V 29.11.2017, Valtuustoryhmä Nina Hurun (NH) ryhmäaloite nuorisotyöttömyyden hoidon tehostamisesta armeijasta kotiutuville

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-006090
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 1007 §

V 29.11.2017, Valtuustoryhmä Nina Hurun (NH) ryhmäaloite nuorisotyöttömyyden hoidon tehostamisesta armeijasta kotiutuville

Helsingin kaupunginhallitus

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää katsoa valtuustoryhmä Nina Hurun (NH) ryhmäaloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Valtuusryhmä Nina Huru (NH) esittää ryhmäaloitteenaan, että Helsingin tulisi kartoittaa mahdollisuudet lisätä yhteistyötä asianomaisten viranomaisten kanssa nuorten henkilöiden kotiutuessa armeijasta osana nuorisotyöttömyyden ehkäisyä Helsingissä.

Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 22a §:n mukaan kaupunginhallituksen on esitettävä ryhmäaloite valtuuston käsiteltäväksi siten kuin 22 §:ssä määrätään sellaisen aloitteen käsittelemisestä, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua. Ryhmäaloite on esitettävä valtuuston käsiteltäväksi kahdeksan kuukauden kuluessa.

Ryhmäaloitteen on allekirjoittanut yli puolet (ko. valtuustoryhmän) valtuutetuista. Allekirjoittajia ryhmäaloitteella on yhteensä 1.

Kaupunginhallitus viittaa sosiaali- ja terveyslautakunnan, kasvatus- ja koulutuslautakunnan ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausuntoihin ja toteaa seuraavaa:

Uudenmaan alueella sai käskyn varusmiespalvelukseen vuonna 2017 noin 6900 nuorta. Palvelus keskeytyy mainitulla alueella maavoimissa noin 15% palveluksenaloittamismääräyksen saaneista. Varusmiespalveluksen keskeyttäneistä ei julkaista kuntakohtaisia tietoja. Niistä helsinkiläisistä nuorista jotka suorittavat varusmies- tai siviilipalveluksen, suurimmalla osalla on tiedossa opiskelu- tai työpaikka. Ne joilla ei tätä ole, saavat ennen palveluksen päättymistä ohjausta palveluspaikassaan. Tämän lisäksi palveluspaikat tekevät lähetteen etsivään nuorisotyöhön niiden nuorten osalta, joilla tämä katsotaan tarkoituksenmukaiseksi. Helsingin etsivän nuorisotyön viranomaiselle näitä lähetteitä tuli vuonna 2016 yhteensä 55 kappaletta. Heidän osaltaan etsivä nuorisotyö vastasi kontaktoinnista ja tarvittaessa edelleen ohjauksesta muihin palveluihin.

Kaupunginhallitus katsoo, että viranomaisyhteistyön lisääminen aloitteessa esitetyn ajatuksen mukaisesti on mahdollista hyödyntämällä jo olemassa olevia yhteistyön rakenteita. Yksi keskeinen toimialarajat ylittävä ja uuden kaupunkistrategian mukainen monialainen toimija ja alusta verkostoyhteistyölle, erityisesti nuorten työllisyydenhoitoon ja koulutuspolkuihin liittyvien asioiden ollessa kyseessä, on Ohjaamo Helsinki -hanke. Lisäksi Helsingissä toimii nuorisolain mukainen nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, joka on laaja-alainen ja nuorten hyvinvoinnin kannalta keskeisiä toimijoita yhteen saattava elin. Verkostoon kuuluu myös puolustusvoimien edustaja. Kaupunginhallitus toteaa, että NOP-verkosto on luonteva paikka käydä keskustelua ja kiinnittää huomiota erityisesti tätä kohderyhmää koskeviin asioihin.

Sulje

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 19.09.2017 § 68

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää tärkeänä valtuutettu Nina Hurun ym. aloitetta työllisyydenhoidon tehostamisesta armeijasta kotiutuville henkilöille. Helsingissä oli työn ja koulutuksen ulkopuolella 9 000 nuorta 16–29-vuotiaista vuoden 2015 lopussa. Miesten osuus on tässä joukossa suurempi. Nuorten kohdalla työttömyys kohdentuu erityisesti henkilöille, joilla ei ole aiempaa ammattia tai ammatillista koulutusta. Alle 30-vuotiaiden työllistymisen kannalta koulutus on ensisijaista.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tarjoaa nuorten työllistymisen edistämiseksi erilaisia vaihtoehtoja osaamisen kartuttamiseen ja toisen asteen koulutuksen suorittamiseen. Opinnoissa keskitytään puuttuvan osaamisen hankkimiseen. Ammatillisen koulutuksen reformin myötä kaikille opiskelijoille tehdään oma henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa selvitetään ja tunnustetaan opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen ja suunnitellaan, millaista osaamista opiskelija tarvitsee sekä miten osaamista hankitaan eri oppimisympäristöissä. Samalla suunnitellaan tarvittavat tukitoimet. Joustava koulutukseen hakeutuminen mahdollistaa opintojen aloittamisen läpi vuoden.

Yhdessä kaupunginkanslian työllisyydenhoidon kanssa toteutetaan työkokeilujen ja palkkatukitöiden työvaltaisessa oppimisympäristössä hankitun osaamisen tunnistamista, joka voidaan tunnustaa osaksi opintoja.

Ohjaus ja neuvonta ovat keskeisiä toimia armeijasta kotiutuvien henkilöiden työllistymisen edistämiseksi. Helsingin kaupungin toimialojen sekä TE-hallinnon yhdessä toteuttama Ohjaamo kokoaa nuorille kohdennetut monialaiset palvelut saman katon alle yhteiseen palvelupisteeseen Kamppiin. Ohjaamo tarjoaa ilman työ- ja opiskelupaikkaa oleville nuorille neuvontaa, ohjausta ja tukea koulutukseen, työllistymiseen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan koordinoima etsivä nuorisotyö tekee osaltaan tiivistä yhteistyötä puolustusvoimien sekä siviilipalveluskeskuksen kanssa. Nuorisolain 11 §:n mukaan em. tahojen velvollisuus on luovuttaa etsivälle nuorisotyölle tiedot nuoresta, joka vapautetaan varusmies- tai siviilipalveluksesta palveluskelpoisuuden puuttumisen takia tai joka keskeyttää palveluksen. Etsivä nuorisotyö tarjoaa alle 29-vuotiaille jalkautuvaa ohjausta ja auttaa nuorta sellaisten palvelujen sekä muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille.

Helsingin kaupungin etsivä nuorisotyö sekä Ohjaamo ovat olleet aktiivisesti mukana syyskuussa 2016 käynnistyneessä Diakonia-ammattikorkeakoulun hallinnoimassa Auta miestä mäessä ESR -hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on etsiä uusia käytänteitä nuorten miesten syrjäytymisen ehkäisyyn. Hankkeessa luodaan toimintamalli, jolla lisätään puolustusvoimien ja siviilipalveluskeskuksen tietoutta Ohjaamoista sekä etsivästä nuorisotyöstä. Hanke jatkuu maaliskuuhun 2019.

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen
Lisätiedot

Anna Lyra-Katz, erityissuunnittelija, puhelin: 310 86706

anna.lyra-katz@hel.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 19.09.2017 § 45

Lausunto

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-ajanlautakunta toteaa, että Helsingin kaupunki on viime aikoina kehittänyt uusia keinoja vastata armeijasta kotiutuvien nuorten ohjaukseen osana nuorisotyöttömyyden hoitoa. Helsingin Ohjaamo on aloittanut varuskuntiin suuntautuvan ohjauksen toimintamallin, jossa Ohjaamon palveluita jalkautetaan varuskuntiin. Tällöin Ohjaamon toiminnot ja sieltä saatava ohjaus tulevat tutuksi jo varusmiespalvelustaan suorittaville nuorille. Toimintaa on toteutettu Santahaminan, Dragsvikin ja Vekaranjärven varuskunnissa pääkaupunkiseudullisena yhteistyönä.

Etsivän nuorisotyön ja Ohjaamon yhteistyötä varusmiespalveluksesta vapautuvien tai palveluksen keskeyttävien nuorten palveluissa voidaan vielä vahvistaa. Nämä toimet voidaan toteuttaa Ohjaamon ja Etsivän nuorisotyön nykyisten määrärahojen puitteissa.

Esittelijä
nuorisoasiainjohtaja
Mikko Vatka
Lisätiedot

Mikko Vatka, nuorisoasiainjohtaja, puhelin: 310 71252

mikko.vatka@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 12.09.2017 § 243

Lausunto

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi kaupunginhallitukselle valtuustoryhmä Nina Hurun aloitteesta seuraavan lausunnon, joka koskee armeijasta kotiutuvien henkilöiden työttömyyden hoidon tehostamista:

"Sosiaali- ja terveystoimiala vastaa osaltaan nuorisotyöttömyyden ja nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisystä tarjoamalla sosiaali- ja terveyspalveluja nuorille, mukaan lukien kutsuntaikäiset sekä asevelvollisuuden suorittaneet ja siitä vapautetut nuoret.

Nuorten palvelut ja aikuissosiaalityö vastaa 16−29-vuotiaiden nuorten sosiaalineuvonnasta, sosiaalityöstä ja sosiaaliohjauksesta. Sosiaali- ja terveystoimen henkilökuntaa työskentelee alueellisen nuorten sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen lisäksi Ohjaamo Helsingissä. Sosiaalityötä ja sosiaaliohjausta tehdään lähtökohtaisesti yhteistyössä eri viranomaistahojen kanssa.

Sosiaali- ja terveystoimen keskeisiä kohdeasiakkaita ovat koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevat nuoret, joiden kanssa työskennellään sopivan työ-, koulutus- tai kuntoutuspolun löytämiseksi sekä annetaan tukea elämänhallinnan kohentamiseen. Tässä ryhmässä on asiakkaina myös nuoria, jotka ovat keskeyttäneet asevelvollisuuden suorittamisen tai jotka on vapautettu palveluksesta terveydellisistä syistä.

Osalla sosiaalitoimen alle 25-vuotiaista asiakkaista ei ole ammatillista koulutusta, jolloin heillä yleensä on työttömyysturvalain (1290/2002) nojalla saatu viiden kuukauden odotusaika ennen oikeutta työmarkkinatukeen. Tämä koskee myös armeijasta kotiutuvia, vailla ammatillista koulutusta olevia nuoria. Sosiaalityöntekijä tai sosiaaliohjaaja ohjaa ja tukee tällaisessa tilanteessa nuorta aktivoivien palvelujen piiriin yhteistyössä asianomaisen viranomaistahon kanssa.

Opiskeluterveydenhuolto ja terveysasemat järjestävät vuosittain kutsunnanalaisten lakisääteiset ennakkoterveystarkastukset. Lisäksi Helsingin sosiaali- ja terveystoimi on mukana valtakunnallisessa Time out! Aikalisä! Elämä raiteilleen -tukipalvelussa. Toimintamalli sisältää tukitoimia kutsunnoissa sekä varusmies- tai siviilipalveluksen keskeytyessä nuorten miesten syrjäytymiskehityksen ehkäisemiseksi. Sosiaalityön ja terveydenhuollon ammattihenkilöitä osallistuu vuosittain kutsuntoihin sekä tarjoaa nuorelle mahdollisuuden saada tukea elämäntilanteensa ja toimintavaihtoehtojensa selvittelyyn. Aikalisä-ohjaajaan voi olla yhteydessä ase- tai siviilipalveluksen eri vaiheissa. Avuntarpeen syinä korostuvat erityisesti mielenterveysongelmat.

Sosiaali- ja terveystoimi tekee säännöllistä asiakasohjausyhteistyötä Puolustusvoimien ja Siviilipalveluskeskuksen kanssa. Varusmiespalveluksen keskeytyessä Puolustusvoimista tarjotaan tukea nuorelle ja tehdään Aikalisä-tukipalvelua koskeva lähete sosiaali- ja terveystoimeen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta toteaa, että sosiaali- ja terveystoimialalla aktivoidaan työnhakuun armeijasta kotiutuvia, asiakkuuteen hakeutuvia nuoria. Sosiaali- ja terveystoimen näkökulmasta viranomaisyhteistyö tämän asiakasryhmän osalta on nykyisellään riittävää. Käytännön tarve on osoittanut tarpeelliseksi panostaa varusmiespalveluksen keskeyttävien ja palveluksesta vapautettujen nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn ja tähän liittyvään yhteistyöhön.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Nuoren syrjäytymistä ehkäisevillä toimenpiteillä on onnistuessaan pitkäaikaisia terveys- ja hyvinvointivaikutuksia niin henkilölle kuin hänen lähiverkostolleen. Aikalisä-tukipalvelusta Vaasan yliopistossa tehdyn arvioinnin mukaan toimintamallilla voi olla nuorten työllistymistä edistäviä vaikutuksia (Kaarina Reini 2016)."

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Anne Kuvaja, erityissuunnittelija, puhelin: 310 43444

anne.kuvaja@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 22.11.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Lisätietojen antaja

Martti Poteri, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 25876

martti.poteri@hel.fi