Kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden, tilapalvelut –palvelun toimitilavuokraus -yksikön päällikön viran täyttäminen

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-002803
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 2

Kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden, tilapalvelut –palvelun toimitilavuokraus -yksikön päällikön viran täyttäminen

Tekninen johtaja

Päätös

Kaupunkiympäristön tekninen johtaja päätti ottaa Rakennukset ja yleiset alueet –palvelukokonaisuuden tilapalvelujen toimitilavuokraus -yksikön päällikön virkaan diplomi-insinööri ********** 1.6.2017 alkaen 4 500,00 euron tehtäväkohtaisella kuukausipalkalla.

Päätöksen perustelut

Kaupunginvaltuusto päätti 22.6.2016, 196 § hyväksyä Helsingin kaupungin hallintosäännön johtamisjärjestelmää koskevat osat 1.6.2017 lukien, ja että hallintosäännön täytäntöön panemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen sen voimaantuloa.

Kaupunginhallitus päätti 27.2.2017, 201 § perustaa toimialojen palvelujen eräiden yksikön päälliköiden virat. Palvelujen yksikkötason virat ovat uusia virkoja kaupungin tulevassa organisaatiossa.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n mukaan toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät.

Toimialajohtaja on 2.6.2017 § 49 hyväksynyt henkilöstöhallinnon ohjeen kaupunkiympäristötoimialalla, jonka mukaan palvelukokonaisuuden johtajat ottavat vakinaiseen palvelussuhteeseen yksikönpäälliköt.

Viran täyttömenettely

Palvelussuhdeturvan varmistamiseksi ja kunnallisesta viranhaltijalaista (jäljempänä viranhaltijalaki) ilmenevin perustein palveluja seuraavan tason virat on tarkoituksenmukaista täyttää sisäisesti. Kaupungin johtamisjärjestelmäuudistuksen seurauksena osa nykyisistä viroista tullaan lakkauttamaan.

Kaupungilla on velvollisuus tarjota viranhaltijalle muuta työtä silloin, kun viranhaltijalle määrätyt työtehtävät vähentyvät sekä olennaisesti että pysyvästi johtamisjärjestelmäuudistuksen johdosta. Viranhaltijalain 37 §:n mukaan virkasuhdetta ei voida irtisanoa, jos viranhaltija voidaan ammattitaitonsa ja kykynsä nähden kohtuudella sijoittaa toiseen virkasuhteeseen tai ottaa sellaiseen työsuhteeseen, jonka tehtävät eivät olennaisesti poikkea viranhaltijan tehtävistä, tai kouluttaa uusiin tehtäviin. Edellytyksenä on, että viranhaltija täyttää viran kelpoisuusehdot.

Lisäksi viranhaltijalain 4 §:n mukaan viranhaltija voidaan ottaa ilman hakumenettelyä toiseen virkasuhteeseen, kun kysymyksessä on viranhaltijalain 24 §:n tarkoitettu viranhaltijan siirtäminen toiseen virkasuhteeseen. Edellytyksenä on, että viranhaltija täyttää viran kelpoisuusvaatimukset, virkaa voidaan pitää hänelle sopivana, hänen asemansa toistaiseksi otettuna tai määräaikaisena viranhaltijana ei muutu ja perusteena on toiminnan tai tehtävien uudelleen järjestelyyn liittyvä perusteltu syy ja hänen palkkansa ei alene tai hän on antanut siirtoon suostumuksensa.

Koska useamman esimiestason viranhaltijan virka tulee lakkaamaan, on ollut perusteltua selvittää ilmoittautumismenettelyssä nykyisten viranhaltijoiden halukkuus avoinna olevaan virkaan. Sisäinen ilmoittautumismenettely on kohdennettu niille henkilöille, joiden virka lakkautetaan, ja jotka ovat aiemmin toimineet vastaavanlaisissa tai -tasoisissa viroissa.

Sisäinen ilmoittautuminen toteutettiin kaupungin eRekry-järjestelmän kautta ajalla 28.2.2017 – 8.3.2017. Ilmoittautumisaika päättyi 8.3.2017 klo 16.00.

Toimitilavuokraus-yksikön päällikön kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja kokemus johtamistehtävistä. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Valintaprosessi

Toimitilavuokraus-yksikön päällikön virkaan ilmoittautui ilmoittautumisajan kuluessa 1 henkilö. Liitteenä 1 on hakijaluettelo.

Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin **********

Hakijaa haastatteli tilapalvelujen tilapalvelupäällikkö Irmeli Grundström.

********** on suorittanut diplomi-insinöörin tutkinnon. Hän on toiminut Helsingin kaupungin toimitilapäällikön virassa vuodesta 2010, joka lakkautetaan 31.5.2017.

Perustelut valintaesitykselle

Toimitilavuokraus-yksikön päällikön tehtävänä on johtaa yksikköä, joka vastaa kaupungin toimitilojen hallinnasta, toimitilojen ulkoa vuokraamisesta, sekä toimitilojen ostoista ja myynneistä.

Yksikön päällikön tehtävänä on suunnitella, seurata ja valvoa johtamansa yksikön toimintaa sekä vastata sen tuloksellisuuden ja tavoitteiden saavuttamisesta. Hänen vastuullaan on myös yksikön ohjaus sekä suorituskyvyn ja toiminnan tuloksellisuuden kehittäminen ja ylläpito.

Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää vankkaa kokemusta yksikön toimialalla sekä kokemusta hallinto- ja johtotehtävistä. Lisäksi yksikön päälliköllä tulee olla hyvät yhteistyötaidot ja valmius organisaation kehittämiseen ja johtamiseen muutostilanteessa.

Yksikön päällikkö on omalta osaltaan kaupungin muutoksen onnistumisen kannalta keskeisessä asemassa. Toimialajohtajan, kaupungininsinöörin sekä tilapalvelupäällikön johdolla sekä omalla operatiivisella johtamisellaan hän varmistaa, että kaupungin organisaation ja johtamisjärjestelmän uudistus muuntuu todeksi toimialan eri tasoilla. Tämä tarkoittaa muun muassa toimintatapojen yhtenäistämistä ja kaupungin uuden suunnan näyttämistä paitsi omalla palvelualueella, myös omassa palvelukokonaisuudessa ja laajemminkin toimialan sisällä, toimialojen välillä ja ulkoisten sidosryhmien kanssa tehtävässä yhteistyössä.

Edellä kuvattuja kykyjä ja ominaisuuksia on arvioitu nykyisten virkatehtävien hoitamisen kannalta sekä muun työkokemuksen ja hakemuksen perusteella. Näiden tuloksena on muodostettu kokonaiskuva henkilöstä ja päädytty esittämään uuteen toimitilavuokraus-yksikön päällikön virkaan **********

********** valintaa puoltaa hänen kokemuksensa ja osaamisensa hallinto- ja johtotehtävissä.

Päätös tullut nähtäväksi 06.06.2017

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Irmeli Grundström, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42319

irmeli.grundstrom@hel.fi

Päättäjä

Jaakko Stauffer
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Hakijaluettelo, työavain 6-55-17
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.