Suun terveydenhuollon tarveaineet- ja tarvikkeet, H001-17
JH Hammastuotteen oikaisuvaatimus suun terveydenhuollon tarveaineiden ja tarvikkeiden hankinnasta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikaista päätöksensä 20.6.2017 § 184 (HEL 2017–002182) suun terveydenhuollon tarveaineiden- ja tarvikkeiden hankinnassa positioiden 180401006 ja 180401007 kuvalevyjen suojapusseista numerot 1 ja 2 sekä 180500002 merkkaustikku osalta päätöksen perusteluissa ilmenevien seikkojen perusteella seuraavasti:
- positioon 180401006 valitaan JH Hammastuote Oy:n tarjoama suojapussi kuvalevylle no 1
- positioon 180401007 valitaan lisätuotteeksi JH Hammastuote Oy:n tarjoama suojapussi kuvalevylle no 2
- positioon 180500002 valitaan lisätuotteeksi JH Hammastuote Oy:n tarjoama kertakäyttöinen merkkaustikku Hydent sticks.
Muilta osin päätös § 184 (HEL 2017–002182) pysyy voimassa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Oikaisuvaatimus
JH Hammastuote on tehnyt hankintaoikaisuvaatimuksen 4.7.2017 sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen § 184 (HEL 2017–002182).
JH Hammastuote Oy:n oikaisuvaatimus (liite 1) ja valintojen perusteita koskevat kysymykset ja vaatimukset kohdistuvat seuraaviin positioihin:
- 100600002 Flow, läpikuultava, kliinistä tutkimustietoa seurannasta vähintään 5 vuoden ajalta
- 101403008 Muotoillut matriisit, eri koot, eri paksuudet
- 110101002 Kalsiumhydroksidi, röntgenopaakki, pasta ruiskussa
- 140703101 Esi- ja tehokiilloituslaikat, timanttipinnoitteella, eri karheudet, steriloitavat ja uudelleenkäytettävät, aloituspakkaus
- 140703102 Refill-pakkaukset esi- ja tehokiilloituslaikoille, timanttipinnoite, eri karheudet, steriloitavat ja uudelleenkäytettävät
- 140704001 Alumiinioksidipinnoitteiset viimeistelyporat, kaikki mallit
- 180401006 Suojapussi kuvalevylle, koko 1
- 180401007 Suojapussi kuvalevylle, koko 2
- 180500002 Kertakäyttöinen merkkaustikku, kaikki värit
- 101503001 Puukiila, lajitelma ja eri koot, iso pakkaus
- 101503002 Puukiila, lajitelma ja eri koot, pieni pakkaus.
Tuotteiden valinnat
Suun terveydenhuollon tarveaineiden- ja tarvikkeiden valinnat on tehty suun terveydenhuollon valintatyöryhmässä hankinnoista vastaavan hammaslääkärin johdolla.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa ja hankinnan kuvauksessa on ollut määriteltynä tuotteiden valintaperusteet. Valintaperusteena on käytetty pääosin edullisinta yksikköhintaa. Lisäksi valinnoissa on huomioitu suun terveydenhuollon erikokoiset toimipisteet ja erilaiset erikoistarpeet siten, että tuotevalinnoissa on valittu positioihin erikokoisia pakkauksia.
Tietyistä, valintatyöryhmälle ennestään tuntemattomista tuotteista oli pyydetty tuotenäytteitä, joihin valintatyöryhmä tutustui ja joiden perusteella valinnat on tehty. Lisäksi tarjouspyyntö / vastauslomakkeeseen oli selkeästi määriteltyinä ne tuoteryhmät, joista tarjoajien tuli toimittaa kliinisen seurannan perusteella julkaistua tutkimustietoa. Tutkimustietoa käytettiin valinnan perusteena.
Vastine oikaisuvaatimukseen oikaistujen tuotevalintojen osalta
Hankintapalvelut ja suun terveydenhuollon hankinnoista vastaava hammaslääkäri ovat tutustuneet JH Hammastuotteen oikaisuvaatimukseen ja toteavat seuraavaa:
- positiossa 180401006 JH Hammastuote Oy:n tarjoama suojapussi on hylätty virheellisellä perusteella. Suojapussi no 1:n valintaa muutetaan siten, että Plandent Oy:ltä valittu suojapussi no 1 poistetaan valittujen tuotteiden listalta ja tilalle valitaan JH Hammastuote Oy:n tarjoama suojapussi.
- positiossa 180401007 JH Hammastuote Oy:n tarjoama suojapussi on hylätty virheellisellä perusteella. Suojapussi no 2:n valintaa muutetaan siten, että JH Hammastuote Oy:n tarjoama suojapussi valitaan sopimustuotteeksi Plandent Oy:ltä valitun suojapussi no 2 lisäksi. Valitut pakkauskoot ovat erilaiset.
- positioon 180500002 oli jäänyt epähuomiossa valitsematta merkkaustikku, jonka tarjoushinta oli täsmälleen sama kuin jo valitun tuotteen, joten tuote valitaan sopimustuotteeksi.
Oikaisuvaatimuksen hylkäyksen perusteet positiokohtaisesti hylättyjen tuotteiden osalta
Hankintapalvelut ja suun terveydenhuollon hankinnoista vastaava hammaslääkäri ovat tutustuneet JH Hammastuotteen oikaisuvaatimukseen ja toteavat, että:
- Positiossa 100600002 hylkäämisen peruste oli, että JH Hammastuote Oy:n toimittama tutkimustieto ei sisältänyt vaadittua 5 vuoden kliinistä seurantaa tarjotusta tuotteesta.
- Positioon 101403008 on valittuna erikokoisia ja eri paksuuksia olevia matriisinauhoja riittävä määrä.
- Positioon 110101002 tarjoajien tuli toimittaa näyte tarjottavasta tuotteesta. Valintatyöryhmä kokeili ja arvioi kaikki toimitetut näytetuotteet valintatilanteessa ja hylkäsi JH Hammastuotteen kalsiumhydroksidipastan syystä, että tuotteen konsistenssi oli liian jäykkä, eikä tullut ruiskusta ulos. Hankintayksikkö ei katso tarpeelliseksi uusintatestin tekemistä, koska kaikkien tarjoajien tuotenäytteet on arvioitu samassa työryhmässä samanaikaisesti valintoja tehtäessä.
- Positioon 140703101 on valittuna aloituspakkaus ja toimittajaksi JH Hammastuote Oy.
- Position 140703102 valintoja ei ole tehty valitun aloituspakkauksen perusteella. Positioon 140703102 valitut tuotteet on valittu edullisimman kappalehinnan perusteella. Valintatyöryhmä on valintoja tehdessään päätynyt valitsemaan tuotteet siten, että henkilökunnalla on valittavana erilaisia kiillotuslaikkoja.
- Position 140704001 osalta hankintayksikkö on valinnut erimallisia ja erikokoisia tuotteita tarpeellisen määrän. Positioon on valittuna tarjotuista tuotteista kaikki erilaiset mallit ja koot. Plandent Oy on tarjonnut samoja malleja ja kokoja JH Hammastuote Oy:tä edullisimmin ja JH Hammastuote Oy:ltä on valittuna positioon sellaiset koot ja mallit, joita muut tarjoajat eivät ole tarjonneet.
- Positioiden 101503001 ja 101503002 osalta todetaan, että käyttäjien kannalta ei ole merkitystä sillä, ovatko puukiilojen isot pakkaukset samalta toimittajalta kuin pienet.
Hankintapalvelut ja suun terveydenhuollon hankinnoista vastaava hammaslääkäri toteavat, että JH Hammastuote Oy:n oikaisuvaatimus ja siinä esitetyt vaatimukset ovat kolmea positiota lukuun ottamatta perusteettomia ja oikaisuvaatimus tulee niiden osalta hylätä.
Uusi vertailutaulukko
Oikaisuvaatimuksen perusteella on vertailutaulukko (liite 2) korjattu uutta päätöstä vastaavaksi.
Vertailutaulukkoon on korjattuna tähän päätökseen liittyvien oikaisujen lisäksi päätösesityksessä HEL 2017- 008212 vertailutaulukkoon tehdyt korjaukset / lisäykset.
Sosiaali- ja terveyslautakunta 20.06.2017 § 184
Päätös
A. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä suun terveydenhuollon tarveaineiden hankinnasta ja solmii toimittajakohtaiset puitesopimukset seuraavien tarjouspyynnön ehdot täyttävien toimittajien kanssa vertailutaulukosta (liite 2) ilmenevistä tuotteista:
- Berner Oy
- Dental Systems Oy
- Hammasväline Oy
HL 51 §:n perusteella lisätty listalta puuttunut toimittaja Implantona, SK 29.6.2017
- Implantona
- JH Hammastuote Oy
- Labo Line Oy
- Mads Dental Oy
- Mediq Suomi Oy
- Ortomat Herpola Oy
- Plandent Oy
- PO Medica
- Repper Oy
- Suomen 3M
- Wellpect HealthCare
vertailutaulukosta (liite 2) ilmenevistä tuotteista.
Sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksisaannilla vaan erillisten puitesopimusten allekirjoituksin. Sopimukset voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kolme vuotta ja siihen sisältyy mahdollisuus yhden vuoden optiokauteen.
Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin kuusi (6) miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.
B. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
• päättämään optiokauden käyttöönotosta
• allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
• päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Esittelijä
Lisätiedot
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834
Matti Aukia, hankinnoista vastaava hammaslääkäri, puhelin: 040 6720539
Päätös tullut nähtäväksi 30.08.2017
VALITUSOSOITUS
Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834
Matti Aukia, hankinnoista vastaava hammaslääkäri, puhelin: 040 6720539