Hankinta, Länsimetron asetinlaite, Liikenneliikelaitos (HKL)

HEL 2015-003484
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 84

Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuuden asetinlaitteen ja ATS-järjestelmän sekä matkustajainformaatiojärjestelmän toimittamista koskevan urakkasopimuksen lisä- ja muutossopimuksen L1 allekirjoittaminen

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti hyväksyä ja allekirjoittaa Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuuden asetinlaitteen ja ATS-järjestelmän laajentamista sekä matkustajainformaatiojärjestelmän toimittamista koskevan lisä- ja muutossopimuksen L1. Lisä- ja muutossopimus L1 on osa Mipro Oy:n kanssa 15.8.2016 allekirjoitettua urakkasopimusta.

Lisä- ja muutossopimuksella L1 sovitaan tarkennuksista urakkasopimuksessa sovittuun aikatauluun, maksuaikatauluun, bonus- ja sanktiojärjestelmiin sekä täsmennetään eräitä muita sopimuskohtia.

Päätöksen perustelut

HKL, Länsimetro Oy ja Mipro Oy ovat allekirjoittaneet 15.8.2016 päivätyn urakkasopimuksen n:o 4600002766 asetinlaite- ja ATS-järjestelmän laajentamisesta Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti osuudelle ja Matinkylä-Kivenlahti matkustajainformaatiojärjestelmän toimittamisesta (jäljempänä ”Urakkasopimus”). HKL:n on kilpailuttanut vuonna 2015 Länsimetron asetinlaitteen osuudelle Ruoholahti–Matinkylä, minkä optioina Q3 ja Q1.3 edellä mainittu Urakkasopimus on ollut.

Länsimetron Ruoholahti-Matinkylä-osuuden matkustajaliikenteen alkamisen viivästymisellä on ollut olennaisia vaikutuksia Matinkylä-Kivenlahti-osuuden aikataululle, minkä vuoksi Urakkasopimukseen on tarpeen tehdä muutoksia urakan toteutus- ja maksuaikatauluihin.

Lisä- ja muutossopimuksella L1 sovitaan myös Urakkasopimuksen Länsimetron Matinkylä-Kivenlahti-osuuden aikatauluun liittyvistä välitavoitteista sekä niille asetetuista bonuksista ja sanktioista. Välitavoitteita on yhteensä 10 siten, että urakoitsijalle maksettava bonus välitavoitteista on enintään 150.000 euroa (alv 0 %). Urakoitsijalle syntyy vastaavasti sanktion maksuvelvollisuus kustakin välitavoitteesta Tilaajalle, mikäli urakoitsija ei saavuta kyseisen välitavoitteen tavoitepäivämäärää. Sanktioiden enimmäismäärä määräytyy Urakkasopimuksen mukaisesti.

Lisäksi Sopijapuolet päivittävät joitain Urakkasopimuksen jo vanhentuneita tietoja, kuten Urakkasopimuksessa nimettyjä yhteyshenkilöitä.

Vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (”erityisalojen hankintalaki”) 124 §:n 1 momentin mukaan hankintasopimusta tai puitejärjestelyä ei saa olennaisesti muuttaa sopimuskauden aikana ilman tämän lain mukaista uutta hankintamenettelyä. Erityisalojen hankintalain 124 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos kyse on sellaisesta vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta, joka alittaa 13 §:ssä säädetyt kynnysarvot eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen.

Erityisalojen hankintalain 124 §:n 4 momentin mukaan edellä 2 momentin 5 kohdassa tarkoitetun muutoksen arvo tulee olla pienempi kuin 10 prosenttia alkuperäisen palvelu- tai tavarahankintasopimuksen tai palveluja koskevan käyttöoikeussopimuksen arvosta ja 15 prosenttia alkuperäisen rakennusurakkasopimuksen tai käyttöoikeusurakan arvosta. Jos 2 momentin 5 kohdan tarkoittamia muutoksia tehdään peräkkäin useampia, arvo arvioidaan peräkkäisten muutosten kumulatiivisen nettoarvon perusteella.

Tässä tapauksessa on kyse edellä määritellystä vähäarvoisesta ja siten sallitusta sopimusmuutoksesta.

Liittyvät päätökset

HKL:n johtokunta oikeutti 24.3.2015, § 62, HKL:n tilaamaan Länsimetron (Ruoholahti-Matinkylä) asetinlaitteen ja ATS-järjestelmän Mipro Oy:ltä yhteensä enintään 18.404.487 euron kokonaishintaan (alv 0 %) ja lisäksi tarjouskilpailun option mukaisen Länsimetron (Ruoholahti-Matinkylä) matkustajainformaatiojärjestelmän 1.268.352 eurolla (alv 0 %).

HKL:n johtokunta oikeutti 24.11.2015, § 197, HKL:n tilaamaan suorahankintana Länsimetron (Ruoholahti-Matinkylä) asetinlaitteen ja ATS-järjestelmän hankintaan sisällytettyjen optioiden perusteella Mipro Oy:ltä sekä kantametron että länsimetron jatkeen (Matinkylä-Kivenlahti) asetinlaitteet, ATS-järjestelmät ja matkustajainformaatiojärjestelmät niin, että näiden arvonlisäverottomat kokonaishinnat ovat:

  • kantametron osalta 14.352.799 euroa
  • länsimetron jatkeen (Matinkylä-Kivenlahti) osalta 11.123.858 euroa

Lisäksi johtokunta oikeutti samalla kertaa HKL:n tilaamaan edellä mainittuun länsimetron jatkeen (Matinkylä-Kivenlahti) optiohankintaan liittyviä lisä- ja muutostöitä enintään 1.000.000 eurolla (alv 0 %).

HKL:n johtokunta oikeutti 30.4.2020, § 74, HKL:n tilaamaan suorahankintana Mipro Oy:ltä Länsimetron liikenteenohjausjärjestelmän laajennusta varten asetinlaiteteknologiaa, ratalaitteita sekä niihin liittyviä töitä Matinkylä-Kivenlahti osuudelle ja Sammalvuoren varikolle Mipro Oy:n 21.4.2020 päivätyn tarjouksen mukaisesti yhteensä enintään 2.013.934 eurolla (alv 0 %).

Päätös tullut nähtäväksi 25.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Salar Mohammad, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35768

salar.mohammad@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Anna Lonka
lakimies