Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen putkiurakan lisätyöt
Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen putkiurakan lisätyöt
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tilaamaan Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen putkiurakan lisätyöt 33 - 40 Amplit Oy:ltä yhteensä enintään 20.412,61 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tarvittaessa vielä hankkimaan urakassa lisä- ja muutostöitä töiden loppuunsaattamiseksi yhteensä enintään 50.000,00 euron (alv 0 %) kokonaishintaan.
Käsittely
Esittelijä täsmensi esitystään poistamalla Esittelijät perustelut -jakson toisen kappaleen.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tilaamaan Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen putkiurakan lisätyöt 33 - 40 Amplit Oy:ltä yhteensä enintään 20.412,61 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi johtokunta päättää oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tarvittaessa vielä hankkimaan urakassa lisä- ja muutostöitä töiden loppuunsaattamiseksi yhteensä enintään 50.000,00 euron (alv 0 %) kokonaishintaan.
Toimitusjohtaja päätti 9.8.2016 § 97 hankkia Hakaniemen lippuhallin peruskorjauksen putkiurakkatyöt Amplit Oy:ltä kokonaishintaan 529.000,00 euroa (alv 0 %) niin, että urakkaan voidaan tilata lisätöitä yhteensä enintään 95.220,00 euron (alv 0 %) lisäkauppahinnalla.
Johtokunta oikeutti päätöksellään 96 §, 12.5.2016 HKL:n toimitusjohtajan tekemään tarjouskilpailun perusteella Amplit Oy:lle tilauksen Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen putkiurakasta ja mahdollisista lisätöistä niin, että urakan kokonaishinta oli 9.342.000 euroa (alv 0 %) ja HKL oikeutettiin lisäksi hankkimaan urakassa lisä- ja muutostöitä enintään 1.681.560 eurolla (alv 0 %).
Amplit Oy on toimittanut alkuperäisen tilauksen (toimitusjohtajan päätös 97 §, 9.8.2016) mukaisesti Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjaukseen liittyvään putkiurakkaan urakointisuoritteita ja lisätöitä. Toimitusjohtajan päätöksen mukainen lisätyövaraus on ollut 18 % urakan kokonaishinnasta eli 95.220,00 euroa (alv 0 %).
Hankinnassa tilattujen lisätöiden määrä on ollut 12.7.2017 mennessä 92.747,39 euroa (alv 0 %) ja jo tilattujen lisätöiden lisäksi on tarpeen tilata vielä ainakin lisätyöt 33 – 40.
Lisätöiden määrän ylitys johtuu pääosin vanhojen rakenteiden oletettua huonommasta kunnosta sekä alkuperäisiin suunnitelmiin tehdyistä muutoksista, joilla saatiin hanke edullisemmaksi.
Nyt päätettäväksi esittävät lisätyötarpeet koskevat seuraavia muutostöitä:
Muutostyö nro 33: sisältää tilaajan laatimat työmääräykset, jolla muutettiin putkistojen ja viemäreiden paikkaa sekä siirrettiin lämmityspattereita.
Muutostyö nro 34: sisältää tilaajan laatimat työmääräykset, jolla muutettiin putkireitin ja viemäreiden paikkaa sekä siirrettiin vesimittaria väliaikaisesti.
Lisätyö nro 35: sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin lumensulatuspiirin venttiileitä, hiekanerotuskaivo viemäreineen, lämpölinjan muutos sekä kiinniottotilan vesikalusteet.
Lisätyö nro 36: sisältää tilaajan laatimat työmääräykset, jolla laadittiin putkireittien muutossuunnittelua.
Muutostyö nro 37: sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin lämpölinjaa korkeammalle kahviotilan kohdalla.
Muutostyö nro 38: sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin altaat pienemmiksi ja urinaalit tilaan sopiviksi.
Muutostyö nro 39: sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla sprinkleriputkiston reitti ulkotilasta IV-konehuoneen läpi kulkevaksi.
Muutostyö nro 40: sisältää palosammutinlaitteiston suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla sprinklerisuuttimet lisättiin P1 liukuportaan alle ja laitetilaan 736.
Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 43 §, mom 2: "teknisistä, taiteellisista tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvistä syistä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan".
Aikaisemmat päätökset:
Johtokunnan päätös 96 §, 12.5.2016: 9.342.000,00 euroa (alv 0 %) ja lisätyöt 1.681.560 euroa (alv 0 %).
Toimitusjohtajan päätös 9.8.2016 (97 §): 529.000,00 euroa (alv 0 %) ja lisätyöt 95.220,00 euroa (alv 0 %).
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen putkiurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 113.160,00 eurolla (alv 0 %). Urakkasopimus 4600002857.
Liikennelaitos -liikelaitos (HKL) Toimitusjohtaja 09.08.2016 § 97
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen putkiurakan Amplit Oy:ltä yhteensä enintään 529.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Putkiurakka on Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjausurakan alistettu sivu-urakka.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti, että putkiurakkaan voidaan tarvittaessa tilata lisätöitä niin, että niistä aiheutuvat lisäkustannukset ovat yhteensä enintään 95.220,00 euroa (alv 0 %), eli 18 % urakan kokonaishinnasta.
Päätöksen perustelut
Tilaus perustuu HKL:n tarjouskilpailuun 22H/16, 25.5.2016. Tarjouskilpailussa halvimman tarjouksen antoi Amplit Oy. Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli halvin hinta.
Johtokunnan päätös 12.5.2016 (§ 96):
”Johtokunta oikeuttaa liikelaitoksen tekemään urakkasopimuksen putkiurakasta, uuden tarjouskilpailun perusteella, halvimman tarjouksen antavan toimittajan kanssa sekä oikeuttaa liikennelaitoksen tarvittaessa tekemään putkiurakkaan lisätilauksia, niin että niistä aiheutuvat lisäkustannukset ovat yhteensä 18 % putkiurakan kokonaishinnasta.”
Lisätiedot
Ermo Mattila, projektipäällikkö, puhelin: 310 35586
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 12.05.2016 § 96
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikennelaitoksen tekemään Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen:
- rakennusurakasta (pääurakka) 7.948.000,00 euron (alv 0 %) arvoisen urakkasopimuksen halvimman tarjouksen antaneen Oy Rakennuspartion kanssa
- sähköurakasta (sivu-urakka) 835.000,00 euron (alv 0 %) arvoisen urakkasopimuksen halvimman tarjouksen antaneen Amplit Oy:n kanssa
- ilmanvaihtourakasta (sivu-urakka) 559.000,00 euron (alv 0 %) arvoisen urakkasopimuksen halvimman tarjouksen antaneen Amplit Oy:n kanssa.
Urakoiden arvo on yhteensä 9.342.000,00 euroa (alv 0 %).
Johtokunta päätti oikeuttaa liikennelaitoksen tarvittaessa tekemään urakoihin lisätilauksia, niin että niistä aiheutuvat lisäkustannukset ovat yhteensä enintään 1.681.560,00 euroa (alv 0 %) eli 18 % urakoiden yhteishinnasta.
Hankinta perustuu Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen järjestämään tarjouskilpailuun 11H/16. Vertailuperusteen tarjouskilpailussa oli halvin hinta urakoittain.
Lisäksi johtokunta päätti keskeyttää Hakaniemen metroaseman peruskorjauksen putkiurakan (sivu-urakka) hankintamenettelyn tarjouspyyntöasiakirjojen liitteinä olleiden suunnitelmien puutteellisuuden takia. Tarjoajien tasapuolisen kohtelun takaamiseksi on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 §:n momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisun uudessa hankintamenettelyssä. HKL järjestää putkiurakasta uuden tarjouskilpailun.
Johtokunta oikeuttaa liikelaitoksen tekemään urakkasopimuksen putkiurakasta, uuden tarjouskilpailun perusteella, halvimman tarjouksen antavan toimittajan kanssa sekä oikeuttaa liikennelaitoksen tarvittaessa tekemään putkiurakkaan lisätilauksia, niin että niistä aiheutuvat lisäkustannukset ovat yhteensä 18 % putkiurakan kokonaishinnasta.
Esittelijä
Lisätiedot
Mikko Halonen, projekti-insinööri, puhelin: 310 34707
Päätös tullut nähtäväksi 20.10.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Ermo Mattila, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35586