Sosiaali- ja terveystoimialan talous- ja suunnittelupalvelujen asiakasmaksut -yksikön asiakasmaksupäällikön viran täyttäminen
Sosiaali- ja terveystoimialan talous- ja suunnittelupalvelujen asiakasmaksut -yksikön asiakasmaksupäällikön viran täyttäminen
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella Anna-Maija Kääriäisen asiakasmaksupäällikön virkaan 1.6.2017 lukien 3800 euron tehtäväkohtaisen palkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin. Koeaika on kuusi kuukautta.
Päätös on ehdollinen, kunnes Anna-Maija Kääriäisen terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista.
Varalle päätettiin ottaa Nina Brunou.
Päätöksen perustelut
Kaupunginvaltuusto päätti 22.6.2016, 196 § hyväksyä Helsingin kaupungin hallintosäännön johtamisjärjestelmää koskevat osat 1.6.2017 lukien, ja että hallintosäännön täytäntöön panemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen sen voimaantuloa.
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n mukaan toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät.
Viran täyttömenettely
Sisäinen ilmoittautuminen toteutettiin kaupungin eRekry-järjestelmän kautta ajalla 28.2.-8.3.2017 (työavain 7-15-17). Ilmoittautumisaika päättyi 8.3.2017 klo 16.00. Ilmoittautumisajan kuluessa kukaan ei ilmoittautunut asiakasmaksupäällikön virkaan.
Ulkoinen virkahaku toteutettiin Helsingin kaupungin rekrytointijärjestelmän kautta ajalla 9.3.-23.3.2017 (työavain 7-25-17). Hakuaika päättyi 23.3. klo 16.00. Lisäksi virkahausta tiedotettiin te-palvelujen verkkosivuilla sekä LinkedInissä.
Viran kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin kokemusta esimiestyöstä ja asiakasmaksuyksikön toiminnan tuntemusta. Kokemus sosiaali- ja terveystoimialalta ilmoitettiin luettavan eduksi.
Valintaprosessi
Sosiaali- ja terveystoimialan asiakasmaksupäällikön virkaa haki hakuajan kuluessa 13 henkilöä. Hakijoista yksi henkilö ei täyttänyt kelpoisuusvaatimusta koulutuksen osalta. Liitteenä 1 on nimilista virkaa hakeneista.
Haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella neljä henkilöä:
**********
**********
**********
**********
Haastattelut pidettiin 7.4.2017. Haastatteluun osallistuivat vs osastopäällikkö Ann-Marie Turtiainen, talous- ja suunnittelupäällikkö Jussi Lind ja työvoimasuunnittelija Tiina Luoma.
Hakija
**********
on suorittanut valtiotieteen maisterin tutkinnon Turun yliopistossa vuonna 1994 pääaineenaan sosiaalipolitiikka ja sivuaineinaan taloustiede, sosiologia ja psykologia. Lisäksi hän on suorittanut laskentatoimen yo-merkonomin tutkinnon Turun kauppaoppilaitoksessa vuonna 1989. Hän on toiminut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston va. asiakasmaksupäällikkönä 1.2.2016 lukien. Vuosina 2008-2012 hän on toiminut Helsingin terveyskeskuksessa ja vuosina 2013-16 sosiaali- ja terveysvirastossa taloussuunnittelijana. Aiemmin hän on toiminut Vantaan kaupungilla 9 kk talousasiantuntijana ja vuosina 1994-2007 Telia Soneralla taloussuunnittelijana, controllerina ja analyytikkona. Lisäksi hän on toiminut vuodesta 1985 vuoteen 1993 erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä. Esimieskokemusta lähiesimiehenä toimimisesta hänellä on yhdestä kahteen vuotta.
Hakija
**********
on suorittanut valtiotieteen maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 2009 pääaineenaan sosiaalipolitiikka ja sivuaineina johtaminen, kansantaloustiede ja sosiaalipolitiikka. Lisäksi hän on suorittanut tradenomin tutkinnon ammattikorkeakoulu Heliassa vuonna 1998 suuntautumislinjanaan markkinointi. Hän on toiminut vuodesta 2010 Vantaan kaupungilla suunnittelijana ja josta hän on tällä hetkellä työlomalla toimien 09/16 lukien Työttömien Valtakunnallisessa Yhteistoimintajärjestössä hankepäällikkönä. Hän on toiminut vuosina 2012-2015 koulutus- ja kehittämispäällikkönä Valtakunnallisessa työpajayhdistyksessä ja ollut ko. ajan vapautettuna vakituisesta tehtävästään. Esimieskokemusta lähiesimiehenä toimimisesta hänellä on kolmesta neljään vuotta.
Hakija
**********
on suorittanut terveystieteen maisterin tutkinnon Kuopion yliopistossa vuonna 2008 pääaineenaan terveystiede. Lisäksi hän on suorittanut ammatillisen opettajan opinnot Tampereen ammattikorkeakoulussa vuonna 2012. Hän opiskelee parhaillaan hallintotieteiden maisterin tutkintoa Vaasan yliopistossa, ja arvioitu valmistumisaika on 31.7.2018. Hän on toiminut vuodesta 2015 lukien Keravan kaupungilla vastuualuejohtajana ja vuosina 2012-2015 avopalvelujohtajana. Aikaisemmin vuosina 2011-2012 hän on toiminut kehittämispäällikkönä THL:ssa ja 2009-2012 ylihoitajana Kouvolan kaupungilla. Laaja-alaista esimieskokemusta hänellä on yhdeksän vuotta.
Hakija
**********
on suorittanut ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon Metropolian englanninkielisessä koulutusohjelmassa vuonna 2016 pääaineenaan laskentatoimi ja sivuaineena henkilöstöjohtaminen. Tradenomin ammattikorkeakoulututkinnon hän suoritti Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa vuonna 2010 suuntautumisopintoinaan taloushallinto ja rahoitus. Hän on toiminut Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu –liikelaitoksessa palveluvastaavana vuodesta 2010 lukien ja josta hän on tällä hetkellä työlomalla toimien 2/16 lukien Oy Apotti Ab:ssä asiantuntijatehtävässä. Hän on toiminut vuosina 2014-2015 (yhteensä vuoden) Helsingin kaupungin suomenkielisen työväenopiston talouspäällikkönä vapautettuna omasta tehtävästään. Esimieskokemusta lähiesimiehenä toimimisesta hänellä on noin viisi vuotta.
Perustelut valintaesitykselle
Asiakasmaksupäällikön tehtävänä on johtaa yksikkötasoisen kokonaisuuden toimintaa, taloutta ja henkilöstöä ja vastata sen tuloksellisuuden ja tavoitteiden saavuttamisesta.
Yksikön tehtävänä on tulosidonnaisten asiakasmaksupäätösten määrittely ja päättäminen, laskutus, ostolaskujen tarkastus sekä asiakasmaksuihin liittyvät tallennustehtävät.
Yksikkö muodostuu kahdesta alayksikkötason 5 kokonaisuudesta, jotka ovat:
1. Asiakasmaksut 1 |
2. Asiakasmaksut 2 |
Asiakasmaksupäällikkö toimii esimiehenä alayksikköön kuuluvien kokonaisuuksien esimiehille. Henkilöstömäärä on noin 30 ja budjetti noin 2 milj. euroa.
Edellä kuvattuja kykyjä ja ominaisuuksia on kartoitettu työkokemuksen ja hakemuksen lisäksi haastatteluilla. Näiden tuloksena on muodostettu kokonaiskuva hakijoista ja päädytty esitettyyn henkilöön.
Anna-Maija Kääriäisen valintaa virkaan puoltaa sosiaali- ja terveysalan laaja tuntemus sekä vankka kokemus esimiestyöstä. Hakijan vahvuutena on myös asiakasmaksuprosessien tuntemuksen lisäksi vahva ote suorituksen johtamiseen ja operatiiviseen asioiden edistämiseen sekä prosessien sujuvoittamiseen.
Nina Brunoun valintaa varalle puoltaa taloushallinnon osaaminen ja sosiaali- ja terveysalan tuntemus.
Päätös tullut nähtäväksi 18.04.2017
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ann-Marie Turtiainen, va. osastopäällikkö, puhelin: 09 310 42373