Helsingin kaupunkiympäristön ulkovalaistusverkon LED-valaisimet, puitesopimustoimittajan valinta sopimuskaudelle 1.12.2017 – 30.6.2019, Greenled Oy

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-006854
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 64

Helsingin kaupunkiympäristön ulkovalaistusverkon LED-valaisimet, puitesopimustoimittajan valinta sopimuskaudelle 1.12.2017 – 30.6.2019, Greenled Oy

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti valtuuttaa kaupunkitekniikka -yksikön päällikön solmimaan puitesopimuksen kaupunkiympäristön toimialan LED-valaisimista 1.12.2017 alkavaksi ja 30.6.2019 päättyväksi hankintakaudeksi tarjouspyynnön ehdot täyttävän ja kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Greenled Oy:n kanssa.

Lisäksi toimialajohtaja päätti valtuuttaa kaupunkitekniikka -yksikön päällikön tilaamaan puitesopimuksen mukaiset LED-valaisimet.

Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä tarjouspyynnön vastaisina seuraavat tarjouksen, koska valaisimet eivät täyttäneet kaikilta osin valaisimien tarjouspyynnön mukaisia muotoilun laatuvaatimuksia:

    Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo hankintakaudella arvioituna on 710 000 euroa.

    Päätöksen perustelut

    LED-valaisimien puitesopimustoimittajan valinta on toteutettu avoimella menettelyllä, jossa on käytetty sähköistä huutokauppaa. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankintailmoitus on lähetetty julkaistavaksi EU-laajuisesti 4.9.2017.

    Saapuneet tarjoukset ja niiden käsittely

      Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

      Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät vaatimukset.

      Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät asetetut vaatimukset.

      Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä tarjoukselle ja sen sisällölle vähimmäisvaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.

      Tarjoaja on suorittanut viitejakson aikana seuraavan typpiset pääasialliset tavarantoimitukset; Tarjoajalla on oltava kokemusta vähintään kahdesta (2) tarjouspyyntöä vastaavan kaltaisista laajoista (4000 kpl) ulkovalaistusverkon LED-valaisimien toimituksista viimeiseltä kolmelta vuodelta, voi muodostua useammasta toimituksesta.

      Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät asetetut vaatimukset.

      LED-valaisimille asetetut vähimmäisvaatimukset

      Tarjouspyynnössä on esitetty LED-valaisimille tekniset ja muotoilun laadun vähimmäisvaatimukset.

      Tarjouspyynnön mukaan tarjottavista valaisimista on toimitettava mallikappaleet arviointia varten.

      Valaisinmallien muotoilun laatuvaatimus; soveltuvuutta Helsingin kaupunkikuvaan arvioidaan valaisimien muotokielen perusteella, jos tarjotut valaisimet eivät ole "Valaisimien muotoilun laatumääritykset 2017" -vaatimusten mukaisia, tarjous hylätään.

      Valaisimet arvioitiin tarjouspyynnön mukaisesti 17.10.2017. Valaisimien muotokielen arviointimuistiossa ja –arviointitaulukossa on perusteltu ja ilmoitettu valaisimien tarjouspyynnön mukaisuus.

      Arvioinnin perusteella seuraavat LED-valaisimet eivät täytä kaikilta osin valaisimien tarjouspyynnön mukaisia muotoilun laatuvaatimuksia, joten niiden tarjous tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisena.

        LED-valaisimille asetetut tekniset vähimmäisvaatimukset

        Tarjouspyynnössä on esitetty LED-valaisimille tekniset vähimmäisvaatimukset. Kaikki tarjoajat ilmoittavat, että tarjotut LED-valaisimet täyttävät tarjouspyynnössä LED-valaisimille asetetut tekniset laadun vähimmäisvaatimukset.

        Sähköinen huutokauppa

        Huutokauppakutsu lähetettiin 6.11.2017 valituille osallistujille:

          Huutokauppa alkoi 9.11.2017 ja se päättyi 10.11.2017.

          Tarjousten vertailu

          Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten vertailuperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan alla määritellyn mukaisesti tarjoushinnan ja LED-valaisimien laadun perusteella.

            • Hinta 50 %
            • Laatu 50 %
              • Ilkivaltaluokka
              • Värintoistoindeksi
              • Toimitusaika takuuaikana vioittuneen valaisiminen tilalle korvaava toimiva valaisin
              • Toimitusaika
              • Takuuaika
              •  Kulutettu sähköenergia 15 vuoden aikana

          Kokonaistaloudellinen edullisuus

          Kokonaistaloudellista edullisuutta on vertailtu tarjouspyynnön määritysten mukaisesti LED-valaisimien tarjoushinnan ja laadun perusteella.

          Puitesopimustoimittajaksi valitaan yksi sopimuskumppani, koska hankinnan jakaminen osiin tekisi sopimuksen toteuttamisesta teknisesti vaikeaa ja kallista.

          Tarjousvertailun perusteella Greenled Oy:n tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin.

          Päätös tullut nähtäväksi 16.11.2017

          MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

          Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

          OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
          Oikaisuvaatimusaika

          Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

          Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

          Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

          Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

          Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

          Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

          Oikaisuvaatimusviranomainen

          Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
          kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

          Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

          Sähköpostiosoite:
          Postiosoite:
          PL 10
           
          00099 HELSINGIN KAUPUNKI
          Faksinumero:
          (09) 655 783
          Käyntiosoite:
          Pohjoisesplanadi 11-13
          Puhelinnumero:
          (09) 310 13700 (Yleishallinto)

          Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

          Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

          Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

          • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
          • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
          • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

          Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

          Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

          Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

          Pöytäkirja

          Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

          VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
          Valitusaika

          Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

          Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

          Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

          Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

          Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

          Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

          Valitusviranomainen

          Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

          Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

          Postiosoite:
          Radanrakentajantie 5
           
          00520 HELSINKI
          Sähköpostiosoite:
          Faksinumero:
          029 56 43314
          Käyntiosoite:
          Radanrakentajantie 5
          Puhelinnumero:
          029 56 43300
          Valituksen muoto ja sisältö

          Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

          Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

          • päätös, johon haetaan muutosta
          • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
          • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

          Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

          Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

          Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

          Valitukseen on liitettävä

          • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
          • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
          • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
          Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

          Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

          Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

          Sähköpostiosoite:
          Postiosoite:
          PL 10
           
          00099 HELSINGIN KAUPUNKI
          Faksinumero:
          (09) 655 783
          Käyntiosoite:
          Pohjoisesplanadi 11-13
          Puhelinnumero:
          (09) 310 13700 (Yleishallinto)

          Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

          Odotusaika

          EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

          Oikeudenkäyntimaksu

          Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

          Pöytäkirja

          Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

          Sulje

          Esittelijä

          kaupunkiympäristön toimialajohtaja
          Mikko Aho

          Lisätietojen antaja

          Oili Khadraoui, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 38430

          oili.khadraoui@hel.fi

          Jarmo Yrttiaho, hankevastaava, puhelin: 09 310 39573

          jarmo.yrttiaho@hel.fi

          Päättäjä

          Mikko Aho
          kaupunkiympäristön toimialajohtaja