Hankinta, peruskorjauksen lisätyöt, Hakaniemen metroaseman lippuhalli
- Toimitusjohtaja 09.12.2019
- Toimitusjohtaja 04.07.2019
- Toimitusjohtaja 02.05.2019
- Liikenneliikelaitoksen johtokunta 2/25.01.2019
- Toimitusjohtaja 07.12.2018
- Toimitusjohtaja 20.09.2018
- Toimitusjohtaja 03.09.2018
- Toimitusjohtaja 05.07.2018
- Toimitusjohtaja 08.06.2018
- Toimitusjohtaja 05.04.2018
- Toimitusjohtaja 09.11.2017
- Toimitusjohtaja 12.07.2017
- Toimitusjohtaja 11.04.2017
- Toimitusjohtaja 07.03.2017
Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen lisätöiden tilaaminen
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Rakennuspartio Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen rakennusurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 17, 18 (hyvitys), 23, 24, 25, 31C, 34, 35A, 36, 38B, 41, 42B, 43, 44, 46, 48, 49 (hyvitys), 50, 51, 52, 53 (hyvitys) 58, 59A, 60, 62, 63, 66, 69A (hyvitys) ja 74 mukaisesti yhteensä enintään 204.049,46 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Amplit Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen sähköurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 11C, 13, 15B, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24B, 25B, 26 ja 27 mukaisesti yhteensä enintään 117.266,29 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi toimitusjohtaja päätti suorahankintana Amplit Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen ilmanvaihtourakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 17 ja 18 mukaisesti yhteensä enintään 1.410,57 € euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikenneliikelaitoksen tilaamaan rakennusurakan lisätöitä halvimman tarjouksen antaneelta Rakennuspartio Oy:ltä.
Lisätyö nro 17 sisältää tilaajan kanssa sovitun urakoitsijan suorittaman katurakenteiden ja putkistojen tutkimisen Siltasaarenkatu 16 kohdalla maarakennustyötä varten.
Muutostyö nro 18 sisältää hankintarajamuutoksen, jolla liukuportaan kaiteen toimitus siirtyi nostolaitehankintaan, hyvitys.
Lisätyö nro 23 sisältää asbestikartoituksen liiketilojen lattioista ja nousukeskushuoneessa sekä asbestinpurun purkututkimusten perusteella.
Lisätyö nro 24 sisältää paikallaan valettujen seinien ja palkkien muutokset rakennesuunnitelmien mukaan.
Lisätyö nro 25 sisältää lippuhallin katon vuotokohtien paikkauksen rakennesuunnittelijan ohjeistuksen mukaan.
Muutostyö nro 31C sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin lippuhallin alakattomateriaaleja ja suurennettiin valaisinaukkoja.
Muutostyö nro 34 sisältää LVI-suunnittelijan laatimien suunnitelmamuutoksien toteuttamiseksi tehtyjen reikien ja timanttisahausten kustannukset.
Muutostyö nro 35A sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin P1 ja P2 teräsrakenteita.
Lisätyö nro 36 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin tilaan L724 uusi sähkökomero.
Lisätyö nro 38B sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin lippuhallin mosaiikkibetoniin liikuntasaumoja.
Lisätyö nro 41 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla liukuporrassyvennyksen ja hissikuilun halkeamia korjattiin injektoimalla.
Lisätyö nro 42B sisältää tilaajan tilaaman työn, jolla Hakaniemen torin nupukiveys puhdistettiin ja uudelleen bitumisaumattiin.
Lisätyö nro 43 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla sisäänkäyntirakennuksen P1 betonilattia purettiin ja rakennettiin uudelleen.
Lisätyö nro 44 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla jatkettiin P2 käsijohdetta.
Lisätyö nro 46 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin liiketilojen sosiaalitilojen laitteet.
Lisätyö nro 48 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin työmaa-aikaiset lisäopasteet vaiheeseen 2.
Muutostyö nro 49 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin liiketilojen jalkalistat metallisesta puulistoiksi, hyvitys.
Muutostyö nro 50 sisältää HKL:n opastejärjestelmästä aiheutuneen suunnitelmamuutoksen, jolla vaihdettiin suunnitelmissa olleet vanhanmalliset opasteet uusiin sekä lisättiin rakennuttajan hankintana olleet porraskäytävien opasteet urakoitsijan hankittaviksi.
Lisätyö nro 51 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin lippuhallin kaapelihyllyille kotelointi
Muutostyö nro 52 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin julkisivuun kiinnitettävien postilaatikoiden vakioväristä erikoisväriksi.
Muutostyö nro 53 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla poistettiin lippukassatilan kaluste, hyvitys.
Lisätyö nro 58 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin asennuspieliä lippuhallin P1:n hissin ja jätehuoneen oville.
Muutostyö nro 59A sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin lukitus automaatti-wc:n oviin sekä ulkoseinään avainsäilöjä.
Lisätyö nro 60 sisältää rakennesuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla korjattiin P1:n teräsrakenne oviympäristöön sopivaksi.
Lisätyö nro 62 sisältää arkkitehdin ohjeistuksen mukaan väliaikaisen pukuhuoneiden 770 ja 774 muutostyöt mm. suihkukaappien sekä tilamuutosten osalta.
Lisätyö nro 63 sisältää paloviranomaisen ohjeistuksen mukaan rakennetun väliaikaisen hätäpoistumistien pukuhuoneesta L774.
Lisätyö nro 66 sisältää arkkitehdin ohjeistuksen mukaan lippukassatilaa L781 tehtävän lukittavan luukun ja pöytätason.
Muutostyö nro 69A sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla poistettiin urakkaan kuuluneita roska-astioita, hyvitys.
Lisätyö nro 74 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla korotettiin sisäänkäyntirakennus P2:n ikkunapenkkejä kaapelireitin vuoksi.
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen rakennusurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 380.366,78 eurolla (alv 0 %). Urakkasopimus 4600002854.
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikenneliikelaitoksen tilaamaan sähköurakan lisätöitä halvimman tarjouksen antaneelta Amplit Oy:ltä.
Muutostyö nro 11C sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen G ja rakennusautomaatiosuunnitelma J6381b mukaiset työt, joilla muutettiin kaapelointeja valaistuksen, savuilmaisimien, portaan sulanapitolämmityksen ja palopeltijärjestelmän osalta.
Muutostyö nro 13 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen H mukaiset työt, joilla muutettiin valaistusta, lisättiin lämmitystolppa, kaapelointeja valaistuksen, äänentoiston, kuulutuskojeen ja paloilmoitinjärjestelmän osalta sekä valaisinmuutoksia kiinniottotilan, käytävän 748 ja kahvilan osalta.
Muutostyö nro 15B sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen I mukaiset työt, joilla muutettiin NK keskusta työmaalla.
Muutostyö nro 16 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen J mukaiset työt, joilla lisättiin Virve-verkon laitteiden hankinta sekä käyttöönotto, muutettiin kaapelointeja toimilaitteille ja rikosilmoitinjärjestelmän osalta.
Muutostyö nro 17 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen K mukaiset työt, joilla lisättiin katto- ja ritiläkaivojen saattolämmityksen kaapelointi sekä valaisinmuutos.
Lisätyö nro 18 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen L mukaiset työt, joilla lisättiin D-portaan paloilmoittimen ja laitetilan kuiturunkokaapelit.
Lisätyö nro 19 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen mukaiset työt, joilla lisättiin kaiutinkotelot ja äänenvoimakkuuden säädin.
Lisätyö nro 20 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen M mukaiset työt, joilla lisättiin kattokaivojen lämmitys, sähkö ja kulunvalvonnan kaapelointia.
Lisätyö nro 21 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen mukaiset työt, joilla muutettiin toimittuja sähkökeskuksia.
Lisätyö nro 22 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen O mukaiset työt, joilla lisättiin muutosten tarvitsemat sähkökaapelointi.
Lisätyö nro 23 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen O mukaiset työt, joilla lisättiin mainosvalo, tehonjakaja sekä antenneja.
Lisätyö nro 24B sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen mukaiset työt, joilla lisättiin valaisimien dali-liitäntälaitteiden rasiointia.
Lisätyö nro 25B sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen mukaiset työt, joilla jatkettiin pos 124 valaisimien ketjutusta.
Lisätyö nro 26 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen O mukaiset työt, joilla lisättiin äänimajakoita sekä tehtiin keskusmuutos.
Lisätyö nro 27 sisältää sähkösuunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen Q mukaiset työt, joilla lisättiin muutosten tarvitsemat sähkökaapelointi.
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen sähköurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 263.857,71 eurolla (alv 0 %). Urakkasopimus 4600002855.
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikenneliikelaitoksen tilaamaan ilmanvaihtourakan lisätöitä halvimman tarjouksen antaneelta Amplit Oy:ltä.
Muutostyö nro 17 sisältää arkkitehdin laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla muutettiin päätelaitteen väri liiketilassa.
Muutostyö nro 18 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin P1 sisäänkäyntirakennukseen nauhasäleikkö.
Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen ilmanvaihtourakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 62.889,97 eurolla (alv 0%). Urakkasopimus 4600002856.
Näiden lisätyötilauksien jälkeen on rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisä- ja muutostöitä tilattu yhteensä 707.114,46 eurolla (alv 0 %).
Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) HKL:n tilaamaan kohteen rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisätöitä yhteensä enintään 1.681.560,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätös tullut nähtäväksi 10.11.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ermo Mattila, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35586