Suomen Pakolaisapu ry:n oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnan vuodelle 2016 myönnetyn avustuksen takaisinperintäpäätöksestä
Suomen Pakolaisapu ry:n oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnan vuodelle 2016 myönnetyn avustuksen takaisinperintäpäätöksestä
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Suomen Pakolaisapu ry:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan vuodelle 2016 myönnetyn avustuksen takaisinperintäpäätöksestä 25.9.2018, § 242.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Virastopäällikkö myönsi (18.12.2015, § 208) Suomen Pakolaisapu ry:lle 4 000 euroa avustusta vuodelle 2016 käytettäväksi Helsingissä asuviin maahanmuuttajiin kohdennetun vertaisryhmäntoiminnan ohjaajien palkkoihin. Avustuspäätöksessä mainittiin, että rahoitus tulee käyttää vuoden 2016 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti (25.9.2018, § 242) periä Suomen Pakolaisapu ry:ltä takaisin vuodelle 2016 myönnettyä avustusta 2 794,63 euroa, koska tämä osa avustusta oli siirretty seuraavalle vuodelle avustuspäätöksen vastaisesti.
Suomen Pakolaisapu ry. teki takaisinperintäpäätöksestä oikaisuvaatimuksen, joka on esityslistan tämän asian liitteenä 1.
Oikaisuvaatimuksessa takaisinperintää pidetään kohtuuttomana ja siinä pyydetään, että päätös vuodelle 2016 myönnetyn avustuksen takaisinperinnästä kumotaan.
Perusteluina esitetään, että yhdistys on raportoinut avustuksen käytöstä pyydetyn aikataulun mukaisesti, organisaatiouudistuksesta ja henkilövaihdoksesta johtuen tieto avustuksen ehdoista ei ollut siirtynyt eteenpäin, avustus käytettiin myönnettyyn tarkoitukseen seuraavana vuonna ja kirjanpidot vuosilta 2016 ja 2017 on suljettu.
Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet (12.12.2011) ovat esityslistan tämän asian liitteenä 2. Ohjeiden kohdan 10.4 mukaan siinä tapauksessa, että avustuksen käytölle asetettuja ehtoja ei ole noudatettu, on ryhdyttävä asian vaatimiin toimenpiteisiin, jollainen voi olla jo suoritetun avustuksen takaisinperintä. Tästä syystä päätös avustuksen osittaisesta takaisinperinnästä oli ohjeen mukainen. Takaisinperittävää summaa voidaan pitää kohtuullisena, koska yhdistyksen saamat avustukset kotimaan toimintaan vuonna 2016 tilinpäätöksen perusteella olivat runsaat 1,4 milj. euroa.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät muuta sitä seikkaa, että osaa avustuksesta ei käytetty sen kalenterivuoden aikana, jolle se myönnettiin. Avustuksensaajan vastuulla on noudattaa avustuksen ehtoja kaikissa tilanteissa.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole myöskään esitetty näyttöä siitä, että sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 25.09.2018 § 242
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti periä takaisin vuodelle 2016 myönnettyjä avustuksia seuraavasti:
- Helsingin liikennealan eläkeläiset ry:ltä 1 200,00 euroa muuhun kuin myönnettyyn tarkoitukseen käytetyn avustuksen
- Somaliland Development ry:ltä 2 000 euroa, koska avustuksen käyttöselvitystä ei ole toimitettu
- Suomen Pakolaisapu ry:ltä 2 794,63 euroa, koska tämä osa avustusta on siirretty seuraavalle vuodelle avustuspäätöksen vastaisesti.
Esittelijä
Lisätiedot
Kirsi Haarala, suunnittelija, puhelin: 310 21517
Päätös tullut nähtäväksi 28.11.2018
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 43547