Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen toivomusponnesta koskien muistisairaiden asumisen, virkistyksen ja palvelujen sijoittamista tuleville asemakaava-alueille

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2016-013899
Asialla on uudempia käsittelyjä
16. / 1101 §

Valtuutettu Yrjö Hakasen toivomusponsi muistisairaiden asumisen sijoittamisesta asemakaava-alueille

Helsingin kaupunginhallitus

Päätös

Kaupunginhallitus merkitsi tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 14.12.2016 hyväksymän toivomusponnen (Yrjö Hakanen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hyväksyessään 14.12.2016 Koskelan sairaalan ja pesuloiden alueen asemakaavan ja asemakaavan muuttamisen (nro 12389) kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavan toivomusponnen:

"Hyväksyessään asemakaavaehdotuksen valtuusto edellyttää, että kaupunginhallitus selvittää mille muille tuleville asemakaava-alueille voidaan sijoittaa muistisairaiden tarpeisiin erityisesti suunniteltua asumista, virkistystä ja palveluja." (Yrjö Hakanen)

Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen myös muille valtuutetuille.

Toivomusponnen johdosta on saatu kaupunkisuunnittelulautakunnan sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunnot.

Asuntomuotoista palveluasumista, myös muistisairaiden ryhmäkoteja, voidaan joustavasti sijoittaa kaikille niille asuinkerrostalojen korttelialueille, joille ei sijoiteta ulkopuolisille tarjottavia ja siten liikennettä lisääviä palveluja ja joiden ilmanlaatu voidaan rakennusluvan yhteydessä osoittaa vanhusten ja sairaiden asumiseen riittäväksi.

Ympäristöministeriön ohjeiden mukaan palveluasuminen voidaan yleensä sijoittaa asuinrakennusten korttelialueelle vaikka kaavassa ei olekaan tätä koskevaa merkintää. Asuinrakennusten korttelialueen tulkitseminen palveluasumisen mahdollistavaksi tekee eri asukasryhmistä keskenään tasa-arvoisempia ja tontinluovutuksesta joustavampaa. Palveluasumisen tarvetta ei aina pystytä ennakoimaan asemakaavaa laadittaessa niin tarkasti, että sille voitaisiin merkitä erityisiä korttelialueita.

Palveluasumiselle voidaan asemakaavoissa tarvittaessa varata myös erityisesti niitä varten osoitettuja korttelialueita silloin, kun asemakaavaa tehdään kaupungin tai sairaanhoitopiirin tiedossa oleviin tarpeisiin tai kumppanuuskaavoituksena suunnitteluvaraukseen perustuen.

Hoitolaitosta ei voi sijoittaa asuinkerrostalojen korttelialueelle, vaan se edellyttää esimerkiksi palvelurakennusten tai yleisten rakennusten korttelialueen kaavamerkintää. Uusilla alueilla tällaisia korttelialueita voidaan käytännössä varata tiedossa olevaa julkista tarvetta tai yksityistä hanketta varten. Muistisairaiden asuntojen joustavan sijoittamisen edellytyksenä on, että rakennusvalvonta voi tulkita ne asunnoiksi eikä hoitolaitoksiksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 7.10.2014 hyväksymä palveluverkkosuunnitelma vuodelle 2030 sisältää 13 monipuolista palvelukeskusta ja Kampin palvelukeskuksen, jossa ei ole asumista. Toiminnassa on jo yksitoista monipuolista palvelukeskusta. Niiden peruskorjaamisen ja uudisrakentamisen avulla laitoshoito muutetaan tehostetuksi palveluasumiseksi. Monipuolisen palvelukeskuksen toiminnassa painottuu kotona asumisen tukeminen. Ne sisältävät palvelukeskuksen, päivätoimintaa, lyhytaikaishoitoa, omaishoidon toimintakeskuksen toimintaa, usein sosiaali- ja lähityötä sekä kotihoitoa ja ryhmäkotimuotoista palveluasumista ensisijassa muistisairaille asukkaille.

Koskelan lisäksi Vuosaaren monipuolinen palvelukeskus sijoittuu palvelukeskus Albatrossin yhteyteen, joka jo nyt tarjoaa laajan kirjon sosiaali- ja terveyspalveluja. Paikalle muodostuu monipalvelukeskus, jossa terveys- ja hyvinvointikeskus, perhekeskus ja monipuolinen palvelukeskus toimivat samalla tontilla toistensa yhteydessä. Monipuolisen palvelukeskuksen laajuus on 15 000 brm² ja rakentamisen arvioidaan ajoittuvan vuosille 2020−2021. Kannelmäki-Malminkartanon alueen monipuoliselle palvelukeskukselle ei ole vielä löytynyt sopivaa tonttia tai sijaintia, joten se edellyttää asemakaavan muutosta tai muuta ratkaisua. Hanke on ajoitettu vuosille 2022−2023 sosiaali- ja terveystoimialan 10-vuotissuunnitelmassa.

Sulje

Kaupunkisuunnittelulautakunta 25.04.2017 § 213

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi lausunnon kaupunginhallitukselle:

Helsingin kaupungin tulee huolehtia asukasryhmien tasa-arvoisesta asemasta maankäytön suunnittelussa.

Asuntomuotoista palveluasumista, myös muistisairaiden ryhmäkoteja, voidaan joustavasti sijoittaa kaikille niille asuinkerrostalojen korttelialueille, joille ei sijoiteta ulkopuolisille tarjottavia ja siten liikennettä lisääviä palveluja ja joiden ilmanlaatu voidaan rakennusluvan yhteydessä osoittaa vanhusten ja sairaiden asumiseen riittäväksi.

Muistisairaiden ryhmäkodeille ja muulle palveluasumiselle voidaan asemakaavoissa tarvittaessa varata myös erityisesti niitä varten osoitettuja korttelialueita erityisesti silloin, kun asemakaavaa tehdään kaupungin tai SOTE-alueen tiedossa oleviin tarpeisiin tai kumppanuuskaavoituksena suunnitteluvaraukseen perustuen.

Muiden kuin korttelialueen asukkaille tarkoitettujen palveluiden sijoittaminen asuinkerrostalojen korttelialueelle edellyttää asemakaavan ne sallivaa merkintää tai määräystä. Palveluiden sijoittaminen voidaan sallia asemakaavassa silloin, kun se on asemakaavan tavoitteet ja arvioidut vaikutukset huomioon ottaen mahdollista.

Hoitolaitosta ei voi sijoittaa asuinkerrostalojen korttelialueelle, vaan se edellyttää esimerkiksi palvelurakennusten tai yleisten rakennusten korttelialueen kaavamerkintää. Uusilla alueilla tällaisia korttelialueita voidaan käytännössä varata tiedossa olevaa julkista tarvetta tai yksityistä hanketta varten.

Muistisairaiden asuntojen joustavan sijoittamisen edellytyksenä on, että rakennusvalvonta voi tulkita ne asunnoiksi eikä hoitolaitoksiksi.

Esittelijä
asemakaavapäällikkö
Marja Piimies
Lisätiedot

Antti Varkemaa, projektipäällikkö, puhelin: 310 37053

antti.varkemaa@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 11.04.2017 § 103

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen muistisairaiden asumisen, virkistyksen ja palvelujen sijoittamista tuleville asemakaava-alueille koskevaan toivomusponteen seuraavan lausunnon:

"Sosiaali- ja terveyslautakunnan 7.10.2014 hyväksymä palveluverkkosuunnitelma vuodelle 2030 sisältää 13 monipuolista palvelukeskusta ja Kampin palvelukeskuksen, jossa ei ole asumista.

Toiminnassa on jo yksitoista monipuolista palvelukeskusta. Niiden peruskorjaamisen ja uudisrakentamisen avulla laitoshoito muutetaan tehostetuksi palveluasumiseksi. Monipuolisen palvelukeskuksen toiminnassa painottuu kotona asumisen tukeminen. Ne sisältävät palvelukeskuksen, päivätoimintaa, lyhytaikaishoitoa, omaishoidon toimintakeskuksen toimintaa, usein sosiaali- ja lähityötä ja kotihoitoa ja ryhmäkotimuotoista palveluasumista ensisijassa muistisairaille asukkaille.

Palveluverkko perustuu olemassa oleviin yksiköihin, jota täydennetään neljällä uudisrakennuksella, joista kaksi korvaa nykyisiä tiloja. Ne sijaitsevat riittävän kattavasti ja ovat iäkkään väestön saavutettavissa. Niistä myös jalkaudutaan asukastiloihin ja muihin sopiviin tiloihin.

Koskelan lisäksi Kivelän monipuolinen palvelukeskus korvataan uudisrakennuksella. Se suunnitellaan sijoitettavaksi Marian sairaala-alueelle, jonne asemakaava on valmisteilla. Kohteen laajuus on noin 15 000 brm2 ja rakentamisen arvioidaan ajoittuvan vuosille 2021−2022.

Vuosaaren monipuolinen palvelukeskus sijoittuu palvelukeskus Albatrossin yhteyteen, joka jo nyt tarjoaa laajan kirjon sosiaali- ja terveyspalveluja. Paikalle muodostuu monipalvelukeskus, jossa terveys- ja hyvinvointikeskus, perhekeskus ja monipuolinen palvelukeskus toimivat samalla tontilla toistensa yhteydessä. Parhaillaan alueelle laaditaan asemakaavan muutosta. Monipuolisen palvelukeskuksen laajuus on 15 000 brm2 ja rakentamisen arvioidaan ajoittuvan vuosille 2020−2021.

Kannelmäki-Malminkartanon alueen monipuoliselle palvelukeskukselle ei ole vielä löytynyt sopivaa tonttia tai sijaintia, joten se edellyttää asemakaavan muutosta tai muuta ratkaisua. Hanke on ajoitettu vuosille 2022−2023 viraston 10-vuotissuunnitelmassa."

Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256

pirjo.sipilainen@hel.fi

Pirkko Suppanen, projektisuunnittelija, puhelin: 310 43895

pirkko.suppanen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 15.12.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Lisätietojen antaja

Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi