Ajankohtaiskatsaus Helsingin tapahtumakokonaisuuteen Singaporessa 18.-21.9.2017
Päätös
Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti merkitä tiedoksi ajankohtaiskatsauksen kaupungin kansainvälisen tunnettuuden ja vetovoiman kasvattamiseen tähtäävästä tapahtumakokonaisuudesta Singaporessa 18.-21.9.2017.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin strategiaohjelman 2013-2016 mukaan Helsingin tunnettuutta
ja vetovoimaa kasvatetaan aasialaisten investointien ja matkailijoiden
kohteena ja elinkeinoyhteistyötä edistetään Aasian suuntaan. Tapahtuma toteuttaa lisäksi tavoitetta vahvistaa Helsingin tunnettuutta uusien markkinointistrategisten linjausten 2016-2020 mukaisesti.
Helsingin kaupunki toteuttaa 18.-21.9.2017 Singaporessa strategian mukaisen tapahtumakokonaisuuden nimellä ”Helsinki – Designing Better Life”. Singapore on merkittävä portti Kaakkois-Aasian markkinoille, ja maassa on kiinnostusta suomalaista koulutus-, ympäristö- ja terveysteknologiaa sekä palvelumuotoiluosaamista kohtaan.
Tapahtumakokonaisuuden tavoitteena on Helsingin tunnettuuden ja vetovoiman kasvattaminen osaamiskeskittymänä, kokeilualustana ja houkuttelevana startup-ekosysteeminä. Samalla edistetään mukaan valittujen helsinkiläisten avaintoimialojen yritysten liiketoimintamahdollisuuksia Aasiassa. Tapahtumiin kutsutaan Singaporen hallinnon edustajia, paikallisia yrityksiä ja muita potentiaalisia yhteistyökumppaneita.
Kokonaisuus muodostuu seuraavista tapahtumista:
1.) “Emerging Solutions for Smart&Clean Cities”, teemoina älykäs liikkuminen, kierrätys ja energiatehokkuus. 2.) “Health Tech Solutions”, teemoina personoidut terveys- ja hyvinvointiratkaisut.3.) ”Future of Maritime Intelligence”, teemoina automatisoitu satama ja automatisoitu laiva.4.) ”Designing Future Schools”, teemoina koulutus, oppimisen digitaaliset ratkaisut ja oppimisympäristöt.5.) ”Designing Future Cities”, teemana palvelumuotoilu kaupunkisuunnittelussa.6.) "Attracting Regional Talent", teemana kansainvälisten yritysten pääkonttorien houkuttelu Helsinkiin.
Lisäksi Helsingin startup-ekosysteemiä esitellään 18.-19.9. järjestettävässä Slush Singapore- tapahtumassa.
Tapahtumakokonaisuus toteutetaan yhteistyössä ulkoministeriön, Finnish Business Council in Singaporen, Finpron, Smart&Clean -säätiön, Suomi Finland 100 Singapore- yhdistyksen, Gems World Academyn, Aalto yliopiston ja Singapore Design Councilin kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään mm. Helsinki Business Hubin, Startup Saunan, Maria 0-1:n, Health Span, Health Innovation Villagen ja xEdun kanssa. Tapahtumaan lähtee mukaan kymmeniä suomalaisyrityksiä, mukaan lukien 30 startup-yritystä.
Tapahtumasarjaa tuetaan markkinoinnin ja viestinnän toimenpitein. Kokonaisuuden tueksi avataan elokuussa nettisivusto ja laaditaan viestintäsuunnitelma. Markkinoinnin ja viestinnän suunnitelmat tehdään uuden brändikonseptin ja uuden visuaalisen ilmeen mukaisesti.
Tapahtumakokonaisuuden kustannuksiin on varattu 160 000 euroa, minkä lisäksi tapahtuman viestinnän ja markkinoinnin kustannuksiin varataan 20 000 euroa.
Elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva antaa tapahtumaa koskevan suullisen ajankohtaiskatsauksen elinkeinojaoston kokouksessa.
Kaupunginkanslia Kaupunginjohtaja 21.03.2017 § 41
Päätös
Kaupunginjohtaja päätti myöntää kaupunginkanslian elinkeino-osaston kaupungin kilpailukyvyn kehitys -yksikön käytettäväksi yhteensä 280 000 euroa talousarvion kohdalta 1 04 02 Käyttövarat, projekti 1040201 049, 18 Kv-tunnettuus.
Päätöksen perustelut
Osallistuminen Innovation Capital 2017 -hakuun
Innovation Capital (iCapital) on Euroopan komission noin kahden vuoden välein järjestämä kilpailu, jossa etsitään Euroopan parasta kaupunki- innovaatioekosysteemiä. Kilpailun voitti 2015 Amsterdam ja 2014 Barcelona. Kilpailun voittajakaupungille maksetaan 1 miljoona euroa innovaatioekosysteemin vahvistamiseen. Lisäksi 2–3.sijasta maksetaan 100 000 euron palkinto. Seuraava kilpailuhaku aukeaa maaliskuussa 2017 ja päättynee kesällä 2017.
Helsingin innovaatioekosysteemi on vahva ja monella tapaa poikkeuksellisen monitoimijainen ja tehokas. Useat kärkihankkeet, kuten Smart & Clean, Health Capital Helsinki, MerIT, Marian sairaalan startup-keskittymä, Think Companyt, Kaupunkiakatemia ja Slush-yhteistyö sekä innovaatioalustat, kuten Kalasatama ja älyliikennekokeilut, ovat viimeisen parin vuoden aikana lähteneet käyntiin. Näiden eri toimien kokoaminen yhteen ja visualisointi helpottavat kaupungin omaa työtä ja auttavat hahmottamaan ja konkretisoimaan vahvuudet ja haasteet tulevia vuosia ja tulevaa kaupungin strategiaa varten. Lisäksi hyvin tehtyä hakemusta voidaan käyttää sisäiseen ja ulkoiseen viestintään ja markkinointiin. Tämä on myös vahvasti brändin mukaista toimintaa: Helsingistä kerrotaan vaikuttavien, merkittävien tekojen kautta.
Innovation Capital -kilpailussa innovaatioekosysteemin tulee kattaa neljä aluetta, jotka ovat People, Private, Public ja Place. Osallisuuden ja kansalaisosallistumisen osoittaminen hakemuksessa on hyvin tärkeää, innovaatiot eivät ole vain teknologisia vaan myös sosiaalisia. Lisäksi tulee esitellä konkreettinen toteutussuunnitelma.
Helsingin hakemuksen runko koostuisi seuraavista kokonaisuuksista: 1) Kaupunki innovaatioalustana (muun muassa Kalasatama, älyliikennekokeilut), 2) Yhteistyöverkostot ja hankkeet (korkeakoulut, yritykset, kansalaiset), esimerkkeinä: Smart & Clean, Kaupunkiakatemia, Think Company, Health Capital Helsinki, MerIT, 3) Muotoilun käyttö poikkileikkaavasti kaikessa toiminnassa, 4) Avoin data (ja 3D-malli), 5) One Hel of an Impact -asenne – tehdään asioita, joilla on vaikutusta, 6) Startup -kulttuuri (esimerkiksi Maria, SLUSH).
Kilpailuhakemuksen koostamisen kokonaiskustannukset ovat korkeintaan 80 000 euroa. Arvioitu kustannusjako: konsulttipalkkio hakemuksen tekemiseen noin 30 000 euroa, visualisointi- ja markkinointimateriaalit 30–40 000 euroa ja jos kaupunki pääsee 10 parhaan hakijan joukkoon, innovaatioekosysteemiä esittelevä video 10–15 000 euroa.
Helsinki Singaporessa 2017 -tapahtuma
Helsingin kaupungin strategiaohjelman 2013–2016 mukaisesti Helsingin tunnettuutta ja vetovoimaa kasvatetaan aasialaisten investointien ja matkailijoiden kohteena, elinkeinoyhteistyötä edistetään Aasian suuntaan ja Helsingin tunnettuutta vahvistetaan uusien markkinointistrategisten linjausten 2016–2020 mukaisesti.
Helsinki toteuttaa syyskuussa 2017 strategian mukaisesti tapahtumakokonaisuuden Singaporessa. Singapore on merkittävä portti Kaakkois-Aasian markkinoille. Singaporessa on kiinnostusta koulutukseen, ympäristö- ja terveysteknologiaan ja palvelumuotoiluun. Singapore on monessa teknologiassa johtava maa, Singaporeen pystytään viemään korkean teknologian älykkäitä ratkaisuja. Singapore on myös globaalisti merkittävä vientisatama.
Singaporen tapahtumakokonaisuus käsittää tapahtumien sarjan 18.–21.9.2017. Kokonaisuuden tavoitteiksi on määritelty Helsingin tunnettuuden ja vetovoiman kasvattaminen, maineen rakentaminen houkuttelevana osaamiskeskittymänä, kokeilualustana ja startup -ekosysteeminä. Lisäksi tavoitteena on helsinkiläisten valittujen avaintoimialojen yritysten liiketoiminnan ja viennin edistäminen. Tapahtumien sarjaa tuetaan markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Tapahtumien alustavat teemat ovat koulutus ja älykkäät oppimisympäristöt, smart & clean, health tech sekä merialan ICT. Lisäksi järjestetään Helsinki-teemainen kutsuvierastilaisuus.
Tapahtumakokonaisuudelle laaditaan kansainvälisen elinkeinomarkkinoinnin konsepti, jota voidaan hyödyntää jatkossakin eri markkinoilla ja joka syvennetään Helsingin brändikonseptin jalkauttamista myös ulkopuolisille toimijoille. Konsepti yhdistää Helsingin keskeiset elinkeinon osaamisalueet.
Singaporen tapahtumakokonaisuus rakennetaan laajassa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Alustavasti yhteistyötä lähdetään rakentamaan Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston, Smart & Clean -säätiön, Helsinki Business Hubin, Finpron, Tekesin, Ulkoministeriön ja Health Capital Helsingin kanssa. Lopullinen yhteistyömalli rakentuu projektin alkuvaiheessa ja muita yhteistyötahoja kartoitetaan.
Helsingin kaupungin Singapore-tapahtuman kustannukset ovat enintään 160 000 euroa, josta kaupunginhallituksen käyttövaroista enintään 120 000 euroa. Loppuosa katetaan elinkeino-osastolle osoitetusta määrärahasta ja yhteistyökumppanuuksin. Arvioitu kustannusjako: konseptin suunnittelu noin 25 000 euroa, paikalliset palveluostojen kustannukset noin 35 000 euroa ja tapahtumatuotannot, tarjoilut, logistiikka ja tilakulut noin 80 000 euroa sekä markkinointi ja viestintä noin 20 000 euroa.
Toimenpiteet USA:ssa
Pohjois-Amerikka on yksi markkinointistrategisten linjausten 2016–2020 kohdealue. Vuoden 2017 aikana tarkoituksena on toteuttaa 1–2 kevyempää tapahtumaa. Tavoitteena on rakentaa toimintatapa, jolla lisätään Helsingin tunnettuutta ja vetovoimaa hyödyntäen USA:ssa jo toimivia tahoja ja tapahtumia kuten Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutti, yritykset ynnä muut yhteistyötahot.
Osana linjausten toteutusta on tunnistettu tarve Helsingin markkinoinnin uudenlaiseen konseptointiin Yhdysvalloissa. Kehittämistoimenpiteillä vahvistetaan markkinoinnin vaikuttavuutta ja tavoitellaan tarkasti valikoituihin kohderyhmiin ja viestinnällisiin kärkiin sekä elämyksellisyyteen nojaavaa lähestymistä.
Helsingin tunnettuutta Yhdysvalloissa kyetään lisäämään kytkemällä markkinointiin ajankohtaisia tulokulmia, jotka korostavat Helsingin edelläkävijyyttä ja herättävät kiinnostusta valituissa kohderyhmissä. Esimerkkinä tästä on kansainvälinen Bloomberg-säätiön luotsaama hanke, jossa suurkaupungit valmistautuvat robottiautojen käyttöönottoon ja pyrkivät parantamaan asukkaiden elämänlaatua ja ratkaisemaan sosiaalisia haasteita älyliikenneratkaisujen avulla. Helsingin lisäksi hankkeen osanottajiksi on valittu Lontoo ja Pariisi Euroopasta, Austin, Los Angeles, Nashville ja Washington DC Yhdysvalloista sekä Sao Paulo, Buenos Aires ja Tel Aviv.
Hankkeen tarkoituksena on saattaa yhteen eri alojen toimijoita osallistujakaupungeista ja auttaa näin kaupunkeja valmistautumaan älyliikenteen kehitykseen. Helsinki voi liittää muotoiluajattelun vahvasti myös älyliikenneratkaisujen kehittämiseen. Hankkeen kautta Helsinki voi vahvemmin profiloitua älyliikenteen globaalina edelläkävijänä ja saada näkyvyyttä erityisesti Yhdysvalloissa.
USA:ssa toteutettaviin toimenpiteisiin varaudutaan enintään 80 000 euroon vuoden 2017 toimintakustannusten osalta.
Lisätiedot
Santtu Von Bruun, yksikön päällikkö, puhelin: 310 36258
Päätös tullut nähtäväksi 04.07.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Nita Pilkama, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 36354