Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2014-011185
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 4
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Niemikotisäätiö, Puusuutarin tuetut asunnot, Puusuutarintie 2, 00620 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuuden arviointi koskee Niemikotisäätiön kohdetta Puusuutarin tuetut asunnot osoitteessa Puusuutarintie 2, 00620 Helsinki. Päätös liittyy toiminnanharjoittajan laatimiin poistumisturvallisuusselvityksiin (15.9.2014 ja 19.12.2016) ja niiden perusteella tehtyyn poistumisturvallisuuden arviointiin (22.12.2016).

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei kaikilta
osin täyttänyt pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia. Tällä perusteella toiminnanharjoittaja velvoitettiin laatimaan pelastuslain 20 § mukainen suunnitelma poistumisturvallisuuden parantamisesta (poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma). Toiminnanharjoittaja on toimittanut suunnitelman 27.3.2017.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä poistumisturvallisuus oli saatettu vaatimusten mukaiseksi. Asukkaiden omatoimisen pelastautumisen todentamiseksi kohteeseen määrättiin kuitenkin pidettäväksi poistumiskoe (ptk nro 65109, 10.4.2017). Poistumiskoe pidettiin 11.5.2017 ja pelastusviranomainen oli tarkkailemassa koetta. Poistumiskokeen perusteella pelastusviranomainen arvioi poistumisturvallisuuden täyttävän pelastuslain 18 § säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Lisäehto 1: Yksikköön voidaan sijoittaa asumaan vain toimintakyvyltään omatoimiseen pelastautumiseen kykeneviä asukkaita.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Poistumisturvallisuuden arvioinnin (22.12.2016) ja siinä mainittujen perusteluiden mukaisesti poistumisturvallisuus ei pelastusviranomaisen arvion mukaan täyttänyt pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Toiminnanharjoittajan 27.3.2017 toimittamassa poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelmassa esitettiin seuraavat toimenpiteet poistumisturvalisuuden saattamiseksi hyväksyttävälle tasolle:

- Henkilösiirrot: yksi omatoimiseen pelastautumiseen kykenemätön asukas siirretty ja kahden asukkaan toimintakyky saatu kohenemaan
- Palovaroitinkeskuksen päivittäminen ja järjestelmän laajentaminen.
- Palovaroitinjärjestelmän parantaminen asentamalla kantaäänihälyttimet majoitushuoneisiin sekä asentamalla hälytinvilkku
- Henkilökunnan ja asukkaiden palo- ja pelastusharjoitus

Toteuttamissuunnitelman mukaan edellä esitetyt toimenpiteet oli tehty alkuvuonna 2017.

Pelastusviranomainen edellytti toiminnanharjoittajaa toteuttamaan vielä poistumiskokeen asukkaiden omatoimisen pelastautumiskyvyn todentamiseksi, koska yksikössä ei ole henkilökuntaa ympärivuorokautisesti. Poistumiskoe pidettiin 11.5.2017 ja pelastusviranomaisen lausunnon (ptk 65695, 11.5.2017) perusteella kaikki asukkaat ovat kykeneviä omatoimiseen pelastautumiseen.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan esitetyillä ja toteutetuilla toimenpiteillä poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan saatettu riittävälle tasolle. Asukasvalinnassa tulee varmistaa, että asukkailla on riittävä toimintakyky ottaen huomioon tilojen palo- ja poistumisturvallisuus.
Pelastusviranomaisen arvion mukaan tiloihin ei voida sijoittaa toimintakyvyltään merkittävästi alentuneita henkilöitä, jotka eivät kykene pelastautumaan omatoimisesti.

Koska tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius ja nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä riittävän palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamisessa. Pelastusviranomainen suosittelee automaattisen sammutuslaitteiston asentamista palo- ja poistumisturvallisuuden parantamiseksi.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Päätös tullut nähtäväksi 08.12.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527

marja.tuomisto@hel.fi

Päättäjä

Jorma Lilja
pelastusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Yleiset ehdot (2017).pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.