Hankinta, peruskorjauksen lisätyöt, Hakaniemen metroaseman lippuhalli
- Toimitusjohtaja 09.12.2019
- Toimitusjohtaja 04.07.2019
- Toimitusjohtaja 02.05.2019
- Liikenneliikelaitoksen johtokunta 2/25.01.2019
- Toimitusjohtaja 07.12.2018
- Toimitusjohtaja 20.09.2018
- Toimitusjohtaja 03.09.2018
- Toimitusjohtaja 05.07.2018
- Toimitusjohtaja 08.06.2018
- Toimitusjohtaja 05.04.2018
- Toimitusjohtaja 09.11.2017
- Toimitusjohtaja 12.07.2017
- Toimitusjohtaja 11.04.2017
- Toimitusjohtaja 07.03.2017
Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen lisätöiden tilaaminen
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Rakennuspartio Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen rakennusurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 90, 102, 109b, 110a, 118b, 119a, 120a, 121a, 123, 124, 125 ja 126 mukaisesti yhteensä enintään 99.823,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Amplit Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen sähköurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 58 ja 59 mukaisesti yhteensä enintään 15.391,81 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Amplit Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen putkiurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 49, 51A, 52, 53, 55 ja 56 mukaisesti yhteensä enintään 15.886,15 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan
Päätöksen perustelut
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikennelaitoksen tilaamaan rakennusurakan lisätöitä halvimman tarjouksen antaneelta Rakennuspartio Oy:ltä.
Lisätyö nro 90 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin yhdyskäytävään taideteokselle vitriinisyvennys.
Lisätyö nro 102 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin naisten pukuhuoneen seiniin levytys. Lisätyö johtui koska todelliset rakenteet poikkesivat alkuperäisissä suunnitelmissa esitetyistä.
Muutostyö nro 109b sisältää rakennesuunnitelmiin tehdyn muutoksen jossa S16 ulkoseinän palkkiin jouduttiin lisäämään raudoitusjatkoksia sekä lisäteräksiä sekä tartuntalevyjä.
Lisätyö nro 118b sisältää rakennesuunnitelmiin liittyvän purkumäärän lisäyksen joka johtui Siltasaarenkatu 16 olemassa olevien seinärakenteiden huomattavasti suuremmasta paksuudesta.
Muutostyö nro 119a sisältää rakennesuunnitelmiin liittyvän purkumäärän lisäyksen. Tämä johtui Metroaseman seinän paksuudesta, joka oli suurempi kuin urakkalaskentasuunnitelmissa.
Muutostyö nro 120a sisältää rakennesuunnitelmiin liittyvän timanttisahaus- ja poraustöiden lisäyksen. Tämä johtui LVIS-suunnitelmiin tehtyjen muutoksien lisäreikien ja uusien reittien tarpeesta.
Lisätyö nro 121a sisältää liukuportaiden siirtoon tarvittavien nostolenkkien muokkauksen rakennesuunnitelman mukaan ja niiden koestamisen.
Muutostyö nro 123 sisältää arkkitehdin ovikaavioiden suunnitelmapäivityksien ovimuutokset lukituksiin.
Lisätyö nro 124 sisältää naisten väliaikaisen pukuhuoneen L753 muuton lopulliseen tilaan L770. Työ koostui kalusteiden haalaus, väliaikaisen suihkukaapin purkutyöt sekä kyseisen liiketilan siivouksen.
Muutostyö nro 125 sisältää S16 lasiliukuoviin viranomaisten vaatimien muutosten toteutus.
Lisätyö nro 126 sisältää jäähdytysmuutosten vaatimat timanttiporaukset, palokatkot sekä aputyöt.
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen rakennusurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 921.254,45 eurolla (alv 0 %). Urakkasopimus 4600002854.
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikenneliikelaitoksen tilaamaan sähköurakan lisätöitä halvimman tarjouksen antaneelta Amplit Oy:ltä.
Lisätyö nro 58 sisältää sähkötöiden valvojan ja sähkösuunnittelijan ohjeiden mukaiset työt, jotka ovat työmaalla sovittuja lisä- ja muutostöitä. Työt pitävät sisällään kaapelointimuutoksia sähkö-, automaatio- ja turvajärjestelmiin.
Lisätyö nro 59 sisältää sähkötöiden valvojan ja sähkösuunnittelijan ohjeiden mukaiset työt, jotka ovat työmaalla sovittuja lisä- ja muutostöitä. Työt pitävät sisällään pistorasioiden lisäämisen ja KSK-koneiden kaapelointimuutoksia.
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen sähköurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 430.751,78 eurolla (alv 0%). Urakkasopimus 4600002855.
Toimitusjohtaja oikeutti päätöksellään 9.8.2016 (97 §) HKL:n tilaamaan putkiurakan lisätöitä yhteensä enintään 95.220,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Sekä johtokunta oikeutti päätöksellään
12.10.2017 (62 §) HKL:n tilaamaan putkiurakan lisätöitä yhteensä enintään 70.412.16 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan, halvimman tarjouksen antaneelta Amplit Oy:ltä.
Lisätyö nro 49 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin S16 puolelle oviverhopuhaltimet.
Lisätyö nro 51A sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin liukuportaan syvennykseen pumppaamo.
Muutostyö nro 52 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla P7 sisäänkäynnin patterit vaihdettiin matalaan tyyppiin.
Muutostyö nro 53 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin alipaineilmanpoistimen vaihtoventtiilien kautta lämmitys- ja jäähdytysverkostoihin
Lisätyö nro 55 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin hissin syvennykseen pumppaamo.
Lisätyö nro 56 sisältää LVI-valvojan tilaaman muutoksen, jolla laitetilan kondenssiviemäriin eristys.
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen putkiurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 146.091,95 eurolla (alv 0%). Urakkasopimus 4600002857.
Näiden lisätyötilauksien jälkeen on rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisä- ja muutostöitä tilattu yhteensä 1.415.754,03 € eurolla (alv 0 %).
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) HKL:n tilaamaan rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisätöitä yhteensä enintään 1.681.560,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Lisäksi johtokunta oikeutti päätöksellään 12.10.2017 (62 §) HKL:n tilaamaan putkiurakan lisätöitä yhteensä enintään 163.160,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätös tullut nähtäväksi 10.12.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Leena Mätäsniemi, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 20459
Ella Etula, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 22557