V 22.11.2023, Tapanilan asemanseudun eteläosan asemakaavan muutos (nro 12710)

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2012-003142
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 153 §

Tapanilan asemanseudun eteläosan asemakaavan muutosehdotus (nro 12710) ja sen asettaminen nähtäville (sisältää liikennesuunnitelman)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti

  • asettaa 23.3.2021 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12710 julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 39. kaupunginosan (Tapaninkylä) korttelin 39374 tontteja 2, 3, 4 ja 7 sekä katualueita.
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
  • että asemakaavoituspalvelu pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
  • valtuuttaa asemakaavoituspalvelun tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä
  • kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijoilta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:

    Tässä yhteydessä lautakunta edellyttää että kierrätyspisteen paikka Tapanilassa ratkaistaan mahdollisimman nopeasti, viimeistään syyskuussa 2021.

    Samalla lautakunta esitti kaupunginhallitukselle

    • asemakaavan muutosehdotuksen nro 12710 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkiympäristölautakunnassa.

    Käsittely

    Asian aikana kuultavana oli arkkitehti Antti Mentula. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

    Vastaehdotus:
    Noora Laak: Lisätään päätösesitykseen uusi kohta:

    Lisäksi lautakunta edellyttää, että kaavan jatkovalmistelussa tutkitaan mahdollisuutta sovittaa Viertolantien puoleinen uudisrakentaminen maakunnallisesti arvokkaan pientaloalueen mittakaavaan madaltamalla rakennuksia vanhan teollisuusrakennuksen eteläpuoleisella AK-tontilla. Rakennusten madaltaminen olisi kompensoitavissa junaradan puoleisia rakennuksia korottamalla.

    Kannattaja: Mia Haglund

    Vastaehdotus:
    Anni Sinnemäki: Tässä yhteydessä lautakunta edellyttää että kierrätyspisteen paikka Tapanilassa ratkaistaan mahdollisimman nopeasti, viimeistään syyskuussa 2021.

    Kannattaja: Sirpa Asko-Seljavaara

    Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen.

    1 äänestys

    JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
    EI-ehdotus: Lisätään päätösesitykseen uusi kohta: Lisäksi lautakunta edellyttää, että kaavan jatkovalmistelussa tutkitaan mahdollisuutta sovittaa Viertolantien puoleinen uudisrakentaminen maakunnallisesti arvokkaan pientaloalueen mittakaavaan madaltamalla rakennuksia vanhan teollisuusrakennuksen eteläpuoleisella AK-tontilla. Rakennusten madaltaminen olisi kompensoitavissa junaradan puoleisia rakennuksia korottamalla.

    Jaa-äänet: 11
    Sirpa Asko-Seljavaara, Nuutti Hyttinen, Atte Kaleva, Antti Koskela, Jape Lovén, Antti Möller, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Laura Rissanen, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara

    Ei-äänet: 2
    Mia Haglund, Noora Laak

    Esittelijän ehdotus jäi voimaan äänin 11-2.

    Katso äänestystulos taulukkona

    Äänestys 1

    Jaa: Esityksen mukaan

    Ei: Lisätään päätösesitykseen uusi kohta: Lisäksi lautakunta edellyttää, että kaavan jatkovalmistelussa tutkitaan mahdollisuutta sovittaa Viertolantien puoleinen uudisrakentaminen maakunnallisesti arvokkaan pientaloalueen mittakaavaan madaltamalla rakennuksia vanhan teollisuusrakennuksen eteläpuoleisella AK-tontilla. Rakennusten madaltaminen olisi kompensoitavissa junaradan puoleisia rakennuksia korottamalla.

    Jäsen Valtuustoryhmä
    Asko-Seljavaara, Sirpa Kokoomuksen valtuustoryhmä
    Hyttinen, Nuutti Perussuomalaisten valtuustoryhmä
    Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
    Koskela, Antti Ei valtuustoryhmää
    Lovén, Jape Ei valtuustoryhmää
    Möller, Antti Ei valtuustoryhmää
    Rantanen, Tuomas Vihreä valtuustoryhmä
    Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
    Rissanen, Laura Kokoomuksen valtuustoryhmä
    Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
    Soininvaara, Osmo Vihreä valtuustoryhmä
    Sulje
    Jäsen Valtuustoryhmä
    Haglund, Mia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
    Laak, Noora Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
    Sulje
    Jäsen Valtuustoryhmä
    Sulje
    Jäsen Valtuustoryhmä
    Sulje
    Äänestystulos valtuustoryhmittäin
    Valtuustoryhmä Jaa Ei Tyhjä Poissa
    Kokoomuksen valtuustoryhmä 4 0 0 0
    Ei valtuustoryhmää 3 0 0 0
    Vihreä valtuustoryhmä 3 0 0 0
    Perussuomalaisten valtuustoryhmä 1 0 0 0
    Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 0 2 0 0
    Sulje

    Kaupunkiympäristölautakunta päättää

    • asettaa 23.3.2021 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12710 julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaavan muutos koskee 39. kaupunginosan (Tapaninkylä) korttelin 39374 tontteja 2, 3, 4 ja 7 sekä katualueita.
    • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko

    www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi

    • että asemakaavoituspalvelu pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot

    valtuuttaa asemakaavoituspalvelun tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä

    • kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijoilta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:

      Samalla lautakunta esittää kaupunginhallitukselle

      • asemakaavan muutosehdotuksen nro 12710 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkiympäristölautakunnassa.
      Sulje

      Kaavaratkaisun keskeinen sisältö

      Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueita sekä katualueita Tapanilan aseman eteläpuolella pääradan länsipuolella.

      Kaavaratkaisu mahdollistaa asumispainotteista täydennysrakentamista hyvälle sijainnille Tapanilan aseman läheisyyteen sekä parannuksia alueen kävelyn ja pyöräilyn järjestelyihin kaupungin kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Kaavaratkaisu on tehty, koska Helsingin kaupunki pyrkii kehittämään olemassa olevia asemanseutuja.

      Kaavaratkaisussa on erityisesti pyritty ratkaisemaan se, kuinka juna-aseman läheisyyteen sijoittuva asuinpainotteinen rakentaminen saadaan sopeutettua Tapanilan maakunnallisesti arvokkaan pienalueen viereen alueen kulttuurihistoriaa sekä ympäröivää kaupunkirakennetta kunnioittaen.

      Alueelle on suunniteltu asuinkerrostalokortteleita Viertolantien ja pääradan väliselle vyöhykkeelle. Lähellä Tapanilan asemaa on muodostettu liike- ja toimistorakennusten korttelialue, jolla on mahdollistettu kahdesta vanhasta teollisuusrakennuksesta suurimman säilyminen. Asemakaavassa on osoitettu alueelle rakennusoikeutta yhteensä 27 780 k-m2, josta uutta asuntokerrosalaa on 23 780 k-m2 huomioiden asuinkerrostalojen liiketilat, ja toimitilakerrosalaa 4000 k-m2 säilyvä teollisuusrakennus sekä asuinkortteleiden liiketilat mukaan laskien. Tonttien keskimääräinen tehokkuusluku on e=1,2. Asukasmäärän lisäys on n. 590 asukasta.

      Kaavaratkaisun yhteydessä on laadittu liikennesuunnitelma (piir.nro 7139), joka mahdollistaa uuden jalkakäytävän sijoittamisen Viertolantien itälaidalle. Ratkaisu sallii myös yksisuuntaisten pyöräliikenteen järjestelyjen rakentamisen Viertolantielle tulevaisuudessa.

      Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että Tapanilan aseman läheisyyteen syntyy uutta asuinrakentamista, joka monipuolistaa alueen asuntotarjontaa ja tasapainottaa asumisen hallintamuotojakaumaa.

      Päätökset kaavaratkaisun pohjana

      Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista. Kaavaratkaisu poikkeaa Helsingin yleiskaavasta 2016 siten, että Tapanilan asemaan viereiseen lähikeskusta C3 -alueeseen liittyvä asuminen ulottuu etelässä yleiskaavan toimitila-alueen puolelle.

      Poikkeamisella on haluttu muodostaa yhtenäisempi asumispainotteinen alue Viertolantien eteläosassa vastapäätä Tapanilan maakunnallisesti arvokasta pientaloaluetta. Pääradan aseman kupeeseen sijoittuvassa pientalovaltaisessa Tapanilassa on hyvin rajoitetusti täydentävän asuinrakentamisen paikkoja, joilla tasapainottaa alueen asumisen typologioita ja hallintamuotoja, ja sitä kautta mahdollistaa asukkaille eri elämäntilanteisiin nykyistä monipuolisempia asumisen polkuja alueen sisällä.

      Asemakaavassa esitetty maankäyttö tukee asemanseudun kehittymistä kaupungin kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Kaava-alueen eteläosan toimitilatonteilla ei ole ollut kysyntää, vaan voimassa olevan asemakaavan mukaisista teollisuusrakennusten tonteista osa on ollut rakentumattomana koko 2000-luvun ajan, eikä se ole missään vaiheessa rakentunut vuonna 1989 voimaan tulleen asemakaavan mukaisesti. Alueen eteläosassa sijaitsevan puuhöyläämön lähteminen poistaa merkittävän paikallisen melun lähteen pientaloalueen vierestä.

      Alueen lähtökohdat ja nykytilanne

      Kaava-alue muodostuu ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueista sekä katualueista, jotka sijaitsevat Tapanilan aseman eteläpuolella pääradan länsipuolella. Suunnittelualue sijaitsee Uudenmaan liiton maakunnallisesti arvokkaaksi kulttuuriympäristöksi määrittelemän Tapaninkylän asuntoalueen rajauksen sisällä.

      Viertolantie 2:ssa on kaksi 1930-luvulla valmistunutta punatiilistä teollisuusrakennusta. Viertolantie 6:ssa sijaitseva tontti on rakentamaton, ja vuokrattuna siirtolavojen varastointia varten. Korttelialueen eteläisimmällä tontilla osoitteessa Malmin Kauppatie 43 on nykyisin puuhöyläämö. Teollisuusrakennusten korttelialueiden yhteenlaskettu rakennusoikeus voimassa olevissa asemakaavoissa on 22 084 k-m2.

      Alueella on voimassa useita asemakaavoja vuosilta 1982–2013. Kaavoissa alue on merkitty ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi, teollisuusrakennusten korttelialueeksi, jolla ympäristö asettaa toiminnan laadulle erityisiä vaatimuksia sekä katualueeksi.

      Helsingin kaupunki omistaa Osoitteessa Viertolantie 6 sijaitsevan tontin 39374/2 sekä kaava-alueeseen kuuluvat katualueet. Osoitteissa Viertolantie 2 ja 4 sekä Malmin kauppatie 43 sijaitsevat tontit ovat yksityisomistuksessa. Kaavoitus on tullut vireille hakemuksen johdosta ja kaavaratkaisun sisältö on neuvoteltu hakijoiden kanssa.

      Kaavaratkaisun kustannukset

      Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia asemakaava-alueen jäte- ja hulevesilinjauksen siirtämistä sekä kaava-alueen ulkopuolelle tarvittavista verkostomuutoksista. Kaava-alueella kustannukset jaetaan kaupungin, HSY:n sekä maanomistajan kesken, ja niistä sovitaan asianosaisten kesken käytävissä neuvotteluissa.

      Lisäksi kaupungille aiheutuu kustannuksia Viertolantien katujärjestelyiden osalta. Tarkemmat kustannukset ovat määriteltävissä katusuunnittelun tarkentuessa.

      Asemakaavamuutos nostaa alueen arvoa. Kaupunki saa yksityisessä omistuksessa olevien tonttien osalta maankäyttökorvauksia. Maankäyttökorvauksista sovitaan maanomistajan kanssa käytävissä maapoliittisissa neuvotteluissa. Kaavoitettavan rakennusoikeuden arvo on karkeasti arvioiden 18-22 milj. euroa.

      Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana

      Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.

      Viranomaisyhteistyö

      Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:

      Helen OyHelen Sähköverkko OyHelsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuoltoLiikennevirastoUudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus)kasvatuksen ja koulutuksen toimialakulttuurin ja vapaa-ajan toimialasosiaali- ja terveystoimiala

      Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta kohdistuivat rautatiealueen rajaukseen ja tuleviin tilavarauksiin, melun ja tärinän huomioimiseen, bussipysäkkiverkostoon, vesihuollon järjestelyihin, uuden rakentamisen mittakaavaan sekä nykyisen rakennuskannan säilyttämiseen.

      Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavoitustyössä seuraavasti:

      • Pyöräilybaanan sijoittamisessa on huomioitu nykyiset raideliikenteen järjestelyt sekä mahdollisten lisäraiteiden vaatima tilavaraus.
      • Melun, tärinän ja runkomelun osalta ollaan laatimassa selvityksiä, joiden tulokset tullaan huomioimaan suunnittelussa, ja jotka liitetään tulevan kaavaehdotuksen aineistoihin.
      • Uusien rakennusten sijoittamisessa on huomioitu nykyisten vesihuollon putkien sijainnit, ja huomioitu tarvittavilta osin uudet paikat siirrettäville putkille.
      • Viertolantien varteen on osoitettu paikka uudelle bussiliikenteen verkostoa täydentävälle pysäkille.
      • Valmisteluaineistossa on tutkittu Viertolantien nykyistä rakennuskantaa säilyttävää vaihtoehtoa.
      • Uusien kerrostalojen sijoittelua ja massoittelua on pyritty jäsentämään niin, että ne huomioivat Viertolantien vastapuolisen pientalorakentamisen mittakaavan.

      Luonnosaineiston nähtävilläolo järjestettiin erikseen, jolloin viranomaisten kannanotot kohdistuivat vesihuollon järjestelyihin ja hulevesien hoitoon sekä uuden rakentamisen mittakaavaan ja nykyisen rakennuskannan säilyttämiseen.

      Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavoitustyössä seuraavasti:

      • Uusien rakennusten sijoittamisessa on huomioitu nykyisten vesihuollon putkien sijainnit, ja huomioitu tarvittavilta osin uudet paikat siirrettäville putkille.
      • Asemakaavaehdotuksessa on osoitettu mahdollisuus säilyttää suurin Viertolantie 2:ssa sijaitsevista nykyistä rakennuksista.
      • Uusien kerrostalojen sijoittelua ja massoittelua on jäsennetty niin, että ne huomioivat Viertolantien vastapuolisen pientalorakentamisen mittakaavan.

      Mielipiteet

      Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta kohdistuivat Viertolantien uuden rakentamisen toimintoihin, mittakaavaan ja tyyliin sekä olemassa oleviin rakennuksiin, radan itäpuolen rakentamiseen ja viheralueisiin; meluun, tärinään, maaperän pilaantuneisuuteen ja rakennustekniikkaan; pyöräilybaanaan ja muihin liikenteen järjestelyihin sekä kaavoitusprosessiin ja vuorovaikutukseen. Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että:

      • Valmisteluaineistoon on sisällytetty kolme vaihtoehtoista suunnitelmaa, joissa on tutkittu Viertolantie 2:n tontin rakentamisen vaihtoehtoja sekä mahdollisuuksia säilyttää osa nykyisistä rakennuksista.
      • Kaikissa vaihtoehdoissa on tutkittu myös muun kuin asumisen sijoittamista uudisrakennuksiin.
      • Uusien kerrostalojen sijoittelua ja massoittelua on pyritty jäsentämään niin, että ne huomioivat Viertolantien vastapuolisen pientalorakentamisen mittakaavan.
      • Radan itäpuolen pieni puistoalue on poistettu suunnittelualueesta.
      • Melun, tärinän ja runkomelun osalta ollaan laatimassa selvityksiä, joiden tulokset tullaan huomioimaan suunnittelussa, ja jotka liitetään tulevan kaavaehdotuksen aineistoihin.
      • Pyöräilybaanalle on pyritty löytämään tavoitelinjaus, jossa mahdollisimman vähän nykyisestä puustosta joudutaan kaatamaan.
      • Valmisteluaineiston nähtävillä olon aikainen asukasvuorovaikutus on suunniteltu pidettäväksi Tapanilassa.

      Kirjallisia mielipiteitä saapui 16 kpl.

      Mielipiteet luonnosaineistosta kohdistuivat Viertolantien uuden rakentamisen toimintoihin, mittakaavaan ja tyyliin sekä olemassa oleviin rakennuksiin, radan itäpuolen rakentamiseen ja viheralueisiin; meluun, tärinään, maaperän pilaantuneisuuteen ja rakennustekniikkaan; pyöräilybaanaan ja muihin liikenteen järjestelyihin sekä kaavoitusprosessiin ja vuorovaikutukseen. Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että:

      • Asemakaavaehdotuksessa on osoitettu mahdollisuus säilyttää Viertolantien nykyistä rakennuskantaa.
      • Asemakaavassa on osoitettu liike- ja toimistotilojen korttelialue, joka mahdollistaa Viertolantie 2:n nykyisten toimintojen säilymisen.
      • Uusien kerrostalojen sijoittelua ja massoittelua on jäsennetty niin, että ne huomioivat Viertolantien vastapuolisen pientalorakentamisen mittakaavan.
      • Uusien rakennusten julkisivumateriaaleista ja värityksestä on annettu määräykset, jotka sopeuttavat rakentamista ympäristön olemassa olevaan rakennuskantaan nähden.
      • Asemakaava-aineistoon on korjattu tiedot Viertolantie 2:n rakennusten valmistumisajankohdasta.

      Kirjallisia mielipiteitä saapui 20 kpl.

      Tarkemmat perustelut

      Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.

      Jatkotoimenpiteet

      Asemakaavoituspalvelu pyytää kaavaehdotuksesta lausunnot seuraavilta tahoilta:

      • Helen Oy

      • Helen Sähköverkko Oy

      • Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)

      • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)

      • Väylävirasto

      • Uudenmaan ELY-keskus

      • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

      • kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

      • sosiaali- ja terveystoimiala

      • sekä muut mahdolliset tahot.

      Kaupunki käynnistänee kaupunginhallituksen 9.6.2014 (§ 685) tekemän päätöksen mukaisen maankäyttösopimusmenettelyn yksityisten maanomistajien kanssa.

      Kaavaratkaisun hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.

      Sulje

      Kaupunkiympäristölautakunta 23.03.2021 § 137

      Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Kaupunkimittauspalvelut Kartat ja paikkatiedot Yksikön päällikkö 11.02.2021 § 9

      Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 29.5.2019

      Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 24.5.2018

      Sulje

      Päätös tullut nähtäväksi 12.04.2021

      MUUTOKSENHAKUKIELTO

      Pöytäkirjan 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 165, 166, 167 ja 170 §:t.

      Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

      Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

      VALITUSOSOITUS

      Pöytäkirjan 153 § (Maksun osalta).

      Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

      Valitusoikeus

      Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

      Valitusaika

      Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

      Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

      Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

      Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

      Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

      Valitusviranomainen

      Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

      Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

      Sähköpostiosoite:    
      helsinki.hao@oikeus.fi
      Postiosoite:
      Radanrakentajantie 5
       
      00520 HELSINKI
      Faksinumero:
      029 56 42079
      Käyntiosoite:
      Radanrakentajantie 5
      Puhelinnumero:
      029 56 42000

      Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

      Valituksen muoto ja sisältö

      Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

      Valituksessa on ilmoitettava:

      1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
      2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
      3. vaatimusten perustelut;
      4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

      Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

      Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

      Valitukseen on liitettävä:

      1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
      2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
      3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
      Oikeudenkäyntimaksu

      Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

      Pöytäkirja

      Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

      Sähköpostiosoite:
      helsinki.kirjaamo@hel.fi
      Postiosoite:
      PL 10
       
      00099 HELSINGIN KAUPUNKI
      Faksinumero:
      (09) 655 783
      Käyntiosoite:
      Pohjoisesplanadi 11-13
      Puhelinnumero:
      (09) 310 13700 (Yleishallinto)

      Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

      Sulje

      Esittelijä

      kaupunkiympäristön toimialajohtaja
      Mikko Aho

      Lisätietojen antaja

      Antti Varkemaa, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 37053

      antti.varkemaa@hel.fi

      Antti Mentula, arkkitehti, puhelin: 09 310 20768

      antti.mentula@hel.fi

      Heikki Salko, liikenneinsinööri, liikenne- ja katusuunnittelu, puhelin: 09 310 26548

      heikki.salko@hel.fi

      Johanna Himberg, maisema-arkkitehti, kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu, puhelin: 09 310 21806

      johanna.himberg@hel.fi

      Sakari Mentu, arkkitehti, rakennussuojelu, puhelin: 09 310 37217

      sakari.mentu@hel.fi

      Mikko Tervola, insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 44131

      mikko.tervola@hel.fi

      Anu Haahla, ympäristöasiantuntija, teknistaloudelliset asiat, puhelin: +358 9 310 28916

      anu.haahla@hel.fi

      Matti Neuvonen, diplomi-insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 37311

      matti.neuvonen@hel.fi

      Jouko Kunnas, arkkitehti, yleiskaavoitus, puhelin: 09 310 37070

      jouko.kunnas@hel.fi

      Arto Korkeila, tonttiasiamies, maaomaisuuden kehittäminen ja tontit, puhelin: 09 310 34294

      arto.korkeila@hel.fi