Hankinta, peruskorjauksen lisätyöt, Hakaniemen metroaseman lippuhalli

HEL 2016-012194
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 81

Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen lisätöiden tilaaminen

Toimitusjohtaja

Päätös

Vs. toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Amplit Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen sähköurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 45A, 46A, 47A, 48A ja 50 mukaisesti yhteensä enintään 44.529,75 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisäksi vs. toimitusjohtaja päätti suorahankintana Amplit Oy:ltä Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen ilmanvaihtourakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 20 ja 21 mukaisesti yhteensä enintään 857,83 € euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikenneliikelaitoksen tilaamaan sähköurakan lisätöitä halvimman tarjouksen antaneelta Amplit Oy:ltä.

Lisätyö nro 45A sisältää sähkösuunnittelijan laatiman muutosluettelo Å 14.3.2018 mukaiset 2-vaiheen Siltasaarenkatu 16 tilojen muutoksista johtuvat kaapelointi- ja keskusmuutokset sekä valvontajärjestelmän lisäykset.

Muutostyö nro 46A sisältää sähkösuunnittelijan laatiman muutosluettelo Ä 28.3.2018 mukaiset Siltasaarenkatu 16:n teknisten tilojen ja P4-portaasta johtuvat muutostyöt. lisäksi P7-portaan läheisyyteen on lisätty ristikytkentäteline.

Muutostyö nro 47A sisältää sähkösuunnittelijan laatiman muutosluettelo Ö 15.5.2018 mukaiset työt, jotka koskevat Metroportaan huoltokelkan sähköistyksiä, valokaton
POS.106A lisäys.

Muutostyö nro 48A sisältää sähkösuunnittelijan laatiman muutosluettelo AA 4.6.2018 mukaiset työt, jotka koskevat valaisimia 2-vaiheen lippuhalliin arkkitehdin
suunnitelman mukaan. lisäksi on lisätty uudelle ristikytkentätelineelle kaapelointia.

Lisätyö nro 50 sisältää sähkötöiden valvojan ja sähkösuunnittelijan ohjeiden mukaiset työt, jotka ovat työmaalla sovittuja lisä- ja muutostöitä.

Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen sähköurakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 387.980,77 eurolla (alv 0%). Urakkasopimus 4600002855.

Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) liikennelaitoksen tilaamaan ilmanvaihtourakan lisätöitä halvimman tarjouksen antaneen Amplit Oy:n kanssa.

Muutostyö nro 20 sisältää LVI-valvojan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla vakioilmastointikoneen asennuskorkeutta nostettiin viemärin korkeuden takia.

Muutostyö nro 21 sisältää LVI-suunnittelijan laatiman suunnitelmamuutoksen, jolla lisättiin väliaikainen palopelti työaikaiseen seinään sekä kanavamuutos.

Tämän lisätyötilauksen jälkeen kohteen ilmanvaihtourakan lisä- ja muutostöitä on tilattu yhteensä 63.747,80 eurolla (alv 0%). Urakkasopimus 4600002856.

Näiden lisätyötilauksien jälkeen on rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisä- ja muutostöitä tilattu yhteensä 1.150.084,92 eurolla (alv 0 %).

Johtokunta oikeutti päätöksellään 12.5.2016 (96 §) HKL:n tilaamaan rakennus-, sähkö- ja ilmanvaihtourakoiden lisätöitä yhteensä enintään 1.681.560,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätös tullut nähtäväksi 28.09.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Ermo Mattila, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35586

ermo.mattila@hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34879

eeva.lindroos@hel.fi

Päättäjä

Artturi Lähdetie
vs. toimitusjohtaja
Heidi Turpela