Ympäristölaboratorioanalyysien hankinta
Päätös
Toimitusjohtaja päätti hyväksyä ALS Finland Oy:n (osa-alueiden A-C), Eurofins Environment Testing Finland Oy:n (osa-alueiden A-D), MetropoliLab Oy:n (osa-alueiden A-D), Novalab Oy:n (osa-alueiden A-C), SGS Inspection Services Oy:n (osa-alueiden A-D) tarjoukset.
Samalla toimitusjohtaja päätti sulkea Eurofins Umwelt Ost GmbH Niederlassung Freiberg:n tarjouskilpailun ulkopuolelle, koska yritys ei täyttänyt tarjoajan soveltuvuutta eikä toimittanut vaadittua hintalomaketta.
Toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen tekemään puitesopimukset ympäristölaboratorioanalyysien hankinnasta ajalle 1.8.2017-31.7.2019 seuraavien vertailuhinnaltaan halvimpien palveluntuottajien kanssa osa-alueittain:
Osa-alue A (Maanäytteet sekä kaatopaikka- ja hyötykäyttökelpoisuus)
- ALS Finland Oy: 128 276,02 euroa
- Novalab Oy: 130 160,00 euroa
- SGS Inspection Services Oy: 149 315,00 euroa
Osa-alue B (Sedimenttinäytteet)
- ALS Finland Oy: 126 148,90 euroa
- SGS Inspection Services Oy: 136 960,00 euroa
- Novalab Oy: 141 625,00 euroa
Osa-alue C (Vesinäytteet)
- ALS Finland Oy: 103 548,25 euroa
- SGS Inspection Services Oy: 115 253,00 euroa
- Novalab Oy: 122 630,00 euroa
Osa-alue D (Ilmanäytteet)
- MetropoliLab Oy: 14 240,00 euroa
- SGS Inspection Services Oy: 24 200,00 euroa
- Eurofins Environment Testing Finland Oy: 28 880,00 euroa
Mahdollisen yhden (1) optiovuoden käytöstä päätetään erikseen.
Samalla toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen tilaamaan em. palveluntuottajilta ympäristölaboratorioanalyysipalveluja esityksessä selostetuin valintaperustein sopimuskauden aikana yhteensä enintään 799 000 euron arvonlisäverottomasta arvosta (alv 0%).
Toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan puitesopimukset.
Pöytäkirjanote Staran kaupunkitekniikan rakentamisen PIMA-yksikölle, jonka tulee huolehtia tiedoksiannosta asianosaisille.
Päätöksen perustelut
Tarjouskysely
Staran kaupunkitekniikan rakentaminen pyysi tarjoukset ympäristölaboratorioanalyysien hankinnasta kahdeksi (2) vuodeksi sopimuksen allekirjoittamisesta. Lisäksi sopimusta on mahdollista jatkaa yhdellä (1) optiovuodella. Tarjouskyselyssä olleet osa-alueet ovat seuraavat; OSA-ALUE A: Maanäytteet sekä kaatopaikka- ja hyötykäyttökelpoisuus; OSA-ALUE B: Sedimenttinäytteet; OSA-ALUE C: Vesinäytteet; OSA-ALUE D: Ilmanäytteet.
Tarjouskilpailu suoritettiin hankintalain mukaisena avoimena hankintamenettelynä. Hankinta on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus 23.3.2017 internet-osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi ja www.hankintailmoitukset.fi. Tarjouskilpailu on järjestetty yhteistyössä Staran, Rakennusviraston katu- ja puisto-osaston sekä Kiinteistöviraston tonttiosaston kanssa. Kukin hallintokunta tekee hankinnasta omat päätökset.
Saadut tarjoukset ja niiden arviointi
Tarjouspyyntöön vastasi määräaikaan 26.4.2017 mennessä yhteensä kuusi (6) tarjoajaa: ALS Finland Oy, Eurofins Environment Testing Finland Oy, Eurofins Umwelt Ost GmbH, MetropoliLab Oy, Novalab Oy ja SGS Inspection Services Oy.
Saapuneista tarjouksista Eurofins Umwelt Ost GmbH Niederlassung Freiberg ei toimittanut vaadittua hintalomaketta eikä täytä tarjoajan soveltuvuusvaatimuksia. Tarjoaja ei ole esittänyt pyydettyjä tilaajavastuuvelvoitteita, vakavaraisuusvaatimuksia, selvitystä laadunvarmistuksesta
ja akkreditoinneista, menetelmäkuvauksia, tietoja vertailukoeosallistumisista, selvitystä 48 h analyysien suorittamiseen kykenemisestä sekä selvitystä vastuuvakuutuksesta. Muut saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouspyynnön mukaan tilaaja solmii puitesopimukset osa-alueittain kolmen (3)
vertailuhinnaltaan edullisimman tarjouksen jättäneen tarjoajan kanssa, jollei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjoajia ole vähemmän. Tilaaja on määrittänyt tarjouspyyntöön vertailuhinnan laskuperusteen, joka perustuu arvioon sopimuskaudella käytettävien analyysien suhteellisesta määrästä. Tarjousten vertailuhinnat osa-alueittain (alv 0%) ovat seuraavat:
OSA-ALUE A (Maanäytteet sekä kaatopaikka- ja hyötykäyttökelpoisuus):
- ALS Finland Oy: 128 276,02 euroa
- Novalab Oy: 130 160,00 euroa
- SGS Inspection Services Oy: 149 315,00 euroa
- MetropoliLab Oy:175 265,25 euroa
- Eurofins Environment Testing Finland Oy: 185 492,00 eur
OSA-ALUE B (Sedimenttinäytteet):
- ALS Finland Oy: 126 148,90 euroa
- SGS Inspection Services Oy: 136 960,00 euroa
- Novalab Oy: 141 625,00 euroa
- MetropoliLab Oy: 186 775,00 euroa
- Eurofins Environment Testing Finland Oy: 190 586,60 euroa
OSA-ALUE C (Vesinäytteet):
- ALS Finland Oy: 103 548,25 euroa
- SGS Inspection Services Oy: 115 253,00 euroa
- Novalab Oy: 122 630,00 euroa
- MetropoliLab Oy: 133 732,50 euroa
- Eurofins Environment Testing Finland Oy: 143 980,00 euroa
OSA-ALUE D (Ilmanäytteet):
- MetropoliLab Oy: 14 240,00 euroa
- SGS Inspection Services Oy: 24 200,00 euroa
- Eurofins Environment Testing Finland Oy: 28 880,00 euroa
Käytettävä laboratorio valitaan puitesopimuslaboratorioista kohde- ja osa-aluekohtaisesti (A-D). Valinnassa otetaan huomioon puitesopimuksen mukaiset yksikköhinnat, kohdekohtaisesti ennakkoon tilaajan arvioimat analyysit ja analyysimäärät sekä näytteiden lähetyskulut, tarvittava tulosten toimitusaika, laboratorion käytössä olevat analyysimenetelmät sekä laboratorion kapasiteetti. Yksittäistä kohdekohtaista toimeksiantoa tarjotaan ensisijaisesti laboratoriolle, jonka kohdekohtainen arvioitu vertailuhinta on edullisin osa-alueittain. Valitun toiminnanharjoittajan kanssa määritetään näytteiden ja tulosten toimitustapa, näytteistä tehtävät analyysit ja käytettävät analyysimenetelmät sekä aikataulut. Jos valitun toiminnanharjoittajan kanssa ei kuvatussa prosessissa päästä ratkaisuun tai toiminnanharjoittaja ei hetkellisesti kapasiteetin puitteissa pysty vastaanottamaan toimeksiantoa, tarjotaan toimeksiantoa kohdekohtaiselta vertailuhinnaltaan seuraavaksi edullisimmalle laboratoriolle.
Stara ja kiinteistöviraston tonttiosasto ovat yhteistyössä tarkastaneet kaikkien tarjoajien sekä heidän alihankkijoidensa velvoitteet ja todistukset, jotka on vaadittu tarkastettaviksi Helsingin kaupunkikonsernin hankintojen ohjeessa. Kaikki velvoitteet ja todistukset olivat hyväksyttäviä.
Palveluntuottajien ja yritysten vastuuhenkilöiden rikosrekisteriotteet on tarkastettu ja niissä ei todettu olevan hankintalain 80 §:n mukaisia poissulkemisperusteita.
Päätös tullut nähtäväksi 08.12.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Veli-Pekka Perttinä, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 73012