Metron opastusjärjestelmän uudistamisen lisä- ja muutostyöt
Metron opastusjärjestelmän uudistamisen lisä- ja muutostyöt
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikennelaitoksen (HKL) tilaamaan suorahankintana metron opastusjärjestelmän hankintaurakan aikana esiin tulleista muutostarpeista johtuvia lisä- ja muutostöitä Kilpihovi Oy:ltä yhteensä enintään 70.178,92 euron (alv 0 %) kokonaishintaan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankkeessa uusitaan ja parannetaan metron opastusjärjestelmää. Toimitusjohtaja päätti hankkia tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneeltä Kilpihovi Oy:ltä uudistetun opastusjärjestelmän toteutuksen 453.782,50 euron (alv 0 %) kokonaishintaan niin, että muutostöitä voidaan hankkia yhteensä 45.000,00 euron (alv 0 %) määrään saakka. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta voi olla yhteensä enintään 498.782,50 euroa (alv 0 %).
Nyt on kyse tarpeellisten lisä- ja muutostöiden tilaamisesta projektin loppuun saattamiseksi. HKL:n edun mukaista ja kustannustehokasta on tilata lisä- ja muutostyöt alkuperäiseltä toimittajalta.
Urakan aikana on tullut esille seuraavia lisä- ja muutostyötarpeita:
LTT1: Turvamiestyö
LTT2: Opi nauhan pituusmuutos radan takana 2400mm -> 4800 mm
LTT3: Mellunmäki uudet kiinnikkeet, uudelleen asennus ja kytkentä
LTT4: Mellunmäki kiinnitys alakaton läpi
LTT5: Mellunmäki vieressä olevan näytön siirto
LTT6: Mellunmäki suunnitelmiin lisätty OPI
LTT7: Mellunmäki liukuovien avauslaitteiden irrotus ja uudelleen kiinnitys
LTT8: VS liukuovien avauslaitteiden irroitus ja uudelleenkiinnitys
LTT9: Liikuntasaumojen listat ja asennus
LTT10: Kiinnitystavan muutos
LTT11: Suunnittelijan lisäämä VS-Lait_Opi_142
LTT12: Vuosaaren asema turvamiestyö
LTT13: Siilitien asema alakaton yläpuoliset kiinnitykset
LTT14: Puotilan asem alakaton yläpuoliset kiinnitykset
LTT15: Kulosaaren asema, alakaton yläpuoliset kiinnitykset
LTT14 Puotilan asema, alakaton yläpuoliset kiinnitykset
LTT15 Kulosaaren asema, alakaton yläpuoliset kiinnitykset
LTT16 Sörnäisten asema, alakaton yläpuoliset kiinnitykset
LTT17 Ruoholahden asema, alakaton yläpuoliset kiinnitykset
LTT18 Rautatientori, alakaton yläpuoliset kiinnitykset
LTT20 Helsingin Yliopiston asema alakaton yläpuoliset kiinnitykset
LTT21 Rautatientori, Opasteen RT-KATU_KO_04 taustarakenteen lisätyöt
LTT22 Ovien avauslaitteet asemilla (ei sis. Vuosaaren asemaa)
LTT23 Länteen opastavien tekstien poistaminen
MTT1 Kontulan aseman opasteen kannakkeiden ja kiinnitystavan muutos
MTT2 Rautatientorin opastemuutokset
MTT3 Savusulkuovien rakenteiden ja peltien muutokset pos1&2
MTT4 Savusulkuovien ja peltien muutokset pos3&4
Kilpihovi Oy on antanut edellä mainituista lisä- ja muutostöistä tarjouksen niin, että kokonaishinta on 115.178,92 euroa (alv 0 %).
Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 43 §, mom 2: "teknisistä, taiteellisista tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvistä syistä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan".
Aikaisemmat päätökset:
Toimitusjohtajan päätös 63 §, 19.5.2016: 498.782,50 euroa (alv 0 %).
Nyt tehtävien lisä- ja muutostöiden jälkeen hankinnan kokonaishinta on enintään 568.961,42 euroa (alv 0 %).
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 16.08.2016 § 133
Päätös
Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti esityksessä mainituilla perusteilla hylätä Neonpoint Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien liikennelaitos –liikelaitoksen toimitusjohtajan päätöstä 19.5.2016 (§ 63).
Esittelijä
Lisätiedot
Heli Hietala, lakimies, puhelin: 310 78024
Liikennelaitos -liikelaitos (HKL) Toimitusjohtaja 19.05.2016 § 63
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata metron opastusjärjestelmän uudistamisen toteutuksen Kilpihovi Oy:ltä yhteensä 453.782,50 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti varata hankkeelle varoja mahdollisille erikseen sovittaville lisätöille 45.000,00 euroa (n. 10 % hankkeen arvosta), jolloin hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä enintään 498.782,50 euroa.
Hankinta perustuu Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen järjestämään tarjouskilpailuun 12H/16. Vertailuperusteen tarjouskilpailussa oli halvin hinta.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitos järjesti tarjouskilpailun (12H/16, 15.4.2016) Helsingin metron opastusjärjestelmän uudistamisesta, sisältäen nykyisten metroasemien opasteiden valmistamisen ja paikalleen asennuksen sekä nykyisten opasteiden poiston ja romutuksen.
Hankinnan kulku
Hankintamenettelynä käytettiin EU-menettelyn mukaista rajoitettua menettelyä. Osallistumispyyntö julkaistiin 15.4.2016 Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Osallistumishakemukset tuli jättää 30.3.2016 klo. 12.00 mennessä.
Määräaikaan mennessä osallistumishakemukset saatiin seuraavilta tarjoajilta:
Kilpihovi Oy
Neonpoint Oy
Versaali Oy
Volume Design OÜ
Ehdokkaiden valinta
Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkistaminen suoritettiin osallistumispyynnössä määriteltyjen vähimmäisvaatimusten mukaisesti. Tarjoajiksi hyväksyttiin seuraavat ehdokkaat:
Kilpihovi Oy
Neonpoint Oy
Versaali Oy ei täyttänyt ehdokkaan soveltuvuudelle asetettua vähimmäisvaatimusta referenssien ja työvoiman osalta. Versaali Oy:n osallistumishakemuksesta puuttui selvitys työvoimasta, lisäksi esitetyt referenssit eivät täyttäneet osallistumispyynnössä referensseille asetettua vähimmäisvaatimusta.
Volume Design OÜ ei täyttänyt ehdokkaan soveltuvuudelle asetettua vähimmäisvaatimusta referenssien osalta. Referensseistä puuttuivat ajankohdat toimeksiannoista eikä niistä käynyt ilmi täyttivätkö ne osallistumispyynnössä esitetyt vähimmäisvaatimukset.
Toimittajan valintaperusteet
Lopulliset tarjouspyynnöt lähetettiin 15.4.2016 ehdokkaiksi valituille Kilpihovi Oy:lle ja Neonpoint Oy:lle ja tarjoukset tuli jättää 13.5.2016 mennessä. Molemmat ehdokkaat jättivät määräaikaan mennessä tarjoukset.
Tarjousten käsittely toteutettiin kahdessa vaiheessa:
1. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
2. Tarjousten vertailu
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamisen tarkoituksena oli arvioida tarjouksia suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavalta tuotteilta ja palvelulta edellytettiin.
Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Kilpihovi Oy:n ja Neonpoint Oy:n tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaiset. Halvimman tarjouksen jätti Kilpihovi Oy.
Lisätiedot
Jaakko Laurila, projekti-insinööri, puhelin: 310 22691
Päätös tullut nähtäväksi 20.10.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jan Koskenmäki, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35399