Asemakaavan muutos, Lauttasaari, Särkiniementie 3, nro 12533
Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle, Särkiniementie 3 tarkistettu asemakaavan muutosehdotus (nro 12533)
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle
- 3.12.2019 päivätyn asemakaavan muutosehdotuksen nro 12533 hyväksymistä. Asemakaavan muutos koskee 31. kaupunginosan (Lauttasaari) korttelin 31120 tonttia 1.
Lisäksi lautakunta päätti
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet valmisteluaikana esitettyihin mielipiteisiin, kannanottoihin sekä julkisena nähtävilläoloaikana saatuihin lausuntoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Sörnäistenkatu 1, sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko
- kehottaa asemakaavoituspalvelua laskuttamaan hakijoilta kaavan hyväksymisen jälkeen kaavan laatimis- ja käsittelykustannukset seuraavasti:
Käsittely
Esteelliset: Noora Laak (hallintolain 28.1 § kohta 5)
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Kaavaratkaisun keskeinen sisältö
Asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee yhdistettyjen teollisuus- ja varastorakennusten tonttia, joka sijaitsee Särkiniemen eteläpäässä osoitteessa Särkiniementie 3. Kaavaratkaisu mahdollistaa tontin muuttamisen asuinkäyttöön siten, että Sähköturvallisuuden edistämiskeskuksen olemassa olevan rakennuskokonaisuuden kadun varrella sijaitseva arvokas osa suojellaan ja muutetaan asuinkäyttöön, sekä rakennuksen muu osa puretaan ja uusi 7-kerroksinen asuinrakennus rakennetaan tontin itäiselle osalle.
Tontin pinta-ala on 4502 m2. Tontin rakentamistehokkuus on Vattuniemen suunnitteluperiaatteiden 2018 mukaisen enimmäistehokkuuden mukainen e= 1.9. Tontin uusi asuinkerrosala on 8554 k-m2. Asukkaiden yhteiseen käyttöön osoitettavat varasto-, huolto-, pesula-, ja vapaa-ajantilat sekä tekniset tilat, samoin kuin kannen- tai maanalaiset tilat saa rakentaa asemakaavakarttaan merkityn rakentamisen enimmäistehokkuuden lisäksi.
Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti toimitilan määrän vähenemiseen Vattuniemessä. Tontin sijainti vähitellen rakentuneella asuinalueella, puiston reunassa kaukana Vattuniemen keskeisistä toimitila-alueista perustelee kuitenkin tontin muuttamista asuinkäyttöön Vattuniemen suunnitteluperiaatteet 2018 mukaisesti. Asukasmäärän lisäys on noin 230 asukasta.
Päätökset kaavaratkaisun pohjana
Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten kuten asuntotuotantotavoitteiden ja maailman toimivin kaupunki tavoitteen toteuttamista. Kaavaratkaisu on oikeusvaikutteisen Helsingin yleiskaavan 2016 (tullut voimaan 5.12.2018) mukainen.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi 24.4.2018 alueen asemakaavan muuttamisen periaatteet jatkosuunnittelun pohjaksi.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Teollisuus- ja varastorakennusten tontilla sijaitsee nykyisin 4–5 kerroksinen toimitilarakennus, jonka vanhimmalla Särkiniementien varressa sijaitsevalla osalla on rakennustaiteellisia ja kulttuurihistoriallisia arvoja. Tontin länsirajan suuntaisen puistokaistaleen läpi on osoitettu ajoyhteys Särkiniementieltä tontin pohjoisreunalle. Tonttia ympäröivän korttelialueen käyttötarkoitus on muuttunut ajan kuluessa pienteollisuus- ja toimistorakennusten alueesta asuntovaltaiseksi. Tontilla olemassa oleva rakennus ei vastaa nykyisen käytön vaatimuksia. Suunnitteluperiaatteiden mukaisesti kaukana keskeisimmästä alueesta, aivan Särkiniementien eteläpäässä sijaitsevan tontin käyttötarkoitus on arvioitu voitavan muuttaa asumiseen.
Alueella on voimassa asemakaava nro 7016 (vahvistettu 25.10.1978). Kaavan mukaan tontti on yhdistettyjen teollisuus- ja varastorakennusten korttelialuetta (TTV).
Korttelialueet ovat yksityisomistuksessa. Kaavaratkaisu on tehty hakemuksen johdosta ja kaavaratkaisun sisältö on neuvoteltu hakijan kanssa.
Kaavaratkaisun kustannukset
Kaavaratkaisun toteuttamisesta ei aiheudu kaupungille kustannuksia. Kaavaratkaisu nostaa alueen arvoa.
Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana
Liitteenä olevassa vuorovaikutusraportissa esitetään yhteenvedot kaavan valmisteluaikana saaduista viranomaisten kannanotoista, lausunnoista ja osallisten mielipiteistä sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Viranomaisyhteistyö
Kaavaratkaisun valmistelun yhteydessä on tehty yhteistyötä kaupunkiympäristön toimialan eri tahojen lisäksi seuraavien viranomaistahojen kanssa:
- Helen Oy
- Helen Sähköverkko Oy
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) vesihuolto
- kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Viranomaisten kannanotot osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat kunnallistekniikan sijoittamiseen, sekä että Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymällä ei ollut huomautettavaa Särkiniementie 3:n asemakaavan muutoksen osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan. Helen Oy huomauttaa, että viereisen Särkiniementie 5 tontin läpi kulkeva DN100 kaukolämpösyöttö tulee säilyttää myös tulevaisuudessa, ja sijoittaminen suunnitella tarvittaessa uudelleen Särkiniementie 5 tontin kautta Särkiniementie 3 tontille.
Kannanotoissa esitetyt asiat on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että kaava-alueen rakennukset liitetään olemassa olevaan yhdyskuntateknisen huollon verkostoon. Kaukolämpöyhteyden huomioon ottamisesta jatkosuunnittelussa on annettu kaavamääräys. Kiinteistön oman keskijännitemuuntamon jatkokäytöstä tulee neuvotella yleisen verkonhaltijan kanssa.
Mielipiteet
Mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta kohdistuivat:
- kaavan mukaisen käyttötarkoituksen muutoksen riittämättömiin perusteluihin
- toimitilojen säilyttämisen tarpeeseen alueella ja tässä hankkeessa
- alueen pienteollisuuden ja toimitilan katoamiseen, toiminnan köyhtymiseen
- alueen muuttumiseen asuinvaltaiseksi yksipuolisesti, jonka vuoksi myös toimintaedellytykset heikkenevät asiakasvirtojen puuttuessa päiväsaikaan
- muutoksen aiheuttamaan yrittämisen ja alueen elinvoimaisuuden heikentämiseen
- viitesuunnitelmissa esitettyyn rakentamisen liian suureen Vattuniemen suunnitteluperiaatteet 2018 esitetyn e = 1,9 enimmäistehokkuuden ylittävään tehokkuuteen e = 2.08
- ympäristöönsä sekä eteläkärjen yleisilmeeseen nähden korkeampaan rakentamiseen, joka aiheuttaa näköesteen olemassa olevista asunnoista.
Kirjallisia mielipiteitä saapui 4 kpl.
Mielipiteet on otettu huomioon kaavoitustyössä siten, että tontin rakentamisen tehokkuutta on vähennetty viitesuunnitelman tehokkuudesta Vattuniemen suunnitteluperiaatteissa 2018 esitettyyn enimmillään e=1.9 tonttitehokkuuteen ja seitsemäs kerros on rajattu vajaaksi julkisivusta sisäänvedetyksi kerrokseksi.
Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (MRL 65 §) 23.8.- 23.9.2019
Kaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävillä, mistä on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla.
Kaavaehdotuksesta ei tehty muistutuksia
Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Lausunnoissa esitetyt huomautukset kohdistuivat:
- kaupunginmuseon rakennetun kulttuuriympäristön vaalimiselle asetettuihin tavoitteisiin, jotka kaupunginmuseo katsoo riittävällä tavalla otetun huomioon Särkiniementie 3 asemakaavaehdotuksessa ja sen sisältämissä suojelumääräyksissä ja näin ollen puoltaa muutosehdotuksen hyväksymistä.
- aluetta palveleviin yleisiin vesijohtoihin ja viemäreihin, jotka Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymä kertoo olevan rakennettu valmiiksi, eikä asemakaavan muutosehdotus edellytä niiden siirtämistä
- asemakaavaratkaisun onnistuneeseen yhdyskuntarakenteen täydentämiseen olemassa olevan infran, palveluiden ja joukkoliikenteen äärelle, ja lisäksi Elinkeino-liikenne- ja ympäristökeskus esittää, ettei asemakaavaratkaisusta ole huomautettavaa myöskään rakennussuojelun osalta, sillä entisen sähkötarkastuslaitoksen varhaisin rakennus on suojeltu asianmukaisesti.
- muutoin lausunnoissa ei ollut huomautettavaa asemakaavan muutosehdotukseen.
Lausunnot saatiin seuraavilta tahoilta:
- Helen Sähköverkko Oy
- Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
- Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus)
- kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kaupunginmuseo
Lisäksi seuraavat tahot ilmoittivat, ettei ole lausuttavaa:
- kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen
Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista viranomaisten lausunnoista. Esitetyt huomautukset olivat pelkästään myönteisiä, eivätkä vaadi vastineita.
Kaavan tavoitteet huomioon ottaen, kaavaehdotusta ei ole tarkoituksenmukaista muuttaa julkisen nähtävilläolon yhteydessä esitettyjen myönteisten huomautusten johdosta.
Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ei tehty muutoksia julkisen nähtävilläolon jälkeen. Aineistoon tehdyt muut täydennykset on esitetty kaavaselostuksen viimeisessä luvussa.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Jatkotoimenpiteet
Kaava-alueeseen tai sen osaan liittyy maankäyttösopimusmenettely, joka tulee saattaa päätökseen ennen kaavan hyväksymistä.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Kulttuuripalvelukokonaisuus Kaupunginmuseo Kulttuuriperintöyksikkö 13.9.2019
Päätös tullut nähtäväksi 12.12.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 612, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 620, 621, 622, 623, 626, 628, 629, 630, 632, 633, 634 ja 636 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
VALITUSOSOITUS
Pöytäkirjan 623 (Kustannusten osalta:), 626 (Kustannusten osalta) ja 627 (Kustannusten osalta: ) §:t.
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Paula Kinnunen, arkkitehti, puhelin: 09 310 37141
Mikko Reinikainen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37206
Olga Veikkolainen, liikenneinsinööri, liikenne- ja katusuunnittelu, puhelin: 09 310 37280
Anu Lamminpää, maisema-arkkitehti, kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu , puhelin: 09 310 37258
Sakari Mentu, arkkitehti, rakennussuojelu, puhelin: 09 310 37217
Karri Kyllästinen, diplomi-insinööri, teknistaloudelliset asiat , puhelin: 09 310 37347