Muusantori-niminen aukio, jonka pohjoisreunalla tontti 30145/2 sijaitsee. Tontti 30145/2 on nykyisin kokonaan rakentamaton. Tontilla on mäki, jonka korkeimman kohdan korko on +9,5. Mäki kohoaa noin 6,5 metriä sitä ympäröivien katujen yläpuolelle. Tontti on ruohikon peittämä ja sen reunoilla ja mäen laella kasvaa joitakin puita. Tontilla aiemmin sijainneet Talin jätevedenpuhdistamon konehalli ja kaksi lietesiiloa on purettu ja tontin maaperä pääosin kunnostettu.
Alueella on voimassa asemakaava vuodelta 1989. Kaavan mukaan tontti 30145/2 on osoitettu kulttuuritoimintoja palvelevien rakennusten korttelialueeksi merkinnällä YY. Tontin rakennusoikeus on 2 000 k-m². Kiinteistövirasto on todennut, että asemakaavassa osoitettu käyttötarkoitus ei ole enää ajankohtainen.
Helsingin kaupunki omistaa tontin 30145/2. Kaavaratkaisu on tehty kaupungin aloitteesta.
Kaavaratkaisun kustannukset
Kaavaratkaisun toteuttamisesta ei aiheudu kaupungille kustannuksia. Asemakaavamuutos nostaa alueen arvoa. Kaupungille kohdistuu tuloja tonttien myymisestä, rakennusoikeuden myynnistä ja vuokraamisesta.
Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana
Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Viranomaisyhteistyö
Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä seuraavien viranomaistahojen kanssa:
- Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
- kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
- kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
- pelastuslaitos
- kaupunkiympäristötoimiala
Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat rakentamisen sopeutumiseen osaksi Talinrannan aluekokonaisuutta, pelastusteiden suunnitteluun, alueen luontoarvoihin, meluun, joukkoliikenneyhteyksiin, maaperään ja teknisen huollon verkostoon. Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä siten, että uudisrakentaminen noudattaa materiaaleiltaan ja mittakaavaltaan Talinrannan alueen henkeä ollen kuitenkin selvästi uusi kerrostuma kaupunkirakenteessa. Rakennusoikeus on jaettu vähintään kolmeen eri rakennukseen alueelle tyypillisen rakeisuuden saavuttamiseksi. Tontin keskiosan maastonmuoto on säilytetty ja alue on määrätty istutettavaksi alueen osaksi niin että korttelin vehreys säilyisi. Asemakaavassa on määrätty, että tontin viherkertoimen tulee täyttää Helsingin viherkertoimen tavoiteluku. Tontille on laadittu suunnitelma pelastusreiteistä. Tontin rakentaminen ei vaaranna viitasammakon tai liito-oravien elinolosuhteita.
Luonnosaineiston nähtävilläolo järjestettiin erikseen, jolloin viranomaisten kannanotot kohdistuivat rakentamisen sopeutumiseen luontevaksi osaksi Talinrannan aluekokonaisuutta, kaavan toteutettavuuteen, tulvasuojeluun, pilaantuneiden maiden käsittelyä koskevan kaavamääräyksen muotoon ja alueen luontoarvoihin. Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavatyössä siten, että uusi korttelirakenne noudattelee Talinrannan aluekokonaisuuden rakentamistapaa, jossa suhteellisen väljä piha-alue on rajattu reunoiltaan julkiseen kaupunkitilaan ja viereiseen piha-alueeseen. Rakennusmassojen mittasuhteissa on haettu alueelle sopivaa mittakaavaa ja rakennusten välistä on avattu näkymiä vihreälle sisäpihalle. Rakentamisen korkeustasoissa on noudatettu Helsingin tulvavesistrategian mukaisia rakentamisen alimpia korkotasoja.
Mielipiteet
Kirjallisia mielipiteitä ei saapunut. Suullisia mielipiteitä esitettiin asukastilaisuudessa. Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat rakentamisen korkeuksiin ja mittakaavaan, kävely-yhteyksiin alueella, mäen lakialueeseen, tulvasuojeluun, maaperän pilaantuneisuuteen ja laajempiin täydennysrakentamistavoitteisiin alueella. Mielipiteet on otettu huomioon kaavatyössä siten, että uudisrakennukset on sijoitettu tontin reunoille ja tontin keskiosan kumpu on säilytetty rakentamattomana istutettuna sisäpihana. Uudisrakentaminen tulee jakaa asemakaavan mukaisella rakennusalalla kolmeen eri rakennukseen niin, että rakennusten mittakaava säilyy alueelle sopivana. Asemakaavan sallimien julkisivumateriaalien lähtökohta on alueella olevat julkisivumateriaalit, jolla on niin ikään tavoiteltu sovittamista olemassa olevaan ympäristöön. Asemakaavassa on määräys alueelle jääneiden pilaantuneiden maiden huomioon ottamisesta rakentamiseen ryhtyessä.
Luonnosaineiston erillisen nähtävilläolon yhteydessä saatiin yksi kirjallinen mielipide. Mielipide kohdistui uudisrakentamisen korkeuteen. Maksimissaan 5- ja 6-kerroksisia rakennuksia pidettiin alueelle liian korkeina. Mielipide on otettu huomioon kaavatyössä siten, että uudisrakentaminen noudattaa luonteeltaan Talinrannan alueen rakentamistapaa, jossa rakennuskorkeudet ovat maltillisia. Rakennusryhmät rajaavat suhteellisen väljiä vihreitä sisäpihoja kuitenkin niin, että kaduilta aukeaa näkymiä pihatiloihin. Rakennusoikeus on uudisrakentamisen tontilla jaettu asemakaavamääräyksellä vähintään kolmeen erilliseen rakennukseen, jolla on pyritty sopeuttamaan yksittäisen rakennuksen koko ja mittakaava luontevaksi osaksi alueen kaupunkirakennetta. Mahdolliset julkisivumateriaalit on niin ikään valittu asemakaavassa olemassa olevaan rakenteeseen sopivaksi.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Jatkotoimenpiteet
Asemakaavoituspalvelu pyytää kaavaehdotuksesta lausunnot seuraavilta tahoilta:
- Helen sähköverkko Oy
- Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
- Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
- Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
- pelastuslaitos
- sekä muut mahdolliset tahot.
Kaavaratkaisun hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 04.10.2017 § 34
29.08.2017 Ehdotuksen mukaan
Kaupunginmuseo 12.6.2017
Kaupunginmuseo Kulttuuriympäristöyksikkö 25.10.2016
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Asuntotuotanto Hankekehitysyksikkö 12.6.2017
Kiinteistövirasto Geotekninen osasto 29.5.2017
Kiinteistövirasto Geotekninen osasto 25.10.2016
Rakennusvirasto 26.10.2016
Pelastuslaitos Pelastustoimen osasto Pelastusjohtaja 10.10.2016 § 37
Päätös tullut nähtäväksi 15.11.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mikko Reinikainen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37206
Miika Vuoristo, arkkitehti, puhelin: 09 310 37192
Eeva Väistö, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37353
Anu Lämsä, maisema-arkkitehti, puhelin: 09 310 37479
Jarkko Nyman, insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 37094