Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimi, Herttoniemen vastaanotto, Niittaajankuja 2, Helsinki

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2014-008765
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 57
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimi, Herttoniemen vastaanotto, Niittaajankuja 2, Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Sosiaali- ja terveystoimen kohdetta Herttoniemen vastaanotto osoitteessa Niittaajankuja 2, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Suositus:

Pelastusviranomainen suosittelee että palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden nopeuttamiseksi, palovaroitinjärjestelmään liitetään mukana kuljetettava lisänäyttö johon henkilökunnalle välittyy paikannustieto hälytyksen sattuessa.








Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 30.6.2014
- määräaikainen palotarkastus 8.2.2018
- pelastussuunnitelma (päiväys 16.10.2018)

Herttoniemen vastaanotto tarjoaa lyhytaikaista laitoshoitoa kiireellisesti sijoitetuille 13 -17 –vuotiaille nuorille, joiden kokonaistilanne vaatii arviointia. Vastaanottopaikkoja on yhteensä kaksitoista.

Tilat ja asukaspaikat jakautuvat kahdelle osastolle joissa molemmissa on tilat kuudelle asukkaalle. Toiminta sijoittuu kahteen kerrokseen: Osasto Sirius sijaitsee rakennuksen alakerrassa ja osasto Polaris rakennuksen yläkerrassa.
Asukkaat pystyvät toiminnanharjoittajan arvion mukaan poistumaan kehotuksesta tai avustettuna.

Rakennus on kaksikerroksinen P2-luokan rakennus (käyttötapaosastointi). Osiin jako asuinhuoneiden välillä on EI15. Rakennus on kokonaan Herttoniemen vastaanoton toimintojen käytössä.

Paloteknisesti tilat on suojattu sähköverkkoon kytketyllä osoitteellisella palovaroitinjärjestelmällä, jonka näyttölaite sijaitsee ensimmäisen kerroksen toimistossa. Ovien lukitus on liitetty palovaroitinjärjestelmään. Kaikissa asuinhuoneissa on kantaäänihälyttimet. Hälytyksen sattuessa syttyneen osaston paikannus tapahtuu alakerran toimiston näyttölaitteelta.

Rakennuksessa on koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto. Ilmanvaihtokanavissa on palopellit, jotka tulipalon sattuessa sulkeutuvat automaattisesti ja estävät savun leviämisen osastojen välillä.

Poistumisteitä on neljä kappaletta siten että yläkerrasta pääsee portaita pitkin alas tai rakennuksen vastakkaisesta päästä käytävältä ulos. Alakerrasta pääsee niin ikään molemmista päädyistä ulos. Alakerran laitoskeittiöstä ja sosiaalityöntekijän huoneesta on uloskäynnit ja lisäksi on muutamia varateitä mm. parvekkeelle. Uloskäytävät on varustettu valaistuin poistumisopastein ja varatiet jälkiheijastavin varatieopastein.

Henkilökuntaa on paikalla kaikkina vuorokauden aikoina. Henkilökunta on saanut paloturvallisuuskoulutusta ja toimintaohjeet hälytys- ja hätätilanteiden varalle on kirjattu pelastussuunnitelmaan. Alkusammutuskalustona ovat käsisammuttimet ja alkusammutuspeitteet.

Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä. Arvio perustuu:

- Asuinhuonekohtaiseen palo-osastointiin.
- Sähköverkkoon kytkettyyn osoitteelliseen palovaroitinjärjestelmään (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen).
- Henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Päätös tullut nähtäväksi 23.10.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31372

katri.j.aaltonen@hel.fi

Päättäjä

Jani Pitkänen
pelastusjohtaja