Hankinta, Länsimetron asetinlaite, Liikenneliikelaitos (HKL)

HEL 2015-003484
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 81

Asetinlaite- ja ATS-järjestelmän toimittamisen lisätyöt

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana asetinlaite- ja ATS-järjestelmän toimittamiseen liittyviä lisätöitä Mipro Oy:ltä tarjouksien nro 23, 24 ja 25 mukaisesti yhteensä enintään 51.276,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Johtokunta päätti tilata 24.11.2015 (197 §) länsimetron asetinlaitteen toimitussopimukseen sisältyvät optiot Helsingin metron ja länsimetron jatkeen asetinlaiteesta ja ATS-järjestelmästä sekä matkustajainformaatiojärjestelmästä. Tämän päätöksen mukainen optioiden Q2 ja Q1.2 lisätyövaraus on 5.000.000,00 euroa.

Nyt päätettävänä olevat lisätyöt:

Lisätyö nro 23 sisältää ATS-varaosatyöaseman. Työasemaan asennetaan tarvittava ohjelmisto etukäteen Mipron toimesta. Työasemaa käyttöönotettaessa, työasema hakee ajantasaisen ohjelmistokonfiguraation ATS-järjestelmän olemassa olevalta levyjaolta. Käyttöönotto uudelle työasemalle on sallittua ainoastaan, jos yksi käytössä oleva työasema poistuu käytöstä.

Lisätyön nro 23 arvonlisäveroton hinta on 7.406,00 euroa.

Lisätyö nro 24 käsittää asetinlaitepäivityspaketteihin sisältyvät työt seuraavasti:

  • Raidevirtapiiriviasta johtuva poikkeustilanteen hallinta
  • Varikon sisäänajo-opastimet ehtivät näyttää seis-opastetta ennen kuin juna on ohittaa
  • Validointi/turvallisuudesta vastaavan tarkastus (molemmat toiminnallisuudet)

Lisätyö sisältää tarvittavat ohjelmamuutokset, niiden verifioinnin ja testauksen sekä turvallisuudesta vastaavan tarkastuksen.

Lisätyön nro 24 arvonlisäveroton hinta on 36.120,00 euroa.

Lisätyö nro 25 käsittää ATS – paketin ja S-junatoiminnallisuuden sisältäen:

  • Uusi junatunnus: S-juna eli syöttöjuna dokumentointi ja testaus.
  • S-tyypin lisääminen tietorakenteeseen.
  • S-tyypin junien huomiointi HASTUS-aikataulun tuonnissa.
  • Varmistettava, että S-tyypin junien sijaintitieto näkyy HSL-rajapinnassa oikein.
  • Ilmaisun suunnittelu ja toteuttaminen S-tyypin junalle.
  • S-tyypin junien priorisoinnin huomiointi ATS-automatiikassa

Lisätyön nro 25 arvonlisäveroton hinta on 7.750,00 euroa.

Aikaisemmat päätökset lisätöistä:

Toimitusjohtajan päätös 25 §, 28.1.2016: 118.000,00 euroa (alv 0%)
Toimitusjohtajan päätös 51 §, 5.4.2016: 670.000,00 euroa (alv 0%)
Toimitusjohtajan päätös 52 §, 5.4.2016: 38.290,00 euroa (alv 0%)
Toimitusjohtajan päätös 17 §, 20.2.2018: 71.005,08 euroa (alv 0 %)
Toimitusjohtajan päätös 130 §, 21.12.2018: 67.937,28 euroa (alv 0 %)
Toimitusjohtajan päätös 48 §, 22.3.2019: 6.355,80 euroa (alv 0 %)
Toimitusjohtajan päätös 80 §, 19.5.2019: 8.096,00 euroa (alv 0 %)
Toimitusjohtajan päätös 98 §, 25.6.2019: 6.193,00 euroa (alv 0 %)
Toimitusjohtajan päätös 10 §, 18.01.2020: 82.940,50 euroa (alv 0 %)

Tämän päätöksen jälkeen lisätöitä johtokunnan päätöksen 24.11.2015 (197 §) perusteella on tilattu yhteensä 1.120.093,66 eurolla (alv 0 %) ja lisätilausvaltuutusta on jäljellä 3.879.906,34 euroa (alv 0 %).

Päätös tullut nähtäväksi 18.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Salar Mohammad, suunnitteluinsinööri, puhelin: 09 310 35768

salar.mohammad@hel.fi

Sami Kellokoski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23601

sami.kellokoski@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Anna Lonka
lakimies