Hankinta, peruskorjauksen lisätyöt, Hakaniemen metroaseman lippuhalli
- Toimitusjohtaja 09.12.2019
- Toimitusjohtaja 04.07.2019
- Toimitusjohtaja 02.05.2019
- Liikenneliikelaitoksen johtokunta 2/25.01.2019
- Toimitusjohtaja 07.12.2018
- Toimitusjohtaja 20.09.2018
- Toimitusjohtaja 03.09.2018
- Toimitusjohtaja 05.07.2018
- Toimitusjohtaja 08.06.2018
- Toimitusjohtaja 05.04.2018
- Toimitusjohtaja 09.11.2017
- Toimitusjohtaja 12.07.2017
- Toimitusjohtaja 11.04.2017
- Toimitusjohtaja 07.03.2017
Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen rakennusurakan lisätöiden tilaaminen
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Rakennuspartio Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen rakennusurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 79, 80, 81, 82, 92 (hyvitys), 93a, 104 ja 107 mukaisesti yhteensä enintään 128.810,02 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikenneliikelaitoksen tilaamaan rakennusurakan lisätöitä halvimman tarjouksen antaneelta Rakennuspartio Oy:ltä.
Muutostyö nro 79 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla Siltasaarenkatu 16 liiketilojen teräsovia 3 kpl on muutettu teräsliukuoviksi.
Lisätyö nro 80 sisältää rakennesuunnitteleman laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla toteutetaan lippuhallin yläpohjan vedeneristystyöt Siltasaarenkatu 16 jalkakäytävän osalta.
Muutostyö nro 81 sisältää aikataulumuutoksen, jolla lippuhallin töitä jatkettiin P4 sisäänkäynnin kautta, kun alkuperäinen suunnitelma oli kuljettaa materiaalit uuden käytävän rakentamisen aikana sen kautta.
Muutostyö nro 82 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla Siltasaarenkatu 16 edessä tehtävien töiden vaikutusta pohjavedenkorkeuteen sekä rakennusten sijaintiin tarkkaillaan rakennusluvan ehtojen mukaisesti.
Muutostyö nro 92 (hyvitys) sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin lippuhallin seinään kiinnitettävien klinkkerilankkujen tyyppi.
Lisätyö nro 93a sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla on lippuhallista kosteusvaurion takia puretun vanhan tiiliseinän tilalle rakennettu teräsrankalevyseinä.
Lisätyö nro 104 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla korjattiin injektoimalla Siltasaarenkatu 16 kellarissa olevan uudessa ajoluiskassa ollut vuotokohta.
Lisätyö nro 107 sisältää rakennesuunnitteleman laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lippuhallin yläpohjan vedeneristystyöt Siltasaarenkatu 16 ajoradan osalta.
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen rakennusurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 698.356,35 eurolla (alv 0 %). Urakkasopimus 4600002854.
Näiden lisätyötilauksien jälkeen on rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisä- ja muutostöitä tilattu yhteensä 1.104.697,34 € eurolla (alv 0 %).
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) HKL:n tilaamaan rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisätöitä yhteensä enintään 1.681.560,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätös tullut nähtäväksi 07.09.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ermo Mattila, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35586
Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34879