Valtuutettu Tuomas Rantasen toivomusponsi yöraitioliikenteestä Laajasaloon
Valtuutettu Tuomas Rantasen toivomusponsi yöraitioliikenteestä Laajasaloon
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 1.3.2017 hyväksymän toivomusponnen (Tuomas Rantanen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Käsitellessään 1.3.2017 valtuutettu Seija Muurisen aloitetta Kruunusiltojen käytöstä yöaikaan kaupunginvaltuusto hyväksyi samalla seuraavan toivomusponnen:
’Valtuusto edellyttää, että Kruunuvuoren siltojen käyttöä suunniteltaessa selvitetään mahdollisuutta, että juuri Laajasaloon menevän raitiovaunulinjan aikataulujen kohdalla tutkitaan myös alueen yöbusseja korvaavien yöraitiovaunujen mahdollisuutta.’ (Tuomas Rantanen)
Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan Khn on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen myös muille valtuutetuille.
Toivomusponnen johdosta on saatu kaupunkisuunnittelulautakunnan, liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan sekä Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) lausunnot.
Kaupunginhallitus viittaa saatuihin lausuntoihin ja toteaa, että Laajasaloa palvelevat nykyisin metron liikennöinnin päätyttyä Rautatientorilta lähtevät yöbussilinjat kaikkina päivinä noin klo 1.30 asti. Linja 85N kulkee lisäksi viikonloppuöinä noin kello 4.30 asti ns. aamuyöliikenteenä. Aamuyöliikenteen laajentaminen Laajasaloon viikonlopun lisäksi muille päiville ei ole tällä hetkellä HSL:n suunnitelmissa. Aamuyönliikenteen järjestäminen aiheuttaisi lisääntyviä liikennöinti- ja kaluston kunnossapitokustannuksia sekä haasteita mm. kaluston kunnossapidon järjestelyille.
Kruunusillat -hankkeen raitiotien yleissuunnitelmassa on esitetty Rautatieaseman ja Yliskylän välisen raitiolinjan liikennöintiajoiksi arkisin ja lauantaisin kello 5.30 - 1.30, sunnuntaisin kello 6.30 - 1.30. Kruunusillat -hankkeen valmistuttua raitioliikenne täydentää siten alueen yöbussilinjoja kello 01.30 asti. Yöliikenne Kruunuvuorenrannan alueelle alkaa bussiliikenteenä jo ennen raitiotien valmistumista.
HSL, joka vastaa joukkoliikenteen palvelutason ja linjaston suunnittelusta, ei ole vielä suunnitellut sitä, miten Kruunuvuorenrannan aamuyöliikenne järjestetään Linjaston ja palvelutason suunnittelu tapahtuu lähempänä Kruunusillat -hankkeen valmistumista 2020 -luvulla. HSL:n mukaan aamuyönliikenteen ajaminen raitiovaunuilla on periaatteessa mahdollista, mutta HSL selvittää yöliikenteen kokonaisuutena ja kustannustehokkuus huomioon ottaen.
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 11.05.2017 § 80
Lausunto
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle koskien Tuomas Rantasen toivomuspontta valtuutettu Seija Muurisen aloitteeseen Kruunusiltojen joukkoliikennekäytöstä yöaikaan:
Kruunusillat -hankkeen yleissuunnitelmassa raitiovaunulinjojen liikennöinti (vuorovälit, liikennöintiajat) on suunniteltu vuosien 2025 ja 2040 tilanteeseen. Suunnitelmassa liikennöinti ajoittuu kello 05:30 ja 01:30 väliselle ajalle; ajat vastaavat osittain nykyverkon linjojen liikennöintiaikoja. Suunnitelmassa ei ole kuvattu yöliikennettä, eikä sen kustannusvaikutusta ole huomioitu kustannusraportissa.
HKL:n alustavien selvitysten perusteella yöllinen raitiovaunuliikenne lisäisi kustannuksia kaluston kunnossapidossa ja liikennöinnissä sekä aiheuttaisi mahdollisia haasteita infran kunnossapidon järjestelyille. Liikenteen lisääntyviin kustannuksiin tulee huomioida erityisesti valvomotoimintojen lisäresursointi yöliikenteen ajaksi poiketen täysin nykyisestä liikennöintimallista ja yöliikenteen vaatimista järjestelyistä liikenteenhoitamiseen. Kaluston kunnossapito liikennöintiajan pidentyessä lisää myös kustannuksia kaluston luontaisen seisonta-ajan lyhentyessä. Kunnossapidon resursointi tulisi liikennöintiajan pidentyessä kohdentaa vaunukalustoon merkittävästi lyhyempään aikaikkunaan sekä tapahtuvaksi yöaikaan, mikä lisää palkkakustannuksia henkilömäärän lisäyksen sekä yötyön vuoksi. Infran kunnossapitoon liikennöinnin jatkuminen yöliikenteenä aiheuttaisi kunnossapidon kannalta tarkempaa suunnittelua sekä ennakointia. Laajempien kunnossapitotöiden kuten kiskojen ja ristikoiden korjausten yhteydessä on syytä varautua poikkeusliikenteen järjestelyihin.
HKL:n näkemyksen mukaan yöliikenne on hoidettavissa, kun edellä mainitut seikat ja niiden aiheuttamat kustannukset otetaan huomioon operoinnissa.
Esittelijä
Lisätiedot
Markus Keisala, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35838
Kaupunkisuunnittelulautakunta 09.05.2017 § 246
Lausunto
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Laajasaloa palvelevat nykyisin metron liikennöinnin päätyttyä Rautatientorilta lähtevät yöbussilinjat 85N ja 86N. Nämä linjat kulkevat kaikkina päivinä noin kello 23.30 - 01.30 välisenä aikana. Linja 85N kulkee lisäksi perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä noin kello 4.30 asti ns. aamuyöliikenteenä.
Kruunusillat -hankkeen raitiotien yleissuunnitelmassa on esitetty Rautatieaseman ja Yliskylän välisen raitiolinjan liikennöintiajoiksi arkisin ja lauantaisin kello 5.30-1.30, sunnuntaisin kello 6.30 - 1.30. Tämä vastaa esimerkiksi raitiolinjan 4 liikennöintiaikoja. Kruunusillat -hankkeen valmistuttua raitioliikenne täydentää siten alueen yöbussilinjoja kello 01.30 asti. Kruunuvuorenrannan osalta yöliikenteen järjestämistä on tarpeen suunnitella bussiliikenteenä jo ennen raitiotien valmistumista.
Aamuyöliikennettä ajetaan Laajasaloon nykyisin vain viikonloppuisin, eikä sen laajentaminen muille päiville ole tällä hetkellä suunnitelmissa. Aamuyöliikenteen ajaminen myös raitioliikenteenä on periaatteessa mahdollista, mutta kustannukset ovat todennäköisesti bussiliikennettä suurempia. Avorahasteisen raitioliikenteen osalta aamuyöliikenteessä jouduttaisiin miettimään myös turvallisuutta ja maksaneisuuden valvontaa.
Kruunuvuorenrannan aamuyöliikenteen järjestämistä ei ole vielä suunniteltu tarkemmin. Yhtenä tavoitteena on linjaston pysyminen mahdollisimman samanlaisena ympäri vuorokauden; toisaalta yölinjaston on toimittava kustannustehokkaasti. Kasvavan Laajasalon joukkoliikenteen yöliikennöinnin järjestäminen täytyy kuitenkin suunnitella kokonaisuutena, jossa Kruunusillat -raitioyhteys on yksi mahdollistava tekijä. Joukkoliikenteen palvelutason ja linjaston suunnittelemisesta vastaa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL).
Esittelijä
Lisätiedot
Niko Setälä, liikenneinsinööri, puhelin: 310 37031
Päätös tullut nähtäväksi 05.09.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36035